Možno patríte k vzorke potenciálnych zákazníkov, ktorí sa rozhodujú medzi hatchbackmi nižšej strednej triedy z produkcie Audi, BMW či Mercedes, a zároveň monitorujete cenový skok oddeľujúci porovnateľné modely mainstreamu. Tak túto priepasť by údajne mohlo aspoň čiastočne preklenúť najmenšie BMW druhej generácie s trojdverovou karosériou a novým základným motorom – 1,6 turbo naladeným na pozoruhodne pokojnú výkonovú hladinu 75 kW (102 k). Všimnite si ten priepastný rozdiel oproti derivátu BMW M135i (235 kW/320 k) z opačného konca výkonového spektra toho istého typového radu. Nuž vyskúšali sme „plebejca“, nech vieme, čo sa skrýva v bavoráčiku, ktorý si značkoví predajcovia cenia na okrúhlych 22-tisíc eur.
Stačí tak málo
Ak porovnávame so skôr predstavenou päťdverovou verziou, neudialo sa nič zásadné. Základné rozmery karosérie ostali pôvodné aj veľkosť rázvoru (2 690 mm) je totožná. Ba aj silueta je povedomá. Akurát dvoje dverí ubudlo. S prísne estetického hľadiska je to dobre. Trojdverák pri pohľade z profilu pôsobí na pozorovateľa akčnejšie. Pritom stačí tak málo – o jeden stĺpik ukrátená fazóna bočného presklenia. Inak v zornom poli pózuje už známa jednotka druhej generácie s typickými markantmi vlastnými väčšine produkcie mníchovskej automobilky. Ale naše konštatovanie, že sa dizajnéri na jednotke druhej generácie mohli ešte viac odviazať, stále platí. My oceňujeme najmä proporčne dlhú prednú kapotu (zapáčila sa aj tvorcom áčkového Mercedesu). Pri premiére trojuholníkových krytov svetlometov sme im dali čas, nech ich preverí. Dnes konštatujeme – zvykli sme si..., ale nič viac. Dojem z celku umocňujú príplatkové predné hmlovky (212 €) a hliníkové šestnástky (504 €), ktoré nahradili štandardne montované „plecháče“.
Architektúra BMW
Skôr, ako sa veľké a pomerne ťažké dvere otvoria, bezrámové okno poklesne, aby sa vymanilo z tesnení. Po zavretí sa čujne vráti späť. Na voľnejšie nastupovanie na predné sedadlá sa ľahko zvyká. Ale veľké dvere na úzkom parkovisku sú nanič a po usadnutí za volant prvé márne pokusy uchopiť vzdialený bezpečnostný pás – to je už odvrátená strana rovnakej mince. Pracovisko vodiča kopíruje športovú architektúru päťdveráka a tá nesie originálnu generiku BMW. Trochu strohý dvojbudíkový prístrojový štít s chýbajúcou stupnicou prietokomeru paliva susedí so strednou časťou palubnej dosky privrátenou k vodičovi. Nad ňou svieti farebná obrazovka, ktorá vyzerá ako výklopný tablet, je však pevne zabudovaná. Vytvára spätnú väzbu k systému iDrive, ktorý sa stal výsadou až druhej generácie jednotky. Vysoký stredový panel s kratučkou radiacou pákou sa klenie nad sedákmi nízko ukotvených predných sedadiel. Tie telu doprajú len nenápadné bočné vedenie. Stálo by za to vymeniť ich za športové (494 €). Nad rámcom štandardnej výbavy registrujeme trojramenný športový multifunkčný volant s tučným kožou obšívaným vencom (303 €), rádio Professional (403 €), automatickú klimatizáciu (706 €) a vyhrievanie predných sedadiel (333 €). Konektory vrátane USB (dodávaným spolu s Bluetooth pripojením za 504 €) zaujali miesto v stredovom boxe. Niekde v blízkosti úložných priestorov pred radiacou pákou by boli dostupnejšie. Priečinky v predných dverách sú na BMW až prekvapivo dimenzované, ich využitie však komplikujú vnútorné priehradky.
Kufor neurazí
V testovanom exemplári sa treba k trojmiestnej zadnej lavici (môže byť aj dvojmiestna bez cenového pohybu) vsúkať. Táto operácia je v päťdverovej verzii určite pohodlnejšia. Už pri jej teste sme konštatovali vzadu nižší posed, skromný – asi päťcentimetrový priestor pred kolenami a podobný nad hlavou. Po zaujatí miesta v strede lavice dole prekáža robustný kardanový kryt a vlasy sa opierajú o čalúnenie strechy. Stredová hlavová opierka sa dá vysunúť natoľko, že dokáže plniť svoju funkciu. Mäkko vystlaný kufor má zhodnú 360-litrovú kapacitu ako päťdverová jednotka. V konkurencii hatchbackov nižšej strednej triedy nenadchne ani neurazí. Pod podlahou rezervu škoda hľadať, veď mníchovské vozy obúvajú Runflaty. Namiesto nej tam tróni akumulátor. Určite by sa preň našlo miesto aj pod prednou kapotou, ale BMW si na optimálne rozloženie hmotnosti už tradične potrpí viac ako na praktickosť. Operadlo delené na tri kusy po sklopení vytvára s dnom kufra rovnú plochu. Stačí sklopiť užšiu strednú časť a odvezieme lyže. Pružná sieť sa hodí na znehybnenie batožín na dne kufra alebo na oddelenie predných sedadiel, ak zvyšok auta využijete ako korbu na prevozu napríklad početnejšieho športového náradia.
Forsírovaná úspornosť
Prepĺňaná tisícšesťstovka s priamym vstrekovaním benzínu sa so svojím skromným maximálnym výkonom na prvé počutie do BMW (hoci aj najmenšieho) ani nehodí. Preto si spolu s vami kladieme otázku, či ponúka aj iné výhody okrem nízkeho registračného poplatku. V prvom rade si motoristu získa tichom – pradenie, ktoré preniká z motorového priestoru do interiéru pri voľnobežných otáčkach, aj dobre utlmené silencio v najčastejšie využívaných jazdných režimoch je neprekonateľné. Do súbojov v odpichoch po naskočení zelenej sa však zapájať neodporúčame. Čisto štatisticky by ste väčšinou utŕžili hanbu. Motor sa síce na prvých dvoch prevodových stupňoch nechá ochotne pretáčať až na 6 500 otáčok, ale proti dynamike sa stavia nielen dlhá prevodovka, ale aj hmotnosť 1,5-tonového bremena. Hoci sa to nezdá, zhruba toľko bude vážiť náš bavoráčik obsadený chlapom na mieste vodiča. Zákonite ani pružné zrýchlenie nepatrí k jeho tromfom. A tak prepíname zo športového do EcoPro režimu, nech sa najdostupnejšie BMW predvedie v disciplíne ekonomika prevádzky. Systém Auto start/stop motor počas zastávok poctivo vypína, reakcia akcelerátora je ešte mdlejšia, výsledku pomáha záložný režim klimatizácie a na diaľnici dlhá šestka. Na úrovni rýchlostného limitu motor dosahuje len 2 550 otáčok. V cieli testovacieho okruhu palubný počítač vystavil nasledovný účet – 6,1 l/100 km. Zatiaľ najnižšia spotreba, akú sme s benzínovým kompaktom vôbec zaznamenali. Nasledujú VW Golf 1,4 TSI (103 kW/140 k) s priemerom 6,3 l a Honda Civic 1,8 i-VTEC (104 kW/142 k), ktorá okruh zvládla za 6,5 litra.
Aj bez výkonu zábava
Už pri teste päťdverového BMW 120d sme vyzdvihli výrazný medzigeneračný posun v komforte pruženia. A to malo obuté osemnástky. BMW 114i vybavené štandardným formátom 195/55 R16 zimou poznačené cesty doslova skvalitňuje a posádku aj akusticky izoluje. Do pozornosti športovejšie založených vodičov, ktorých ani výkonovo podvyživená pohonná jednotka neodradí, kladieme skvelý pocit ľahkosti pri zdolávaní zákrut všetkých polomerov. Keď sa to s rýchlosťou preženie, potom sa bavoráčik zásluhou ideálneho rozloženia hmotnosti sunie bokom oboma nápravami súčasne. Na vysokých pneumatikách netreba na odtrhnutie takú veľkú odstredivú silu, o to efektnejšie kvília. K driftovaniu, samozrejme, chýbajú newtonmetre na zadnej náprave, ale keď zasneží, radosť sa kĺzať aj bez ťahania za ručnú brzdu. A v zasnežených stúpaniach – tam, kde sme sa už so zadnokolkou dostali do problémov, 114i napreduje bez zaváhania ani spolujazdkyňu netreba presadiť na zadné sedadlo. Takže vrelá vďaka za ten akumulátor v kufri.
Záver
Zrátané a podčiarknuté – s tým cenovým premostením spomenutým v úvode testu to nebude až také akútne. K najlacnejšiemu BMW sa mainstreamové kompakty cenovo blížia (aj to len na dohľad ) len s výkonnejšími motormi a podstatne bohatšou štandardnou výbavou. Ba ani v lige nemeckých prémiových hatchbackov BMW 114i pomerom výkonu a ceny nevíťazí. Marketing BMW asi bude súhlasiť s dôvetkom, že si drží cenu. Ak sa nás spýtate, prečo by si potom mal zákazník zvoliť práve BMW 114i, odpovieme asi takto – lebo chce práve BMW, najradšej trojdverový hatchback s poháňanou zadnou nápravou, miesta vzadu mieni využívať len sporadicky, nemusí diesely, naopak, miluje benzínové štvorvalce, na výkone mu nezáleží a z nízkej spotreby má nefalšovanú radosť, aj keď nie je na ňu odkázaný. Aby kritériá nevyzerali ako tender šitý na mieru vopred vybranému dodávateľovi, chcelo by to spustiť z ceny tak jednu, no radšej dve tisícky eur.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, DSC, DTC, šesť airbagov, klimatizácia, autorádio s prehrávačom CD, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, textilné čalúnenie sedadiel, šesťstupňová manuálna prevodovka, automatická funkcia štart/stop, tlačidlo štart/stop, ovládanie režimu jazdy EcoPro, indokátor preraďovania, brzdové svetlá s odstupňovanou intenzitou, imobilizér, denné svetlá, osemnásťpalcové disky kolies s pneumatikami typu Runflat...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Osemstupňová automatická prevodovka, tempomat, automatická klimatizácia, navigácia, hi-fi systém Harman Kardon, Bluetooth hands-free súprava s USB rozhraním, varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, asistencia parkovania, ostrekovače svetlometov, predné hmlovky, dažďový senzor, xenónové svetlomety, adaptívne svetlomety, kožené čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá, predné športové sedadlá, športový kožený volant, cúvacia kamera, parkovacie senzory, servotronic, adaptívny podvozok, športové brzdy M, športový podvozok M, metalíza, 16- alebo 18-palcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
Športová ergonómia pracoviska vodiča | Menej miesta na zadných sedadlách |
Úsporný motor | Výkon motora v pomere k hmotnosti auta |
Obratnosť a stabilita | |
Paleta doplnkovej výbavy | |
Kvalita použitých materiálov v interiéri | |
Paleta doplnkovej výbavy |
BMW 114i a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||||
BMW 114i | Audi A3 1,4 TFSI Attraction | Honda Civic 1,4 i-VTEC Sport | Mercedes-Benz A 180 BE | Alfa Giulietta 1,4T Progression | Citroën DS4 VTI 120 Style | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 395 | 1 339 | 1 595 | 1 368 | 1 598 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 75 (102)/4 000 | 90 (122)/5 000 – 6000 | 73 (100)/6 000 | 90 (122)/5 000 | 88 (120)/5 000 | 88 (120)/6 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 180/1 100 | 200/1 500 – 34 000 | 127/4 800 | 200/1 250 – 4 000 | 206/1 750 | 160/4 250 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Pohon | zadný | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,20 | 9.3 | 13 | 9,20 | 9.4 | 10.8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 | 203 | 187 | 202 | 195 | 193 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,50 | 5.2 | 5.4 | 5,50 | 6.4 | 6.2 |
Počet dverí | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 690 | 2 601 | 2 595 | 2 699 | 2 634 | 2 612 |
Objem batožinového priestoru (l) | 360 | 365 | 467 – 477 | 341 | 350 | 385 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 22 000 | 21 430 | 17 590 | 22 920 | 17 200 | 20 890 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Foto – BMW