Výhoda novosti

Z hľadiska služobného veku sa stretáva zaujímavá konkurencia. Kým Mercedes-Benz a Volvo práve dorazili na slovenský trh v najnovšom generačnom vyhotovení, aktuálne BMW 5 má v rodnom liste ročník 2009 a Audi A6 je o necelé dva roky novšie. Kým bavorák absolvoval modernizáciu v roku 2013, audina v roku 2015.

Podľa posledných správ nové BMW 5 sa predstaví na budúci rok a Audi A6 po generačnej výmene spoznáme v roku 2018. Pokrokovosť sa prejavuje predovšetkým v zastúpení elektronických systémov na palubách. V tomto smere majú Mercedes-Benz a Volvo navrch. Pritom trieda E manifestuje pripravenosť značky na výrobu autonómneho auta.

Štvorkolka už v cene

Môže padnúť relevantná otázka, prečo s Mercedesom, ktorý využíva pohon zadných kolies, porovnávame Audi a Volvo vo verziách 4 x 4. V prvom rade ide o to, aby súperiace modely boli maximálne porovnateľné z hľadiska ceny.

Je určitou nevýhodou Mercedesu, ktorý zatiaľ v tejto motorizácii nedisponuje pohonom 4 Matic, že do jeho ceny sa zmestia obaja súperi s pohonom štyroch kolies. Pritom Volvo s motorom D5 sa predáva len vo verzii AWD a Audi dlhodobo kreuje svoju cenovú politiku tak, že predáva štvorkolky pod cenou „zadnokoliek“ svojich najväčších súperov.

Traja proti Mercedesu E 350 d

Audi A6 Zdroj: Audi

Štvorvalec medzi šesťvalcami

Na strane vznetových pohonných jednotiek si zbrane skrížili trojlitrové vidlicové šesťvalce (mercedes a audi) s trojlitrovým radovým šesťvalcom (BMW) a 2,4 litrovým štvorvalcom (volvo). Nižší zdvihový objem sa motor volva pokúša kompenzovať dvojnásobným prepĺňaním.

Je to odvážny počin od Volva, že vo vyššej strednej triede nedisponuje šesťvalcom, ktorý sa teší spomedzi motorizácií najväčšej obľube. V jeho prospech hovorí vyššia výkonová rezerva a kultivovanejší chod, kým výhodou kompaktnejšieho štvorvalca od Volva je „len“ fakt, že zaberá menej miesta v motorovom priestore a potom nižšia hmotnosť, spotreba, emisie a cena. Vlastne je tých výhod dosť, len ich musí zákazník doceniť.

Medzi porovnávanými šesťvalcami sa vyníma radový v BMW. Je síce náročnejší na priestor, má však vyváženejší chod. To sú však detaily. Vodič ich zvyčajne ponechá nepovšimnuté. Skôr dávame do pozornosti masívny krútiaci moment agregátu Mercedesu.

Traja proti Mercedesu E 350 d

BMW r. 5 Zdroj: BMW

Rýchlosť verzus kultúra

Keď konfrontujeme automatické prevodovky súperov, najviac sa medzi nimi vyníma deväťstupňová v réžii trojcípej hviezdy. Všimli sme si, že v kooperácii s nevšedne pružným motorom triedy E (pozri v tabuľke maximály krútiaci moment) predstavuje možno nepriestrelnú kombináciu z hľadiska kultúry cestovania. Keď však porovnávame technické charakteristiky, medzi súpermi rezonuje najmä dvojspojkový automat v Audi A6, ktorý favorizuje športový charakter rýchlejšieho radenia na úkor kultúry. Svojím dielom však prispieva k tomu, že Audi A6 jemne prevyšuje súperov v akcelerácii.

Spotreba

Výrobcovia udávajú vzácne vyrovnané laboratórne namerané údaje spotreby v kombinovanom cykle. Audi A6 3,0 TDI Quattro, BMW 630d aj Mercedes-Benz 350 d na sto kilometrov stačí 5,1 l paliva. Volvo S90 osvedčuje prednosť kompaktnejšieho štvorvalca na mieste pohonnej jednotky a oficiálne si pýta len 4,8 l/100 km. Čo hovorí prax našich testov? V týchto motorových verziách sme v poslednej dobe zmerali spotrebu len dvom z týchto modelov a tu je výsledok – Audi A6 3,0 TDI Quattro (7,2 l), Mercedes-Benz 350 d (6,7 l).

Traja proti Mercedesu E 350 d

Volvo S90 Zdroj: Volvo

Akcelerácia

Podľa údajov výrobcov akceleráciou z 0 na 100 km/h v konkurenčnom poli vyniká Audi A6 3,0 TDI Quattro časom 5,5 sekundy. K tomuto výsledku svojím dielom prispieva športová dvojspojková prevodovka. Pod šesť sekúnd stovku zvládnu aj BMW 530d (5,8 s) a Mercedes-Benz E 350 d (5,9 s). Štvorvalcové Volvo S90 už viac zaostáva (7,0 s). Výkonnejšie šesťvalcové modely majú elektronicky obmedzenú max. rýchlosť na 250 km/h. Volvo S90 dosahuje maximálnych 240 km/h, obmedzovač nepotrebuje.

Ako sa predávajú

Podľa správy Združenia automobilového priemyslu SR z porovnávanej vzorky najvyšší počet nových registrácií si zapísal do augusta na konto Mercedes-Benz tr. E (20). Na ďalších miestach sa umiestnili BMW r. 5 (15) a Audi A6 (3). Volvo S90 sa začalo predávať až v auguste.

Mercedes-Benz E 350 d a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Mercedes-Benz E 350 dAudi A6 3,0 TDI QuattroBMW 530dVolvo S90 D5 AWD
Zdvihový objem motora (ccm)2 9872 9672 9932400
Usporiadanie a počet valcovV6V6R6R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]190 (258)/3 400200 (272)/3 500 – 4 250190 (258)/4 000173(235)/4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)620/1600 – 2 400450/3 500 – 5 000560/1 500 – 3 000480/1 750 – 2 250
Prevodovka9-st. automatická7-st. automatická8-st. automatická8-st. automatická
Pohonzadný4 x 4zadný4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)5,95,55,87,0
Maximálna rýchlosť (km/h)250250250240
Priemerná spotreba EU (l/100 km)5,15,15,14,8
Rázvor (mm)2 9392 9122 9682941
Objem batožinového priestoru (l)540530520480
Cena základného modelu s DPH (€)56 07055 98055 75053 500