Sú autá, ktoré oslovujú len úzku skupinu potenciálnych zákazníkov preto, že sú, diplomaticky povedané, nad úrovňou možností rozpočtov aj slušne situovaných domácností. A potom preto, že charakter pretekárskych špeciálov v bežnej premávke nenachádza adekvátne uplatnenie. Napriek tomu, či práve preto, väčšina motoristov o takomto aute sníva, a ak sa naskytne príležitosť zviezť sa v ňom, určite ju nevynechá.
Do rovnakej sorty patrí na jeseň v Paríži predstavené dielo dvorného ladiča mníchovskej značky – divízie BMW M GmbH. Najmenšie BMW vo svojej najostrejšej podobe, ktoré patrí do produktového radu M Performance, po prvý raz využíva pohon štyroch kolies. Jeho päťdverovú verziu (predáva sa aj trojdverová) značkové showroomy ponúkajú za protihodnotu 44 900 eur. Trénovaného bavoráka sme vyskúšali a radi sa podelíme o zopár poznatkov z nevšedného spolužitia.
Varovné signály
Keď bé-em-véčko jednotkového radu druhej generácie po prvý raz predstavili, písal sa rok 2011. O jeho fazóne sme sa odvtedy už párkrát zmieňovali. Tento derivát sa pýši šľachtickým prídomkom „M“ spolu s typickou trikolórou na veku kufra. Je tam na to, aby sa pozorovateľ ubezpečil, že má pred sebou originál a nie produkt tuningovej dielne. Teraz konkrétne.
Spredu sa od svojich krotších súrodencov líši predným nárazníkom s tromi mohutnými otvormi náporového chladenia. Z profilu sa už do pozornosti núkajú formované prahy a predovšetkým osemnásťpalcové disky kolies s originálnym dizajnom spárovaných lúčov. Pomedzi ne presvitajú modré eM-kové brzdové strmene.
Pneumatiky majú ultimatívny osemnásťpalcový formát vpredu 225/40 a vzadu 245/35. Vzadu pritlmene bručia dve rozsadené ponuro čierne výfukové hrdlá. Len ten nárazník na ich pozadí mohol radšej ostať pôvodný. Tmavý lesklý plast pôsobí fádne až plebejsky.
Skvelá ergonómia
Kam vstupujeme, to po otvorení dverí ešte raz pripomínajú originálne prahové lišty. Vzápätí sa telo zaborí do nízko ukotveného športového sedadla. Obopína ho pocitovo príjemná kombinácia Alcantary a modrým stehom bohato prešívaného textilu so šesťuholníkovým vzorom, ktorý sa opakuje aj na výplniach dverí.
Mechanická regulácia umožňuje prispôsobiť si na mieru dĺžku a sklon sedáka. Tučný formovaný veniec volantu potiahnutý jemnou kožou sa nešmýka. Nesie označenie M rovnako ako hliníková nožná opora. Pedále už pokrývajú nenápadné gumové kontaktné plochy. K tomu dverové kľučky a obklady palubnej dosky z brúseného hliníka s belasým odtieňom.
Ďalej je to už známa športová architektúra BMW 1. To znamená trochu konzervatívne stvárnený strohý prístrojový štít, v ktorom sa nenašlo miesto pre teplomer chladiaceho média motora, ďalej pevná centrálna farebná obrazovka zastoknutá v stredovom paneli natočenom k vodičovi a vysoká stredová konzola s anatomickým joystickom štandardne dodávanej športovej automatickej prevodovky.
Skvelá ergonómia podsúva vodičovi predstavu kráľa tvorstva. Ale tú dvojzónovú automatickú klimatizáciu si do auta za viac ako štyri desiatky tisíc eur treba priplatiť (706 €). Škandalózne, však? Pôvodný stereo audiosystém má solídnu kvalitu, ale Harman Kardon je lepší (807 €).
Bez vstavanej navigácie sa športovec zaobíde, ale tu funguje navigačný systém Professional (2 410 €). Samozrejme, že zobrazuje pokyny paralelne s centrálnou obrazovkou aj v zornom poli vodiča. Vyhrievanie predných sedadiel, ak sa nekúpu v koži, je podmienkou. Ale ani v testovacom deriváte nechýba (333 €).
Kufor s akumulátorom
Jedna z výhod päťdverovej verzie – z predných sedadiel sa za bezpečnostnými pásmi netreba dozadu naťahovať. Druhá – prípadné obecenstvo sa usadí na zadnú lavicu bez obťažovania tých vpredu. Z hľadiska priestorových pomerov verzia M neprináša nič nové. To znamená päť-, šesťcentimetrovú rezervu v oblasti kolien a zhruba rovnakú nad hlavou.
Ak sa vám ujde posed v strede obkročmo nad masívnym kardanovým krytom, priestor nad hlavou sa takmer zresetuje. Hlavové opierky sa dajú sklopiť, aby neprekážali vo výhľade dozadu a zadné operadlo delené na tri časti sklopiť. Potom s dnom batožinového priestoru vytvorí rovnú plochu. Ak treba odviezť napríklad lyže, stačí sklopiť tú užšiu strednú časť.
Kufor s kapacitou 365 litrov považujeme v triede kompaktov za solídny štandard. Pod krycou doskou však nenachádzame rezervu, ale akumulátor. Zmestil by sa aj pod prednú kapotu.
V kufri síce prekáža, no súčasne prispieva k ideálnemu rozloženiu hmotnosti na obe nápravy. A na to si chlapci z BMW a ich fanklub špeciálne potrpia. Novinkou je lepiaca súprava. Toto M totiž štandardne neobúva pneumatiky typu Run Flat.
Rýdzi tandem
Rytmus aktuálnej edície trojlitrového radového šesťvalca prepĺňaného turbodúchadlom Twin-Scroll má svoje osobité čaro. Nevykúzli ho žiaden akokoľvek nadopovaný štvorvalec. To tiahle pritlmené hrmenie dáva tušiť šelmu skôr, ako ju zazriete. Pri voľnobehu ho počujete len zo strany výfukových hrdiel, po „zaroštovaní“ akcelerátorom, dolieha aj spod prednej kapoty.
Ťahá robustne a kontinuálne v celom spektre využiteľných otáčok, nepozná diery ani kopance. A športová osemstupňová automatická prevodovka ZF nič nepokazí. Naopak, vysokou kadenciou radenia dojem z pekelného nasadenia len stupňuje. Ba v športovom režime si ešte pomáha akusticky podmanivým brrrum pri každom preradení. Vrchol zážitku sa dostavuje po preklopení voliacej páky do manuálneho módu a hojnom zamestnávaní lopatiek pod volantom.
Skvele radí, ešte efektnejšie s medziplynom podraďuje. Dovoľuje strelke otáčkomera zarezávať sa hlboko do červeného poľa až po obmedzovač. Ide len o to, vyhmatnúť ten správny okamih a ešte skôr – pri 7 200 preradiť. Potom je to už len hra so zotrvačnou hmotnosťou vlastného tela. Tá ho tlačí do sedadla aj po prekročení stopäťdesiatky. Pocit zo zrýchlenia na stovku v čase pod päť sekúnd sa dá opísať ako znepokojivo povznášajúci. No lepšie si ho vyskúšať.
Pritom paradoxne aj M model ponúka voľbu ekonomického módu. Stačí ho aktivovať spínačom na palubnej doske. Nielenže počas zastávok vypína motor, ale aj akceleráciu podväzuje. V menu palubného systému sa dá nastaviť hranica rýchlosti, po ktorú má fungovať (maximálne 130). Ale bez obáv. No keď zmeníme názor a mienime dynamicky predbiehať, netreba hľadať príslušný spínač. Stačí kick down a bavorák aj v ECO móde naplno akceleruje.
Hodí sa napríklad na šetrenie paliva, aby ho bolo dosť do sekcií, kde to bude stáť zato. A palubný počítač pomáha udržiavať náladu údajmi, o koľko kilometrov ECO jazda predlžuje dojazd. Zelenú dostal aj pri meraní spotreby na testovacom okruhu. Výsledných 8,6 l/100 km je menej, ako sme čakali. Lebo inak palubný počítač väčšinou ukazoval priemerných 12 litrov a viac.
Univerzál
Adaptívny podvozok, v porovnaní s konfekčným tuhší a o centimetrík znížený, dovoľuje odporúčať tento voz nielen na príležitostné jazdy po prenajatom pretekárskom okruhu, ale aj na každodenné využitie. Kvalifikuje ho naň prekvapivo komfortné pruženie. Už to mu pomohlo, že neobúva dojazdové pneumatiky Run Flat.
Klasické hoci ultimatívneho formátu spoľahlivejšie držia stopu aj preto, že majú lepšie absorpčné schopnosti. Ďalej je to už o naladení podvozka, asi optimálnom pre výkonné vozidlo na civilné použitie. Pritom napriek svoje prívetivej charakteristike dôsledne redukuje pohyby karosérie vo vertikálnom aj v horizontálnom smere. A drží sa na vozovke ako prilepený.
V komfortnom režime nie je príliš mäkký ani v športovom pritvrdý. Pohon štyroch kolies xDrive v štandardnom móde posiela 60 percent ťahu na zadnú nápravu. To znamená, že toto BMW zatáča rado, ale s pretáčavosťou v oblúkoch radšej nerátajte. Elektronika krútiaci moment totiž presúva podľa potreby zozadu dopredu a opačne. Výsledok – aj na hranici odstredivých síl bavorák kopíruje zákruty ako na horskej dráhe.
Po jej prekročení ho už odstredivá sila vynáša všetkými štyrmi súčasne. Ak teda obľubujete driftovanie, s týmto autom si ho neužijete. A aj po vypnutí všetkej elektroniky, ktorá sa vypnúť dá, štart pod plným plynom kolesá na suchom asfalte nepretočí. O pálení gumy nemôže byť ani reči. Skvelé brzdy po viacnásobnom nasadení takmer nevädnú, brzdný účinok nabieha plynulo.
Pneumatiky lepia tak, že pri plnom brzdnom účinku ABS takmer nepustia k slovu. Len aktívne riadenie s premenlivým prevodom dosť účinne izoluje vodiča od diania pod prednými kolesami. Ale zas dovoľuje väčšinu zákrut zvládať bez prehmatávania. A to je fajn. Ak občas radíte páčkami pod volantom, viete, o čom je reč.
Záver
V úvode tohto článku naznačujeme dva dôvody, prečo sa tento typ áut nepredáva ako teplé rožky. Po ochutnávke BMW M135i xDrive musíme tvrdenie, že charakter pretekárskeho špeciálu nenachádza v bežnej premávke adekvátne uplatnenie, vziať späť. Aspoň v tomto konkrétnom prípade.
Tento bavoráčik je síce na tunajšie pomery nehorázne výkonný, a na to si treba dávať pozor. Ale jeho jazdné vlastnosti kvalifikujeme za prepracované až na hranicu „blbuvzdornosti“. Preto od potenciálneho vodiča netreba požadovať pretekársku licenciu ani zbrojný pas. Stačí kus prirodzeného pudu sebazáchovy. A možnože aj zo sumičky 44 900 eur predajcovia BMW (ak budú mať deň), niečo spustia.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, DSC, DTC, šesť airbagov, M aerodynamický balík, BMW Individual lišty Shadow Line, ozdobná mriežka v čiernom vysokolesklom vyhotovení, M kožený multifunkčný volant, M opierka na nohu vodiča, spínač štart/stop, klimatizácia, rádio BMW Professional, športové predné sedadlá, poťahy Hexagon/Alcantara, interiérové lišty Estoril Blue, M športový podvozok, M športové brzdy, športová osemstupňová automatická prevodovka, variabilné športové riadenie, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
M adaptívny podvozok, automatická klimatizácia, tempomat s funkciou brzdenia, varovanie pri opustení jazdného pruhu vrátane kolízneho upozornenia, automatické stmavovanie zrkadiel, ostrekovače reflektorov, dažďový senzor, xenónové svetlomety, adaptívne svetlomety, vyhrievanie predných sedadiel, Bluetooth hands-free súprava s USB rozhraním, hi-fi systém Harman Kardon, navigačný systém Professional, strešné okno, elektrické, parkovacie senzory, asistencia parkovania, delené a sklápacie zadné sedadlá...
Hodnotenie | |
+ | – |
mimoriadne výkonný a pružný motor | minimálna spätná väzba riadenia |
prevodovka skvelá v každom režime | automatická klimatizácia len za príplatok |
optimálna charakteristika pruženia | manuálna prevodovka ani za príplatok |
trakčné vlastnosti | |
výborné predné sedadlá | |
dokonalá ergonómia pracoviska vodiča |
BMW M135i xDrive a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
BMW M135i xDrive | Audi S3 2,0 TFSI Quattro | Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic | Ford Focus ST 2,0 EcoBoost X | VW Golf VI R 2,0 TSI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 979 | 1 984 | 1 991 | 1 999 | 1 984 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R6 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 235 (320)/5 800 | 221 (300)/5 000 | 265 (360)/6 000 | 184 (250)/5 500 | 199 (271)/6 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 450/1 300 – 4 500 | 380/1 800 – 5 500 | 450/2 250 – 5 000 | 340/2 000 - 4 500 | 350/2 500 – 5 000 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 7-st. automatická | 7-st. automatická | 6-st. manuálna | 6-st. automatická |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,70 | 4.8 | 4.6 | 6.5 | 5,50 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 | 248 | 250 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 7,80 | 6.9 | 6,90 | 7.2 | 8,40 |
Počet dverí | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 690 | 2 596 | 2648 | 2 648 | 2 580 |
Objem batožinového priestoru (l) | 360 | 365 | 341 | 365 | 350 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 44 900 | 42 340 | 50 100 | 29 600 | 38 900 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Foto – BMW