Najluxusnejší kompakt koncernu Volkswagen vo svojom druhom generačnom vyhotovení poriadne nadsluhoval. Veď na trhu sa objavil ešte v roku 2003. O to očakávanejšou sa stala á-trojka s príznačným poradovým číslom tri pred svojou výstavnou premiérou vlani v Ženeve. Využíva identickú platformu MQB s modulárnou architektúrou podobne ako jej trochu menej urodzení súrodenci VW Golf VII a Škoda Octavia III.
V ponuke značkových predajcov figuruje trojdverová a najnovšie aj päťdverová (Sportback) karosárska verzia s predným pohonom aj quattro. My sme ako prvú vyskúšali trojdverovú prednokolku so štvorvalcom 2,0 TDI pod prednou kapotou. Môže byť vaša za 25 530 eur. S výbavou Ambiente sa však jej cena vyšplhá na 27 640 eur.
Skrátka Audi
Tento zjav nedovolí zapochybovať, že agresívne signály v spätnom zrkadle vysiela Audi. Typická šesťuholníková maska chladiča vo svojej ostatnej edícii a ostro rezané prižmúrené telesá predných svetlometov dovoľujú jedinú zámenu – s niektorým zo značkových súrodencov. Profilom dvojpriestorovej karosérie typu hatchback sa nové A3 blíži k menšej A1.
Dokonca aj ostrý bočný prelis majú spoločný. Zozadu už sledujeme markanty v mnohom pripomínajúce SÚV Q3 a Q5. Možno budete súhlasiť s názorom, že tento zorný uhol nie je tým najsilnejším tromfom novinky. V prípade testovaného exemplára však celkový dojem umocňuje exteriérový balík S line v cene 1 634 eur.
Patria doň napríklad pochrómované výfukové hlavne na pozadí športového difúzora, ďalej prahové lišty aj oba formované nárazníky – predný s hmlovkami zakomponovanými v postranných mrežiach, ale aj maska chladiča osviežená lesklým čiernym vyhotovením...
Športovisko
Pracovisko vodiča osloví vyznávačov športovej architektúry. Do tohto rámca zapadajú predovšetkým príplatkové anatomicky tvarované predné sedadlá (265 €) s dlhými sedákmi a vysokými operadlami. K tomu kožené čalúnenie (1 856 €). Nad rámec výbavy Ambiente registrujeme ešte trojramenný multifunkčný volant so sexi bucľatým kožou obšitým vencom.
Dá sa regulovať v širokom rozsahu. Sekunduje mu krátka radiaca páka. K dobrému pocitu za volantom prispieva výškovo pozdĺžne nastaviteľná stredová opierka. Smerom dozadu zúžený stredový panel nevytláčal sedadlá príliš do strán. Navyše členité výplne sa v záujme efektívneho využitia priestoru orientujú do vnútra dverí. Samotná palubná doska má minimálne rozmery. V poriadku, aspoň neukrajuje z interiéru viac miesta, ako je nevyhnutné.
Aj tak sa v pozícii vodiča dostavuje pocit športovej stiesnenosti, hoci fakticky nič neprekáža. Po naštartovaní sa z centra palubnej dosky vynorí 5,8-palcová farebná obrazovka (478 €). Ak treba, elektrospínačom sa dá upratať späť. Inak vytvára spätnú väzbu ku kvalitnému audiosystému Bang & Olufsen, so štrnástimi reproduktormi (889 €), telefónu aj MMI.
Jeho ovládacia ružica parkuje pri kulise radiacej páky spolu so satelitne rozmiestnenými spínačmi, ktoré pohyb v menu premosťujú. Je to systém, ktorý by sa síce dal zjednodušiť, no ešte rýchlejšie sa dá naň zvyknúť. Praktické sú objemné odkladacie priečinky vo dverách. Ich mäkká výstelka bráni hrkotaniu obsahu. Máme aj výhrady. Na športových sedadlách sa nedá regulovať sklon sedákov, ovládanie palubného počítača umožňuje len jednosmerný pohyb a rýchlomer má nerovnomerne delenú stupnicu, čo je však v Audi už tradíciou.
Vzadu skromnejšie
Skôr ako zaujmeme miesto vzadu, chce to jeden úkon. Sklopiť predné operadlo a celé sedadlo odsunúť vpred. Túto operáciu naozaj zvládnete jediným pohybom. Naspäť to funguje rovnako jednoducho. Pritom systém easy entry sa postará, že sedadlo zapadne do pôvodne nastavenej polohy a aj sklon operadla ostane zachovaný. Nasleduje pocit stiesnenosti. V á-trojke je to tak.
Zadná lavica s delenými operadlami poskytuje vyšší posed a priemerne vysoký cestujúci (180 cm) môže rátať so štvorcentimetrovou rezervou v oblasti kolien. Ak chcete porovnanie, potom s o polovicu menšou ako napríklad v novom Golfe. Tie štyri centimetre nad hlavou sú už v poriadku, dlháni však s nimi počítať nemôžu.
Ak núdza pritlačí a dospelákovi sa ujde miesto v strede, rezerva nad hlavou sa celkom vyparí, hlavová opierka za krkom svoju funkciu neplní a v strede podlahy ešte prekáža masívny tunel. Naopak, poteší taká maličkosť ako uzatvárateľná schránka pod stredným sedadlom.
Kufor svojím základným objemom 365 litrov patrí medzi kompaktmi k tomu lepšiemu priemeru. V jeho prospech hovorí nevysoká nakladacia hrana, potom pomerne široký, aj keď kratší pôdorys.
Deliaca doska môže zaujímať jednu z dvoch polôh – tesne nad minirezervou alebo o poschodie vyššie. Vtedy vytvára rovinu so sklopenými operadlami zadných sedadiel.
Mocný napriek diéte
Nový motor 2,0 TDI sa v porovnaní so svojím rovnomenným predchodcom posilnil o 7 kW (10 k), o päť stoviek klesli otáčky maximálneho výkonu a rozšírilo sa aj spektrum, pri ktorom tento štvorvalcový turbodiesel dosahuje maximálnu hodnotu krútiaceho momentu (320 Nm). Do základnej ceny sa zmestil systém štart/stop aj rekuperácia brzdnej energie.
Samé dobré správy. A ako sa to prejavuje v praxi? Tón udáva šesťstupňová manuálna prevodovka s rovnomerne rozvrstvenými prevodovými pomermi. Nemá s motorom zápasiť o každú kvapku paliva, ale dovoľuje mu voľnejšie dýchať. Akcelerácia na stovku v čase pod deväť sekúnd má svoj cveng, a ako napovedá porovnávacia tabuľka aj konkurenčnú schopnosť.
Motor sa ochotne necháva pretáčať až na hranicu 4 500 otáčok bez citeľného vädnutia, pritom červené pole otáčkomeru sa začína až o 500 otáčok vyššie. Čakali sme, že bude aj tichší, ale subjektívne to potvrdiť nemôžeme. V interiéri je typický zvuk turbodiesela solídne spacifikovaný, ale navonok bez zábran manifestuje svoj pôvod.
Motor dosahuje so zaradeným najvyšším stupňom 2 200 otáčok pri rýchlosti 130 km/h. Pri jeho pružnosti možno mohla byť šestka aj dlhšia. Aj tak meranie spotreby dopadlo s veľmi dobrým výsledkom – 5,4 l/100 km. S porovnateľnou kubatúrou sme v TREND testoch zatiaľ nižší apetít nezaznamenali.
Radosť ho vodiť
Tento model patrí k tým, o ktorých sa hovorí, že padnú do ruky. So štandardným podvozkom a zimným obutím formátu 205/55 R16 je to celkom slušne odpružené auto, ale svoj športový charakter celkom netají. Zotrvačné pohyby karosérie sú minimálne, prejazd nerovností sprevádza len tupé buchnutie bez ohlasu či už od predných kolies alebo viacprvkovej zadnej nápravy.
Samozrejme, pomáha aj odolná konštrukcia závesov podporená bohatou aplikáciou tlmiacich materiálov. Aj napriek relatívne ťažkému motoru vrodenú nedotáčavosť toto Audi dokáže dobre maskovať. Ochotne zatáča do oblúkov a keď nedotáčavosti príde na pomoc akcelerátor, zaúraduje elektronicky riadený diferenciál XDS a namiesto vynášania smerom von, predné kolesá auto do oblúka vťahujú. Kam smeruje volant, tam sa ide. Ako po koľajniciach.
A keď do šmyku, potom všetkými štyrmi naraz s hvízdavým komentárom pneumatík. Skrátka vodiť A3 po technickej trati je pasia. K tomu ostrý nábeh brzdného účinku a presne vymedzené dráhy radenia prevodových stupňov. Ba aj riadenie s elektrickým posilňovačom patrí k tým lepším svojho druhu.
Záver
Veľmi dobre urobený prémiový hatchback nižšej strednej triedy. Vlastne taký musí byť, ak má obstáť v rovnakej lige ako jednotkový bavorák alebo áčkový meďák. To auto má už na pohľad iskru, testovaná verzia aj silný športový esprit, konkurenčnú kvalitu použitých materiálov, skvelý podvozok a motor s ideálnym pomerom výkonu a spotreby.
V disciplíne „priestor na zadných sedadlách“ tri nemecké esá v triede kompaktov medzi sebou nesúťažia, nie je dôležitá ani pre vzorku potenciálnych klientov, ktorých má Audi A3 osloviť. Medzi nich radíme solventných jednotlivcov, potom mladé páry ...s deťmi, ale aj ako ďalšie auto do dobre situovanej rodiny.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, BA, EBV, EDS, ASR, ESC, sedem airbagov, manuálna klimatizácia, palubný počítač s farebným displejom, autorádio s výsuvným displejom, štandardné predné sedadlá, poťahy sedadiel textil/Regatta, systém štart/stop...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Audi drive select, automatická klimatizácia, hi-fi audiosystém, balík navigácie, akustický parkovací systém, zadná kamera, športové predné sedadlá, športový podvozok, sedadlá v koži, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, vyhrievanie predných sedadiel, multifunkčný trojramenný športový volant, tempomat...
Audi A3 2,0 TDI Ambition a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Audi A3 2,0 TDI Ambition | BMW 118d ED Edition | Citroën DS4 HDi 160 | Mercedes-Benz A 200 CDI BE | VW Golf 2,0 TDI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 968 | 1 995 | 1 997 | 1 796 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 110 (150)/3 500 – 4 000 | 105 (143)/4 000 | 120 (163)/3 750 | 100 (136)/3 600 – 4 400 | 110 (150)/3 500 – 4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 320/1 750 – 3 000 | 320/1 750 – 2 500 | 340/2 000 | 300/1 600 – 3 000 | 320/1 750 – 3 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | zadný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8.6 | 8.6 | 8.6 | 9.3 | 8.6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 216 | 212 | 212 | 210 | 216 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.1 | 4.4 | 5.1 | 4.3 | 4.1 |
Počet dverí | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 601 | 2 690 | 2 612 | 2 699 | 2 634 |
Objem batožinového priestoru (l) | 365 | 360 | 385 | 341 | 350 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 25 530 | 27 200 | 24 890 | 27 688 | 22 360 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov | |||||
+ | - |
Ergonomický kokpit | Menej miesta na zadných sedadlách |
Kvalita a spracovanie materiálov v interiéri | nefunkčná stredná hlavová opierka |
Športová architektúra | |
Ovládateľnosť a stabilita | |
Pružný a úsporný motor |
Foto - Audi