Čas dozrel a BMW 225i Active Tourer je pripravený na redakčný test. Typové označenie informovanejším prezrádza, že túto verziu poháňa zážihový štvorvalec 2,0 l, naladený na maximálny výkon 170 kW (231 k). Inak povedané, nič výkonnejšie pod prednú kapotu toho modelu v súčasnosti nezoženiete. Danému motoru štandardne sekunduje osemstupňová automatická prevodovka. Ak môže byť, za tento komplet zaplatíte minimálne 37 500 eur. Správne tušíte, že testovaný exemplár bude drahší. Okorenený balíkom Luxury Line a doplnkovou výbavou by vás vyšiel na bezmála 55-tisíc eur.

Nepredstaviteľné skutočnosťou

Svojím zjavom patrí k modelom, ktoré nemusia prebudiť sympatie už na prvý pohľad, no tým skôr sa môžu stať životnou láskou. Asi preto, že spojenie skratiek BMW a MPV predtým také nepredstaviteľné sa stalo realitou a BMW zrazu skutočne vyzerá „len“ ako kompaktný rodinný van. Až po strávení tejto informácie môžeme s chladnou hlavou hodnotiť, ako sa dizajnéri s novou výzvou popasovali. A tu je náš záver – napriek všetkému „typische BMW“. Ľadvinky, svetlomety, povedomá fazóna karosárskych prelisov – to všetko harmonizuje na novej dosiaľ nevídanej úrovni. Malý sympaťák. Hádam jediné, čo mu fanúšikovia viacúčelových automobilov môžu vyčítať, je práve prívlastok „malý“. Prináša informáciu, o ktorú zástancovia rodinných modelov nemusia práve stáť. Ale čo už, keď dĺžkou svojej karosérie 4,34 m fakticky patrí v segmente k tým najkratším. Čo na to vnútorný priestor, to o chvíľu zistíme.

TREND test BMW 225i Active Tourer

BMW 225i Active Tourer Zdroj: BMW

Kufor by ušiel

Pri tomto type auta nič nepokazíme, ak inšpekciu odštartujeme otvorením batožinového priestoru. V tomto prípade stačí stlačiť spínač na „rozumnom“ kľúči a elektromotor čujne zdvihne zadné veko. Poriadne vysoko, takže nehrozí, že oň nechtiac zapriete hlavou. Kufor má pravidelný tvar, zo všetkých strán ho pokrýva kvalitný textilný materiál, ktorý nehrozí, že by sa začal chlpatiť. Horná paluba plynulo nadväzuje na nakladaciu hranu. Do nevalnej základnej kapacity 468 litrov patrí aj priestor v medzipodlahe. Ten neobsahuje rezervu ani súpravu na opravu defektov. Nielen náš bavorák totiž obúva runflaty. Stačí stlačiť spínače po stranách kufra a odblokované zadné operadlá vrátane zúženého stredu padnú. Nie však do roviny s dnom kufra, hoci rozhranie sa zaobíde bez rušivého schodu. Odveziete aj lyže. Ak tie dlhšie pretiahnete stredom, pravdepodobne budú spočívať až na stredovej lakťovej opierke. Rozumnejšie bude sklopiť ešte jedno operadlo a položiť ich krížom, no bezpečnejší bude strešný kontajner.

TREND test BMW 225i Active Tourer

BMW 225i Active Tourer Zdroj: BMW

Flexibilná zadná lavica

Keď sa presuniete na zadné sedadlá, pochopíte, že objem batožinového priestoru sa dá ešte zväčšiť polohovaním zadných operadiel, ba aj celé sa dajú pozdĺžne posúvať. Škoda, že za takúto flexibilnosť sa pripláca. Priemerne vysoký pasažier (180 cm) si za rovnako fyzicky disponovaným vodičom aj v krajnej prednej polohe nájde miesto na kolená. Hoci len tak-tak. Keď sedadlá odsuniete maximálne dozadu, už môžete rátať s osemcentimetrovou rezervou pre kolená a polovičnou nad hlavou. Pritom si užívate vyšší posed s oporou stehien. Slušný priestorový komfort na také krátke auto. Pomáha si však veľkým rázvorom. Vzadu sa odvezú pohodlne dvaja a v úzkom strede ešte dieťa. Aj keby sa tam dospelák zmestil, stredovú hlavovú opierku si nezafixuje v polohe, ktorá by mu vyhovela. Úžitkovú hodnotu si podržali šikovné odkladacie priečinky vo dverách.

TREND test BMW 225i Active Tourer

BMW 225i Active Tourer Zdroj: BMW

Za volantom napoly vysoko

Zľahka zvýšená pozícia pravdepodobne vyhovie väčšine motoristov. Netreba sa nútiť do podrepu ako v športových limuzínach, nehrozí ani zašpinenie nohavíc od prahov, ako keď sa štveráte do SUV. Inak platí takmer všetko, na čo sme si už v modeloch BMW stihli zvyknúť, vrátane kvality použitých materiálov. Žiadne kompromisy. Palubná doska má typickú architektúru, pritom nielen jej centrálna časť, ale aj vysoký stredový panel sa orientuje na vodiča. Do rovnakej schémy patrí trochu strohý prístrojový štít aj veľký farebný displej multimediálneho systému. Novinkou je Head Up displej podobný tým v peugeotoch. Informácie premieta na menšie výsuvné plexisklo a nie na čelné okno. Menšiu výčitku schytáva nízko umiestnený panel dvojzónovej klimatizácie. Bolo by rozumnejšie, keby si vymenil miesto s poličkou nad ním. Príplatkové sedadlá v koži s nastaviteľnou dĺžkou sedákov sú pohodlné a zároveň spoľahlivo držia telo voči odstredivým silám. Zaujať optimálnu polohu za volantom uľahčuje plný elektrický servis. Výhľadu šikmo do strán pomáhajú malé postranné okienka pri dosť predsunutých stĺpikoch karosérie.

TREND test BMW 225i Active Tourer

BMW 225i Active Tourer Zdroj: BMW

Dobrá správa spod kapoty

BMW DNA Active Toureru nechýba. Jasná vec už po ubehnutí prvých pár kilometrov. Výrazne dojmotvorne pôsobí hlavne výkonný benzínový štvorvalec. V interiéri ho na voľnobeh ani nepočuť a vo využiteľnom spektre otáčok pradie tak mäkko, že si ho ľahko pomýlite so šesťvalcom. V ére drsných turbodieslov vítaná zmena. Nepochybne svoju rolu zohráva aj skvelá zvuková izolácia interiéru.

Dynamika už záleží aj na zvolenom jazdnom režime z troch možných (Sport, Comfot a Eco Pro). V športovom ako by BMW pokropili živou vodou. Motor spontánne reaguje na akcelerátor, automat rezko radí, ešte bystrejšie podraďuje. Koniec koncov,  akcelerácia na stovku v čase pod sedem sekúnd má svoju vypovedaciu hodnotu. Pod plným plynom strelka otáčkomeru osciluje medzi 5 000 a 6 500. Po preklopení páky do manuálneho režimu prevodovka podrží zvolený prevodový pomer, ale len odtiaľ potiaľ. Keď pokojnú jazdu zrušíte ráznejším dupnutím na pedál plynu, nečaká, neváha a sama podradí. V ekonomickom móde odpadá na najvyššom prevodovom stupni brzdenie motorom. Motor dosahuje o málo viac ako tisíc otáčok. Ochabne reakcia na pokyny akcelerátora. Ale len v prvej polovičke jeho zdvihu. Keď sa vyskytne príležitosť náhle razantne zrýchliť, nemusíte radiť športový mód. Poriadne dupnete na plyn a motor vydá všetko, čo v ňom je. A keď už chcete meniť jazdný režim, nemusíte sa zdržiavať vstupovaním do menu palubného systému iDrive, stačí ťuknúť raz či dvakrát za sebou na kolískový spínač. Tandem motor – prevodovka zanecháva dobrý dojem. Prispela k nemu aj nameraná priemerná spotreba 7,5 l/100.

TREND test BMW 225i Active Tourer

BMW 225i Active Tourer Zdroj: BMW

Ako v najlepšom hatchbacku

Bez obáv – nezabúdame, že jazdíme BMW s predným pohonom. Aj vy si to uvedomíte, najmä ak nie práve na najrovnejšom asfalte začnete naplno akcelerovať. Prebytok výkonu cítiť nielen podľa tlaku do sedadla, ale aj volant v rukách ožije. To je však jediná nevýhoda príplatkového variabilného športového riadenia. Jeho kratší prevod totiž menej izoluje od diania pod kolesami. Na druhej strane, vo väčšine zákrut nemusíte na venci prehmatávať a každý oblúk trafíte presne na komoru (ak tušíte, kde ju hľadať). S voľbou jazdného režimu sa mení nielen reakcia motora a prevodovky, ale aj základné nastavenie v našom prípade aktívnych tlmičov.

V zákrutách sa o Active Tourer tak neopriete ako v prípade bavorských športových limuzín, ale keď zvolíte mód Sport, podvozok stuhne. Pritom systém Performance Control zjavne potláča nedotáčavosť pribrzďovaním vnútorného zadného kolesa a auto disciplinovane smeruje, kam sú natočené tie predné. Na to, že jazdíme s MPV na technickej trati, si dvojkový Active Tourer počína nad očakávanie dobre. Asi tak ako tie najlepšie kompaktné hatchbacky. Pritom ťaží z pevnej konštrukcie skeletu aj dobre utlmeného hluku od kolies formátu 205/55 R17.

TREND test BMW 225i Active Tourer

BMW 225i Active Tourer Zdroj: BMW

Záver

BMW 2 Active Tourer sa javí ako rozumný nápad zo strany výrobcu, ktorý zaplnil ďalšie biele miesto vo svojom portfóliu. Otázne je, ako rodinný model z Mníchova prijme motoristická verejnosť. V prípade kompaktných MPV sme si zvykli hovoriť o praktických autách za rozumnú cenu. Toto BMW je rozhodne z iného súdka ako niektoré modely rovnakej značky, ktoré jej prinášajú tú najväčšiu slávu a dodávajú lesk jej športovému imidžu, ale nemáte si tam kam uložiť ani len čiapku. So základnou trojvalcovou benzínovou tisícpäťstovkou ho získate „už“ za 26 300 eur. Ale nech si vyberiete ktorúkoľvek verziu, napríklad za zadnú lavicu s posuvnými sedadlami a polohovateľnými operadlami si musíte priplatiť. Tak to už u prémiových značiek chodí. Platíte za značku, jej renomé podložené kvalitou vyhotovenia aj za jazdné vlastnosti, ktorými valcuje v tomto prípade aj kompaktné hatchbaky nielen minivany. Typujeme ho aj ako druhé auto do dobre situovanej rodiny, v ktorej zistili, že BMW X5 alebo sedmičkový rad sa nemusia hodiť na každú príležitosť.           

TREND test BMW 225i Active Tourer

BMW 225i Active Tourer Zdroj: BMW

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, DSC, DTC, šesť airbagov, 8-st. automatická prevodovka, systém včasného kolízneho varovania, systém Start/Stop, ovládanie režimu jazdy, klimatizácia, palubný počítač, 6,5" monitor, autorádio, USB rozhranie, textilné čalúnenie, športový kožený volant, kontrola tlaku v pneumatikách, Performance Control zadnej nápravy, stredová opierka vpredu, balík so zväčšeným počtom odkladacích priestorov, tónované sklá s tepelnou ochranou, dažďový senzor, pneumatiky runflat s núdzovým dojazdom,17" disky kolies z ľahkých zliatin...

TREND test BMW 225i Active Tourer

BMW 225i Active Tourer Zdroj: BMW

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

EDC, Head-Up displej, CD mechanika, hi-fi reprosústava Harman/Kardon, BMW Live, BMW Apps, mobilná kompatibilita s rozšírenými funkciami pre smartfóny, dvojzónová automatická klimatizácia, sedadlá v koži, prístrojová doska s kontrastným prešívaním, drevené interiérové lišty, vyhrievanie volantu, zadná kamera, exteriér Chrome Line, predné hmlovky, variabilné športové riadenie, strešné nosiče hliníkové matné, panoramatické strešné okno, sieť na oddelenie batožinového priestoru, stmavené sklá vzadu, automatické stmavovanie spätných zrkadiel, nastavenie bedrovej opory predných sedadiel elektricky, vyhrievanie predných sedadiel, variabilné nastavovanie zadných sedadiel, sklápateľné sedadlo spolujazdca, vak na lyže a snoubord, 18" disky kolies z ľahkých zliatin...

TREND test BMW 225i Active Tourer

BMW 225i Active Tourer Zdroj: BMW

Hodnotenie
+
prémiová kvalita materiálov v interiéri posuvná lavica len za príplatok
variabilná zadná lavica nevyhovujúca stredná hlavová opierka
výkonný a pružný benzínový štvorvalec
nízka spotreba
nadpriemerná ovládateľnosť a stabilita
BMW 225i Active Tourer a porovnateľné modely na slovenskom trhu
BMW 225i Active Tourer Audi A3 Sporrtback 1,8 TFSI Mercedes-Benz B 250 VW Golf Sportsvan 1,4 TSI
Zdvihový objem motora (ccm) 1 998 1 798 1 991 1 395
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 170 (231)/4 750 132 (180)/5 100 – 6 200 155 (211)/5 500 110 (150)/5 000 – 6 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 350/1 250 320/1 750 – 3 000 350/1 200 – 4 000 250/1 500 – 3 500
Prevodovka 8-st. automatická 7-st. automatická 7-st. automatická 7-st. automatická
Pohon predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6.6 7 6,80 8,80
Maximálna rýchlosť (km/h) 240 235 240 212
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5.9 5,60 6,10 5,5 – 5,4
Rázvor (mm) 2 670 2 636 2 699 2 685
Objem batožinového priestoru (l) 468 380 488 500
Cena základného modelu s DPH (€) 37 500 28 300 35 430 24 030
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov

Foto - BMW