Keď k jeho špičkovej verzii so vznetovým motorom (1,6 dCI 160) vyberáme súperov, nemôžeme obísť najžiadanejšie a pritom výkonovo porovnateľné deriváty z tejto sorty – Škodu Superb 2,0 TDI a VW Passat 2,0 TDI BT. Výber dopĺňame Mazdou 6 2,2 Skyactiv D, ktorá má s týmto nemeckým tandemom mnoho spoločného a zároveň sa podobne ako Talisman od nich v istých ohľadoch výrazne líši.

Traja proti Renaultu Talisman

Zdroj: Renault

Sedany kontra liftback

Konštrukčne sa nám v súboji stretli tri sedany (Talisman, M6, Passat) s liftbackom (Superb). Otázka – ktorý princíp je lepší – nemá jednoznačnú odpoveď. V prospech Superba s výklopnými veľkými zadnými dverami hovorí praktickosť. Keď ich otvoríte, máte kufor (a všetky jeho zákutia) prístupný ako na dlani.

Do kufra sedanu vedie cesta po otvorení relatívne krátkeho veka cez úzky nakladací otvor. Môže sa stať, že náklad, ktorý doň mienite uložiť, tadiaľ jednoducho neprepcháte. Prípadne kvôli veciam, ktoré sa zakotúľali až k zadným operadlám, budete musieť doň vliezť.

Na čo je potom dobrý sedan? Pod zadným oknom má robustnú výstuhu, kým v liftbacku tam nájdete len plató zakrývajúce obsah kufra. Preto je riešenie pevnostnej štruktúry liftbacku technicky náročnejšie, ak sa má vyrovnať pevnosti karosérie typu sedan.

Traja proti Renaultu Talisman

Mazda 6 Zdroj: Mazda

Všetci s turbom

Pre lepšie vybavené modely strednej triedy je dvojlitrový vznetový štvorvalec takmer nepísaným pravidlom. Talisman si ho dovolil porušiť kubatúrou 1,6 l. Oproti cenovo porovnateľným súperom hendikep nižšieho zdvihového objemu kompenzuje prepĺňaním dvoma turbodúchadlami. Výsledok – dosahuje vyšší maximálny výkon a s výnimkou M6 aj vyššie položený vrchol krútiaceho momentu.

Na druhej strane treba dodať, že Superb a Passat majú v ponuke pohonných jednotiek zastúpené tiež výkonnejšie vznetové dvojlitre, ale aj za vyššiu cenu. V ponuke motorov pre Talisman však výkonnejší diesel chýba, čo je určitá nevýhoda. Aj Mazda 6 sa svojou pohonnou jednotkou zo zaužívaného stereotypu vyčleňuje. Jej motor má vyššiu kubatúru (2,2 l).

Traja proti Renaultu Talisman

Škoda Superb Zdroj: Škoda

Môžu aj všetky štyri

Jazdné vlastnosti ovplyvňuje tiež naladenie podvozka. Každá značka má svoj vlastný prístup, aj keď Superb a Passat využívajú do značnej miery spoločnú súčiastkovú základňu. Keď hľadáme základné rozdiely, potom prvý vidíme v architektúre zadnej nápravy.

Kým M6, Superb aj Passat využívajú viacprvkové zavesenie kolies, Talismanu sa ušla jednoduchšia (lacnejšia) vlečená zadná náprava. Na druhej strane práve Talisman ako jediný v tomto porovnaní disponuje systémom riadenia štyroch kolies (4Control).

Elektromotor umiestnený nad priečkou zadnej nápravy pákami reguluje otáčanie zadných kolies v závislosti od rýchlosti. V nízkych rýchlostiach proti smeru predných kolies a vo vyšších v súlade s nimi. Tento systém pri manévrovaní v stiesnených priestorových pomeroch zvyšuje obratnosť Talismana a pri rýchlom prejazde zákrut ho robí stabilnejším.

Ale pozor! Systém 4Control patrí len k najvyššej úrovni štandardnej výbavy Initiale Paris. K o stupeň nižšej úrovni Intens sa však dá objednať.

Traja proti Renaultu Talisman

VW Passat Zdroj: Volkswagen

Trhové preferencie

Renault Talisman je na trhu novinka. Jeho predaj sa začal postupne rozbiehať až vo februári, a tak trhové preferencie za prvé štyri mesiace nie sú ešte porovnateľné. Preto berieme za porovnateľnú bázu apríl 2016. Podľa policajných štatistík v tomto mesiaci najviac registrácií pribudlo na konto Škody Superb (139). S veľkým odstupom za ňou nasledujú VW Passat (62), Renault Talisman (20) a Mazda 6 (9). Netreba vari pripomínať, že gro tvoria firemní zákazníci a že na trhu, kde väčšina zahraničných firiem má nemecké korene, sú autá nemeckej proveniencie vo výhode.

Jeden úspornejší ako druhý

Súperi sa pýšia veľmi dobrou ekonomikou prevádzky. Podľa údajov výrobcov najnižšiu priemernú spotrebu dosahuje Renault Talisman (4,4 l/100 km), tesne za ním nasledujú VW Passat (4,5 l) a Škoda Superb (4,6 l) a s malým odstupom za nimi Mazda 6 (4,9 l). Prvým dvom sme zmerali spotrebu aj na testovacom okruhu a naše meranie poradie obracia – Passat (5,7 l) a Talisman (6,0 l).

Kufre a kufriská

Objemom batožinového priestoru zjavne vyniká Škoda Superb (625 l). Najviac jej konkuruje Renault Talisman (608 l), ktorému je nápomocná tiež vlečená zadná náprava, ktorá menej obmedzuje využiteľný priestor ako zložitejšia viacprvková. Nasledujú VW Passat (586 l) a Mazda 6 (522 l).

Renault Talisman 1,6 dCI a porovnateľné modely na slovenskom trhu
Renault Talisman dCI 160Mazda 6 2,2 Skyactiv DŠkoda Superb 2,0 TDIVW Passat 2,0 TDI BT
Zdvihový objem motora (ccm)1 5982 1911 9681 968
Usporiadanie spaľovacieho motoraR4R4R4R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]118(160)/4 000110 (150)/4 500110(150)/3 500 – 4 000110 (150)/ 3 500 – 4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)380/1 750380/1 800 – 2 600340/1 750 – 3 000340/1 750 – 3 000
Prevodovka6-st. automatická6-st. automatická6-st. automatická6-st. automatická
Pohonprednýprednýprednýpredný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)9,410,09,08,7
Maximálna rýchlosť (km/h)215202216206
Priemerná spotreba EU (l/100 km)4,44,94,64,5
Počet dverí4454
Rázvor (mm)2 8082 8302 8412 791
Objem batožinového priestoru (l)608522625586
Cena základného modelu s DPH (€)29 89030 69028 04030 710