Najdynamickejšie sériovo vyrábané BMW. Pôvod? Ako inak, divízia M GmbH. Jeho aktuálna edícia uzrela svetlo sveta na jar minulého roku v Ženeve, napriek tomu pre svoju náturu a cenu (126 900 €) ostáva vzácnym zjavom nielen na slovenských cestách.
S krotkejšími kupé radu 6, ho spája podobný vzhľad 2 + 2 miestnej karosérie. O pohon sa však stará agregát 4,4 V8 Biturbo, vyladený na maximálny výkon 412 kW (560 k), skombinovaný so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou.
K brutálnemu výkonu patrí upravený podvozok aj bohato dimenzovaná brzdová sústava spolu s luxusnou výbavou kokpitu. Ponuka vyskúšať športové náradie tohto rangu vždy prekvapí a radi sme ju prijali.
Maskovaná stíhačka
V dielňach BMW M GmbH majú svoju diskrétnu šablónu, podľa ktorej svoje diela individualizujú. Znížený podvozok, rozšírený rozchod kolies a masívnejšie prahy. K tomu trojica zamrežovaných požívačných otvorov náporového chladenia v prednom nárazníku, nenápadné prítlačné krídlo na veku kufra, originálny zadný nárazník s difúzorom a dvoma pármi výfukových hrdiel.
Vyšším jedincom neunikne karbónová strecha a nikomu nápadné disky kolies. V prípade testovaného exempláru štandardné devätnástky nahradili príplatkové dvadsiatky Double Spoke (2 393 €). Vlastne žiaden ohňostroj ohromujúcich dizajnérskych upútaviek sa nekoná. A predsa.
Zasvätené povahy nastavené na príjem podobných signálov mobilizujú pozornosť. Otáčajú sa, chvatne upozorňujú spoločnosť. Akoby odhalili zatúlaný exemplár maskovanej stíhačky z prepadového komanda agresívnej planéty.
BMW M6 Coupé
Labyrint možností a luxus
Teraz už len prekročiť „emkovo“ olištovaný prah a zaboriť sa do nízko ukotveného kresla. Obopína ho koža prešívaná dvojitým bielym stehom. Telo tesne obopne, plný elektrický servis naladí sklon sedáka aj jeho dĺžku a potom pneumaticky bedrovú oporu.
Prvý pohľad prezrádza, že kokpit sa od konfekčného líši karbónovými obkladmi a lištami ako aj koženým poťahom palubnej dosky. Tučný veniec volantu s plaketou M sedí, akoby sa v dlaniach narodil. Jemná koža na ňom nekĺže. Len ten modročervený steh sa mohol opakovať hádam aj na sedadlách.
Ľavé chodidlo spočinie na kovovej stabilizačnej plošine, pravačka má na výber plynový alebo brzdový pedál. Prečo vlastne nie sú tiež kovové? V prístrojovom štíte, kde rýchlomer ukazuje maximálnych 330 km/h, nechýba teplomer olejovej náplne motora. V spodnej tretine otáčkomeru svietia indikátory aktuálnych jazdných režimov motora, volantu a tlmičov pruženia. Nech sa páči: Normal, Sport, alebo Sport +.
K ich voľbe sa netreba zakrádať okľukou cez systém iDrive, stačí stlačiť príslušný spínač na stredovom paneli. Ešte pripomienka, že do pamäti sa dajú uložiť dve individuálne nastavenia M1 a M2. Napríklad do prvej všetky položky Sport Plus a potom do druhej „normálne“ – možno ocení manželka. Voliaca páka M dvojspojkovej prevodovky Drivelogic už sama o sebe budí pozornosť.
Namiesto slávneho bavoráckeho anatomického joisticka sa do dlaní núka guľatá kovová hlavica s vygravírovanou originálnou schémou. Z neutrálu k povelu „D“ a späť k spiatočke vedie cesta naprieč k smeru jazdy. Len si zvyknúť a dovtedy ruku kontrolovať pohľadom.
