Bolo to malé zemetrasenie, keď sa v polovici minulého roka Audi SQ5 predstavilo vo svetovej premiére na závode Le Mans. Vstup turbodiesla do erbového radu S bol dovtedy, diplomaticky povedané, nežiaduci. Avšak kde sa už malo ukázať svetu, ak nie tam, kde pretekárske naftové špeciály štyroch spriahnutých kruhov každoročne dávajú lekcie konkurentom?
Pritom ani pod kapotou SQ5 nedostal zelenú len tak nejaký naftiak. Poháňa ho dvakrát prepĺňaný šesťvalec, vyladený na maximálny výkon 230 kW (313 k). Dnes už Audi SQ5 3,0 TDI Biturbo tróni vo výkladnej skrini značkových predajcov Audi aj na Slovensku a dostupné je za takmer okrúhlych 59 990 €.
Ponuku vyskúšať si ho, sme dlho nezvažovali. Preto sa môžeme podeliť o zážitky s exemplárom nabitým doplnkovou výbavou. Tá jeho cenu vytlačila na viac ako 82 tis. eur.
Magnetizujúci zjav
Aj keď sa exteriér SQ5 od civilnejších verzií líši len decentnými zásahmi, znalci spozornejú už pri pohľade na modrý odtieň karosérie estorilblau kristalefekt, aký sa dá zadovážiť len k tejto najostrejšej verzii (1 462 €). Aj o 3 centimetre nižší posed karosérie nad vozovkou vnímavejším povahám čosi napovie.
Tých ostatných ešte upozorňujeme na pochrómovanú masku chladiča s doplneným horizontálnym členením, preformovaný predný nárazník, strieborný zadný difúzor osadený dvomi pármi výfukových hlavní, a konečne originálny dizajn štandardne montovaných devätnásťpalcových diskov kolies (môžu byť až dvadsaťjednotky) a na ich pozadí čierne brzdové strmene s výrazným logom.
K tomu identifikačné plakety. Čo dodať. Audi Q5 už dosť zovšednelo, ale SQ5 akoby pokropené živou vodou, opäť magnetizuje receptory motoristu.
Vodičovo športovisko
Stačí prekročiť olištovaný prah, ale skôr, ako sa telo zaborí do športového sedadla, chce sa ním pokochať aj pohľad. Označkované monogramom, veľkoryso tvarované, zaodeté v kombinácii Alcantary a kože prešívanej kontrastným stehom. Dobre vedie telo, no nie na úkor pohodlia. Sedadlo sa dá vytiahnutím predĺžiť, inak jeho polohu režíruje plný elektrický servis.
Vyšší posed k športovým sedadlám celkom nesedí, ale k SUV zas stopercentne pasuje. Tak čo narobíte, keď SUV je aj o kompromisoch. Do dlaní sa už pýta formovaný tiež kožený volant. Samozrejme, že multifunkčný, ale spínačmi nepreplnený. Radiace páčky sú v dosahu prstov – len dovtedy, kým netreba rúčkovať.
Do športového rámca zapadajú ešte hliníkové pedále, ale aj prístrojový štít. Červené pole otáčkomeru začína pri 4 500 a nepravidelne delená stupnica rýchlomeru končí na rovných 300 km/h. Audiofilov poteší digitálny tuner, CD menič aj sloty na SD karty. Na výstupe už akustickú pohodu sprostredkuje audiosystém Bang & Olufsen s ôsmimi reproduktormi a výkonom 500 W (1 069 €).
K tomu sa štandardne dodáva informačný systém MMI s otočnou ružicou ovládania na stredovom paneli premostený s farebnou 6,5 palcovou obrazovkou. Tá sprostredkuje obraz spätnej kamery a vytvára spätnú väzbu k systému Audi Drive Select (225 €). Dá sa ním nastaviť odozva akcelerátora, prevodovky aj riadenia aj tuhosť tlmičov...
Nechýba ani MMI navigácia Plus s 3D zobrazením. Medzi nami, komunikuje aj v češtine (2 755 €). Peniaze navyše stojí ešte napríklad stredový panel s karbónovým dizajnom (337 €), trojzónová klimatizácia (653 €) aj adaptívny tempomat (1 153 €)...
Flexibilný kufor
V tomto type auta divácky menej vďačná zadná lavica komfortne odvezie dvoch pasažierov. K dobru jej rátame, že sa dá pozdĺžne posúvať v rozsahu 100 mm (225 €). Ba aj delené operadlá sú nastaviteľné v dvoch možných polohách.
