„Štvorka“ stojí na parkovisku. Dve výfukové hrdlá sú pripravené interpretovať štyri takty každého zo šiestich valcov výkonného motora. Priložený výťah z manuálu pripomína, že pohon kompletizuje športová dvojspojková automatická prevodovka, ktorá posiela krútiaci moment na všetky štyri kolesá. A všetky parametre zastrešuje dominantná informácia – základnú cenu 53 693 eur doplnková výbava rozkošatila na takmer 80-tisíc.

Variant taktiky lovu?

Z každého zorného uhla ukazuje dlhšiu, širšiu a nižšiu siluetu ako trojkový predchodca, ktorý jej uvoľnil scénu. Fazóna? Možno to vyznie nasilu polemicky, ale žiadny šok sa nekoná. Len povedomá muskulatúra, aj keď s kumštom evolučne zhodnotená do štíhlejšieho, uhladenejšieho a naisto elegantnejšieho prejavu. Možno že pri BMW pozitívny čitateľ chce počuť aj vystupňovaný prívlastok agresívny, ale v tomto smere neposlúžime. Pohľad reflektorov a celková póza vyžarujú viac mačacej frivolnosti ako mačkovitej neústupnosti.

TREND test BMW 435i xDrive Coupé

BMW 435i xDrive Coupé Zdroj: Foto - BMW

S podlahou v susedstve

Tak toto si žiada hodne hlboký podrep. Dvere zapadnú, okno sa zasunie do tesnenia a rameno podáva ďaleko vzadu ukotvený bezpečnostný pás.

O čo nižšia strecha, tým nižší posed. V krajnej polohe takmer na podlahe. Nad hlavou prekvapivo dostatočný priestor, aj keď elektromotor zdvihne sedadlo do tej miery, aby zraku neprekážal horný veniec volantu. Aj predok sedáka sa dá osobitne zdvihnúť a predĺžiť. Športové sedadlo tesne obopína telo, nohy sú natiahnuté. Tak to má byť. Spolu s vami však usudzujeme, že tí korpulentnejší môžu mať problém. A potom tá koža. Efektne bordová ale pri mínusových teplotách by asi každý čakal, kým začne účinkovať vyhrievanie radšej s Alcantarou pod zadkom.

TREND test BMW 435i xDrive Coupé

BMW 435i xDrive Coupé Zdroj: Foto - BMW

Ako na mieru

Kokpit tesný, nič neprekáža, všetko v bezprostrednom dosahu. Do dlaní sa núka pre BMW typický trojramenný volant s tučnučkým vencom zaodetým vo vláčnej koži. Len pohybom zápästia voľne opretej pravačky sa dá ovládať knipel prevodovky, rukoväť parkovačky aj ružica systému iDrive. Tá po novom už disponuje dotykovou plôškou v podobe elektronickej písacej tabuľky. Predpoklad, že prstom zadáte adresu do navigácie rýchlejšie ako klasickým vyhľadávaním písmen abecedy, môžeme potvrdiť. Audiosystém Harman/Kardon (za príplatok) zas upevňuje svoju povesť plasticky sýtym akustickým prejavom. Aj regulácia basov a výšok môže pokojne ostať v neutrálnej polohe.

Len odkladacími priestormi kokpit vlastne podľa očakávania neprekypuje. Nuž vďaka aj za to, že priečinky vo dverách pojmú PET fľaše. Pohyblivá stredová opierka je dobrá vec, ale pozor, ak ju neuchopíte jediným správnym spôsobom, a zasuniete smerom dozadu, koledujete si o bolestivo narazené prsty.

TREND test BMW 435i xDrive Coupé

BMW 435i xDrive Coupé Zdroj: Foto - BMW

Dozadu – žiadne víťazstvo

To platí pre kupé všeobecne a tento dvojdverák tiež nepatrí medzi výnimky. Chce to v hlbokom podrepe, zhrbený a so zohnutou hlavou prekročiť prah smerom tam a po čase aj naspäť. Smoliari sa vystrú až na ortopédii. Na pomoc prichádza aspoň servomotor, ktorý na pokyn spínača odsunie predné sedadlo dopredu, potom späť. Len mu to dlhšie trvá, ale pôvodnú polohu si pamätá. Tu na pasažierov čakajú len dve sedačky. Ale plnohodnotné. Oficiálne aj prakticky. Vyvýšenému stredu tróni plastová polička asi s jedinou funkciou – odradiť prípadného dobrodruha od pokusu sadnúť si na jej miesto.

TREND test BMW 435i xDrive Coupé

BMW 435i xDrive Coupé Zdroj: Foto - BMW

Že by viac miesta?

Subjektívne ani nie. Kolená majú šesť až osemcentimetrovú rezervu, nad hlavou to bolo – aj je len tak „na knap“. Napriek väčšiemu rázvoru. Po stranách nechýbajú lakťové opierky a nad nimi pár reproduktorov (stredový a výškový) spomedzi ďalších štrnástich rozmiestnených v interiéri. Všetky spolu majú na práci priestorové ozvučenie. No tieto blízko pri uchu celkový výsledok redukujú na mono produkciu. Dá sa s tým zmieriť, ale ako zámienka odmietnuť miesto vzadu najmä ak patríte k diskofilom, to možno obstojí.