Na pozdĺžne sekvenčné radenie si už zvykať netreba. Aj tak sa v permanencii ocitajú väčšinou lopatky pod volantom. Odozvu prevodovky v móde „D“ reguluje kolískový spínač a rýchlosť sekvenčného radenia sa nastavuje pohybom páky (S1, S2, S3). Na prvé počutie možno trochu komplikované, no v praxi celkom transparentné.
Miesta pre obecenstvo sú presne tri. Máte na výber kreslo spolujazdca alebo dve anatomické sedačky vyformované v zadnej lavici. Tam si ale nohy nenatiahnete. Práve naopak. Ak disponujete výškou 180 centimetrov a sedíte za rovnako vysokým vodičom, potom si kolená zapriete o jeho operadlo a vlasmi sa dotýkate stropu.
Trochu upokojuje konštatovanie, že mäkučko vystlaného. Aj tak sa budete modliť, aby M6 v tom trysku nenašlo nejaký ten výmoľ. Ale stres je v tomto aute súčasťou predstavenia.
BMW M6 Coupé
Inferno v priamom prenose
Ukazovák zatlačí spínač štart, M6 sa zachveje a motor zaburáca. Čím je chladnejší, tým efektnejšie štartuje. Ak sa v blízkosti vyskytuje plechová brána, zarezonuje. A v spoločných podzemných garážach nadobudnete pocit, že práve začína zemetrasenie. No skôr ako všetky módy zaujmú pozíciu Sport Plus, trochu civilného zvezenia. Rozbeh sa málokedy podarí úplne plynulo.
Takmer vždy sa dostaví aspoň jemný kopanček. Ale potom sa už pohybujeme plavne v sprievode povedomého akustického podmazu turba a difrenciálu. Ukazuje sa, že tento osemvalec patrí k najpružnejším motorom, s akými môže mať motoristický novinár tú česť. Sedmička ho potiahne takmer z voľnobežných otáčok, len nemožno akcelerátor silnejšie pritlačiť, lebo automat aj v sekvenčnom režime sám podradí.
Veru v normálnom móde tam prevodovka sáčkuje najvyšší stupeň, kedy len trochu môže. Samozrejme len vtedy, keď jej to úspornou technikou jazdy odporúčate. Ale nech sa stane, čo bolo sľúbené. Všetky módy ma maximum, len stabilizácia ostáva v permanencii. Hľadať hranice možností tohto dela v bežnej premávke bez podpory elektroniky, by bolo asi tak na väzenie. Ide sa na to.
Kick down – výfukové hrdlá hrmia s podporou umelých zosilňovačov systému Active Sound Design. Ale celkom autenticky. Zadné kolesá na okamih zakňučia a šelma vyrazí. Ten ťah sa nedá analyzovať. Od spodku až po vyvrcholenie kontinuálne tlačí telo do sedadla, len zafarbenie náramných decibelov sa mení. Skôr ako strelka otáčkomeru pretne 7000, akustika ešte vygraduje.
Nasleduje preradenie zakončené dramatickým brrammmm... Pričom sa rovnako ako pri štarte celé auto na okamih zachveje. To aby posádke rozohnalo zimomriavky z krížovej oblasti až po končeky vlasov. A prevodové stupne tam padajú, ako bubnová paľba. Len ten pocit, že sa zrazil kov s kovom (zažili sme s prevodovkou SMG v M6 minulej generácie) sa už nedostavuje.
Predsa je to len sériový voz. Predstava, že prevodovka v najostrejšom móde zvládne cca 15 tisíc kilometrov, by nebolo práve povzbudzujúce. A len medzi nami. Na diaľnici pred Mníchovom sa našiel voľnejší úsek na skúšku, ako je to, keď pri 250 km/h zaúraduje obmedzovač maximálnej rýchlosti. Purpurová strelka však napreduje až po 280, potom kvôli premávke neostáva iné, len brzdiť.
