Džob pre účtovníka
Nové detaily na exteriéri skôr identifikuje pedantný účtovník ako novinár. Ale skúsme. Sekciu hmloviek, zakomponovaných v máličko pozmenenom prednom nárazníku podľa vzoru radu 3, zvýrazňujú pochrómované rámčeky. Xenóny zaujali pozíciu svetlometov už v štandarde a adaptívne svetlá vyskladané z LED ich môžu za 2-tis. eur nahradiť. Po novom sa smerovky objavujú aj vo vonkajších zrkadlách a detailista by ešte odhalil inak chrómované ľadvinky.
Na profile sa neudialo nič, o čo by zrak zavadil, len zadná partia je akási iná. Z trošku preformovaného veka batožinového priestoru zmizla totiž nápadná horizontálna lišta. V Mníchove si zrejme povedali, že už osvedčené GT sa bez púťovej atrakcie tohto druhu zaobíde. A majú pravdu. Zadné osvetľovacie telesá zas nadobudli mäkšie línie. Možno si pri nich povzdychnete, že bavorskí kreatívci sa mohli viac potrápiť. Mohli.
BMW 535d xDrive Gran Turismo
Priateľsky a komunikatívne
Pred otvorením dverí sa bezrámové okno zošuchne nadol, v momente, ako ich elektromotor nehlučne dovrie, počuteľne sa zasunie späť. Zvýšený posed na rozhraní limuzíny a SUV dopraje slušný výhľad dopredu aj do strán. Ale zadný „priezor“ viac zakrýva, ako ukáže. Dobre, že ho istia parkovacie senzory a v našom prípade aj spätná kamera (428 €).
Pohľad na pracovisko vodiča identifikuje architektúru BMW – DNA. Sportman ocení tesné zovretie v spoločnosti robustného stredového panelu, vysokých prahov a členitých výplní dverí. Ľavá ruka na volante a v pravačke anatomický joystick automatickej prevodovky. Všetky ovládacie prvky v bezprostrednom dosahu. Pozícia kráľa tvorstva. Ale chcete si odložiť PET fľašu? Do úzkych dverových priečinkov sa nezmestí. Zato do kotviacich výliskov v stredovom paneli, hneď pred páku prevodovky bezpečne zapadne. Lenže zacláňa panel klimatizácie.
Komfortné predné sedadlá (845 €) v jemnej koži s plným elektrickým servisom stabilizujú telo nielen po stranách, ale po nastavení optimálneho sklonu sedáka aj počas kritického brzdenia. Klasický prístrojový štít nahradil displej (611 €), ktorý sa prispôsobuje charakteru auta a ten závisí od zvoleného jazdného režimu. Popri štandardnom môže ísť napríklad o ekonomický (ECO PRO). Celý v modrom a namiesto otáčkomera informuje o aktuálnom výkone motora, plniacom tlaku turbodúchadiel, úrovni rekuperácie brzdnej energie, ba aj o tom, o koľko kilometrov môžeme posunúť tankovanie práve preto, že využívame ECO PRO. V športovom móde zas panel zrumenie. Efektné.
Otáčkomer je už na svojom mieste, len jeho strelka mohla byť hádam výraznejšia. V každom režime sa zobrazujú rýchlostné obmedzenia (326 €) a na rýchlomere pre istotu aj rozdiel, o koľko ich GT práve prekračuje. Praktické, pritom vôbec nie otravné. Head up displej (1 416 €) poctivo zobrazuje parametre jazdy, ale aj varovanie, že dvere nie sú zatvorené. Škoda, že pri použití slnečných okuliarov s polarizačným filtrom ostáva celkom utajený.
Na centrálnej farebnej obrazovke systém online zábavy už zobrazuje nielen názov skladieb prehrávaných z pamäťových nosičov, ale aj obaly príslušných albumov. Cez Bluetooth pripojenie kompatibilných telefónov a smartfónov (611 €) a spätnou väzbou cez farebnú obrazovku iDrive (komunikuje v slovenčine) sa dajú zúradovať e-maily aj SMS. Nevedno, prečo sú tie konektory v boxe pod lakťovou opierkou také ukryté. Problém do nich trafiť. Dotyková plocha, ktorá pribudla na novej a väčšej otočnej ružici systému iDrive, sa po novom nazýva Touch Controller. Mohla byť aj väčšia. Keď sa s ňou zohráte, to znamená, že sa naučíte písať prstom čitateľne, vyhľadávanie kontaktov alebo zadávanie adries do navigácie počas jazdy zvládnete rýchlejšie ako hľadaním písmeniek abecedy.
BMW 535d xDrive Gran Turismo
Vo dvojici maxi pohoda
Za stredným stĺpikom karosérie sa už strecha smerom dozadu zvažuje. Napohľad efektné, ale pri nastupovaní dozadu si treba postrážiť hlavu, nech nepríde k úrazu. Po nasadnutí už strecha neprekáža. S priemernou výškou (180 cm) máte minimálne osem centimetrov plus. A priestor na kolená – takmer nevyužiteľný. Jasné, že by nebol, keby GT od BMW nemalo podvozkovú platformu a obrovský rázvor celkom identický s luxusným radom 7. V tejto disciplíne vlastne nemá vo vyššej strednej triede dôstojného súpera. Veru BMW 5 GT je hlavne o pohodlí. Najlepšie pre dvoch so sklopenou opierkou v strede a adekvátne polohovaným operadlom. Ako v bavlnke. Aj tá štvorzónová klimatizácia je v cene.
Elektromotor zdvihne len veko kufra, alebo aj vcelku so zadným oknom. Systém a la Superb potvrdil životaschopnosť. Tých šesťdesiat litrov kapacity navyše konštruktéri získali optimálnejším využitím obstavaného priestoru. Okrúhlych 500 litrov vyzerá teraz v porovnávacích tabuľkách oveľa lepšie ako minulých 440. A môže to byť až 650 litrov, keď zadné sedadlá odsuniete celkom dopredu. V medzipriestore podlahy rezerva nemá čo hľadať, lebo GT si obúva runflaty. Bivakuje tam kompaktnú nádrž na aditívum AdBlue (roztok močoviny). Vstrekované do výfukového potrubia redukuje až 80 % emisií NOX, a to stačí na plnenie emisnej normy EU 6.
BMW 535d xDrive Gran Turismo
Dynamit pod taktovkou
Dvakrát prepĺňaný radový šesťvalec robí dojem. V prvom rade svojou kultivovanosťou. Keby červené pole otáčkomeru sa nezačínalo číslom 5 000, aj skúsenejší vodič zaváha, či má tomuto masívu dopriať benzín alebo radšej motorovú naftu. Jedno je však jasné, síl má na rozdávanie. V každom jazdnom režime. Stačí si vybrať spínačom na stredovej konzole – Normal, Comfort, Comfort +, Sport, Sport + alebo Eco Pro. Líšia sa len reakčnou schopnosťou motora a prevodovky a naladením pruženia.
V ekonomickom sme mu dali šancu, nech ukáže, za koľko zvládne testovací okruh. Výsledná spotreba 7,9 l/100 km je ešte o dve desatiny litra nižšia ako pred faceliftom zaznamenal menej výkonný derivát BMW 530d xDrive GT. Aj v eko móde to motor dá naplno, len ho treba nemilosrdným nakopnutím akcelerátora presvedčiť, že jazda na pohodu sa skončila a treba predbiehať a s maximálnou forsážou.
Na toto sa ešte viac hodí športový mód. Osemstupňový automat okamžite zareaguje podradením a je pripravený. Vtedy motor rozpozná aj jemné pohladenie plynového pedálu. Potom už radí prevodové stupne síce mäkko, ale s veľkou kadenciou v celkom športovom, nie však príliš agresívnom akustickom sprievode. Stovka pod šesť sekúnd už tlačí do sedadla.
A vôbec najlepšie bude to vziať do ruky a aktivovať lopatky radenia pod volantom. Prevody na povel strieľajú promptne smerom nahor, ešte rýchlejšie podraďuje. Ak by nestačil plápolajúci červený displej v zornom poli, na obrazovke iDrive sa dajú vyvolať ďalšie dva purpurové budíky – výkonu a krútiaceho momentu. Ich splašené strelky tiež neustále vystreľujú k maximu, ale to sa už v plnom trysku ani nedá sledovať. Atraktívne divadielko pre zvyšok posádky.
BMW 535d xDrive Gran Turismo
Promenáda s Vivaldim
Športový podvozok (428 €) a k nemu dvadsiatky rozmeru 245/40 vpredu a 275/35 (2 343 €) vzadu, to je maximálna výbava, osvedčená najmä na nemeckých diaľniciach. Okrem zraniteľnosti sa jej nedá nič vytknúť ani v slovenských reáliách. Na vyššie ťažisko môžete pokojne zabudnúť. O tento podvozok sa dá v súboji s odstredivým silami spoľahlivo oprieť. Karoséria si nekľaká, nevlní sa, behúne pneumatík držia ako prilepené. Oblúky GT vykrajuje suverénne, akoby ho ladili na Nürburgringu.
Vo výjazdoch zo zákrut na limite sa dvaapoltonka šinie bokom oboma nápravami súčasne ako jej športovejší príbuzní. Normálna pasia. So zapnutou stabilizáciou alebo bez nej (Sport +), všetko jedno. A teraz sa podržte. Rovnako bohorovne sa správa monumentálny bavorák aj na mačacích hlavách či inom pofidérnom podklade. V móde Comfort +. Žiadne natriasanie, žiadne „drncanie“. Väčšie aj ostré nerovnosti zdoláva plavne a bez nepríjemných dozvukov. Skrátka – charakter na každú príležitosť. U človeka katastrofa, v prípade auta vec na nezaplatenie.
Ak si však máme z nich vybrať jediný, potom k zjavu a luxusnému interiéru najviac pasuje svižná, plynulá jazda plná pohody. A keď už, potom radšej v sprievode tónov Vivaldiho ako pod nátlakom heavy metalových AC-DC. Aj keď ich sprostredkujú tie isté reproduktory Harman/Kardon.
BMW 535d xDrive Gran Turismo
Záver
Je to solitér ťažko porovnateľný s čímkoľvek na automobilov trhu. To platí aj o modeloch v porovnávacej tabuľke. Niektoré manifestujú istú príbuznosť cenou, použitou pohonnou jednotkou, pohonom štyroch kolies, alebo len príslušnosťou k vyššej strednej triede. BMW 5 GT však svojím obrovským rázvorom vyššiu strednú a luxusnú triedu premosťuje.
Tvarom karosérie aj bezrámovými oknami pripomína štvordverové kupé, robustnou konštrukciou zas veľký crossover a v disciplíne jazdných vlastností si to môže rozdať aj so športovo ladenými limuzínami. Navonok takmer latentná modernizácia ho technicky a užívateľsky reštartovala.
BMW 535d xDrive Gran Turismo
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BA, DSC, DTC, osemstupňová automatická prevodovka, regenerácia brzdnej energie, štvorzónová klimatizácia, rádio BMW Professional, rozhranie Hands-free/USB, funkcia štart/stop, Servotronic, ovládanie režimov jazdy, automatická regulácia jazdy zo svahu, čalúnenie látka Diagonal, parkovacia brzda s funkciou podržania vo svahu, tempomat s funkciou brzdenia, xenónové svetlomety, brzdové svetlá s odstupňovanou intenzitou, automatické ovládanie zadnej kapoty, pneumatiky typu Runflat, 18“ disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Automatická prevodovka s radiacimi páčkami na volante, komfortný prístup a štartovanie, automatické jemné zatváranie dverí, zadná kamera, kamerový pohľad na okolie, predné sedadlá s aktívnou ventiláciou, aktívne predné sedadlá, vyhrievanie zadných sedadiel, adaptívne svetlomety LED, asistencia diaľkových svetiel, Driving assistant, navigácia Professional, dislepj Head-up, audiosystém Harman/Kardon, čalúnenie exkluzívna koža Nappa, BMW live, BMW Apps, multifunkčný prístrojový panel balík M Sport, balík výbavy Advantage, 19“ alebo 20“ disky kolies z ľahkých zliatin...
BMW 535d xDrive Gran Turismo
BMW 535d xDrive Gran Turismo
BMW 535d xDrive Gran Turismo
BMW 535d xDrive Gran Turismo a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
BMW 535d xDrive Gran Turismo | Audi A7 Sportback 3,0 TDI BiT Quattro | Lexus GS 450h | Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 993 | 2 967 | 3 456 | 2 987 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R6 | V6 | V6 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 230 (313)/4 400 | 230 (313)/3 900 – 4 500 | 215 (292)/6 000 | 195 (265)/3 800 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 630/1 500 | 650/1 450 – 2 800 | 352/4 500 | 620/1 600 – 2 400 |
Celkový maximálny výkon hybridného ústrojenstva (kW/k) | n | n | 254/345 | n |
Prevodovka | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 6-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | zadný | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5.6 | 5.3 | 5.9 | 6.4 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 | 250 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.4 | 6.4 | 5.9 | 6,7 – 6,9 |
Rázvor (mm) | 3 007 | 2 914 | 2 850 | 2 874 |
Objem batožinového priestoru (l) | 500 | 535 | 482 | 520 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 66 600 | 65 100 | 55 900 | 67 020 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
+ | - |
výkonný a pružný motor | obmedzená obratnosť |
výborná automatická prevodovka | mizerný výhľad dozadu |
flexibilný batožinový priestor | |
kvalita použitých materiálov | |
úroveň výbavy | |
priestranný interiér | |
skvelé jazdné vlastnosti |