Tiež si ho mýlite s A4?

Veľkosťou rázvoru kopíruje Sportback, má však v porovnaní s ním dlhšiu, širšiu a nižšiu karosériu. Už z tejto informácie je jasné, že to nie je len natiahnutá A3 a dizajnéri nevolili cestu ľahšieho odporu. Len či si ten rozmerový posun aj všimnete. Pri pohľade spredu sotva. Profil už vyznieva vyváženejšie, ale nie celkom originálne. Inak by sa nemohlo stať, že majiteľ staršieho Audi A4 si myslí, že vidí ten najnovší. Jasné, že puristi budú pohoršene poukazovať na ix rozdielov. A majú pravdu. Ale majiteľ sa určite neurazí, ak si niektorí pozorovatelia pomyslia, že má auto o číslo väčšie, ako v skutočnosti má. Ttaký mohol byť aj zámer autorov. Ak sa dobre predáva A4 prečo by nie aj A3 Sedan a, keď sa jej podobá a je lacnejšia?

TREND test Audi A3 1,4 TSI COD Ambition

Audi A3 Sedan 1,4 TSI COD Ambition Zdroj: Foto - Audi

Športovisko láka

V momente, ako sa otvoria dvere na strane vodiča, predstava Audi A4 navodená exteriérom sa rýchlo rozplynie. Á-trojka ako vyšitá. Aj so svojou kompaktnou palubnou doskou, ktorá ukrajuje z priestoru kokpitu len nevyhnutné minimum. Pritom si zachováva športovú architektúru štyrom spriahnutým kruhom vlastnú. Emocionálne ju živia ventilačné otvory v štýle leteckých motorov, sexi voliaca páka automatickej prevodovky aj trojramenný volant s masívnym koženým vencom. Sedadlá s integrovanými opierkami hlavy tiež patria do štandardu výbavy Ambition. Dobre tvarované s nastaviteľným sklonom sedáka, ktorý sa dá, ak treba, aj predĺžiť. Telu doprajú oporu nielen v zákrutách, ale aj počas kritického brzdenia.

TREND test Audi A3 1,4 TSI COD Ambition

Audi A3 Sedan 1,4 TSI COD Ambition Zdroj: Foto - Audi

Môžete komunikovať prstom

Sedan si osvojil po svojich súrodencoch aj centrálny farebný monitor (478 €) multimediálneho systému. Z palubnej dosky sa vysúva súčasne s naštartovaním motora, a keď ho vypnete, opäť ukrytý neprovokuje zlodejov. V centre združených ovládačov veľmi dobre prešpekulovaného systému MMI tróni ružica najnovšie nazvaná Touch-wheel. To pre dotykovú plochu navrchu. Donúti vás naučiť sa písať čitateľne tlačené písmená bez vizuálnej kontroly. Potom môžete prstom zadávať napríklad adresy do navigácie... Prístrojovému štítu každého Audi vyčítame nerovnomerne delenú stupnicu rýchlomera. Asi slúži ako návnada, aby novinárov zamestnala a odpútala pozornosť od iných prehreškov. A tí, čo si potrpia na digitálny rýchlomer (to nie je náš prípad) na displeji palubného počítača, si ho môžu nalistovať. Sú tam aj ďalšie zaujímavé položky nad rámec štandardných parametrov jazdy. Napríklad meranie spotreby paliva počas fungovania klimatizácie. Imponuje aj trojrozmerná grafika. Celkovo – kreatívci Audi si dávajú na vzhľade a funkčnosti pracoviska vodiča tradične záležať. Aj toto vyznieva športovo sviežo, farebne a na dotyk kvalitne.

TREND test Audi A3 1,4 TSI COD Ambition

Audi A3 Sedan 1,4 TSI COD Ambition Zdroj: Foto - Audi

Účel posvätil nevkusné závesy

Doposiaľ takmer všetko v pohode. Ale tá efektne nízka strecha pripomínajúca kupé varuje – tam vzadu určite nebude dosť miesta pre každého. A teraz prakticky. Celých 180 centimetrov výšky dospelého cestujúceho poskladáme na zadné sedadlo. Prvá informácia – vyskakovať sa tu nedá. Niet kam. Vlasy sa opierajú o strop. S plešinou to nemôže byť podstatne lepšie. Vyšší si musia podsadnúť a ešte vyšší by mali zmeniť auto. My však ostávame. Kolená sú priestorovo zaopatrené šesťcentimetrovou rezervou. Aj chodidlá si našli miesto pod predným sedadlom. Preto ani nižší posed zásadne neprekáža. Miesto v strede vôbec neláka. Tam sa naprieč podlahou vinie vysoký tunel a hlavová opierka sa vysunie len na úroveň krčnej chrbtice.