Mnohí z vás priatelia motoristi rovnako ako neprikladáte váhu zadným sedadlám, ak ide o kupé za sedem desiatok tisíc eur nenástojíte ani na objemnom kufri. Štvorka ho má konkurencieschopný. Podstatné je, že sa doň bezpečne zmestí golfový bag, a keď na to príde, ďalší môže využiť pohostinnosť práve zadných sedadiel. Spojenie kufra s interiérom funguje cez trojnásobne delené zadné operadlo.

TREND test BMW 435i xDrive Coupé

BMW 435i xDrive Coupé Zdroj: Foto - BMW

Hriešne potentný tandem

Máte zmysel pre športovú jazdu? Potom nič dramatickejšie ako práve tento trojlitrový šesťvalec si nemôžete pod prednú kapotu bavoráka vybrať. Aspoň zatiaľ. V odborných kruhoch vysoko uznávanému, oceňovanému, priebežne modernizovanému a turbodúchadlom Twin-Scroll dopovanému agregátu v testovanej verzii navyše spoločnosť robí príplatková športová osemstupňová prevodovka. Ich vzájomná interakcia (takmer) nemá chybu bez ohľadu na to, aký mód zo štyroch možných zvolíte. Od úsporného Efficiency cez štandardný Normal, ktorý naskočí pri každom naštartovaní, až po oba akčné Sport a Sport +.

Efficiency, to je narkóza. Motor aj prevodovka reagujú v prvej tretine zdvihu akcelerátora ospalo. Na oplátku palubný počítač vodiča neustále povzbudzuje informáciami, o koľko kilometrov sa predlžuje akčný rádius. Dostal slovo hlavne na záver pri meraní spotreby paliva. Výsledok – 9,3 l/100 km. Hodnotu nadobúda s porovnaním. História TREND testov odhaľuje, že BMW 335i xDrive Coupé s identickým motorom, no vtedy ešte so šesťstupňovým automatom rovnaký okruh zvládlo s priemerom 10,9 l/100 km. Citeľný rozdiel však?

TREND test BMW 435i xDrive Coupé

BMW 435i xDrive Coupé Zdroj: Foto - BMW

Keď v žilách tuhne krv

Športový mód – to je silný tabak. Akcelerátor podráždene reaguje, prevodovka akoby ponorená v energetickom drinku a strelka otáčkomeru vystreľuje pod plným plynom na hranicu 7 000 otáčok s neuveriteľnou kadenciou. No v plnej kráse sa pohon predstaví, až keď sa prsty zmocnia páčok radenia pod volantom. Znamená to promptné „sáčkovanie“ prevodov, okamžité podraďovanie aj s efektným dávkovaného medziplynu. Skrátka pôžitok, až v žilách tuhne krv. Ešte veta tým, ktorí nemajú adrenalínu nikdy dosť. Tento automat radí rýchlo, ako keď bičom plieska, ale programovo hladko akoby s chladnou vypočítavosťou. To drsné zaklapnutie a následný kopanec, keď ozubenia do seba zapadnú vám nikdy nepredvedie. Ak si na podobnú živočíšnosť aspoň sviatočne potrpíte, radšej tie dve tisícky ušetrite a zvoľte štandardnú šesťstupňovú prevodovku s ručným radením.

TREND test BMW 435i xDrive Coupé

BMW 435i xDrive Coupé Zdroj: Foto - BMW

Skvelá munícia

Testovacia štvorkolka s M športovým podvozkom (inak sa dodáva len ako súčasť balíka M šport) obúva pneumatiky jednotného formátu 225/45 R18 vpredu aj vzadu. Nuž čo povedať. Ak máte chuť a guráž jazdu si spestriť adrenalínovým šialenstvom (najlepšie na pretekárskom okruhu), potom BMW 435i xDrive Coupé má naše vrelé odporúčanie. V kombinácii s typicky pevným bavorským skeletom, nízkym ťažiskom a symetricky rozloženou hmotnosťou na obe nápravy – skvelá zbraň na pretláčanie sa s odstredivými silami.

TREND test BMW 435i xDrive Coupé

BMW 435i xDrive Coupé Zdroj: Foto - BMW

Provokácia

Štart pod plným plynom – všetky štyri pneumatiky sa zahryznú do asfaltu, no ani nemuknú, jediný kilowatt nevyjde nazmar. Behúne dôsledne kopírujú asfaltový koberec. Neustále máte spoľahlivé informácie o tom, po čom práve jazdíte. V limitných situáciách na nezaplatenie. Číslo 4 oblúky zdoláva ako po koľajniciach. Sediac tesne nad vozovkou pri minimálnom náklone karosérie telo zvláda silné preťaženie. Pod plynom vo výjazdoch už cítiť viac krútiaceho momentu na zadných kolesách. Mierna pretáčavosť stačí, aby dlane volantom zákrutu vo výjazde vypúšťali, na suchom asfalte však nemá na to, aby vychýlila zadnú nápravu. Radosť z jazdy umocňuje variabilné športové riadenie s vyslovene strmým prevodom pri malých rýchlostiach. Až zaskočí, ako málo treba zatočiť napríklad pri výjazde z vedľajšej na hlavnú cestu. Ba aj keď ručička rýchlomeru strmo upaľuje nahor, vystačíte úsporným narábaním volantom. Dobrá správa pre tých, čo neustále držia prsty na páčkach radenia. A či sa hodí tento exot aj na bežné slovenské cesty? V pohode. Je síce tvrdý, ale podvozok nárazy dobre akusticky tlmí bez dozvukov a rezonancií. Pocit, že by ste necitlivou jazdou robustnej konštrukcii mohli ublížiť, sa jednoducho nedostavuje a pocit, že toto auto neukázalo všetko čoho je schopné, neustále provokuje.

