Kľúčom k úspechu je v prípade novinky od Toyoty priestranná kabína spojená s modernými technologickými vychytávkami a kvalitne pôsobiacim spracovaním. Hneď po nasadnutí človek pocíti, že vyhrievané sedadlá sú príjemné na dlhé cesty, no aspoň v luxusnejšej osobnej verzii by sa im hodilo aj výraznejšie bočné vedenie. Jednoznačným pozitívom sú pohodlné lakťové opierky, ktoré prispievajú ku komfortu vodiča i spolujazdca.
Čo sa týka palubnej dosky a jej súčastí, Toyota Proace Verso nezatají príbuznosť s Citroënom Berlingo. Volant, prístrojovka, centrálny displej, panel klimatizácie či volič jazdného smeru, to všetko sme videli už v Berlingu. To však nie je výčitka, práve naopak. Toyota sa rozhodla správne a spolupráca s Francúzmi jej prospela.
Príjemný infotainment
Napríklad volant má vynikajúci tvar, dobré a jednoduché multifunkčné tlačidlá, kúsok pod ním sa nachádza aj ovládač adaptívneho tempomatu. Vodič má všetko pekne na jednom mieste. Ovládacie prvky sú ergonomicky umiestnené a ich používanie je už po pár kilometroch nanajvýš intuitívne. Potešil nás napríklad i fakt, že z volantu sa dá ovládať aj centrálna obrazovka. Využijete to napríklad vtedy, ak budete chcieť vytočiť číslo zo zoznamu posledných hovorov. Párovanie telefónu totiž funguje bez problémov, a to nielen cez bluetooth, ale aj prostredníctvom Apple Carplay či Android Auto. V tomto ohľade nezostáva Proace bežným osobným vozidlám nič dlžné, práve naopak, v istom ohľade ich prekonáva.
Aby sa vodič mohol v maximálnej miere sústrediť na jazdu, najdôležitejšie informácie sa mu premietajú priamo do jeho prirodzeného zorného poľa prostredníctvom head-up displeja. To je v tejto kategórii nevídaný prvok, ktorý nám počas testovacieho týždňa robil radosť.
Z modernej techniky spomenieme okrem príjemného infotainmentu s navigáciou napríklad dvojzónovú klimatizáciu, ktorú sa naučíte ovládať bez toho, aby ste sa na ňu čo i len pozreli. Potešila nás aj elektronická rýchlostná páka, teda v tomto prípade skôr kruhový volič prevodovky. Na fungovanie s ním sme si zvykli veľmi rýchlo.
Obrovská kapacita
Navyše, ak vás baví preraďovať, osemstupňový automat si môžete prepnúť do manuálneho režimu a radiť pádlami pod volantom. Pri cúvaní uvidíte menej kvalitný obraz z kamery, no výdatnou pomocou sú najmä dobre tvarované spätné zrkadlá, v ktorých uvidíte všetko od zadného kolesa až po strechu vozidla. Parkovanie je preto hračka napriek mohutným rozmerom.
Vnútorný priestor je jeden z hlavných argumentov pre kúpu Toyoty Proace City Verso Long. Karoséria s dĺžkou 4 753 mm ponúka dostatok priestoru pre sedem dospelých cestujúcich a 209 litrov ešte zostane na batožinu. Ak však dvojicu zadných extra sedadiel potrebovať nebudete, môžete sa tešiť na dosť miesta pre päticu dospelých a k tomu prepravnú kapacitu na úrovni 850 litrov. Prenesené do bežnej reči – dáte tam kočík, bicykel, kolobežku, surf… Jednoducho čokoľvek, čo budete potrebovať, a ešte zostane veľa miesta na to, čo až tak nepotrebujete.
- Toyota Proace City Long 1.5 D-4D EAT8
- Motor: naftový turbodiesel Pohon: predné kolesá Max. výkon: 96 kW (131 k) Krútiaci moment: 300 Nm pri 1 750 ot./min. Pohotovostná hmotnosť: 1 717 kg Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,6 s Max. rýchlosť: 181 km/h Objem palivovej nádrže: 50 l Kombinovaná spotreba: 6,2 l/100 km Cena testovaného vozidla: 28 200 eur
Interiér s individuálne posuvnými a odnímateľnými sedadlami, obrovskou prepravnou kapacitou či viacerými modernými technológiami je najsilnejšou stránkou tohto vozidla, no dobre mu sekunduje aj pohonné ústrojenstvo. V testovanom modeli to bol 1,5-litrový turbodiesel ladený na 96 kW (131 k) a 300 Nm. To je príjemná porcia, no športové ambície od štvorvalca nečakajte. Dovezie vás, kam treba, no z hľadiska tempa mu vyhovuje skôr pokojná jazda. To však neznamená, že by sa Toyota bála diaľnice. Tam motor spokojne pracuje na 2 100 ot./min. a na 100 km jazdy v realite spotrebuje okolo 6,7 l nafty. Keď sa človek posnaží, na okreskách dokáže spotrebu stlačiť až na 4,7 l/100 km. Mestský priemer na úrovni 7,1 l/100 km je daňou za častejšie rozjazdy a zastavenia, keď sa agregát narobí s hmotnosťou vozidla.
Dobrý adept
Čo sa týka podvozka a jazdných vlastností, Proace City Verso Long nežiari, ale ani nes-klame. Je skôr pohodlné, relatívne dobre odhlučnené a dobre manévrovateľné. Šoférovanie tohto vozidla môže byť pre vodiča vcelku pôžitok. Aj preto sme presvedčení, že ide o jedného z najlepších adeptov na pozíciu rodinného vozidla. Je bezpečné, priestranné, dobre sa šoféruje a ponúka komfort veľkému množstvu cestujúcich. Spoznávať s týmto autom a jeho spotrebou Slovensko či okolité krajiny, ale aj plniť dennodenné úlohy je radosť.
- Krátke správy
Elektromobil pre masy
Dacia ukázala elektromobil, ktorý by sa mal stať najlacnejším e-autom na trhu Európskej únie. O dojazd 225 km sa v modeli Spring postará akumulátor s kapacitou 28,6 kWh. Elektromotor ponúka skromný výkon 33 kW (45 k), no solídny krútiaci moment na úrovni 125 Nm. E-auto, ktoré má vynikať predovšetkým nízkou cenou, sa bude vyrábať aj v úžitkovej verzii. Pomerne dosť priestoru poskytne aj jeho osobná verzia, kufor má mať základný objem na úrovni 300 litrov. Čo sa týka batérie, Dacia na ňu ponúka záruku osem rokov, respektíve 120-tisíc km. Na celé vozidlo platí záručná lehota tri roky a 100-tisíc km.
Už aj plug-in hybrid
Elektrifikácia je v súčasnosti najvýraznejším trendom vo svete štyroch kolies. Mitsubishi v ňom patrí medzi pionierov, jeho Outlander PHEV brázdi cesty už roky. Teraz jeho plug-in hybridnú techniku pri príležitosti modernizácie dostáva i model Eclipse Cross. Okrem toho sa mierne zmenil dizajn vozidla i niektoré prvky v kabíne. Na Slovensku by malo byť dostupné v polovici budúceho roka.
Mégane v novom šate
Auto, ktoré z hľadiska dizajnu zmení celú značku. Tak Renault na podujatí eWays uviedol koncept Mégane eVision. Jeho sériová podoba by mala na trh prísť v priebehu budúceho roka. O dojazde zatiaľ reč nebola.