Veko kufra sa po odistení poistky samo vyklopí -- prekvapivo vysoko. To preto, že je upevnené na veľkých oblúkových, medzi nami, nevkusných závesoch. V tomto prípade však opäť raz účel posvätil prostriedky. Kufor je aj napriek užšiemu nakladaciemu otvoru prístupnejší, ako vo väčšine moderných sedanov.

TREND test Audi A3 1,4 TSI COD Ambition

Audi A3 Sedan 1,4 TSI COD Ambition Zdroj: Foto - Audi

Tichý spoločník

Po naštartovaní sa zdanlivo nič nedeje. Tichý voľnobeh a jemné prechody do otáčok sú zjavnou výsadou štvorvalca 1,4 TSI. Pravda, ak mu to náhodou nepokazí dvojspojkový sedemstupňový automat S tronic, ktorý pri rozjazde občas trhne. Motor je skvelý v nízkych a stredných otáčkach. To je dobré pre pokojné napredovanie, aj ak ide o ušetrenie nejakých decilitrov paliva. Spínačom ADS volíme úsporný jazdný režim – taká vodová kávička. Reakcia na plyn otupie a prevodovka radí v čo najnižších otáčkach. Keď na rýchlomere naskočí osemdesiatka, v jej súkolesí už pracuje najvyšší stupeň. Následne strelku na diaľnici necháme pokojne vystúpiť na stotridsiatku. Na jej udržanie motoru stačí len 2 400 otáčok. Ako diesel. Len spotreba je vyššia, ale na benzín zaujímavá, drží sa pod hranicou siedmich litrov. Prevodovka plne využíva pružnosť motora a ten jej má na rozdávanie.

TREND test Audi A3 1,4 TSI COD Ambition

Audi A3 Sedan 1,4 TSI COD Ambition Zdroj: Foto - Audi

Dva valce pracujú, dva sa (občas) vezú

Keď Audi napreduje ustálenou rýchlosťou a pravačka len zľahka hladí akcelerátor. Príde ich čas. Prívod paliva k dvom valcom sa zastaví. Dva pracujú s vyššou účinnosťou a dva sa len vezú. Ale moment, keď sa odpoja alebo opäť pripoja, pocitovo nepostrehnete. Len displej palubného počítača informuje „cilinder on demand“ alebo aj po slovensky. Apetít zamak znižuje aj systém štart-stop. Škoda len, že motor je stále surový nezabehnutý. Keď sme auto prevzali na tachometri malo necelých 200 kilometrov. Napriek tomu meranie spotreby prinieslo zatiaľ najlepší výsledok dosiahnutý s benzínovým kompaktom – 6,2 l/100 km. Doposiaľ na výslní TREND testov kraľoval rovnako výkonný VW Golf VII 1,4 TFSI ale bez systému odpájania valcov (6,3 l).

TREND test Audi A3 1,4 TSI COD Ambition

Audi A3 Sedan 1,4 TSI COD Ambition Zdroj: Foto - Audi

Čo tak Dynamic?

Už vieme, že toto Audi dokáže, keď treba, jazdiť celkom lacno. No ten, kto si ho zadováži s výbavou Ambition, asi má aj iné úmysly. O 15 mm znížený športový podvozok skombinovaný s formátom pneumatík 225/45 R18 škoda nechať zaháľať. Zvádza k ostrejšiemu nasadeniu. No skôr ako vyrazíme, chce to ešte zopár úkonov navyše – v systéme jazdných režimov zvoliť ten najostrejší. Motor hneď ožije, riadenie stuhne, prevodovka podradí. Ešte posunúť jej páku do sekvenčného módu a aktivovať páčky pod volantom. Hotovo. Po prekročení 3 000 otáčok motor konečne počuť. Žiadne športové echo, ale aspoň nejaký ten rámus počuť. Pekne ťahá, len tá špička – vystupňovanie (aj akustické) vo finále mu chýba. Dojmy vyvažuje S tronic. Toto je jeho parketa. Reaguje rýchlo, keď strelka otáčkomeru vbehne do červeného poľa, preradí sám a pred podradením vyzve motor k dávke medziplynu. Dobre sa to počúva.

TREND test Audi A3 1,4 TSI COD Ambition

Audi A3 Sedan 1,4 TSI COD Ambition Zdroj: Foto - Audi

Na ceste mu to lepí

Ten podvozok vlastne ani nie je tvrdý. Skôr pevný a tichý. Na nerovnostiach kolesá neodskakujú, nuž Audi sa nenechá len tak ľahko rozhodiť. Má to trochu uľahčené, keď ho odľahčuje vysoký podiel hliníkových dielcov a pohromade drží vysokopevnostná oceľ. Tak sa stalo, že jazdíme s len 1,3 tonovým kompaktom. Že je taký ľahký, ľahko sa aj ovláda. Akoby mu chýbala zotrvačná hmotnosť. Na horizonte si vyskočí a pri dopade sa na vozovku prilepí. Žiadne hojdanie auto netreba ustáť. A zákruty – tiež mu šmakujú. Vyšíva ich suverénne. Už kvôli strmšiemu riadeniu prehmatávať na volante takmer netreba. Nakláňa sa len máličko a pod taktovkou elektronickej uzávery diferenciálu predné kolesá ťahajú predok celkom nápadne k vnútornému okraju. Namiesto uťahovania dovoľuje zákrutu vypúšťať.

Záver

Áno, Mercedes-Benz CLA dostal konkurenta. Ale kto hľadá imidž, asi vsadí skôr na trojcípu hviezdu. Tí ostatní môžu váhať. Z praktického hľadiska duel vychádza nerozhodne. Meďák sa pýši väčším kufrom. Miestom na zadných sedadlách síce neoplýva ani jeden z oboch konkurentov, ale audina vychádza zo vzájomného porovnania lepšie. Navyše pri identickej výbave a podobnej motorizácii je aj citeľne lacnejšia. Lenže asi najvážnejšieho konkurenta má priamo pod vlastnou strechou. A3 Sportback vyzerá možno všednejšie, ale je praktickejší a lacnejší...

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBV, EDS, BA, ASR, ESC, asistencia rozbehu pri stúpaní, sedem airbagov, manuálna klimatizácia, palubný počítač, rádio s výsuvným displejom, športový kožený volant, športové sedadlá vpredu, metalický obklad interiéru, monitorovanie únavy vodiča, denné svetlá, predné hmlovky, svetelný a dažďový senzor, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, elektromechanická parkovacia brzda, systém štart-stop, nastavenie jazdnej charakteristiky, športový podvozok, kontrola tlaku v pneumatikách, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin... 

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bočné airbagy vzadu, multifunkčný športový volant s radiacimi páčkami, komfortná automatická klimatizácia, MMI rádio s ôsmimi reproduktormi, MMI navigácia, asistencia zachovania jazdného pruhu, sedadlá v koži, vyhrievané predné sedadlá, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, adaptívny tempomat, zadná kamera, zadný akustický parkovací systém vpredu aj vzadu, panoramatické strešné okno, bezkľúčová manipulácia, nezávislé kúrenie, 18“ disky kolies z ľahkých zliatin...

Hodnotenie
+
ergonomický kokpit so športovou architektúrou miesto vzadu vyšším pasažierom nedoporučujeme
kvalitné a solídne spracované materiály v interiéri pozícia v strede zadnej lavice sa hodí len pre dieťa
pružný motor dokáže jazdiť úsporne praktickejšia verzia Soprtback je lacnejšia
auto vyvoláva pocit stability a ovládateľnosti
možnosť voľby jazdných režimov
Audi A3 Sedan 1,4 TSI COD Ambition a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Audi A3 Sedan 1,4 TSI COD Ambition Mercedes-Benz CLA 200 BMW 116i Urbanline Citroën DS5 THP 155 Style Lexus CT 200h Executive
Zdvihový objem motora (ccm) 1 395 1 595 1 598 1598 1798
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 103 (140)/5 000 115 (156)/5 300 100 (136)/4 350 115 (156)/6 000 73 (99)/5 200
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 250/1 500 – 3 500 250/1 250 – 4 000 220/1 350 – 4 300 240/1 400 142/4 000
Maximálny výkon elektromotora (kW/k) 60 (82)
Prevodovka 7-st. automatická 6-st. manuálna 8-st. automatická 6-st. automatická bezstupňová
Pohon predný predný zadný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8.4 8.6 9.1 9.7 10.3
Maximálna rýchlosť (km/h) 217 230 210 202 180
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.7 5,6 – 5,4 5.6 7,1 – 7,3 4.1
Počet dverí 4 4 5 5 5
Rázvor (mm) 2 637 2 699 2 690 2 727 2600
Objem batožinového priestoru (l) 425 470 360 468 275
Cena základného modelu s DPH (€) 28 160 31 530 26 734 27 440 29500
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov