Tiež novú akvizíciu Hyundai Tucson môžete získať s predným pohonom napríklad v kombinácii so vznetovým štvorvalcom 1,7 CRDI, ktorého test prinášame v tomto čísle. Keď budete o ňom uvažovať, ako alternatívu v prvom rade ponúkame Kia Sportage 1,7 CRDI. Zdieľa techniku s Tucsonom, ale na rozdiel od neho má generačnú výmenu ešte len pred sebou. Výber kompletizujú Honda CR-V 1,6 i-DTEC a VW Tiguan 2,0 TDI.
Aj odchádzajúce sú zaujímavé
Najväčšia pozornosť sa sústreďuje na Tucson. Je to nová tvár medzi kompaktnými SUV, teraz len záleží, ako ju marketing kórejskej automobilky dokáže predať. Jeho najväčší súper Sportage sa v novom generačnom vyhotovení začne na Slovensku predávať až v januári. To je časový úsek, ktorý by mohol Tucson aspoň teoreticky využiť. Teoreticky preto, že aktuálny Sportage z boja o trhové preferencie nedezertoval, dopredáva sa totiž za zvýhodnené ceny.
Dosť v podobnej situácii je Tiguan. Už vieme, ako vyzerá jeho druhá generácia, ktorá sa začne predávať zatiaľ v nešpecifikovanom termíne na budúci rok. Honda CR-V je z tejto štvorice v poradí druhá služobne najmladšia. Medzigeneračný modernizačný impulz inkasovala na počiatku tohto roka.
Honda CR-V
Len jedna posuvná lavica
Keď hodnotíme priestorové pomery na zadnej lavici, pre 180 centimetrov vysokého pasažiera za rovnako vysokým vodičom, potom podľa nášho merania najlepšie z porovnania vychádza Honda. Ponúka 10-centimetrovú rezervu v oblasti kolien a 8-centimetrovú nad hlavou. V prípade VW je to presne naopak, teda v pomere 8 : 10. Hyundai a kia si navzájom nemajú čo vyčítať – oba vyznávajú pomer 8 : 6.
Jedine volkswagen však disponuje posuvnou zadnou lavicou, kým honda nie. Tejto vymoženosti sa pri poslednej generačnej výmene prekvapivo vzdala. V Tucsone, CR-V aj v Tiguane si zasa (na rozdiel od Sportage) môžete regulovať sklon zadných operadiel. V Tucsone celkom plynulo.
Kia Sportage
Cena a čo v nej je
Ceny porovnávaných modelov vychádzajú z konkrétnej motorizácie pri minimálnej úrovni štandardnej výbavy. V rámci danej ceny s každým z nich získate napríklad palubný počítač, systém štart/stop aj rádio. Tuscon a Sportage obsahujú manuálnu klimatizáciu, kým v CR-V a Tiguane figuruje dvojzónová automatická. Tempomat nájdete v CR-V a v Tiguane, denné LED svetlá zasa v Tuscone a CR-V.
Hliníkové sedemnástky získate s Tusconom a CR-V a na hliníkových šestnástkach čakajú Sportage s Tiguanom. V CR-V nájdete tiež vyhrievané predné sedadlá a Tiguan mrká hmlovkami s odbočovacou funkciou. Na Sportage sa viaže štandardná sedemročná garancia, päťročná patrí k Tucsonu, s CR-V dostanete trojročnú záruku a s Tiguanom dvojročnú.
VW Tiguan
Renomé vznetových štvorvalcov
Z porovnávaných pohonných jednotiek sa teší najvyššiemu renomé motor 1,6i-DTEC pod kapotou hondy. Ako ukazuje porovnávacia tabuľka, aj pomer dynamických parametrov k spotrebe má najpriaznivejší. Naopak, štvorvalec 1,7 CRDI sa zďaleka takej popularite neteší, parametrami nevyniká. Má ho Tucson, ale najmä so Sportage ho kúpite skutočne lacno, čo je slušná kompenzácia.
Motory 2,0 TDI historicky patria medzi turbodieselmi k tým najvychytenejším aj preto, že sa montovali do uznávaných dobre predajných modelov koncernu Volkswagen. Aféra s manipulovanými emisnými testmi (nemá sa týkať aktuálne predávaných motorov) im uštedrila úder. Dnes len ťažko predpovedať, ako rýchlo sa z neho spamätajú.
Súboj trhových preferencií
Hyundai Tucson sa na slovenskom trhu rýchlo aklimatizoval. Za september 2015 získal na svoje konto rovných 100 registrácií. Jeho najväčší rival Kia Sportage tesne pred generačnou výmenou, ktorá nastane v januári, počas vyprázdňovania skladov „vyžmýkal“ pozoruhodných 69 registrácií. Nasleduje Honda CR-V (46) a za ňou ďalší kandidát na budúcoročnú generačnú zmenu – VW Tiguan (29).
Hyundai Tucson 1,7 CRDI a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Hyundai Tucson 1,7 CRDI | Honda CR-V 1,6i-DTEC | Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD | VW Tiguan 2,0 TDI BMT | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 685 | 1 597 | 1 995 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 85 (115)/4 000 | 88 (120)/4 000 | 85 (115)/4 000 | 81 (110)/3 000 – 4 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 280/1 250 – 2 750 | 300/2 000 | 260/1 250 – 2 750 | 280/1 500 – 2 750 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 13.7 | 11.2 | 12.3 | 11.9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 176 | 182 | 173 | 178 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.6 | 4.4 | 5,30 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 670 | 2 630 | 2 640 | 2 604 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 513 | 589 | 565 | 470 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 21 090 | 24 490 | 18 350 | 22 510 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Kufor bez rezervy
Objemom batožinového priestoru 589 l súperov jasne valcuje Honda CR-V. S odstupom ju sledujú Kia Sportage (565), Hyundai Tucson (513) a VW Tiguan (470). To sú kapacity s lepiacou súpravou. V prípade mini rezervy alebo plnohodnotnej rezervy využiteľný objem kufra adekvátne klesá.
Trochu do terénu
Vodič SUV s predným pohonom sa na nadpriemerné trakčné vlastnosti spoliehať nemôže. No vyšší podvozok občas pomôže. Z hľadiska svetlej výšky najvyššiu kvalifikáciu získava tiguan (200 mm). Tucson a sportage sú na tom rovnako (172). Zdá sa, že najmenšie terénne ambície má CR-V (165). Ak vychádzame z predpokladu, že v teréne je menší rázvor výhodou, obstojí hlavne tiguan (2 604 mm), za ním CR-V (2 630) a až po nich Sportage (2 640) a Tucson (2 670).