Kto ako prvý tieto služby nasadí, získa obrovskú konkurenčnú výhodu. Na to sa však musia automobilky zmeniť od výrobcov áut na poskytovateľov mobility. Okrem hardvéru, čiže samotných áut, sa budú musieť oveľa viac zamerať aj na softvér a služby. A práve v tom má značke VW pomôcť Johann Jungwirth, šéf pre digitalizáciu koncernu, ktorý má skúsenosti z pôsobenia v Silicon Valley vrátane funkcie v spoločnosti Apple.
Johann Jungwirth (45)
Johann Jungwirth Zdroj: Volkswagen
Rodák z Rumunska je vyštudovaný elektrotechnik. Od roku 1997 pracoval sedemnásť rokov na rôznych pozíciách v automobilke Daimler v Nemecku, ako aj v USA. Následne pôsobil osem rokov v Silicon Valley, z čoho trinásť mesiacov zastával funkciu riaditeľa divízie Mac Systems Engineering v spoločnosti Apple. Od novembra 2015 pracuje pre koncern Volkswagen na novovytvorenej pozícii šéfa pre digitalizáciu (chief digital officer), kde má na starosti pripraviť koncern na kľúčové zmeny vo svete automotive.
Prečo potrebuje Volkswagen šéfa pre digitalizáciu?
Automobilky boli doteraz extrémne úspešné ako výrobcovia hardvéru. V najbližších piatich až desiatich rokoch sa však budú musieť transformovať. Musia sa z nich stať vertikálne integrované spoločnosti, ktoré prepoja hardvér, softvér a služby. Pokiaľ ide o hardvérovú časť, stačí, aby robili rovnako dobre to, čo doteraz. Mám na mysli dôraz na kvalitu, spoľahlivosť, detail, materiály, dizajn, emócie. No zároveň musia na takúto úroveň dostať aj softvér a služby. Do Volkswagenu som prišiel zo Silicon Valley, kde som okrem iného pracoval aj pre Apple. V tejto firme sú softvér, hardvér a služby navzájom silno prepojené. Volkswagen sa musí stať takou spoločnosťou. Zlepšiť sa v oblasti softvéru, viac sa koncentrovať na služby, zamerať sa na strojové učenie, umelú inteligenciu, cloud, 3D tlač.
Čo sa automobilky môžu naučiť od firiem v Silicon Valley? Majú s nimi spolupracovať alebo ich vnímať ako konkurenciu?
Určite sa môžeme naučiť to, ako byť aspoň sčasti technologickou firmou. Zamerať sa na vertikálnu integráciu hardvéru, softvéru a služieb. Spoločnosti ako Apple a ich štruktúra, ktorú vytvoril ešte Steve Jobs, majú piatich členov predstavenstva, ktorí reportujú priamo výkonnému riaditeľovi v oblasti dizajnu, hardvéru a softvéru. Volkswagen má dnes iba jedného. Vysiela to jasný signál, čo je pre Apple top prioritou aj na najvyššom stupni organizácie. Od technologických firiem sa môžeme naučiť nielen organizačné veci, ale aj procesy. Napríklad zamerať sa na vlastný vývoj softvéru, cloudové služby alebo ako oddeliť hardvér a softvér. Vo Volkswagene sme dnes zvyknutí, že od našich veľkých dodávateľov dostaneme komponenty, ktoré už obsahujú aj softvér. Hardvér od dodávateľov môžeme brať ďalej, ale softvér by sme mali mať viac pod kontrolou my. Ak ich oddelíme, môžeme softvér kontinuálne vyvíjať sami. Príkladom je operačný systém iOS od Applu, k dispozícii je už jeho jedenásta verzia, ale bol to kontinuálny vývoj. S novým operačným systémom je možné nasadiť aj nové prvky a funkcie, ktoré fungujú aj spätne na staršom hardvéri. Ak to nasadíme aj vo Volkswagene, môžeme robiť aktualizácie softvéru v autách na diaľku a zároveň lepšie kontrolovať kvalitu či bezpečnosť.
Johann Jungwirth Zdroj: Volkswagen
Volkswagen sa musí stať takou spoločnosťou, akou je Apple
Toto všetko si vyžaduje hlboké štrukturálne zmeny. Dokáže sa taký obrovský koncern ako Volkswagen zmeniť?
To, čo som za posledného dva a pol roka vo Volkswagene zažil, vrátane zmeny vedenia, otvára obrovskú príležitosť zmeniť celú spoločnosť. Ja osobne som veľmi spokojný s pokrokom, ktorý sme urobili. Či už je to zmena myslenia na úrovni vedenia koncernu alebo transformácia samotného kľúčového biznisu výroby vozidiel vrátane predaja. Samozrejme, vyžaduje si to čas. Na jednej strane je to o organizácii, prilákaní potrebných talentov, zameraní sa na dáta a analytiku. Pozeráme sa na umelú inteligenciu a jej možné využitie. Na strane druhej tu máme dvanásť značiek, 640-tisíc zamestnancov, 120 závodov. Je to obrovská organizácia. Veľa firiem, ktoré úspešne zvládli transformáciu na digitálny vek, oddelili od seba tradičný biznis od nového, aby ten druhý mohol rýchlejšie napredovať a riskovali aj za cenu neúspechu.
Čo sa stane v prípade, ak automobilky neakceptujú všetky tieto zmeny?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?