Trojkový sedan šiestej generácie so znakom BMW sa svetu pompézne predstavil v októbri 2011 a odvodená verzia Touring (kombi) debutovala o poznanie diskrétnejšie v júni minulého roka v Lipsku. Autorský kolektív jej vystlal cestu za zákazníkom reklamou na jasný medzigeneračný technický pokrok, viac miesta na zadných sedadlách a väčší kufor, pričom posledný z bonusov platí aj v porovnaní s aktuálnym sedanom.
Ako sa praktickejšia trojka, ašpirujúca na lichotivé označenie športové kombi, osvedčila počas týždennej praxe v TRENDE, napovie test derivátu poháňaného najvýkonnejším z ponúkaných vznetových štvorvalcov.
Diktát kompromisu
Pred pozorovateľom pózuje štíhla silueta profilu s typickou bavoráckou dlhou kapotou, krátkym predným previsom a kabínou so splývajúcou strechou posunutou maximálne dozadu. Vysunuté prahy naznačujú príplatkový M exteriérový balík, tvar predných otvorov náporového chladenia jeho prítomnosť definitívne potvrdzuje. Na pochrómované rámčeky ľadviniek nadväzujú hypnotizujúco privreté kružnice uhrančivých svetlometov – najzjavnejší identifikačný znak aktuálneho trojkového radu.
Zadná partia už budí oprávnené podozrenie, že viac ako múza viedol ťahy dizajnérov zvýšený akcent na praktickosť a snaha zosúladiť znaky identity s väčším kombi radu 5. Celé je to zaodeté v snehobielom šate Alpine White. Možno si poviete – pekne urobené kombi, ale so sedanom by som nemenil. Záleží však na uhle pohľadu. Ak má byť jediným kritériom krása, potom súhlasíme.
Dve tváre kokpitu
Tak tomu sa povie športová architektúra v luxusnom vyhotovení. Prvému z prívlastkov zodpovedá štíhla palubná doska so strednou časťou orientovanou na vodiča a robustný stredový panel klenutý nad úrovňou sedadiel. Potom trochu strohý prístrojový štít s kruhovými budíkmi, ďalej trojramenný volant s tučným formovaným vencom orientovaný takmer kolmo k smeru jazdy, ale aj anatomický joystick osemstupňovej automatickej prevodovky (2 279 €), ktorý sadne do dlane ako uliaty.
Punc luxusu zas interiéru vpečaťuje už samotný svetlohnedý odtieň od stropu až po koberce. Útlocitnejšie povahy prepadne chuť zanechať obuv pred prahom. Hliníkové lišty (343 €) ladia dokonale. Jemná koža Dakota zaodieva sedadlá (1 835 €) aj volant. Hi-fi audiosystém (595 €) sa stará o akustický zážitok.
Inak štandardne tvarované predné sedadlá – vodičovo s plným elektrickým servisom a pamäťou (1 301 €) – sú pohodlné, ale k nízkemu posedu by sa hodilo výraznejšie bočné vedenie. Ak máte rovnaký názor, doprajte si športové (635 €). Hodil by sa tiež väčší rozsah regulácie sklonu sedáka. Displeju palubného počítača v centre prístrojového štítu zas vyčítame chudobnejší rozsah položiek a len jednosmerný pohyb v menu.
Na druhej strane športovejšie založený vodič ocení, že sa našlo miesto pre teplomer olejovej náplne. Tým šetrnejším zas príde vhod spodný výsek otáčkomeru, ktorý v režime EcoPro (súčasť systému Driving Experience Control) informuje, do akej miery parametre jazdy zodpovedajú kritériám ekonomickej prevádzky. Samozrejme, že okrem ekonomického režimu má tento bavorák v talóne aj komfortný a dva športové. Len sa treba k nim preklikať spínačom na stredovom paneli.
Farebná obrazovka slúži predovšetkým ako rozhranie systému iDrive. Ten ponúka vo svojom bohato štruktúrovanom menu napríklad aj históriu spotreby paliva a dokáže sa zmeniť na športový displej so stupnicami výkonu a krútiaceho momentu. Hoci displej vyzerá ako zasúvateľný či odnímateľný tablet, v strede palubnej dosky tróni napevno.
Prvý medzi rovnými
Keď sa vám ujde miesto na zadnej lavici, žiadna tragédia. Viac sklonené operadlo a nižší posed k pohodliu patria. Len výhľad je horší. A aby telo malo potrebnú stabilitu, chodidlá si nájdu miesto pod predným sedadlom. Trojkový bavorák má na model strednej triedy obrovský rázvor (2 810 mm).