Až dodatočne prichádza informácia, že tento testovací exemplár obmedzovač nemá. Je to trápenie, s takýmto autom merať priemernú spotrebu. Ale s dávkou sebazaprenia sa darí zachovávať predpisové tempo a stanoviť výsledok: 12,8 l/100 km. So sedanom BMW M5 sme na rovnakom okruhu namerali o 0,6 litra viac. Popri mierne nižšej hmotnosti zrejme zaúradovali aj lepšie aerodynamické vlastnosti kupé.
BMW M6 Coupé
Extraliga
Po skúsenostiach s M5 si prístup k M6 žiada na oko minimálne rovnakú, ak nie ešte väčšiu pokoru. Ale pocitovo toto auto padne určite lepšie do ruky. Má totiž o 9 centimetrov nižšiu siluetu a nižšia pozícia za volantom už sama o sebe dodáva viac istoty. Pritom aj ťažisko kleslo nadol, tvrdšie je naladený podvozok a kratší rázvor o 117 mm tiež hrá v prospech ovládateľnosti.
Je to šelma, preto si pýta pevnú ruku. Keď cíti uvoľnené opraty, každá okresná cesta mu je úzka. Známe dlhé rovinky sú zrazu sakramentsky krátke, tam kde zvyčajne dostane slovo aj šestka, vyššie ako na trojku sa radiť nedá. Autá, ktorých zadné svetlá sa objavia v diaľke, tento bavorák dobieha skokom ako mačka prekvapeného vrabca.
Ostré brzdy vrhajú telo proti bezpečnostným pásom, typické drnčanie ABS aj pri plnom nasadení sa na suchom asfalte dostaví len sviatočne. Obrovské kotúče majú skrátka problém ešte väčšie kolesá zablokovať. Prsty neustále zamestnávajú páčky radenia pod volantom. Spočiatku by sa hodila akustická signalizácia. Ale s rastúcou praxou radenie spôsobuje nefalšovanú radosť a ešte väčšiu podraďovať.
A tá akustická rozkoš, keď otáčky nahor automaticky vyháňa medziplyn. Na volante prehmatávať netreba, všetky bežnejšie oblúky sa dajú zvládnuť prostým zatočením. Keď sa treba obrátiť do protismeru, na širšej vozovke to zvládnete na jeden šup. Zatáča lepšie ako nejeden komapkt.
V oblúkoch neskutočne drží. Ako no koľajniciach. Pritom bočnice sedadla už poriadne tlačia telo. A pohľad do spätného zrkadla názorne ukazuje, čo to robí aj s výkonnými autami, keď sa pokúšajú čo i len na chvíľu držať krok.
Na druhej strane M6 má svoju hmotnosť, preto je oveľa dôležitejšie zvoliť správnu nájazdovú stopu ako s nejakým ľahkým hot hatch. A keď sa už dostane do šmyku, každý zlomok sekundy oneskorenej reakcie trestá. Samozrejme, že sa dá jazdiť aj nenáhlivo. Ale aj keď prepnete podvozok zo športového do normálneho módu, bude na tunajších cestách tvrdý.
A tak sa treba slabinám tunajších vozoviek volantom programovo vyhýbať. Ak nie kvôli sebe, tak v záujme toho krásneho obutia, ktoré spolu s pohonnou jednotkou všetky svoje prednosti vytiahne až na kvalitných nemeckých diaľniciach. Najmä na úsekoch bez rýchlostných limitov.
BMW M6 Coupé
Záver
Auto na mieru najnáročnejšej mimoriadne solventnej klientely, ktorá vyžaduje špičkovú kvalitu vyhotovenia a dokáže oceniť a zvládnuť charakter na úrovni pretekárskeho špeciálu. Najviac mu pasujú kvalitné diaľnice, radostné zvezenie ponúka aj na technickej trati s bezchybným asfaltovým kobercom.
Pre koho je adrenalín hobby, nemôže sa voľbou tohto auta pomýliť. Musí však rátať s podmienkou, že na dve zadné sedadlá umiestni len dvoch svedkov svojho šoférskeho umenia a na nekvalitných cestách si spolu užijú všetky negatívne prejavy tvrdého podvozku.
BMW M6 Coupé
BMW M6 Coupé
BMW M6 Coupé
BMW M6 Coupé
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BA, DTC, DSC, MDM, šesť airbagov, rádio BMW Professional, hi-fi audiosystém, Head-Up displej, tempomat s funkciou brzdenia, dynamická kontrola tlmičov, aktívny M diferenciál, dvojspojková prevodovka, systém M Drive, posilňovač riadenia M Servotronic, M kožený volant, predné športové sedadlá, sedadlá v koži Merino, vyhrievané predné sedadlá, kožený poťah palubnej dosky, interiérové lišty Carbon Fiebre, nastavenie osobného profilu v kľúči, automatická kontrola tlaku v pneumatikách, metalíza, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, adaptívne LED svetlomety, M zadný spojler, 19“ M disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Komfortný prístup a štartovanie, automatické jemné zatváranie dverí, zadná kamera, vak na lyže, asistencia diaľkových svetiel, varovanie pred opustením jazdného pruhu, kontrola pri zmene jazdného pruhu, kamerový pohľad na okolie vozidla, navigácia Professional, internetový prístup, BMW online rozšírené informácie, hi-fi systém Professional LOGIC7, BMW Live, rozšírená možnosť prehrávania Audio cez mobilný telefón, pripojenie mobilných zariadení cez Bluetooth/USB, BMW Apps, informácie o obmedzeniach o obmedzeniach rýchlosti, 20" M disky kolies z ľahkých zliatin...
BMW M6 Coupé a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||||
BMW M6 Coupé | Audi R8 Coupé 4,2 V8 FSI Quattro | Jaguar XKR-S | Mercedes-Benz CL 63 AMG | Nissan GT-R | Porsche Carrera S | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 4 395 | 4 163 | 5 000 | 5 461 | 3799 | 3800 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V8 | V8 | V8 | V8 | V6 | B6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 412 (560)/6 000 – 7 000 | 316 (430)/7 900 | 404 (550)/6 000 – 6 500 | 400 (544)/5 250 – 5 750 | 404 (550)/6 400 | 294 (400)/ |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 680/1 500 – 5 750 | 430/4 500 – 6 000 | 680/2 500 – 5 500 | 800/2 000 – 4 500 | 632/3 200 – 5 800 | 440/5 600 |
Prevodovka | 7-st. automatická | 7-st. automatická | 6-st. automatická | 7-st. automatická | 6-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | zadný | 4 x 4 | zadný | zadný | zadný | zadný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4.2 | 4.3 | 4.4 | 4,50 | 2.8 | 4.3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 300 | 300 | 250 | 315 | 302 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 9.9 | 12.4 | 12,30 | 10,50 | 11.8 | 8.7 |
Počet dverí | 2 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 |
Počet miest na sedenie | 2 + 2 | 2 | 2 + 2 | 5 | 2 + 2 | 2 + 2 |
Rázvor (mm) | 2 851 | 2 650 | 2 752 | 2 630 | 2780 | 2450 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 460 | 100 | 330 | 490 | 315 | 135 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 126 900 | 125 000 | 131 163 | 169 400 | 94900 | 111261 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Hodnotenie | |
+ | – |
charizmatický dizajn | obmedzený priestor na zadných sedadlách |
obrovský výkon a úžasná pružnosť motora | tvrdý podvozok |
dramatická akcelerácia | vysoká spotreba |
skvelé echo | |
škála nastavení jazdných režimov | |
široká ponuka doplnkovej výbavy | |
kvalita a spracovanie materiálov v interiéri |
Foto - BMW