Pod nápadným hliníkovým kabátom sa stretáva osvedčený, no modernizovaný štvorvalec 2,0 TFSI naladený na základný výkonový tón 169 kW (230 k) s dvojspojkovou prevodovkou S tronic, ktorá v prípade pohonu 4 x 4 (quattro) vlastne nemá alternatívu. Holé ho môžete mať zhruba za 44-tisíc EUR, náš exemplár – tak trochu prizdobený doplnkovou výbavou vrátane exteriérového balíka S-line a sedadiel v koži – zľahka prekonáva magických 50-tisíc eur.

TREND test Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro

Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro Zdroj: Audi

Dané do poriadku

Profilom siluety stále pripomína vajíčko. No tí, čo k športiaku vyžadujú bez diskusie dlhočiznú prednú kapotu, ostávajú možno emocionálne neukojení. My ostatní akceptujeme aj posolstvo kabíny posunutej vpred. Hlavne keď obraz proporcionálne vyvažuje splývajúca strecha, ktorá plynulo prechádza do veka kufra zakončeného odtrhovou hranou. Vpredu už zaoblenosť účinne krotia hranaté geometrické tvary počnúc svetlami, ktoré vysielajú ostro zalomené posolstvo lúčmi denných LED, a končiac veľkou šesťuholníkovou maskou. Podobne ako superšportiak Audi R8, aj TT sa tvári tak trochu namrzene. Naopak, len dvojica pochrómovaných výfukových hrdiel sa stará, aby sa zadná partia netvárila až neznesiteľné prívetivo. Stačí však ťuknúť do spínača na palubnej doske alebo zvýšiť rýchlosť a ako výstraha sa zdvihne inak latentný zadný spojler. Potom je už všetko v poriadku.

TREND test Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro

Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro Zdroj: Audi

Všetko v jednom

Nastupovanie k nízko ukotveným sedadlám si zatúžia zopakovať len tí, čo sa športovcami cítia nielen duchom. Ale pokiaľ môžeme odporúčať, trochu nepohodlia stojí za to. Keď už zapadnete do pozície vodiča, oceníte stabilitu a ambíciu bočníc sedadiel podržať telo aj napriek odstredivým silám.

Pri pohľade na palubnú dosku je ťažké ubrániť sa pocitu, že tu niečo chýba. Centrálna obrazovka sa nevynorí, ako v Audi býva zvykom, ani keď spínačom štart „nakopnete mašinu“. Aj panely klimatizácie a audiosystému absentujú. Takmer všetko, čo potrebujete vedieť, sa sústreďuje do virtuálneho prístrojového štítu v podobe obrazovky s uhlopriečkou 12,3". Aj kvôli dobrému výhľadu naň sa vyplatí venovať nastaveniu optimálnej pozície za volantom viac času.

V základnom móde máte súčasne ako na dlani rýchlomer aj otáčkomer, potom údaje o stave paliva, teplote chladiacej kvapaliny, priemernej aj aktuálnej spotrebe, priemernej rýchlosti, dojazde, ba aj krátkodobú pamäť. Len sa treba v prebytku informácií rýchlo zorientovať. V navigačnom móde zasa väčšinu plochy obrazovky pokrýva mapa so skvelou grafikou. Zaujímavý systém má minimálne jedinú nevýhodu. Spolujazdec je informačne celkom izolovaný, navyše vodiča neodbremení nastavením navigácie alebo voľbou hudobných albumov, ani keby chcel. Môže sa maximálne tak pohrať s regulovaním klimatizácie. Jej nastavovacie prvky aj malé displeje sú zakomponované priamo do vetracích otvorov.

TREND test Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro

Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro Zdroj: Audi

Z kufríka kufrík plus

Ani nová generácia TT sa nespráva pohostinne k viacerým ako dvom dospelým na palube. Pritom zadnej dvojici sedadiel by sa dalo na pohľad vyčítať jediné – takmer kolmé operadlá. Ale...nízka splývajúca strecha nedovolí usadiť sa, ak ste stihli dorásť aspoň nad 150 centimetrov. A keby aj, napriek väčšiemu rázvoru nevedno kam s nohami.

Kotviace oká ISOFIX v takomto aute predpokladáte asi ako život na Marse. Ale sú. Hodia sa na upevnenie dvoch malých detských sedačiek, ale mamička, ktorá tam mieni dieťa popri sklopenom prednom operadle vpratať, zabezpečiť a potom odomknúť a vyslobodiť, musí mať kondičku gymnastiky a nervy indického mnícha.

Bezpochyby použiteľnejší je batožinový priestor s kapacitou zväčšenou z 290 na 305 litrov. Je síce plytký, zato rozložitý a dobre prístupný. A keď kapacitou nestačí, môžete zadné operadlá sklopiť (konečne zmysluplné využitie) a máte k dispozícii predĺženú a skutočne rovnú plochu. Na lyže síce stále krátku, ale dva golfové bagy tam upracete.

TREND test Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro

Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro Zdroj: Audi

Motor sa nezdá

Zvykli ste si hodnotiť motor len podľa maximálneho výkonu? Potom od štvorvalca 2,0 TFSI (169 kW/230 k) si asi až tak veľa nesľubujete. Na možný omyl upozorní už parameter akcelerácie z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy. Pri danom výkone takmer na neuverenie. Tento prepĺňaný agregát je predovšetkým o robustnom krútiacom momente v kombinácii s relatívne nízkou pohotovostnou hmotnosťou (1,4 tony). V praxi ani nemusíte „tlačiť na pílu“, stačí cez Audi Drive Select zvoliť napríklad komfortný režim, motor držať v stredných otáčkach, aj tak cítite pod sebou rezký športiak, ktorý pozná jediné obmedzenie – rýchlostné limity. Ani pritom veľmi nezáleží, čo ukazuje otáčkomer. Nech tam máte zaradené čokoľvek, ťahá dobre a ešte lepšie.

TREND test Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro

Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro Zdroj: Audi

Akustická dráma

Potom je tu prevodovka S tronic. Nemienime vás presviedčať, že tento dvojspojkový automat umocňuje zážitok z jazdy. Naopak, izoluje od motora. Ten pocit nadšenia, keď spojkou určujete okamih a razanciu, s akou do seba zapadajú ozubené súkolesia, nezažijete. Ale inak – všetka česť. Radí rýchlo, nie však unáhlene, vyhovie vášmu naturelu aj motoru súčasne. A keď zvolíte režim Dynamic, páku prevodovky preklopíte do manuálneho módu a akcelerátoru osolíte, čo to dá, dejú sa veci. Interiér zaplavuje chrapľavé echo, zotrvačná sila tlačí do sedadla, strelka otáčkomeru osciluje medzi 4 500 a 6 500. Akustická dráma sa pri dobrzďovaní a paralelnom podraďovaní ešte vystupňuje praskaním z výfukových hrdiel.

TREND test Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro

Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro Zdroj: Audi

Živá voda

Tým sa to však nekončí. Riadenie stuhne a aj zadné kolesá sa prostredníctvom Haldexu účinnejšie zapájajú do predstavenia. Zážitok vrcholí na asfaltke, ktorá sa kľukatí pod taktovkou vedľa tečúceho potoka. Toto je parketa pre nízke TT s kolesiskami formátu 245/40 R18 vystrčenými do samotných rohov karosérie. V nájazdoch do oblúkov sa ešte tvári nedotáčavo, ale v momente, ako ho volant do zákruty pošle, začnú pôsobiť odstredivé sily a pod rastúcim tlakom na akcelerátor zadná náprava zrazu prekypuje ťahom. Diferenciály zasa cieleným pribrzďovaním vnútorných kolies usmerňujú vozidlo k vnútornému okraju vozovky. Ani séria nadväzujúcich zákrut ho nerozhodí. Práve v tejto sekcii cítiť, ako nízka hmotnosť na tuhom podvozku prospieva ovládateľnosti.

Skvelý zážitok kalí len taká drobnosť. Lopatky radenia pod volantom (nie na volante) sa v ostrejších zákrutách strácajú z dosahu prstov. Vtedy prichádza k slovu záložné riešenie – naliehavé ťukanie do voliacej páky. Občas aj nezmyselné, ešteže automat nekorektné podradenie neakceptuje. Treba si totiž zvyknúť, ktorým smerom radiť nahor a ktorým dolu. V audi je to oproti zvyklostiam naopak.

Test vrcholí meraním spotreby paliva už v civilnom tempe. Výsledok – 8,5 l/100 km. Či je to málo a či dosť, zistíte v článku, v ktorom porovnávame Audi TT s relevantnou konkurenciou.

TREND test Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro

Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro Zdroj: Audi

Záver

Hoci Audi TT vstúpilo na scénu kompaktných športových modelov v roku 1998 – teda vlastne len nedávno, jeho renomé časom stúplo na úroveň, k akej sa niektoré deriváty podobného rangu prepracovávali z hĺbky minulého storočia. Bude to tým, že autorský tím vynechal fázu hľadania a na prvý pokus „uhnietol“ originálnu a nadčasovú fazónou zároveň. Retro citlivo zmixované s modernou už nepotrebuje iné ako neustálu evolúciu interesantnej témy a technika umocnená ovládateľnosťou zasa musí s emotívne ladenou fazónou a hlavne s dobou minimálne držať krok. Ak autori TT mali skutočne takýto zámer, potom nadobúdame pocit priklincovaný týmto testom, že sa im ho darí plniť.

TREND test Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro

Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro Zdroj: Audi

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBV, EDS, EBV, ASR, ESC, štyri airbagy, inteligentný prístrojový štít, palubný počítač, MMI rádio, komfortná automatická klimatizácia, trojramenný športový volant s radiacimi páčkami, športový podvozok, asistencia udržania jazdného pruhu, elektromechanická parkovačka, Bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi, zadné LED svetlá, denné svietenie, determálne sklá, športové predné sedadlá, textilné poťahy, automaticky výsuvný zadný spojler, kontrola tlaku v pneumatikách, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...

TREND test Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro

Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro Zdroj: Audi

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Tempomat, Audi Matrix LED svetlomety, balík connectivity, bezkľúčová manipulácia, asistencia parkovania, Bang & Olufsen Sound System, kontrola mŕtveho uhla, asistencia plynulého rozbehu pri stúpaní, poťahy Alcantara/koža, elektrické nastavovanie predných sedadiel, S-športové predné sedadlá, prídavné osvetlenie interiéru, S-line športový podvozok, S-line exteriérový balík výbavy, 18" alebo 19" disky kolies z ľahkých zliatin...

Hodnotenie
+
pružný a výkonný motor nevyhovujúce miesta vzadu
optimálna dvojspojková prevodovka tvrdšie pruženie
ergonomická a originálne riešená zóna vodiča málo odkladacích priestorov
informačne výdatný prístrojový štít
stabilita a ovládateľnosť
nehatený prístup do batožinového priestoru
Audi TT Coupé a porovnávané automobily na slovenskom trhu
Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro BMW Z4 sDrive 28i Mercedes-Benz SLK 350 Peugeot RCZ R 1,6 THP 270 Porsche Cayman
Zdvihový objem motora (ccm) 1 984 1 997 3 498 1 598 2 707
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 V6 R4 B6
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 169 (230)/4 500 – 6 200 180 (245)/ 5 000 – 6 500 225 (306)/6 500 199 (270)/6 000 202 (275)7 400
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 370/1 600 – 4 300 350/1 250 – 4 800 370/3 500 330/1 900 290/4 500 – 6 500
Prevodovka 6-st. automatická 8-st. automatická 7-st. automatická 6-st. manuálna 7-st. automatická
Pohon 4 x 4 zadný zadný predný zadný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 5,30 5,50 5,60 5.9 5,40
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 250 250 250 264
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 6.4 6.8 7.1 6.3 7.7
Rázvor (mm) 2 505 2 496 2 430 2 596 2 475
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 305 180 – 310 225 – 335 321 150 + 125
Počet miest na sedenie 2 + 2 2 2 4 2
Cena základného modelu s DPH (€) 44 130 48 544 53 400 39 550 56 055
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov