Najnovšia akvizícia – BMW 4 Cabrio rezignuje z tradičnej plátennej strechy rovnako ako jeho predchodca a dáva prednosť oceľovej skladacej. Súčasne s aktuálnym generačným posunom štatistici museli vziať na vedomie, že kabriolet spolu s kupé tvorí štvrtý typový rad napriek tomu, že technicky vychádzajú z radu 3. Pri pohľade z iného zorného uhla môžeme povedať, že BMW v strednej triede paralelne reprezentuje vlastne dvojica kupé, no len jedno z nich sa vie transformovať na kabriolet.
K verzii s typovým označením BMW 428i Cabrio patrí štvorvalec 2,0 l TwinPower Turbo a zadný pohon. S manuálnou prevodovkou sa dá kúpiť už za 49 800 eur, s osemstupňovou športovou automatickou vyjde na 52 193 eur, no za exemplár navyše naprataný doplnkovou výbavou, podobne ako tento testovaný (pozri doplnkovú výbavu), zaplatíte takmer dvojnásobných 80-tisíc eur.
Coupé verzus Cabrio
Pozrite naň! Má všetko, prečo aktuálne BMW strednej triedy asi väčšina z nás miluje. Nízku široko rozkročenú siluetu, frivolný pohľad, neproporčne dlhú prednú kapotu, v ostrom uhle sklonené čelné okno... So zavretou strechou vyzerá dobre. Keď ho však v tejto podobe porovnáme s pokrvným súrodencom – švorkovým kupé z profilu, vidíme na pohľad malý, no pre konečný efekt subjektívne dosť zásadný rozdiel. Streche Cabria chýba tá vyzývavá aerodynamická jednoznačnosť. Možno keby bola plátenná, vyznela by viac sexi. Ak sa však Cabrio smerom nahor otvorí, pomer síl sa zmení. Cabrio exceluje a Coupé už nemá čím triumfovať, a tak ani niet čo riešiť.
BMW 428i Cabrio Zdroj: BMW
Okázalo komótna strecha
Bavoráky patria k dynamickejším autám. To platí aj o štvorkovom Cabriu. Paradoxne rýchlosťou sklápania strechy rekordy neláme. Smerom do kufra to trvá dvadsaťdva sekúnd a späť rovnako – teda dosť dlho. Tento fakt vyplával na povrch na jednej z bratislavských križovatiek. „Naše“ Cabrio stojí, čaká na voľno a vtom príde nápad využiť prestávku na otvorenie strechy. Čas plynie, BMW predvádza zaujímavé divadielko, až chodci zabúdajú, že majú zelenú, lenže v najlepšom zasvieti zelená nám. No nič. Noha na akcelerátor a vyrážame, samozrejme, ostrejším tempom ako povolených 18 km/h. Rozložená strecha sa v pohybe zastaví, zaznie alarm a nápis na displeji žiada znížiť rýchlosť. Neostáva iné, len poslúchnuť a zmieriť sa s faktom, že tí netrpezlivejší za nami využívajú príležitosť a rozloženého bavoráka predbiehajú.
BMW 428i Cabrio Zdroj: BMW
Flexi kufor
Od tohto manekýna, samozrejme, neočakávame, že odvezie početnejšiu rodinu do Chorvátska spolu so stanom, stravou na dva týždne a basou piva. Ale nejaký ten golfový „bag“ by mohol zvládnuť. Ako najpríhodnejšie riešenie sa nám zdá hodiť ho na zadné sedadlá – najlepšie cez otvorenú strechu. Zmestí sa aj do kufra – má predsa len 370-litrovú kapacitu. Akurát to nepôjde pri sklopenej streche. Tá má totiž v batožinovom priestore svoje vyhradené parkovisko. Ak ho využíva, aj napriek tomu, že sa dokáže zložiť veľmi úsporne (do výšky asi 15 centimetrov), prepravná kapacita klesá na skromných 220 litrov, dosť ťažko dostupných. Vlastne ani nie. Celá konštrukcia aj so zloženou strechou sa po otvorenom kufri dá podržaním spínača zdvihnúť. Originálny systém žne potlesk. Kapacitu síce nezväčšuje, ale prístup do útrob to výrazne uľahčí.
BMW 428i Cabrio Zdroj: BMW
V kokpite ako doma
Zóna vodiča športového strihu čaká. Stačí otvoriť dvere, prekročiť vysoký prah a telo s nohami natiahnutými dopredu zaboriť do nízko ukotveného tvarovaného a efektne prešívaného kresla. Stredný stĺpik karosérii chýba, a tak bezpečnostný pás kotví priamo v operadle, ani sa poň netreba nepatrične naťahovať. Ešte predĺžiť sedák, doladiť jeho sklon, nastaviť zovretie bočníc (elektricky) a hotovo. Môžeme vyraziť. Kým sa tak stane, ešte niekoľko poznámok k zóne vodiča.
BMW 428i Cabrio Zdroj: BMW
Typische BMW
Unifikáciu kokpitu vrátane už dosť fádneho prístrojového štítu BMW priviedlo k dokonalosti. Pre niekoho jasná prednosť, pre iného možno aj nuda. Musí to byť expert, aby podľa palubnej dosky rozpoznal, ktorému typu z bavorskej liahne patrí. Keď sa s týmto faktom zmierite, ďalej už požívate len benefity. Napríklad v podobe príkladnej športovej ergonómie. Rozmiestnenie knipla páky prevodovky, rukoväte parkovačky a ovládacej ružice systému iDrive v trojuholníku pod voľne spočívajúcou pravačkou naozaj nemá chybu. Pritom ovládacie prvky identifikujete aj poslepiačky. Boduje aj kvalita spracovania a fajnovosť materiálnej podstaty. Ale predsa. Je tu niečo extra? Napríklad vyústenie teplého vzduchu z predných operadiel v oblasti krku. Veľmi príjemné – tak znie pochvala, keď slnko zapadlo za končiare a dobiedzať začal ostrý oravský chlad. Na navodenie termickej pohody pritom stačí základná intenzita z troch možných. Zažiaril aj deflektor za prednými sedadlami. Ani nie preto, že podľa očakávania účinne umravňuje turbulencie v interiéri, ale hlavne pre jednoduchú a rýchlu montáž. Zo skúseností vieme, že to nie je samozrejmosť.
BMW 428i Cabrio Zdroj: BMW
Dva prístelky
Ten deflektor má však aj svoju chybu. Ak ho použijete, dve zadné sedadlá prekryje a tie sú nepoužiteľné (aspoň na prepravu cestujúcich). Inak nie je až tak o čo stáť. Len dvojdverová karoséria komplikuje nastupovanie, aj keď systém easy entry uľahčuje (elektricky) upratanie predných sedadiel do pôvodného stavu. Pre priemerne vysokého pasažiera je tu miesta len tak akurát. Navyše stehnám chýba opora a vzpriamený posed považujeme skôr za vyhovujúci než príjemný.
BMW 428i Cabrio Zdroj: BMW
Soft športový charakter
Na jednej strane dvojlitrový výkonný turbomotor spriahnutý s osemstupňovým automatom a na druhej vysoká hmotnosť (1,8 t). Čo sa od tejto kombinácie dá očakávať? V prvom rade príjemne vyvážený a akusticky príťažlivý chod motora. Práve preto, že v súčasnosti dostávame na cesty prevažne naftiaky, o to je vzácnejší. V civilnom nasadení dokonca namiesto neho počuť skôr hluk odvaľujúcich sa kolies spolu s aerodynamickým šumom. Keď pravačka až na samotné dno pridlávi akcelerátor, dá o sebe vedieť jadrným echom dvojhlavňového výfuku. Prevodovka atmosféru dramatizuje vysokou kadenciou radenia. Pritom strelka otáčkomeru stúpa a padá medzi číslami 4 700 a 6 700. Keď zapojíme radiace lopatky pod volantom, jazda nadobúda ešte športovejší charakter. Pocit rýchlosti a akustika sa dajú ešte umocniť na druhú. Stačí poslať strechu do kufra a všetko si ešte raz zopakovať. Čas na stovku pod sedem sekúnd fajnšmekrov síce neknokautuje, ale je dosť krátky na to, aby predbiehanie malo motivačnú fazónu.
BMW 428i Cabrio Zdroj: BMW
Tvrdo a nekompromisne
Jazde ostrým tempom sériou zákrut vtláča svoju originálnu pečať nízke ťažisko a adaptívny M podvozok vyšperkovaný ultimatívnym setom pneumatík 225/40 R19 vpredu a 255/35 R19 vzadu. Cabrio drží ako prilepené, nakláňanie karosérie je sotva postrehnuteľné. Keď dorazíte k prahu zákruty, najprv asi kvôli predsa len vyššej hmotnosti pocítite akoby neochotu zatočiť. Ale potom už Cabrio kopíruje oblúk ako po koľajniciach. Názorná ukážka, čo znamená optimálne rozloženie hmotnosti. A keď vo výjazde podvozku pomôžete akcelerátorom, na suchom povrchu síce zadok nerozhodí, ale neutralita sa zmení na citeľnú pretáčavosť a môžete oblúk vypúšťať. Riadenie síce nepatrí k najkomunikatívnejším, ale je presné. Pritom volantom stačí úsporne narábať s prstami neustále na lopatkách radenia.
Prehmatávanie hrozí skôr výnimočne. Skrátka radosť. Len to chce splniť jednu podmienku – kvalitný asfaltový koberec a nič iné. Neopatrná jazda na podklade spestrenom výtlkmi pôsobí na receptory ako ľadová sprcha a vzhľadom na cenu diskov kolies a pneumatík môže byť aj nákladná. Ale aspoň sme sa presvedčili, že vysoká hmotnosť materiálu, ktorý spevňuje skelet, má svoje opodstatnenie. Krútenie karosérie by bolo cítiť, odhalilo by ho aj vŕzganie tesnení, no v tomto prípade vlastne podľa očakávania ani nemuknú. No podľa apetítu kilogramy navyše neostali utajené. Na testovacom okruhu sme so zavretou strechou a s využitím úsporného režimu Eco Pro namerali priemerných 8,3 l/100 km. Skôr testovaná limuzína BMW 328i s rovnakým motorom sa uspokojila s priemerom 7,6 l/100 km. Rozdiel nie až taký veľký, ale predsa len citeľný.
BMW 428i Cabrio Zdroj: BMW
Záver
BMW 438i Cabrio vám rozhodne hanbu neurobí, ani keď ho zaparkujete pred kasínom v Monte Carle. Na druhej strane netreba sa urážať, ak stredobodom pozornosti budú iné tátoše. Na slovenských cestách však zaslúženej pozornosti rozhodne neuniknete. A keď prikvačí nostalgia za plátennou strechou, nech vás hreje pomyslenie, že s týmto bavorákom môžete absolvovať aj cestu na zimnú lyžovačku bez rizika, že budete vyzerať ako čudák.
BMW 428i Cabrio Zdroj: BMW
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, DSC, DTC, šesť airbagov, automatická klimatizácia, rádio BMW Professional, rozhranie Hands free/USB, dvojzónová klimatizácia, tepelnoizolačné sklá, palubný systém iDrive, elektrické nastavenie predných sedadiel, športový kožený volant, šesťstupňová manuálna prevodovka, systém udržiavania rýchlosti s funkciou brzdenia, xenónové svetlomety, predné hmlovky, elektronický posilňovač riadenia, automatická kontrola tlaku v pneumatikách, elektronická uzávierka diferenciálu, pneumatiky s núdzovým dojazdom, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...
BMW 428i Cabrio Zdroj: BMW
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Športová automatická prevodovka, adaptívny M podvozok, variabilné športové riadenie, komfortný prístup a štartovanie, štít proti prievanu, zadná kamera, športové sedadlá vpredu, vyhrievanie predných sedadiel, Air collar (vzduchový golier), dažďový senzor s automatickým zapínaním tlmených svetiel, adaptívne LED svetlomety, asistencia diaľkových svetiel, Active Protection systém, Driving Assistant, aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop and Go, kamerový pohľad na okolie vozidla, navigácia, Head-up displej, Harman/Kardon Surround Sound audio systém, BMW Live, BMW Apps, mobilná kompatibilita s rozšírenými funkciami pre smartfóny, 19" disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
atraktívny vzhľad | tvrdší podvozok |
robustná konštrukcia | pomalá strecha |
výkonný a relatívne úsporný motor | |
ovládateľnosť a stabilita | |
dokonalá ergonómia |
BMW 428i Cabrio a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
BMW 428i Cabrio | Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Quattro | Mercedes-Benz E 250 Kabriolet | Nissan 370Z Roadster | Porsche Boxster | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 997 | 1 984 | 1 991 | 3 696 | 2 706 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | V6 | B6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 180 (245)/5 000 | 165 (225)/4 500 -- 6 250 | 155 (211)/5 500 | 241 (328)/7 000 | 195 (265)/6 700 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 350/1 250 | 350/1 500 -- 2 500 | 350/1 200 – 4 000 | 363/5 200 | 280/4 500 -- 6 500 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 7-st. automatická | 7-st. automatická | 7-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | zadný | 4 x 4 | zadný | zadný | zadný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6.4 | 7.2 | 7,50 | 5,80 | 5,70 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 240 | 245 | 250 | 262 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.6 | 6.9 | 6,4 -- 6,2 | 8,10 | 7,70 |
Rázvor (mm) | 2 810 | 2 751 | 2 430 | 2 550 | 2 475 |
Počet miest na sedenie | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 |
Objem batožinového priestoru (l) | 220 -- 370 | 320 | 300 -- 390 | 120 | 150 + 130 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 52 193 | 44 520 | 52 710 | 50 700 | 53 853 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |