Po rokoch sa biznis model Towercomu, ktorého novým majiteľom sa medzičasom stala austrálska investičná skupina, dostáva pod tlak opäť. Klasické antény z domácností vytláča satelitná parabola, káblová prípojka či optické vlákno. A vysielatelia, ktorí tvoria gro príjmov Towercomu, sa snažia obrátiť finančné toky a pýtať od operátorov peniaze za svoje televízne kanály. TREND sa zhováral s výkonným riaditeľom spoločnosti Romanom Fischerom.
S RTVS a Joj už Towercom zmluvy na šírenie vysielania v DVB-T predĺžil. V akom štádiu je kontrakt s Markízou?
S Markízou máme zmluvu do konca tohto roka. Momentálne prebiehajú rokovania o jej predĺžení.
Aký je vzťah Towercomu s Markízou? Materská skupina CME sa usiluje o spoplatnenie obsahu, čiže vysielaných televíznych kanálov.
To je pravda. Podľa nás sa to však týka operátorov, ktorí poskytujú televízne programy koncovým zákazníkom v režime retransmisie [cez káblovku, satelit či IP TV]. Towercom beží v inom režime, poskytuje televíznym staniciam technickú službu vysielania, nemá vzťah s koncovým zákazníkom. Uvidíme, aký bude ďalší vývoj. Markíza má, samozrejme, právo nepodpísať zmluvu na vysielanie a ostať len v režime retransmisie.
Prečo z DVB-T štruktúry Towercomu vlani vypadol kanál Dajto a prečo sa tam po istom čase vrátil?
Nechcem komentovať kroky televízie Markíza. Skrátka, skončila sa platnosť zmluvy a niekoľko mesiacov trvalo, kým požiadala znova o zaradenie a uzavrela zmluvu. Je na televízii, aby zvážila, aký to pre ňu má význam. Dajto mohlo byť pre Markízu test, do akej miery je DVB-T pre domácnosti na Slovensku relevantné.
Aký má pre televízie význam šíriť svoje vysielanie aj cez DVB-T, keď najviac divákov ich sleduje cez káblového alebo satelitného operátora?
Televízie predávajú sledovanosť. DVB-T je základná bezplatná a bezbariérová možnosť príjmu televízneho vysielania najmä pre domácnosti, ktoré zaň nie sú ochotné platiť. Okrem toho, v režime retransmisie televízie riskujú, že sa stratia v multikanálovej ponuke, lebo je v nej väčšia konkurencia a nastavujú si ju sami operátori. DVB-T, kde sú len slovenskí vysielatelia, poskytuje televíziám výrazne vyššie sledovanosti. Preto si myslíme, že udržanie DVB-T je pre ne zaujímavé.
Počet domácností, ktoré televíziu pozerajú cez DVB-T však klesá.
V každej krajine sa príjem signálu cez klasickú anténu po prechode na digitálne vysielanie dramaticky prepadol. Ale postupne získaval pozície späť. My sme mali nevýhodu, že Slovensko je jedna z mála krajín, kde sa zmenila polarizácia signálu. V Česku, Rakúsku či Maďarsku mohli domácnosti na DVB-T použiť existujúce antény, na Slovensku sa museli rozhodnúť, ako ich nahradia. To pozíciu Towercomu znevýhodnilo, ale máme pocit, že prepad sa začína obracať. Podľa najnovších prieskumov GfK sa DVB-T na príjem signálu využíva v tridsiatich percentách domácností. [Otázka na respondentov znela, či doma alebo v rekreačnom objekte prijímajú signál aj pomocou klasickej antény. Podľa iného prieskumu, od satelitnej spoločnosti SES Astra, dosahuje DVB-T podiel len 14 percent.]
Plustelku sme vždy vnímali ako marketingovú aktivitu na zatraktívnenie DVB-T pre domácnosti
Okrem DVB-T vysielania, ktoré môžu domácnosti prijímať bezplatne, poskytuje Towercom aj platenú službu Plustelka. Aký význam má mixovať tieto dva prístupy? Skúšali ste, či sa uchytíte ako klasická káblovka?
Nie. Plustelku sme vždy vnímali ako marketingovú aktivitu na zatraktívnenie DVB-T pre domácnosti. Dôsledok je, že platforma je rozšírenejšia, čo nám zlepšuje pozíciu vo vzťahoch s vysielateľmi. Nevieme však konkurovať káblovým a satelitným operátorom, lebo DVB-T má obmedzenú kapacitu pre šírenie programov. Tomu zodpovedá aj predaj Plustelky, pohybujeme sa medzi desať- až dvadsaťtisíc zákazníkmi.
Towercom bol v minulosti spojený so satelitnou službou Skylink, ktorú v roku 2011 prevzal nový investor M77 Group. Pred časom Towercom spustil Plustelku aj cez satelit. Prečo opäť vstúpil do tej istej rieky?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?