Tento systém umožňuje trochu žonglovať s objemom batožinového priestoru, ktorý disponuje vskutku konkurencieschopnou základnou kapacitou 540 litrov. A čo miesto v strede zadnej lavice? Menej komfortné.
Jeho rating totiž deklasuje mohutný tunel v strede podlahy a tvrdšie operadlo vystužené sklopnou stredovou opierkou. Zadné delené operadlá padnú do takmer vodorovnej polohy po uvoľnení západiek zo strany batožinového priestoru. Keď takto uložíte len strednú časť, poslúži napríklad na prevoz lyží.
Efektná hra svalov
Tento trojlitrový vznetový agregát prepĺňaný dvoma sériovo zapojenými turbodúchadlami nerovnakej veľkosti už alternuje v špičkových verziách Audi A6, A7 v kombinácii s osemstupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic. Pod prednou kapotou Audi SQ5 hrmí presne identická zostava. Veľa toho však môže ponúknuť aj ortodoxným zástancom vysokovýkonných benzínových šesťvalcov.
V prvom rade to, čo by asi málokto čakal – skvelé bas barytónové echo športovo ladených výfukových vetiev. Buráca rovnako dramaticky navonok aj v interiéri. Až vyvoláva zimomriavky. Len z cvičných dôvodov sa ich skúsime zbaviť, prepnutím systému Audi Drive Select z dynamického do štandardného režimu (Normal) a ono to funguje.
Skrotne nielen odozva na akcelerátor, prevodovka radí ospalejšie, ale aj zvuk motora je civilnejší. Pritom z prostredia Audi už vieme, že ten chrapľák je originálny, len v ostaných režimoch má umelo pritlmenú akustiku. Opäť preto volíme Dynamic, všetky plechové brány v podzemných garážach odrazu rezonujú, takže je najvyšší čas vyraziť. Plný plyn!
Robustná akcelerácia chvíľu krotená protipreklzovým systémom vymrští SUV ako pierko. Tých 650 Nm, ktoré šesťvalec TDI BiT produkuje v stredných otáčkach pod plným plynom, tlačí telo stále do sedadla, aj keď strelka rýchlomeru dávno prekročila stovku. Prevodovka radí s vysokou kadenciou vždy, keď strelka prekročí 5 200 otáčok. Za akceleráciu na stovku na hranici piatich sekúnd sa nie tak dávno nehanbili ani superšportové Ferrari. Skrátka radosť bytia.
Ak predsa len niečo pravoverným vyznávačom vysokovýkonných zážihových motorov môže chýbať, potom tá povestná ťahová a akustická koncovka, tesne pred preradením na vyšší stupeň. Toto už nie je parketa naftového motora ani s označením Biturbo. Ešte škoda, že automatický Tiptronic pred manuálnym podradením „nesáčkuje“ opojný medziplyn. Dokonca si vodiča dovolí uraziť svojvoľným preradením, len aby si nemohol vyskúšať zásah obmedzovača otáčok. Teraz ale meriame spotrebu. Výsledok: 7,8 l/100 km.
Porovnať ho vieme napríklad s aerodynamickejším Audi A6 Allroad vybaveným rovnakým pohonom. Okruh spravilo za 7,5 l v priemere. Naporúdzi máme aj výsledok väčšieho a ťažšieho Mercedesa ML 350 BlueTec 4Matic (190 kW/258 k). Ten si vypýtal 9,2 l/100 km.
Radosť bytia
Pravdupovediac čakali sme ostrejšie naladený podvozok. Ale jeho základnú charakteristiku má zrejme na svedomí devätnásťpalcový formát pneumatík na spodnom okraji voliteľných možností. Najmä v komfortnom režime sa pruženie správa celkom civilne. Ani výtlky v asfaltke mu nespôsobujú vážnejšie problémy. V móde Dynamic už tlmiče pruženia znateľne – nie však nepríjemne – stuhnú.
Na technickej trati sa pohyby karosérie utlmia a v kokpite zavládne skôr pocit jazdy v športovom hatchbacku ako v stredne veľkom SUV. Vyšívať zákruty rôznych polomerov spôsobuje nefalšovanú radosť. Až odvážnejšie dávkovanie plynu vo výjazdoch z oblúkov odhalí, že latentne nedotáča. Je to samozrejme vec vkusu, ale prijali by sme väčšiu porciu krútiaceho momentu na zadné kolesá. Malý odpor riadenia sa hodí v sporadických terénnych vložkách.
Tie však SQ5 (aj keď s pohonom quattro) programovo nevyhľadáva, veď ani základný model pre svoj veľký rázvor v tejto disciplíne nevyniká. A SQ5 má ešte znížený aj podvozok. Preto sa vraciame na asfaltku. Opäť to chce režim Dynamic a hneď je riadenie tuhšie, presnejšie a priame.
Stále si uvedomujeme výhody systému Audi Drive Select s možnosťami voľby jazdných módov aj individuálneho nastavenia doslova na mieru. Len občas sa vyskytnú situácie, napríklad pred sériou zákrut, keď vodiča prepadne chuť zmeniť zvolenú schému. Ale okamžite. Lenže to preklikávanie trvá a odvádza pozornosť.
Záver
Ostré Audi SQ5 nie je tovar adresovaný priemerne zámožnému občanovi, ani náročnému motoristovi. O tom vypovedá jeho cena, ako aj výkon motora za hranicou 300 koní. Ako sa polovážne občas hovorí, k tomuto druhu áut by sa okrem „vodičáka“ mal vyžadovať aj zbrojný pas.
SQ5 je zaujímavé aj tým, že jeho priami konkurenti nedokážu vytvoriť ani len rad. Ak budeme striktne porovnávať, priamo ho ohrozuje len BMW X3 xDrive 35d s podobným charakterom, identickým maximálnym výkonom a porovnateľnou cenou. Ešte jedna informácia.
Fanúšikovia rýchlych kolies už určite zaregistrovali, že začiatkom roka v Detroite predstavili Audi SQ5 so zážihovým šesťvalcom 3,0 TFSI (260 kW/354 k). Smeruje však hlavne na trh USA, v Európe sa predávať nebude.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBV, EDS, ASR, ESC, šesť airbagov, tempomat, automatická klimatizácia, palubný počítač, LCD displej, rádio Concert, osem reproduktorov, elektricky nastaviteľné športové predné sedadlá, poťahy sedadiel Alcantara/koža, športový podvozok, multifunkčný športový volant, Bi-xenónové svetlomety, zadné svetlomety LED, balík prídavného osvetlenia, nástupné lišty s hliníkovým obkladom, determálne sklá, nárazníky v športovom dizajne, zadný difúzor, systém štart-stop, dvadsaťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Trojzónová klimatizácia, adaptívny tempomat, dynamické riadenie, športový volant s funkciou radenia, Audi active line assist, Audi drive select, akustický a optický parkovací systém, spätná kamera, digitálny rádiotuner, audiosystém Bang & Olufsen, CD menič, elektrické ovládanie batožinového priestoru, MMI navigácia plus, panoramatické strešné okno, poťahy koža Feinnappa, vyhrievané sedadlá, pozdĺžne nastaviteľné zadné sedadlá, upevňovací systém v batožinovom priestore, dvadsaťpalcové alebo dvadsaťjeden palcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
efektný vzhľad | priechodnosť terénom |
mimoriadne výkonný a pružný motor | |
efektný zvuk | |
skvelé športové sedadlá | |
objemný kufor | |
úroveň štandardnej a doplnkovej výbavy | |
stabilita |
Audi SQ5 TDI a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Audi SQ5 3,0 TDI BiT | BMW X3 xDrive 35d | Mercedes-Benz GLK 350 CDI BE 4Matic | Volvo XC60 D5 AWD R-Design | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 967 | 2 993 | 2 987 | 2 400 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V6 | R6 | V6 | R5 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 230 (313)/3 900 – 4 500 | 230 (313)/4 400 | 195 (265)/3 800 | 158 (215)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 650/1 450 – 2 800 | 630/1 500 – 2 500 | 620/1 600 – 2 400 | 440/1 500 – 3 000 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 7-st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5.1 | 5.80 | 6.4 | 8.3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 240 | 232 | 205 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.8 | 5.6 | 6.9 | 6.8 |
Rázvor (mm) | 2 813 | 2 810 | 2 755 | 2 774 |
Objem batožinového priestoru (l) | 540 | 550 | 450 | 405 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 59 990 | 54 500 | 51 000 | 46 410 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Foto – Audi