Okrem väčšieho emocionálneho náboja má na to všetky predpoklady, len musí pretaviť svoje technické danosti v komerčný úspech. Práve testovaný exemplár vo výkonovej verzii 110 kW (150 k) bude zrejme najžiadanejší. Otázka znie, ako obstojí v konfrontácii s podobne disponovanými súpermi, spomedzi ktorých sme mu do ringu vybrali modely Ford Kuga 2,0 TDCI AWD, Honda CR-V 1,6 i-DTEC 4 x 4 a Kia Sportage 2,0 CRDI 4WD.
VW Tiguan Zdroj: Volkswagen
Stret koncepcií
Tiguan, Kuga aj Sportage majú v záprahu dvojlitrové – jedným turbodúchadlom prepĺňané štvorvalce. Na rozdiel od nich CR-V využíva služby síce rovnako vznetového štvorvalca, avšak s kubatúrou 1,6 l. Pritom hendikep nižšieho zdvihového objemu kompenzujú dve turbá nerovnakej veľkosti. Práve motor Hondy mimoriadne ľahkej konštrukcie považujeme v tejto spoločnosti za najpokrokovejší.
V súboji automatických prevodoviek zasa sledujeme sedemstupňový dvojspojkový automat Tiguana, ktorý prispieva k jeho najlepším akceleračným schopnostiam v konfrontácii s klasickými šesťstupňovými automatickými prevodovkami v Kuge a Sportage. Nad všetkými sa opticky vyníma tiež klasika, no deväťstupňová v CR-V. Jej opodstatnenosť sme však v krajine, kde je maximálna rýchlosť limitovaná na 130 km/h, celkom nepochopili.
Ford Kuga Zdroj: Ford
Súboj štvorkoliek
Súperi sa pýtajú do nepohody a ľahšieho terénu predovšetkým systémom pohonu štyroch kolies. V zásade funguje tak, že pri strate adhézie predných sa do záberu pripájajú zadné. O to sa stará automatika. Takto to funguje v Kuge (AWD), CR-V (4 x 4) aj v Sportage (4WD).
Tiguan však prichádza s vyspelejším systémom 4MOTION Active Control. Vodič môže otočným spínačom na stredovom paneli zvoliť povrch zodpovedajúci tomu, po ktorom sa práve Tiguan pohybuje. Systém vzápätí prispôsobí adaptívnu reguláciu tlmičov pruženia, prácu prevodovky, protipreklzový systém, ABS aj asistenčný systém rozjazdu do kopca a zjazdu strmým klesaním. O vyšších terénnych ambíciách Tiguana hovorí aj svetlá výška, ktorou tiež súperov prekonáva.
Kia Sportage Zdroj: Kia
Odtiene praktickosti
Flexibilitou interiér Tiguana pripomína MPV. Spomedzi súperov ako jediný totiž obsahuje posuvnú zadnú lavicu. Tá je vcelku, pritom sklon operadiel sa dá plynulo meniť. Do vodorovnej roviny môžete zložiť nielen zadné operadlá, ale aj operadlo vodiča. Po sklopení zadných operadiel získate plynulý prechod do interiéru, nie však celkom rovné dno Batožinový priestor sa dá otvoriť aj pohybom nohy pod nárazníkom. Otváranie kufra „bezkontaktným kopnutím“ zo súperov ponúka už len Kuga.
Ďalej disponuje dvojicou delených zadných sedadiel. Ich operadlá plynulo menia sklon. Keď ich preklopíte dopredu, nezaujmú celkom vodorovnú polohu. V CR-V nájdete tiež delené nielen operadlá, ale aj sedáky. Pritom sklon operadiel sa dá nastaviť v dvoch polohách. Potiahnete za páčku zo strany kufra alebo za slučku na boku zadných sedadiel, sedák sa automaticky preklopí dopredu, hlavová opierka sa sklopí a celé operadlo padne do takmer vodorovnej polohy. Lavica v Sportage má delené len operadlá a ich sklon sa tiež dá plynulo regulovať. Keď ich sklopíte, vytvoria s dnom batožinového priestoru rovinu.
Honda CR-V Zdroj: Honda
Podmienené litre
Objemy batožinových priestorov sprostredkuje porovnávacia tabuľka. Údaje platia bez rezervného kolesa. V našom prípade si však štyria súperi so sebou vozia minirezervu. V takom prípade z objemu ich kufrov môžete bez výčitiek svedomia odrátať zhruba 15 litrov. Deklarovaný údaj o základnej kapacite v prípade Tiguana navyše platí, ak zadnú lavicu odsuniete maximálne dopredu. V prípade, že bude kotviť v krajnej zadnej polohe a odrátate aj rezervu, scvrkne sa na zhruba 500 litrov.
Spotreba
Podľa údajov výrobcov najnižšiu priemernú spotrebu spomedzi súperov dosahuje CR-V (5,1 l/100 km), strácajú Kuga (5,4) a Tiguan (5,6) a ešte viac Sportage (5,9). Naše praktické skúsenosti, ktoré sme získali na testovacom okruhu, poradie na čele menia nasledovne: Tiguan (6,0 l/100 km) je úspornejší ako CR-V (6,6). Ford Kuga a Kia Sportage sme v porovnávanej motorizácii netestovali.
Trhové preferencie
O aktuálnej obľube jednotlivých modelových radov vypovedá štatistika. Podľa nej v mesiaci jún najviac nových registrácií pribudlo na konto Kia Sportage (146), nasledujú Honda CR-V (52), VW Tiguan (45) a Ford Kuga (20). Práve Ford Kuga v súčasnej podobe v tomto roku končí a vo štvrtom štvrťroku sa začne predávať v modernizovanej podobe.
VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion | Ford Kuga 2,0 TDCI AWD | Honda CR-V 1,6 i-DTEC 4 x 4 | Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1968 | 1997 | 1 597 | 1 995 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 110 (150)/3 500 – 4 000 | 110 (150)/3 750 | 118 (160)/4 000 | 100 (136)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 340/1 750 – 3 000 | 370/21 750 – 2 750 | 350/2 000 | 373/1 500 – 2 500 |
Prevodovka | 7-st. automatická | 6-st. automatická | 9-st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,3 | 10,9 | 10,6 | 12,0 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 | 190 | 197 | 184 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,6 | 5,4 | 5,1 | 5,9 |
Rázvor (mm) | 2 677 | 2 690 | 2 630 | 2 670 |
Svetlá výška (mm) | 200 | 195 | 165 | 172 |
Objem batožinového priestoru (l) | 615 | 456 | 589 | 503 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 31 030 | 28 980 | 30 390 | 28 090 |