Aj preto nám importér na test ponúkol práve túto – na pohonné hmoty nenáročnú verziu. Súperi, s ktorými už zvádza priame súboje o priazeň zákazníkov, sa dajú ľahko identifikovať.
Sú to rivali zo stajní ďalších dvoch nemeckých es – Audi A3 Sportback 1,6 TDI (prvé dodávky modernizovaného Audi A3 dorazia v lete) a Mercedes-Benz A 180 d. Tretieho do partie sme vybrali z liahne novej značky na francúzskom automobilovom nebi – DS 4 BlueHDi 120.
Posledný mohykán
Bavorská jednotka vyznáva tak ako väčšina jej honosnejších súrodencov klasickú koncepciu – to znamená, že motor má zabudovaný vpredu a ten posiela krútiaci moment na zadné kolesá. V nižších segmentoch v súčasnosti už nevšedný jav. Trojica súperov, naopak, stavia na zaužívanom garde – motor vpredu a poháňané predné kolesá.
Výhoda klasickej koncepcie sa špeciálne v prípade tohto BMW prejavuje v rovnomernom rozložení hmotnosti auta na obe nápravy a tým aj v jeho lepšej ovládateľnosti. Aj preto, že do riadenia sa neprenášajú sily pohonu. Súperiace prednokolky sú „ťažšie na predok“, a preto sú aj v zákrutách viac nedotáčavé.
BMW 1 Zdroj: BMW
Výhodná situácia pre BMW sa mení v negatívum na klzkom podklade. V dôsledku nedostatočne zaťaženej zadnej nápravy kolesá skôr strácajú trakčné schopnosti. Môže sa stať, že v stúpaní, ktoré prednokolky zdolajú, s BMW uviaznete.
Obsadené zadné sedadlá a zaťažený kufor sú najlepšou, aj keď nie vždy použiteľnou terapiou. Pritom zvládnuť nedotáčavý šmyk prednokolky je menej náročné na šoférsku zručnosť ako spacifikovať šmyk pretáčavý.
Odnesie si to kufor
Odklon výrobcov od klasickej koncepcie spôsobil aj fakt, že motor a pohon vpredu dovoľujú lepšie využiť priestor karosérie. Zvyčajne sa to priamoúmerne odráža na veľkosti batožinových priestorov. Zástavba ústrojenstva zadného pohonu si totiž vyžaduje viac miesta. Do veľkosti kufra dokáže prehovoriť aj konštrukcia zadných závesov. Komplikovanejšie viacprvkové závesy (Audi, BMW, mercedes) z neho ukrajujú viac ako jednoduchá vlečená náprava (DS).
Audi A3 Sportback Zdroj: Audi
Ako vidno z porovnávacej tabuľky, najobjemnejší kufor má skutočne DS. Na strane druhej, podľa tejto logiky kufor s najmenšou kapacitou by malo mať BMW, má ho však Mercedes. Vysvetlenie – pri prémiových modeloch môže slovo dizajnéra prevážiť nad požiadavkami praktickosti.
Trojvalec proti štvorvalcom
Miesto pohonnej jednotky BMW zaujíma, podobne ako v prípade jeho súperov, kompaktný turbodiesel. S tým rozdielom, že kým konkurencia využíva štvorvalcovú architektúru motora, v bavoráku pracuje trojvalec. Motivácia k aplikácii trojvalca je jediná. Prináša jednu z mála možností, ako ďalej znížiť spotrebu paliva a tým aj tvorbu emisií.
DS 4 Zdroj: DS
V prospech trojvalca možno ešte postaviť na misku váh menšie množstvo pohybujúcich sa súčiastok a adekvátne väčšiu spoľahlivosť. Nevýhodu trojvalca – nevyvážený chod musia motorári svojimi technickými riešeniami potlačiť. V prípade testovaného motora BMW sa im to podarilo do tej miery, že ho od porovnávaných štvorvalcov podľa sluchu asi rozoznáte.
Motor imponuje aj rovnomerným ťahom od spodku a potom v celom spektre využiteľných otáčok s minimálnym oneskorením na pokyn akcelerátora. Je to aj zásluha turbodúchadla s technológiou Twin-scroll, ktorá svojím prejavom celkom úspešne imituje dve turbá nerovnakej veľkosti.
Mercedes-Benz A Zdroj: Daimler
Audi najžiadanejšie
O aktuálnych trhových preferenciách jednotlivých typových radov vypovedajú štatistiky registrácií Združenia automobilového priemyslu SR. Podľa nich za prvé tri mesiace tohto roka sa najlepšie predávalo audi s počtom 124 registrácií na svojom konte. Na ďalších miestach sa umiestnili mercedes (63), BMW (46) a DS 4 (3). Vidno, že nová značka DS aj jej model DS 4 musia ešte len získať renomé, aby v prémiovom segmente kompaktných hatchbackov hrali v očiach motoristov vyrovnanú partiu so svojimi prominentnými súpermi.
Najdynamickejšie sú Audi a BMW
Keď ide o dynamiku, toto nie je vzorka áut, ktorá svojimi akceleračnými schopnosťami alebo maximálnou rýchlosťou zaujala. Možno o to viac záleží na každej desatinke sekundy. V akcelerácii na stovku je najúspešnejšie BMW, prekoná ju za 10,4 sekundy. Za ním nasledujú audi (10,7 s), DS 4 (10,9 s ) a mercedes (11,3 s). Ak ide o maximálnu rýchlosť, do čela sa stavia audi (200 km/h) pred DS 4 (197), BMW (195) a mercedesom (190).
Mercedes najúspornejší
Ako sú na tom súperi s priemernou spotrebou podľa údajov výrobcov, vidíte v porovnávacej tabuľke. My sme trom z nich zmerali apetít na našom testovacom okruhu a tu sú výsledky: Najnižšiu priemernú spotrebu zaznamenal mercedes – 4,8 l/100 km, nasledujú BMW (4,9 l) a DS 4 (5,3 l). Audi A3 sme s daným motorom netestovali.
BMW 116d EfficientDynmics a porovnateľné modely na slovenskom trhu | ||||
BMW 116d Efficient Dynamics | Audi A3 Sportback 1,6 TDI | DS 4 BlueHDI 120 | Mercedes-Benz A 180 d | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1496 | 1598 | 1560 | 4663 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R3 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 85 (116)/4 000 | 81 (110)/3 200 – 4 000 | 88 (120)/3 500 | 80 (109)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 270/1 750 – 2 250 | 250/1 500 – 3 000 | 300/1 750 | 260/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | zadný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10 | 11 | 11 | 11 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 | 200 | 193 | 190 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 3 | 3 | 4 | 4 |
Rázvor (mm) | 2690 | 2636 | 2612 | 2699 |
Objem batožinového priestoru (l) | 360 | 380 | 385 | 341 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 25 500 | 24 700 | 23 190 | 25 074 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |