Samosprávne organizácie podnikateľov

Martina Le Gall Maláková: domáci biznis spája s biznisom francúzskym

prezidentka Francúzsko-slovenskej obchodnej komory a spolumajiteľka elektrikárskej firmy Electrik

Toto je 30 top žien slovenského biznisu

Martina Le Gall Maláková, prezidentka Francúzsko-slovenskej obchodnej komory a spolumajiteľka elektrikárskej firmy Electrik Zdroj: Archív M.Le Gall Malákovej

Keď bola v Paríži na stretnutí šéfov francúzskych obchodných komôr zo všetkých kútov sveta, stretla tam len štyri ďalšie prezidentky. A zároveň tam bola minimálne zo všetkých prezidentov európskych komôr najmladšia.

„Istý čas bola Francúzsko-slovenská obchodná komora trochu menej aktívna, a tak ma tunajší francúzski investori pred dvoma rokmi oslovili, či nechcem prebrať jej vedenie. Rada spájam ľudí i dobré zámery, a tak som to prijala,“ hovorí Martina Le Gall Maláková s tým, že s výzvami nemala nikdy problém. Prvé kontrakty pre firmu Elektrik, ktorú založila spolu s manželom, zháňala aj po stavbách tunajších francúzskych investorov už počas štúdií ekonómie.

Francúzi sú jednými z najaktívnejších investorov na Slovensku. Pod jej vedením členská základňa komory stúpa a už sú v nej aj nefrankofónne firmy, napríklad O2. Za svoj najväčší úspech M. Le Gall Maláková považuje v lete založený Priemyselný inovačný klaster tunajších francúzskych investorov, ktorý združuje firmy s celkovo 25-tisíc zamestnancami. Súčasťou klastra sú firmy PSA Peugeot Citröen, Veolie, Plastic Omnium, Orange či Gefco. „Konkrétne nové inovácie z klastra potrebujú čas, no iste k nim príde. Máme tam jasné ciele,“ hovorí.

A to mimo komory a vlastnej firmy, v ktorej pracuje na elektrifikácii priemyselných i kancelárskych budov vždy najmenej 40 ľudí, stíha aj starostlivosť o tri deti.

Lenka Surotchak: robí firmy lepšími

riaditeľka Nadácie Pontis

Toto je 30 top žien slovenského biznisu

Lenka Surotchak, riaditeľka Nadácie Pontis Zdroj: Maňo Štrauch

Vyše 21 miliónov eur na dobročinné granty, takmer pol milióna eur na protikorupčné projekty, desiatky tisíc dobrovoľníkov v konkrétnych projektoch či viac ako sto udelených prestížnych ocenení pre zodpovedné firmy Via Bona Slovakia. Toto je vysvedčenie Nadácie Pontis, jednej z najdôležitejších a najväčších mimovládnych organizácii na Slovensku, ktorá oslavuje v tomto roku už dvadsiate výročie. Kľúčovou osobnosťou nadácie je jej dlhoročná riaditeľka Lenka Surotchak, ktorá stála už pri jej zrode. Nielenže vytvára firemné filantropické stratégie, ale tiež robí biznis poradenstvo v tejto oblasti.

V roku 2003 založila aj Business Leaders Forum, neformálne združenie dnes už zhruba 40 firiem, ktoré presadzuje princípy zodpovedného podnikania, snaží sa kultivovať spoločnosť a prispieť k rozvoju a prosperite Slovenska. Vďaka tejto platforme spolu komunikujú aj konkurenčné podniky, ktoré sa delia o svoje know-how.

Lenka Surotchak je na Slovensku priekopníčkou v oblasti zodpovedného podnikania, pod ktorým sa myslí vzťah firmy k svojim zamestnancom, okoliu, komunite či životnému prostrediu. Hodnoty zodpovedného podnikania nadácia šíri aj do okolitých krajín, keďže organizuje aj Summit zodpovedného podnikania regiónu Vyšehradskej štvorky a Rakúska.

Gabriela Revická: podnikavým ženám dáva krídla

koordinátorka Občianskeho združenia E-ženy

Toto je 30 top žien slovenského biznisu

Gabriela Revická, koordinárorka Občianskehozdruženia E-ženy Zdroj: Daja Turner

Podnikateľskú kariéru začínala nie veľmi tradične – v čase, keď čakala druhé dieťa. Písala sa polovica 90. rokov a rozmýšľala, ako budú s dvoma deťmi cestovať po Slovensku, lebo hotely vtedy potreby mladej rodiny nenapĺňali. Rozhodla sa hľadať ubytovanie v chatách a chalupách, a to nielen pre seba, ale aj pre druhých. Tak založila úspešnú cestovnú kanceláriu Tricio. Dnes vedie workshopy novým cestovným kanceláriám alebo im pomáha pri kreatívnom marketingu.

Gabriela Revická okrem toho založila občianske združenie a internetovú platformu E-ženy, ktorá radí ženám so štartom podnikania. V začiatkoch organizácia radila iba cez web, postupne však začali robiť pre ženy aj pracovné raňajky a workshopy. Ich raňajkami prešlo už takmer 600 žien a ďalším stovkám pomohli so štartom individuálne.

Vďaka E-ženám vznikli ďalšie podnikateľské projekty i občianske združenia s obdobným zameraním. E-ženy sú unikátnou kontaktnou databázou.

Vydala tiež niekoľko kníh beletrie a ako zanietená propagátorka Slovenska aj knihy tipov na výlety po Slovensku.

Katarína Fašiangová: z reťazcov spravila väčších diplomatov

riaditeľka Slovenskej aliancie moderného obchodu

Toto je 30 top žien slovenského biznisu

Katarína Fašiangová, riaditeľka Slovenskej aliancie moderného obchodu Zdroj: Martina Brunovská

Štvorica vedúcich obchodných reťazcov na Slovensku – Tesco, Lidl, Kaufland a Billa – spoločne s najväčším veľkoobchodom Metro sformovali pred troma rokmi nové odvetvové združenie Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO). Začiatkom roka 2015 sa na čelo organizácie postavila Katarína Fašiangová. Všetci vtedajší členovia SAMO, ktoré sa vlani rozšírilo o sieť drogérií dm drogerie markt, sa jednomyseľne zhodli na tom, že je najkompetentnejšou osobou na obhajovanie ich záujmov.

Jej najväčším prínosom je, že zlepšila ich komunikáciu so štátom. V minulosti boli vzťahy po kontrolách kvality a vysokých pokutách a tiež po reguláciách vzťahov s dodávateľmi vyhranenejšie. Dnes je dialóg medzi nimi pokojnejší, diplomatickejší a na oveľa konštruktívnejšej úrovni.

Rešpektovaná žena na čele „pánskeho klubu“, lebo najvyššími šéfmi členských reťazcov SAMO sú všetko muži, obrúsila hrany aj v komunikácii veľkých obchodníkov so záujmovými potravinárskymi združeniami.

To všetko aj vďaka tomu, že ona sama dobre pozná potravinársky obchod z rôznych aspektov. Má dlhoročné skúsenosti z riadenia kvality, bezpečnosti a hygieny potravín. Pracovala pre štátnu potravinovú inšpekciu a neskôr pôsobila v spoločnosti Ahold Retail Slovakia ako manažérka kvality pre obchodné reťazce Hypernova a Albert.

Pod jej vedením sa SAMO zaradilo aj do medzinárodnej organizácie obchodníkov EuroCommerce, ktorá pôsobí na pôde Európskej únie ako zástupca obchodu pri nastoľovaní dialógu s vládami, orgánmi Únie, dodávateľmi i zákazníkmi.