Najnovšie kupé odvodené od hatchbacku radu 1 získalo podľa logiky BMW poradové číslo 2. Aj v slovenských značkových predajniach už čaká na svojich zákazníkov. Pohľad do cenníka prezrádza, že je možné zaobstarať si štvorvalec – benzínový alebo naftový v cene od 29 200 eur nahor. Pritom pohľad akosi automaticky skĺzne k najvyššej položke. Za 46 969 eur sa núka najostrejšia verzia BMW M 235i, vybavená radovým šesťvalcom aj športovou automatickou prevodovkou. Aká je? Prezradíme, práve sme ju vyskúšali.

Diskrétnosť zaručená

Písmeno M v typovom označení neznamená športový balík, ktorý môže ozvláštniť aj celkom krotkú verziu. Neznačí ani veľké M, ktorým sa prezentuje vrcholné ladičské majstrovstvo divízie BMW M GmbH. V tomto prípade znamená program M Performance. Ten nášmu objektu vtlačil športový „takmer emkový“ charakter, ktorý sa vraj neprieči ani nasadeniu na každodenné cesty za prácou.

Okrem už spomenutého šesťvalca obsahuje originálne naladený podvozok aj aerodynamicky optimalizovanú karosériou. Zhruba takto svoj produkt prezentujú jeho tvorcovia. Od svojich vlažnejších súrodencov sa líši prepracovaným predným nárazníkom s veľkokapacitnými otvormi náporového chladenia, vyformovanými prahmi, originálnym dizajnom 18" diskov kolies s modrými strmeňmi bŕzd na pozadí a namiesto jednej koncovky výfuku po stranách vidíme dve leštené hlavne. Ak sila, potom dosť diskrétne zaodetá.

TREND test BMW M 235i Coupé

BMW M 235i Coupé Zdroj: BMW

Zaliaty v betóne

Veľké bezrámové dvere tohto kupé v užšom parkovacom priestore prekážajú, sú ťažké, ťažšie sa aj zatvárajú, ba občas nútia tento úkon zopakovať. Bezpečnostný pás visí od ruky. To sú prvé obete za to, že ste sa rozhodli v prospech výstavnejšieho kupé namiesto hatchbacku. Keď však zaklapne zámka bezpečnostného pásu, v zornom poli máte kokpit ako v jednotke. S typickou bavorskou architektúrou a takým tým športovo stiesneným pocitom. Pritom všetko, čo treba stlačiť, otočiť alebo vypnúť, máte v bezprostrednom dosahu a nič neprekáža. Vlastne takmer nič.

Vysoký stredový panel sa smerom dopredu rozširuje, a tak trochu odtláča pravačku, spočívajúcu na akcelerátore. Pocit športovej tesnosti môžete doviesť k absolutóriu. Stačí elektrospínačom zariadiť pevnejšie zovretie bočníc na anatomickom koženom kresle, potom maximálne vysunúť sedák tak, aby podopieral stehná po celej dĺžke, doladiť jeho sklon, ľavé chodidlo oprieť o veľkú hliníkovú opornú plošinu a telo drží ako zaliate v betóne. Skvelé.

K tomu hrubý veniec malého M volantu, ktorý nekĺže, a sexi „knipel“ automatickej prevodovky. Núka sa pravici voľne spočívajúcej na stredovej opierke spolu so susediacou ružicou iDrive a spínačmi adaptívneho podvozka. Skvelé. Ďalej si palec hore zasluhuje navigácia, ktorá pokyny zobrazuje na stredovej obrazovke aj na displeji palubného počítača v centre zorného poľa. Ozvučenie reprosústavou Harman/Kardon tiež môže byť. Páčilo sa nám aj veľkoplošné zobrazovanie albumov prehrávaných skladieb.

Dotyková plôška na ružici IDrive síce umožňuje napríklad zadávať adresy písaním prstom, len sa treba naučiť pekne písať, inak skôr zdržuje. Čo vyčítať? Možno strohý prístrojový štít, ale ten už akosi patrí k charizme bavorákov. Skôr chýba teplomer chladiacej kvapaliny motora. Do priečinku vo dverách sa zmestí PET fľaša, ale poznámkový formát A5 z neho trčí a prekáža. Položený na sedadle spolujazdca, pri každom intenzívnom brzdení končí na podlahe.

TREND test BMW M 235i Coupé

BMW M 235i Coupé Zdroj: BMW

Dvaja a dosť

Sadnúť si v kupé dozadu sa motoristovi prieči. Vie prečo. Tak ešte pohľad na ladné krivky karosérie ako odškodnenie za nastávajúce peripetie. Nastupovanie je obrad s presne stanoveným protokolom. Najprv odklopiť operadlo vpred, a keď to nestačí, spínačom odsunúť celé sedadlo dopredu. Možno sa vám podarí tam pretlačiť aj korpulentného svokra, len myslite na to, že naspäť ho budete musieť ťahať heverom. Tak nech sa páči. So stoosemdesiatcentimetrovou figúrou posadenou za seba to vychádza len tak akurát.

Vlasy sa opierajú o čalúnenie strechy (v hatchbacku je strecha vyššie) a kolená takmer o predné operadlá. Miesto v strede v štvormiestnom kupé nehľadajte. Stredná hlavová opierka chýba a pre tých, čo sa len tak nevzdávajú, autorský tím do stredu sedadla naprojektoval úložný priečinok. Ale povedzme si na rovinu, kto si kupuje kupé pre odrastenejšiu početnú rodinu?

Zato kufor má o 30 litrov väčšiu kapacitu, než akým môže poslúžiť jednotkový hatchback, zato užší nakladací otvor. Pod dnom už BMW klasika. Žiadna rezerva, jej miesto zaujíma akumulátor, ktorý tu okrem svojho poslania plní aj vyvažovaciu funkciu.

TREND test BMW M 235i Coupé

BMW M 235i Coupé Zdroj: BMW

Charakter

Blížime sa k podstate tohto auta. Pod prednou kapotou zatiaľ len drieme dvojzáprah v podobe trojlitrového radového šesťvalca dopovaného turbodúchadlom Twin Skroll a osemstupňovej športovej automatickej prevodovky ZF. Na pokyn štartovacieho tlačidla naskočia voľnobežné otáčky sprevádzané skôr tušeným ako počuteľným hrmotom. Do interiéru preniká od výfukových potrubí. Nenáhlivú zahrievaciu jazdu sprevádza dosť nenápadné civilné echo.

Vyrážame na testovací okruh, prísne rešpektujúc zabehnutý režim jazdy a so zvoleným módom Eco Pro. Reakcia na akcelerátor za veľa nestojí, zato palubný počítač povzbudivo ráta kilometre, o koľko sa predlžuje dojazd. V závere okruhu nás čaká prvý poznatok – s týmto autom sa dá jazdiť pomerne lacno. Aspoň výsledných 8,3 l/100 km tomu nasvedčuje. Je to o 0,3 l menej, ako si pred vyše rokom vypýtalo BMW M 135i xDrive.

Naša zadnokolka je medzitým pripravená ukázať, čo vie. Spínač jazdných režimov v polohe Sport, páka prevodovky preklopená do manuálneho módu. Bavorák sa s burácaním odpichne z miesta a tlačí telo do sedadla. Ťah stúpa s otáčkami bez dier a zaváhaní. Páčky radenia pod volantom sú v plnej permanencii, na každý pokyn prevodovka reaguje okamžite. Sýte hrmenie motora spestruje krátke brrrm a strelka otáčkomeru spadne na 5 000, aby vystrelila nahor k méte 7 200. Pri brzdení prichádza k slovu efektné podraďovanie, pritom produkciu spestruje nepravidelné prskanie výfukových hrdiel. Malá prepadová stíhačka schopná v momente predstihnúť (takmer) čokoľvek, čo sa na ceste hýbe.

TREND test BMW M 235i Coupé

BMW M 235i Coupé Zdroj: BMW

Triafa, kam mieri

„Stvrdnutý“ adaptívny podvozok minimalizuje pohyby karosérie a dovoľuje nemilosrdne sa vrhať do zákrut. Prvú polovicu oblúka absolvuje ako po koľajniciach, zato vo výjazdoch okorenených akceleráciou vybočujúca zadná náprava už dovoľuje zákruty „vypúšťať“. Po vypnutí stabilizácie (DSC) zadné kolesá vedia prekvapiť ochotou pokračovať mimo vozovky. Keď však zaprší, jazdu na hranici si dovolia len špecialisti na zadný pohon. A tak kontrolka neustále bliká, akoby pripomínala, že osamotený akumulátor v kufri na zaťaženie zadnej nápravy nestačí. Dokonca sa môže vyskytnúť problém udržať tempo s tamtým galganom na Octavii.

Inak však pôžitok z jazdy korunuje variabilné športové riadenie. Niežeby bolo obzvlášť komunikatívne, len citlivé a triafa presne tam, kam máte práve namierené. Navyše v nižších rýchlostiach stačí len úsporné narábanie s volantom, na prehmatávanie na venci nútia len ostré vracáky. A to je dobre. Keď už pre iné nie, tak preto, že páčky radenia máte neustále pod kontrolou.

Ešte treba zodpovedať otázku, ako sa s takýmto autom prepraviť rozbitými bratislavskými ulicami trebárs do práce. Keď zvolíte mód Comfort, potom pomerne jednoducho. Pruženie citeľne povolí aj za tú cenu, že karoséria sa občas zakolíše. Ale jazda nevyžaduje svätú trpezlivosť ani prenos hluku od kolies neznervózňuje. Len opatrnosti nikdy nie je dosť. Predsa len nízkoprofilové pneumatiky sú háklivé a málo chránené krásne disky kolies ešte viac.

TREND test BMW M 235i Coupé

BMW M 235i Coupé Zdroj: BMW

Záver

BMW M 235i Coupé patrí k sorte áut, aké si nekupujeme z rozumu. Nad všetkými jeho vlastnosťami dominuje schopnosť poskytnúť zážitok z jazdy a urobiť vodiča šťastným. Netreba vari pripomínať, že túto svoju danosť vyvažuje adekvátnou cenou. Preto má šancu osloviť len úzky výsek trhu, presnejšie oveľa užší ako masa, ktorá o takomto a podobnom aute sníva. Tento bavorák nezaprie svoj pôvod v hatchbacku M 135i. Jazdnými vlastnosťami sú si možno až príliš podobné. Jeho výsadou je karoséria kupé v triede kompaktov pomerne vzácna. My vyzdvihujeme jej fazónu aj prednú svetelnú optiku za to, že nekopíruje tú z radu 1. 

TREND test BMW M 235i Coupé

BMW M 235i Coupé Zdroj: BMW

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, DSC, DTC, šesť airbagov, klimatizácia, rádio BMW Professional, palubný systém iDrive, M brzdy, automatická kontrola tlaku v pneumatikách, variabilné športové riadenie, športové sedadlá vpredu, športový kožený multifunkčný volant M, interiérové lišty Alu Hexagon, xenónové reflektory stretávacie aj diaľkové s ostrekovačmi, M aerodynamický balík, vysokolesklé čierne lišty Individual, čalúnenie stropu vo farbe antracit, 18" M  disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Športová automatická prevodovka, automatická klimatizácia, navigačný systém Professional, hi-fi reprosústava Harman/Kardon, adaptívny M podvozok, alarm s diaľkovým ovládaním, zadná kamera, elektrické nastavenie predných sedadiel s pamäťou pre sedadlo vodiča, vyhrievanie predných sedadiel, parkovacie senzory, dažďový senzor s automatickým zapínaním tlmených svetiel, adaptívne osvetlenie zákrut, systém udržiavania rýchlosti s funkciou brzdenia, asistencia diaľkových svetiel, BMW Live, BMW Apps, mobilná kompatibilita s rozšírenými funkciami pre smartfóny, prístrojový panel s rozšírenými informáciami...

TREND test BMW M 235i Coupé

BMW M 235i Coupé Zdroj: BMW

Hodnotenie
+
mimoriadne výkonný a pružný motor slabšia spätná väzba riadenia
prevodovka skvelá v každom režime automatická klimatizácia len za príplatok
variabilná charakteristika pruženia
výborné predné sedadlá
príkladná ergonómia zóny vodiča
BMW M 235i Coupé a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
BMW M 235i Coupé Alfa Romeo 4C Audi TT RS Coupé Mercedes-Benz CLA 45 AMG VW Golf R
Zdvihový objem motora (ccm) 2 979 1 742 2 480 1 991 1 984
Usporiadanie spaľovacieho motora R6 R4 R5 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 240 (327)/5 800 176 (240)/5 500 250 (340)5 400 – 6 500 265 (360)/ 6 000 221 (300)/5 500 – 6 200
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 450/1 300 340/1 900 450/1 600 – 5 300 450/2 250 – 5 000 380/1 800 – 5 500
Prevodovka 8-st. automatická 6-st. automatická 7-st. automatická 7-st. automatická 6-st. automatická
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,80 4,50 4,30 4,60 4.9
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 250 250 250 250
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 7,60 6.8 6,90 7,1 – 6,9 6.9
Pohon zadný zadný 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Rázvor (mm) 2 690 2 380 2 468 2 699 2 630
Počet dverí 2 2 3 4 3
Počet miest na sedenie 4 2 2 + 2 5 5
Objem batožinového priestoru (l) 390 110 250 470 343
Cena základného modelu s DPH (€) 46 969 51 000 61 840 57 150 39 070
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov

TREND test BMW M 235i Coupé

BMW M 235i Coupé Zdroj: BMW

TREND test BMW M 235i Coupé

BMW M 235i Coupé Zdroj: BMW

TREND test BMW M 235i Coupé

BMW M 235i Coupé Zdroj: BMW

TREND test BMW M 235i Coupé

BMW M 235i Coupé Zdroj: BMW

TREND test BMW M 235i Coupé

BMW M 235i Coupé Zdroj: BMW