Miesto na zadnej lavici tomu síce nezodpovedá (kvôli kabíne posunutej dozadu), ale o miesto na kolená sa netreba strachovať. Zhruba osem centimetrov ich delí od operadiel a hlavu od stropu o centimeter menej. Po usadnutí na zvýšený stred sa priestor nad hlavou scvrkne na minimum a v strede podlahy prekáža mohutný kardanový kryt. Ale stredná opierka hlavy vyhovuje.
Zadné dvere sa samoobslužne vyklopia a odhalia batožinový priestor. Svojimi 495 litrami základného objemu medzi prémiovými kombi strednej triedy vedie. Jeho využiteľnosť zhodnocuje delené zadné operadlo v pomere 40 : 20 : 40. Jeho jednotlivé časti sa dajú nezávisle sklopiť, potom s dnom kufra vytvoria dokonalú rovinu. Na ňom identifikujeme štyri kotviace miesta zábranného systému.
Vyskúšali sme jeho funkčnosť, ale systém pozdĺžnych koľajníc sa nám zdá flexibilnejšií. Trochu jednoduchý mechanizmus krycej rolety na pohľad nevzbudzuje veľkú dôveru, ale dá sa ovládať jednou rukou a počas testu fungoval bezchybne. Ešte pohľad pod podlahu kufra – tu rezervu škoda hľadať. Jej miesto zaberá akumulátor a rezervu ani netreba. „Náš“ Touring obúva dojazdovky typu Run Flat.
Rýchlo a (skoro) zadarmo
Práve tento vznetový štvorvalec s elektromagneticky ovládanými vstrekovačmi a variabilnou geometriou lopatiek turbodúchadla sme v jemne modifikovanej podobe nedávno vyskúšali v kombi radu 5. Kým tam zohrával rolu základnej vznetovej motorizácie, v rade 3 je po šesťvalci tou najvýkonnejšou. V ľahšej karosérii cítiť rozdiel. Na jednej strane ho v interiéri o poznanie viac počuť, na strane druhej menšiemu autu dodáva viac dynamiky.
Stovka v čase pod osem sekúnd nepotrebuje komentár a pružné zrýchlenie hoci aj z rýchlostného limitu na diaľnici už vôbec nie. Pritom osemstupňová automatická prevodovka sa stará, aby pracoval v optimálnom režime z hľadiska ekonomiky prevádzky a súčasne bol pripravený promptne zrýchľovať. Radenie pod plným plynom dosahuje vysokú kadenciu špeciálne v športových režimoch. Len v móde EcoPro motor citeľne otupie.
Ale ak treba náhle zrýchliť, nenechá vodiča v štichu. Stačí poriadne dupnúť na akcelerátor. Inak ekonomický režim šetrí a zároveň vodiča prostredníctvom palubného počítača neustále informuje, o koľko kilometrov sa predĺžil dojazd práve jeho zásluhou. Veru s obdobne výkonným motorom sme ešte nazakúsili, aby strelka palivomera tak neochotne padala ku dnu. Veľa na tom nemení ani jazda po diaľnici predpísanou stotridsiatkou.
Veď v takom prípade motor dosahuje len 2 000 otáčok. Bez dlhého napínania – v cieli testovacieho okruhu palubný počítač vystavil výsledok 5,6 l/100 km. Len pripomíname, že o číslo väčší a ťažší model BMW 520d Touring s rovnakým motorom a prevodovkou na tej istej trati zaznamenal priemerných 6,1 l.
Z viac či menej porovnateľnej konkurencie Mercedes-Benz C 250 CDI BE 4Matic (150 kW/204 k) zvládol okruh za 6,7 l, Audi A5 Sportback 2,0 TDI (125 kW/170 k) spotrebovalo 6,2 l a konečne hybridný Peugeot 508 RXH (147 kW/200 k) zaknihoval 6,1 l/100 km.
Tie správne kopačky
Importér vzal rozum do hrsti a na zimné cesty testovací bavorák vybavil štandardným zimným obutím formátu 205/60 R16. Teda žiadne ultimatívne valce, ktoré sú síce fotogenické, ale na ľad, sneh a rozbitý asfalt absolútne nevhodné. Výsledok sa dostavil.
Už i tak komfortnejšie naladený podvozok aktuálnej generácie sa v zimných podmienkach skvele predvádza. Bohorovne filtruje „zmrazky“ a výtlky. Tam, kde iné autá panicky kľučkujú pri hľadaní zjazdnej vozovky, presviedča, že niet čo riešiť. Pritom nehrkoce, nebúcha. Na sprostredkovanie podobných pocitov mal doposiaľ patent Mercedes-Benz. Celkom milo prekvapujú aj trakčné vlastnosti hnanej zadnej nápravy v zasnežených stúpaniach.
