Dizajnér značky United Nude Michal Kukučka.
Chodiaca architektúra
Objaviť topánku nanovo. Kto sa rozhodne podnikať pod takýmto sloganom, disponuje buď veľkým egom, alebo solídnym balíkom inšpirácie. Pre kreatívneho riaditeľa a zakladateľa firmy United Nude Rema D. Koolhaasa bude platiť oboje. Invenčný náboj si do obuvníckej brandže priniesol z úplne iného prostredia. Už jeho meno môže signalizovať, že pochádza zo sféry architektúry. Slávny holandský architekt a takmer menovec Rem Koolhaas je jeho strýko. Rem mladší vo firme experimentujúcej s módnou obuvou aplikuje svoje priestorové cítenie a vnímavosť pre impulzy z rôznych oblastí dizajnu.
Obuvníckym know-how do rozbiehajúcej sa značky prispel spoločník Galahad Clark, ktorý už v siedmej generácii nesie tradíciu výroby topánok. Značku United Nude v roku 2003 spoločne naštartovali dnes už ikonickým modelom topánky Möbius, ktorej tvar bol inšpirovaný kreslom Barcelona od architekta Ludwiga Miesa van der Rohe.
Duch architektúry ako jeden z inšpiračných zdrojov United Nude je i po desiatich rokoch stále prítomný. Jeho čerstvým prejavom je napríklad spolupráca s architektkou Zahou Hadid, ktorá navrhla líniu topánok Nova. Ide o netradičný, provokatívny a zdanlivo nenostieľný model, ktorý má tvar na seba navrstvených plôch. „Na prvý pohľad ani nevyzerá ako obuv,“ hovorí M. Kukučka. „Dizajn deštruuje klasickú siluetu topánky, vytvára niečo úplne nové a zároveň je sexi a veľmi atraktívny. A, samozrejme, sa v tom pohodlne chodí,“ dodáva. A vysvetľuje, že vnútri extravagantného skeletu z vinylu a kože je skrytý klasický tvar topánky, ktorý zabezpečuje komfortné nosenie.
Model NOVA - spolupráca s architektkou Zahou Hadid.
Od kolies k obuvi
Pri značke kombinujúcej obuv s architektúrou a inými vplyvmi neprekvapí, že jeden z jej dizajnérov pochádza z automobilového prostredia. M. Kukučka vyštudoval transport dizajn u Štefana Kleina na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení a má za sebou viacero návrhov klasických i experimentálnych vozidiel.
Na rozdiel od kolegov však jeho cesta po štúdiu nesmerovala do niektorej z automobiliek. Vyskúšal si najprv niečo úplne iné, keď v Barcelone pracoval v architektonickom štúdiu na návrhoch interiérov a outdoorového nábytku. Onedlho sa však už rozhliadal po nových výzvach a medzi favoritov patrila značka United Nude, o ktorú sa M. Kukučka dlhodobo zaujímal a bol jej veľkým fanúšikom.
„Pre mňa neexistuje niečo ako premena automobilového dizajnéra na dizajnéra obuvi. Nejde o to, že by autá a topánky mali niečo spoločné. Dizajn považujem za výzvu, ktorej predmetom môže byť čokoľvek, čo súvisí so životom človeka. Ide o to, že treba uchopiť zadanie, preskúmať ho zo všetkých strán, prísť s lepším riešením a vložiť do neho niečo svoje,“ tvrdí dizajnér.
Pri jeho prijatí do obuvníckej firmy zabodoval aj jeho široký záber. United Nude sú „pluralisti“, zameriavajú senzory rôznymi smermi, a preto vyhľadávajú otvorené hlavy, ktoré majú skúsenosti na viacerých poliach dizajnu. M. Kukučka nastúpil do firmy najprv na štvormesačnú stáž a dnes už je plnohodnotnou súčasťou jej dizajnérskeho tímu.
Model Möbius - naštartoval značku United Nude.
Zrodenie topánky
„Mojou úlohou je chrliť nápady a byť kreatívny každý deň. Stále sledujem, čo sa deje vo svete dizajnu a technológií, a snažím sa z toho čerpať nápady. Inšpirujem sa ale aj architektúrou, prírodou či automobilovým dizajnom. Konzultácie, na ktorých vyberáme nápady s potenciálom, prebiehajú každý týždeň,“ vysvetľuje.
Primárnym zadaním M. Kukučku je pracovať na dizajnoch pre nové kolekcie firmy, ktoré sa tvoria vždy rok dopredu. Ich stabilnou súčasťou sú osvedčené modely, ktoré dostávajú farebný či materiálový sezónny „refresh“. Okrem toho sa do kolekcií začleňujú nové koncepty z dielne dizajnérskeho tímu.
Vo firme pracuje štyridsať ľudí, jadrom tvorivého tímu sú štyria dizajnéri. Na rozdiel od nutne kolektívnej práce vo veľkých štúdiách automobiliek, M. Kukučka je v United Nude priamo zodpovedný za vizáž a kompletnú réžiu tvorby modelov topánok.
Dizajnér najprv kreslí skice rukou, čo je najrýchlejší spôsob prezentácie nápadov. Sľubné nákresy dolaďuje digitálne alebo rovno tvorí v 3D, aby bol návrh viditeľný hneď z viacerých uhlov a bolo zrejmé, či „funguje“. Z ambiciózneho návrhu sa následne vytvorí technická kresba. „Shoemaker“ dostane podklady a zadanie, ktoré kopyto, materiál a farby má použiť. Za deň môže vzniknúť prototyp, ktorý možno dolaďovať.
Hlavný tábor United Nude je v čínskej metropole Kanton. Sídli tu vývojové centrum firmy, ktoré priamo komunikuje s výrobou. „Keď fabrike pošleme podklady, vedia nám veľmi rýchlo poslať hotovú topánku. Čiže hneď vidíme, či je dobrá alebo nie. Vieme ju podľa potreby rýchlo upraviť. Keby bolo vývojové centrum v Európe, tak by celý proces prebiehal oveľa dlhšie. Toto je najefektívnejší spôsob,“ vysvetľuje dizajnér.
Model Sense od Michala Kukučku.
Jedinečná klasika
Dostupný luxus. Tak charakterizuje M. Kukučka portfólio United Nude. Firma ponúka svoje výrobky prostredníctvom e-shopu a tiež v dvanástich kamenných obchodoch roztrúsených po svete. Tu si možno kúpiť štandardnejšie modely značky v dostupných cenách, ale aj experimentálne kúsky za vyše tisíc eur.
Tvorcovia v United Nude sa snažia zasiahnuť aj širšie publikum, a preto sa v ponuke nachádzajú tiež klasickejšie tvary. Bežnú vizáž lodičiek, balerín, čižiem či „sneakerov“ však ozvláštňujú špecifickým rukopisom značky.
Príprava kolekcie sa začína prieskumom trhu. „Stále sledujeme, čo sa deje vo svete módy a dizajnu, a reagujeme na to. Klasickým modelom a jednoduchým siluetám vždy pridáme nejakú esenciu, ktorá nás odlíši od konkurencie. Môže to byť individuálna grafika, textúra alebo použitie výrazného tvaru opätku,“ vysvetľuje slovenský dizajnér. A dodáva, že svet módy má vlastné pravidlá, ktoré sa veľmi rýchlo menia, a ani ich pochopenie a nasledovanie nie je zárukou úspechu produktu.
Hranica medzi fanúšikovským zbožňovaním a nezáujmom či dokonca odporom je tenká. A práve to je terén dizajnéra. Na jeho prácu pritom nevplýva len estetický vkus publika, ale aj konzumentské správanie. Ako práve dnes, keď výšku opätkov dámskych topánok kosí nálada šetrenia a kríza. Zákazníčky sa totiž momentálne orientujú na modely, ktoré sa dajú nosiť na viac príležitostí. To tlmí záujem o extravagantné „high heels“, vznášajúce sa dvanásť centimetrov nad zemou.
Spolupráca s návrhárkou Iris van Herpen.
Riadený experiment
Popri modeloch zameraných na širšiu klientelu si v United Nude nedajú ujsť žiadnu príležitosť na konceptuálne vykročenie z radu. Na posúvanie hraníc dizajnu obuvi slúžia spolupráce s externým prostredím a s tvorcami z iných odvetví. To je tiež miesto, kde sa M. Kukučka môže realizovať.
Aktuálne má za sebou spoločný projekt s módnou dizajnérkou Iris van Herpen. Tvar navrhnutej topánky je inšpirovaný prírodou a definitívna podoba vznikala v niekoľkotýždňovej komunikácii s návrhárkou.
„Východiskovým bodom boli fotografie rozrastených stromov a našou úlohou bolo urobiť z toho topánku. Ladili sme na nej každý korienok,“ hovorí M. Kukučka. Výsledný model bol kompletne vytlačený v 3D. S návrhárkou, ktorá má za sebou futuristické projekty s hudobníčkami Björk a Grimes, spolupracuje firma pravidelne.
Kolaborácie sú cielenou stratégiou značky. Nefungujú však len ako návnady na privolanie mediálnej pozornosti. United Nude vždy prináša do spoločných projektov kreatívny vklad. Okrem spoluprác s externými autormi sa aj samotná značka pokúša preniknúť do iných sfér.
Aktuálne prebieha ich pokus o vytvorenie vlastného auta Lo Res. Na podvozok z golfového vozíka umiestnili transparentnú karosériu z čierneho skla, ktorá pôsobí ako obrovský diamant na kolesách. Čaká sa na nejakú popovú hviezdu, ktorá by prototyp mohla nechať prefrčať svojím videoklipom. Potom by sa mohol objaviť solventný investor a nápad by sa pretvoril do reálneho auta. Zatiaľ ide o zábavku kreatívneho riaditeľa Rema D. Koolhaasa. Ak by auto potreboval tvarovo doladiť, tak vie, že v tíme má vyštudovaného automobilového dizajnéra.
Model Fold.
Model Venus od Michala Kukučku.