Preto špičková verzia Kia Sportage s dvojlitrovým vznetovým motorom (136 kW/185 k) a pohonom štyroch kolies už naráža na preriedené pole konkurentov, ktorí od dvojlitrových motorov ešte neustúpili smerom ku kompaktnejším pohonným jednotkám.

Z nich na porovnanie vyberáme Ford Kuga TDCI AWD a Hyundai Tucson 2,0 CRDi HP s agregátmi podobného zdvihového objemu a maximálneho výkonu, akým disponuje Sportage. Do tretice pridávame Hondu CR-V 1,6 i-DTEC. Jej turbodiesel má síce skromnejší zdvihový objem, ale nielen TREND ho považuje za jeden z najvydarenejších vôbec.

Traja proti novej generácii Kia Sportage

Kia Sportage 2016 4

Kompenzácia bi-turbom

Koncernoví súrodenci Sportage a Tucson využívajú identický vznetový štvorvalec 2,0 CRDi HP vlastnej konštrukcie prepĺňaný jedným turbodúchadlom. Od verzie s nižším výkonom sa nelíši len vyšším plniacim tlakom turba, ale aj nižším kompresným pomerom. Aj preto ten relatívne mäkký chod. Aj motor forda využíva dvojicu vačkových hriadeľov a jedno turbodúchadlo, pritom Kuga jeho prejav podobne ako Sportage a Tucson v interiéri redukuje bohatou aplikáciou tlmiacich materiálov.

Štvorvalec hondy pochádza z iného súdka. Stavia na extrémne ľahkej konštrukcii a maximálnom potlačení odporu trenia pohyblivých súčiastok. Hendikep nižšej kubatúry kompenzuje dvomi turbami nerovnakej veľkosti. Aj keď parametrami výkonu a krútiaceho momentu za svojimi konkurentmi mierne zaostáva, takto motorizované CR-V svojou maximálnou rýchlosťou a akceleráciou s nimi drží krok, pritom je najúspornejšie.

Traja proti novej generácii Kia Sportage

Ford Kuga Zdroj: Ford

Kopanec ako bonus

Tento typ občas dostáva prezývku rodinné SUV, preto medzi kritériami hodnotenia by nemala chýbať praktickosť. Pozrime sa napríklad, akú flexibilitu ponúka zadná lavica v spojení s batožinovým priestorom. Sportage má delené operadlá a ich sklon sa dá plynulo regulovať. Keď ich sklopíte, vytvoria s dnom batožinového priestoru rovinu. Rovnako to funguje aj v Tucsone.

CR-V dostalo delené nielen operadlá, ale aj sedáky. Pritom poloha operadiel sa dá nastaviť v dvoch možných polohách. Ak potiahnete za páčku zo strany kufra alebo za slučku na boku zadných sedadiel, nasleduje automatický proces – sedák sa preklopí dopredu, hlavová opierka sa sklopí a celé operadlo padne do takmer vodorovnej polohy.

Kuga ponúka dvojicu delených zadných sedadiel s možnosťou operadlá plynulo polohovať. Keď operadlá preklopíte dopredu, nezaujmú celkom vodorovnú polohu. Prechod z kufra do interiéru delí schod v prípade, že horná paluba dvojitého dna parkuje v dolnej polohe. Ak ju ukotvíte o poschodie vyššie, získate plynulý prechod. K príplatkovému bezkľúčovému zamykaniu získate bezdotykové elektrické otváranie (a zatváranie) zadných dverí – stačí kopnúť pod zadný nárazník.

Traja proti novej generácii Kia Sportage

Honda CR-V 1,6 i-DTEC 9AT AWD Zdroj: Ľuboš Mistrík

S rezervou aj bez nej

Ako sú na tom súperi kapacitou svojich batožinových priestorov, o tom údaje prináša porovnávacia tabuľka. Platia bez rezervného kolesa. So Sportage 2,0 CRDi 4WD, CR-V 1,6 i-DTEC 4 x 4 a s Kugou 2,0 CDTI však získate aj dojazdovú minirezervu ako súčasť štandardnej výbavy.

To však znamená, že využiteľný objem kufra bude zhruba o 12 litrov menší. K Tucsonu 2,0 CRDi HP zasa patrí plnohodnotné rezervné koleso na ľahkozlatinovom disku, ktoré kapacitu batožinového priestoru pripraví až o 25 litrov.

Traja proti novej generácii Kia Sportage

Hyundai Tucson Zdroj: Hyundai

Boj o trhové preferencie

Predchádzajúca generácia Kia Sportage bola takmer permanentne najžiadanejším SUV na slovenskom trhu. Predaj novej generácie sa od začiatku roka len rozbieha, ale aj tak môže zaujať porovnanie jej trhových preferencií s vybranými súpermi. Za prvé štyri mesiace tohto roka získala na svoje konto 375 nových registrácií. Pekný výsledok, ale Tucson je na tom ešte lepšie (585). Na druhej strane výrazne zaostávajú CR-V (73) a Kuga (44). Absolútne najžiadanejším SUV na Slovensku je však momentálne Suzuki Vitara (655), až za ňou nasledujú Tucson a Sportage.

Reálna spotreba

Podľa údajov výrobcov je najúspornejšia honda s výsledkom 4,9 l/100 km v kombinovanom cykle. Za ňou nasleduje ford (5,2 l) a potom s väčším odstupom plece pri pleci hyundai a kia (5,9 l). My sme dvom súperom zmerali spotrebu na našom testovacom okruhu v reálnej premávke a tu sú výsledky: 1. honda (6,4 l) a kia (6,8 l). Hyundai a ford sme s porovnávanými motormi netestovali.

Tak trochu do terénu

Súperi využívajú systémy pohonu 4 x 4, ktoré po zhoršení adhéznych podmienok, ale aj pri prudšej akcelerácii automaticky pripájajú do záberu kolesá zadnej nápravy. Hodí sa, keď zasneží, ale aj na lesné a poľné cesty. Odvahu v napredovaní terénom však krotí výška podvozka (svetlá výška). Čisto z hľadiska tohto parametru je najpriechodnejšia Kuga so svetlou výškou 194 mm. Spoločne za ňou nasledujú Sportage a Tucson (172) a potom CR-V 165.

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Kia Sportage 2,0 CRDi 4WDFord Kuga 2,0 TDCI AWDHonda CR-V 1,6 i-DTEC 4 x 4Hyundai Tucson 2,0 CRDi
Zdvihový objem motora (ccm)1 99519971 5971 995
Usporiadanie spaľovacieho motoraR4R4R4R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]136 (185)/4 000132 (180)/3 750118 (160)/4 000136 (185)/4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)400/1 750 – 2 750400/2 000 – 3 250350/2 000400/1 750 – 2 750
Prevodovka6-st. manuálna6-st. manuálna6-st. manuálna6-st. manuálna
Pohon4 x 44 x 44 x 44 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)9,59,29,69,9
Maximálna rýchlosť (km/h)201202202201
Priemerná spotreba EU (l/100 km)5,95,24,95,9
Rázvor (mm)2 6702 6902 6302 670
Objem batožinového priestoru (l)503456589513
Cena základného modelu s DPH (€)29 99032 99028 79030 790