Svetový automobilový líder Toyota Motor hlási prvý pokles produkcie za posledných dvanásť mesiacov. Na rozdiel od väčšiny svojich hlavných konkurentov v Japonsku, Európe i v Severnej Amerike sa automobilke už nedarí zvyšovať výrobu na domácom trhu ani na oboch stranách Atlantiku. V septembri japonská automobilka vyrobila 672 604 vozidiel, medziročne menej o 1,3 percenta. V Spojených štátoch znížila produkciu o 16 percent a v Európe o 30 percent. Nedarí sa ani exportu Toyoty z japonských tovární. Ten aj v dôsledku silnejúceho jenu padá. V deviatom mesiaci o 11 percent na 149-tisíc vozidiel. Domácim konkurentom Honda Motor alebo Nissan Motor silná japonská mena tiež tlačí na tržby a zisky, ale obaja dokázali na rozdiel od Toyoty aj napriek tomu zvýšiť aj v septembri globálnu produkciou o 9,2 percenta, respektíve 27 percent.

Toyota je v poklese, Volkswagen žiari

V kurze sú nemecké značky. Hlavný konkurent Toyoty nemecký Volkswagen (VW), ktorý plánuje najneskôr v roku 2018 zosadiť tohto japonského výrobcu z globálneho automobilového trónu, naopak, hlási rekordné predaje i zisky. Za deväť mesiacov Volkswagen zvýšil tržby o pätinu na 92,5 miliardy eur. Čistý zisk narástol za sledované obdobie šesťnásobne na aj podľa analytikov nevídané štyri miliardy eur. VW celosvetovo v tomto roku stihol predať 5,37 milióna automobilov a za celý rok čaká rekordný predaj. V minulom roku predal 6,29 milióna vozidiel a už v roku 2015 chce dosiahnuť métu desiatich miliónov kusov. Výpadky na európskom trhu nahrádza nemecká automobilka zvýšenými predajnými úspechmi najmä na čínskom trhu a neprekáža jej v tom ani silnejúce euro.

Japonský jen je v súčasnosti – aj napriek nedávnym zásahom centrálnej Bank of Japan – znova na 15-ročných maximách voči americkému doláru. To sa spolu s klesajúcimi predajmi na starom kontinente a oslabením tempa rastu americkej ekonomiky podpíše pod slabšou produkciou v závodoch Toyoty aj v ďalších mesiacoch. A pod nižším prevádzkovým ziskom za celý tento rok. Firme rastú prevádzkové náklady a stráca priaznivcov aj množiacimi sa oznámeniami o nutnosti nových opráv na niektorých modeloch. To znervózňuje aj investorov na burze. Akcie Toyoty na burze v Tokiu v tomto roku strácajú štvrtinu. Na porovnanie, akcie Volkswagenu na burze vo Frankfurte tento rok zosilneli o 47 percent.