No v extrémnych podmienkach aj tak odporúčame hodiť niečo ťažšie do kufra, prípadne spolujazdca usadiť na zadnom sedadle. Inak neostáva iné, len nahodiť reťaze alebo pokúsiť sa zradné stúpanie absolvovať na spiatočku. Za kompenzáciu považujeme radosť z občasného kontrolovaného šmyku zadných kolies na snehu osolených prebytkom výkonu – len tak pre radosť.
A o tom, čo hovoria vychválené pneumatiky športovej jazde na suchom asfalte, sa nič nedozviete. Taký sa počas nášho týždenného testu nenašiel. Aspoň preto pochválime neutrálne správanie auta pri prejazde zákrut, presné riadenie a rovnomerný nábeh brzdného účinku.
Záver
Svojou štíhlou fazónou sa BMW 3 Touring jasne radí medzi športové kombi. Ten prívlastok naznačuje, že objem batožinového priestoru v tomto prípade nehrá rozhodujúcu rolu. Fakticky medzi kombi strednej triedy, ba aj medzi kompaktmi figurujú mnohé, ktoré v tejto disciplíne dajú bavoráku s prehľadom na frak.
BMW však hrá ligu prémiových modelov a tam po generácie naháňa body v súťaží so seberovnými. Predovšetkým s Audi A4 a Mercedesom triedy C. V tomto porovnaní aktuálny Touring radu 3 vychádza ako tesný víťaz. Pritom nezaostáva ani v možnostiach konfigurácie využiteľného priestoru pri zapojení zadných sedadiel. Možno len zámky zadných operadiel mohli byť zdvojené tak, aby sa dali odblokovať aj zo strany kufra. Samozrejme, že vyvstane otázka, keď už BMW 3, tak sedan alebo Touring.
Sedan patrí k tým najestetickejším vo svojej kategórii, Touring v tomto kole prehráva na body. Aj rozdiel v cene 1 800 € (pri 320d) hovorí v prospech sedanu. Ale ak napríklad v zime s rodinou jazdíte na hory s lyžiarskou výbavou pre viac ako dvoch, asi niet o čom uvažovať. Jasne vyhráva Touring. Vlastne nie tak celkom. Na rozdiel od sedanu aktuálne v ponuke nefiguruje vo verzii xDrive. Ale už počínajúc marcom Touring tento svoj hendikep zmaže.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, DSC, DTC, elektrický uzáver diferenciálu, šesť airbagov, šesťstupňová manuálna prevodovka, funkcia štart/stop, indikátor preraďovania, automatická klimatizácia, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3, nastavenie osobného profilu v kľúči, multifunkčný volant v koži, textilné čalúnenie, matné interiérové lišty, predné hmlovky, automatické ovládanie veka batožinového priestoru, pneumatiky typu Runflat, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Osemstupňová automatická prevodovky, funkcia TV, hi-fi systém, navigácia, Head up displej, rozhranie Hands-free / USB, Bluetooth, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, kožené čalúnenie Dakota, vyhrievanie sedadiel, vyhrievanie volantu, servotronic, adaptívny podvozok, športový podvozok, dažďový senzor, parkovacie senzory, tempomat s funkciou brzdenia, aktívny tempomat, monitoring mŕtveho uhla, varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, adaptívne svetlomety, športové predné sedadlá, M aerodynamický balík, sedemnásťpalcové až devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
atraktívny vzhľad | slabšia trakcia zadnej nápravy na klzkom podklade |
bezpečné jazdné vlastnosti | |
presné riadenie | |
skvelá prevodovka | |
pružný, výkonný a úsporný motor | |
kvalita použitých materiálov v interiéri |
BMW 320d Touring a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
BMW 320d Touring | Audi A4 Avant 2,0 TDI | Mercedes-Benz C 220 CDI BE Kombi | Peugeot 508 RXH | Volvo V60 D4 Base | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 995 | 1 968 | 2 143 | 1 997 | 1 984 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 135 (184)/4 000 | 130 (177)/4 200 | 125 (170)/3 000 – 4 200 | 120 (163)/3 750 | 120 (163)/3 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 380/1 750 – 2 750 | 380/1 750 – 2 500 | 400/1 400 – 2 800 | 300/1 750 | 400/1 500 – 2 750 |
Výkon elektromotora (kW/k) | – | – | – | 27/37 | – |
Krútiaci moment elektromotora | – | – | – | 200 | – |
Prevodovka | 8-st. automatická | bezstupňová | 7-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | zadný | predný | zadný | 4 x 4 | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,70 | 8,10 | 8.5 | 9.8 | 9.2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 230 | 211 | 219 | 213 | 215 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,70 | 4,90 | 5.1 | 4.1 | 5.7 |
Rázvor (mm) | 2 810 | 2 808 | 2 760 | 2 817 | 2 776 |
Objem batožinového priestoru (l) | 495 | 490 | 485 | 423 | 430 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 37 779 | 38 490 | 40 908 | 43 300 | 35 590 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Foto – BMW