TREND test BMW 435i xDrive Coupé

BMW 435i xDrive Coupé Zdroj: Foto - BMW

Záver

BMW 4 môžeme po týždennom spolužití charakterizovať ako (takmer) po každej stránke zdokonalené kupé radu 3. A kto jazdil trojku, tuší, že to nie je málo. Presne to sa od generačného posunu očakáva, no málokedy sa to až takto podarí. Že novému kupé mníchovská centrále vo svojom portfóliu vytvorila osobitný chlievik s poradovým číslom 4, to len dokumentuje, aký význam tomuto modelu vo svojej marketingovej politike prikladá. Asi ako balistickej strele s hlavicami schopnými zasiahnuť viacero cieľov súčasne. Prvý – porotu Car of the Year už trafila. BMW 4 už nie je odvodeným ale svojbytným modelom, nuž ho musela zaradiť medzi kandidátov na prestížny európsky titul. A to sa opakuje v x národných anketách. Skvelá a pritom bezplatná reklama navyše. Ale obráťme list. Mníchov svojim počinom zároveň priznáva, že obdobnú genézu konkurenčného Audi A5 hodnotí ako úspešnú.

Ale bez ohľadu na politické rozhodnutia, ktoré sa dajú všakovako ohýbať, platí, že spolu s dokladmi od nového kupé získate aj oprávnenie na radosť z jazdy. 

TREND test BMW 435i xDrive Coupé

BMW 435i xDrive Coupé Zdroj: Foto - BMW

Najvýznamnejšie prvky štandardnej  výbavy

ABS, DSC, DTC, šesť airbagov, automatická klimatizácia, rádio BMW Professional, audiosystém so šiestimi reproduktormi, rozhranie Hands-free/USB, športový kožený multifunkčný volant, športové sedadlá vpredu, systém dodržiavania rýchlosti s funkciou brzdenia, ovládanie režimu jazdy, šesťstupňová manuálna prevodovka, xenónové svetlomety, predné hmlovky, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin...

TREND test BMW 435i xDrive Coupé

BMW 435i xDrive Coupé Zdroj: Foto - BMW

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Športová automatická prevodovka, variabilné športové riadenie, Alarm s diaľkovým ovládaním, zadná kamera, stmavené sklá vzadu, automatické stmavovanie spätných zrkadiel, delené sklápanie zadných operadiel, nastavenie bedernej opory predných sedadiel elektricky, balík odkladacích priestorov, vyhrievanie predných sedadiel, posuvná predná stredová opierka, parkovacie senzory (PDC), adaptívne LED svetlomety, Driving Assistant, navigačný systém Professional, head-up displej na čelnom skle, Harman/Kardon Surround Sound audio systém, BMW Live, BMW Apps, Mobilná kompatibilita s rozšírenými funkciami pre smartfóny, prístrojový panel s rozšírenými informáciami, 18“ alebo 19“ disky kolies z ľahkých zliatín...

TREND test BMW 435i xDrive Coupé

BMW 435i xDrive Coupé Zdroj: Foto - BMW

Hodnotenie
+
atraktívna fazóna exteriéru tvrdé pruženie
pružný a výkonný motor
stabilita
ovládateľnosť
robustná konštrukcia
kvalita materiálov v interiéri
BMW 435i xDrive Coupé a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
BMW 435i xDrive Coupé Audi A5 Coupé 3,0 TFSI Quattro Mercedes-Benz C 350 Kupé Nissan 370Z Coupé Platinum
Zdvihový objem motora (ccm) 2 979 2 995 3 498 3 696
Usporiadanie spaľovacieho motora R6 V6 V6 V6
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 225 (306)/5 800 – 6 000 200 (272)4 780 – 6 500 225 (306)/ 6 500 241 (328)/7 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 400/1 200 – 5 000 400/2 150 – 4 780 370/3 500 – 5 250 363/5 200
Prevodovka 8-st. automatická 7-st. automatická 7-st. automatická 7-st. automatická
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,90 5,80 6 5.6
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 250 250 250
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 7,8 – 7,6 8,10 6,8 – 7,0 10.5
Rázvor (mm) 2 810 2 751 2 760 2 550
Počet miest na sedenie 4 5 4 2
Objem batožinového priestoru (l) 445 455 450 120
Cena základného modelu s DPH (€) 53 693 48 100 48 768 48 100
Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov