E-úspech alebo e-fiasko
Sociálne dávky, nový občiansky preukaz po presťahovaní alebo výpis z registra trestov cez internet, prípadne výpis z katastra nehnuteľností cez integrované obslužné miesto... Na prvý pohľad bol vlaňajšok naozaj rokom nových elektronických, respektíve poloelektronických služieb štátu. Samozrejme, horúčkovitá aktivita vyplývala aj z toho, že „platnosť“ eurofondov zo skratky OPIS (Operačný program Informatizácia spoločnosti) sa končila 31. decembra, dokedy bolo potrebné vyfakturovať dodané produkty a služby. Druhá vec je, ako informatizácia a štátne e-služby vyzerajú v reálnej praxi. „Minuli sme deväťsto miliónov [eur] a občania sú stále poštármi,“ zhodnotil situáciu na kongrese ITAPA prezident Andrej Kiska. A skutočne: prečo treba k žiadosti pre nejaký úrad vôbec predkladať napríklad výpis z registra trestov, hoci aj elektronický, ak si ho tento úrad môže cez online službu stiahnuť sám? Navyše, istú nemalú časť z deväťsto eurofondových miliónov preklasifikovali bruselskí audítori pre pochybenia pri verejnom obstarávaní na takzvané korekcie. V preklade: EÚ tieto výdavky nepreplatí a Slovensko ich musí zatiahnuť z vlastného rozpočtu.
Zdroj: ITAPA /Andrej Kližan
Ítečkari v akcii
Na marazmus pri informatizácii sa už nemôžu pozerať ani samotní ítečkári. Niektorí frflú potichu, aby si nepohnevali dôležitého zákazníka, iní to dávajú na plné ústa. Najaktívnejší kritici, partia okolo Michala Trubana a Jána Suchala, koncom vlaňajška rozbehli iniciatívu Slovensko.digital. Jej cieľom je upozorňovať na vážne prešľapy, ale najmä hľadať pre štát efektívne a používateľsky lákavé cesty do digitálnej budúcnosti. Hneď na začiatku si vzali na mušku podivné „predvolebné“ vládne tendre za tristo miliónov eur na systém automatizovaných pokút pre vodičov či rýchly internet pre školy. A tiež pripravili aplikáciu, cez ktorú mohli Slováci online požiadať o zaslanie voličského preukazu. Aj keď 5. marca sa ukázalo, že väčšina Slovákov by potrebovala skôr aplikáciu kritického myslenia.
Zdroj: Maňo Štrauch
Ďalšie milióny
IT sektor bude naďalej na koni. OPIS sa síce skončil, ale v novom eurofondovom období (2014 — 2020) by na informatizáciu a spol. mali ísť dohromady dve miliardy eur. Je len otázka, či je rozumné minúť ho na dokončenie rozpracovaných zámerov z OPIS-u a na nové projekty, vymyslené podľa vzoru OPIS-u. Tade sa to zrejme bude uberať, keďže reformné myslenie v štýle Slovensko.digital je medzi špičkami štátnej správy pomerne raritné. Ale možno novovytvorená Rada vlády pre digitalizáciu verejnej správy pozitívne prekvapí... Rozmach IT sektora môže podporiť aj stratégia Jednotného digitálneho trhu, ktorú vlani predstavila Európska komisia, alebo megatrend digitalizácie priemyslu Industry 4.0. Na začiatok treba, samozrejme, popracovať na tom, aby Slováci poznali detaily. Lebo prieskumy zatiaľ hovoria, že v jednotnom digitrhu a štvorkovom priemysle vidia príležitosti, ale vlastne veľmi nevedia, o čo ide.
Štvorkári do trojky
Od októbra je Slovensko bohatšie o ďalšieho mobilného operátora. K etablovanej oranžovo-purpurovo-modrej trojici nakoniec nepribudol Poštatel, ale o niečo coolovejšie znejúca Štvorka. Základ ostal rovnaký. Držiteľ licencie Swan zaranžoval produkt a reklamnú kampaň, kým Slovenská pošta poskytla predajný kanál, sieť svojich priečinkov po celej republike. Štvorka – alebo ak chcete 4ka – mohla, samozrejme, štartovať nielen vďaka kľúčom od pôšt. Swan po mesiacoch naťahovačiek získal národný roaming v mobilnej sieti Slovak Telekomu, za čo zasa môže ďakovať aj nadštandardne usilovnému regulátorovi. Orange a O2 si vydýchli, že „čierny Peter“ ostal v rukách Telekomu, ktorý z toho tiež nie je dvakrát šťastný. Za päť mesiacov prevádzky potom nováčik na trhu predal 120-tisíc SIM kariet. Slovákov zjavne oslovili overené hity typu „Kto šetrí, má za štyri“ alebo „Poď do štvorky“.
Zdroj: Maňo Štrauch
(Staro)nový vlastník aj šéf
Plánovaný vstup Slovak Telekomu na londýnsku a bratislavskú burzu cenných papierov sa nekonal. Štát našiel záujemcu o svoj 49-percentný podiel vo firme ešte bližšie. Kúpil ho dovtedajší väčšinový akcionár Deutsche Telekom. Nemeckí manažéri pochopili, že zlaté vajce je najlepšie neporciovať. Koncom minulého roka sa porúčal aj dlhoročný šéf Slovak Telekomu Miroslav Majoroš. Jeho novou výzvou je riadenie rumunskej odnože materského koncernu. Na jeho miesto nastúpil Milan Vašina, ktorého výzvou je zasa manažovať českú aj slovenskú časť skupiny dohromady. Na Slovensku už pôsobil, v rokoch 2002 až 2010. Najprv bol riaditeľ marketingu (vtedy ešte) EuroTelu a neskôr generálny riaditeľ slovenského T-Mobilu. Krátky čas po spojení s Telekomom bol jeho výkonným riaditeľom pre marketing, predaj a služby zákazníkom, potom prešiel do českého T-Mobilu. Ďalšou „federálnou“ šéfkou Slovak Telekomu sa po M. Vašinovi stala jeho kolegyňa Uršula Králová, ktorá v oboch krajinách vedie ľudské zdroje.
Stavia sa štátny telekom
Ešte nezaschol atrament na dohode s Deutsche Telekomom a vládni topmanažéri už rozbiehali nový telekomunikačný projekt. Prostredníctvom eurofondov zamýšľali vybudovať optickú infraštruktúru, ktorá by pripájala všetky školy, ale aj úrady na Slovensku. Megaprojekt zastrešený ministerstvom školstva s odhadovanými nákladmi niekoľko sto miliónov eur prešiel pilotnou fázou v pätici okresov. Za značnej neľúbosti (väčšiny) komerčných operátorov a providerov. V „štátnom telekome“ videli a stále vidia zneužitie európskych fondov, ohrozenie konkurenčnej súťaže a vlastných komerčných záujmov. Sú tiež presvedčení, že nitky vedú k jednému z hráčov na trhu, s ktorým majú viacerí zainteresovaní vládni úradníci spoločnú profesijnú históriu... A aby toho nebolo málo, ministerstvo školstva vyhlásilo aj súťaž na dodávateľa internetu pre školy. Podmienky tendra, z ktorého by mohol vzísť kontrakt za 80 miliónov eur, opäť naštvali viacerých providerov.
Zdroj: Zsolt Lukács
Trendsetteri na Slovensku
Od nového roka majú Slováci o dôvod viac, aby prestali televíznu a filmovú zábavu vyhľadávať pomocou pirátskych serverov. Prevádzku na Slovensku v rámci medzinárodnej expanzie spustila americká videoslužba Netflix. Orange Is The New Black a zakrátko aj House of Cards si tak maratónovo mohli vychutnať aj torrentovo menej zdatní diváci. Netflix nasadil vcelku dobré ceny, ale spočiatku len obmedzenú ponuku titulov (kvôli distribúcii vysielacích práv) a len anglickú zvukovú stopu bez titulkov. Okrem Netflixu na Slovensko zavítal aj ďalší globálny trendsetter, taxikárska online služba Uber. Ako inak, za nevôle pôvodných hráčov. Ale slovenskí taxikári aspoň nezapaľovali autá uberistov, ako to bolo napríklad vo Francúzsku. Konkurenčné Liftago z Česka, ktoré na Slovensko prišlo o pár týždňov neskôr, už také emócie nevyvolalo. Taxikári pochopili, že zákony evolúcie platia aj pre nich. Neprežije ten najsilnejší, ale ten, kto sa vie najlepšie prispôsobiť zmenám.
Zdroj: Maňo Štrauch
Jablko do okien galaxie
Najväčší technologickí lídri akoby trocha stratili dych. Apple síce uviedol novú generáciu iPhonov, šestkových s prívlastkov „s“, ale spomeniete si bez googlenia, čo je ich najväčšou novinkou? Nuž, 3D touch, vďaka ktorému dotykový displej rozoznáva aj intenzitu stlačenia. Samsung zasa prišiel s novými smartfónovými galaxiami. Lenže opäť, skôr v nich zlepšuje dávnejšie inovácie. Možno to tak má byť, veď sa predávajú dobre. Čo má potom hovoriť taký Microsoft pri svojom novom Windowse 10? Áno, už v rozšírení predbehol tie nešťastné osmičkové okná, ale stále je v značnom závese za najpopulárnejším Windowsom 7. V rámci stratégie urýchlenia prechodu vám Microsoft od odporúčania (nevratného) upgradu už rovno navrhuje termín inštalácie. Len aby tento krok v ďalšej fáze nepreskočil.
Start-upové sny
Čo je lepšie, ako založiť si a dobre rozbehnúť vlastný start-up? Založiť si vlastný start-up, dobre ho rozbehnúť a potom ho ešte lepšie predať. Niečo na štýl mladého Slováka Andreja Pančíka, ktorý ešte nemá tridsať a už má na konte dva úspešné projekty. Najprv s kamarátmi z vysokej školy, Američanom Bryanom Baumom a Britom Leom Seigalom, založili a predali start-up Prizeo a potom to isté zopakovali s projektom Represent. Kupec, firma CustomInk, mal zaň zakladateľom a počiatočným investorom zaplatiť sto miliónov dolárov v hotovosti a akciách. O úspechu, hoci aj v menšom, určite snívajú aj ďalší slovenskí start-upisti. Dobre by k nemu podľa odborníkov mohli mať vykročené napríklad autori projektov Tootoot, Photoneo, LittleLane a BatSuite, ktoré do popredia vytiahlo víťazstvo v lanskom ročníku tradičnej súťaže StartupAwards.SK.
Zdroj: Maňo Štrauch
SOZA opäť na scéne
Pamätáte si na kauzu, v ktorej sa Slovenský autorský zväz ochranný (SOZA) zviditeľnil tým, že vyberal poplatky za „používanie“ ľudoviek na stužkových či detských besiedkach? Nezvládnutá komunikácia vtedy stála miesto šéfa tejto organizácie. Vlani sa SOZA a v menšom i jeho ďalší kolegovia z autorsko-právnej brandže dostali do pozornosti opäť. Po schválení nového autorského zákona v slovenskom parlamente sa vášnivo diskutovalo o interpretácii ustanovení o náhradách autorských odmien. Konkrétne a laicky, či by sa mali poplatky z predaja zariadení umožňujúcich vyhotovenie kópie diela uplatňovať aj na smart televízory. Tentoraz SOZA skrížil zbrane s IT Asociáciou Slovenska, čo bol o poznanie silnejší súper ako maturanti či učiteľky v materskej škole. Tak to aj dopadlo. Ale šéf autorskej firmy to zvládol.
Na expanznej dráhe
Až do vlaňajška platilo, že slovenská ítečková hviezda Eset spravila za celú históriu len dve akvizície. Vlani k nim pribudol britský Deslock. Špecialistu na šifrovanie kúpili eseťáci rok po tom, ako ho začlenili do svojej technologickej aliancie. Zrejme usúdili, že rozširovanie produktového portfólia budú mať takto lepšie pod kontrolou. Vlani ho rozšírila aj deviata edícia tradičného balíka Smart Security a tiež appka Parental Control pre Android, ktorá pomáha rodičom chrániť ich deti, keď cez svoj telefón alebo tablet preskúmavajú online svet. Na akvizičnej dráhe bol v uplynulej sezóne aj Sygic, ktorý prevzal 51 percent v brnianskom start-upe Tripomatic. Plánovač výletov má slovenskému výrobcovi navigácií, ktorý v auguste prekročil hranicu sto miliónov stiahnutí svojej aplikácie, pomôcť expandovať do nových biznisov. V rámci tejto stratégie v predchádzajúcich mesiacoch vydal aj verziu navigácie pre Apple Watch a pre motorkárov.
Súboj hviezd
Cyklistický fenomén Peter Sagan spojil svoje meno so značkou Telekom už dávnejšie. Transkripcia S4GAN bola určite jedným z faktorov, vďaka ktorému Slováci poznajú možnosti mobilnej siete štvrtej generácie. Slovak Telekom evidentne inšpiroval aj konkurenciu. Vianočnú kampaň Orangeu tak zlepšila spevácka hviezdička Celeste Buckingham, ktorej sa dvorili deti i dospelí (veď predsa rodinný operátor...). A naposledy sa na vstup do brandže nechal presvedčiť aj nestarnúci šoumen Miro Žbirka, ktorý pre O2 oprašuje svoje najlepšie hity. Kto bude ďalší? Koho by si mohlo vybrať napríklad UPC do kampane pre svoju novú smartfónovo- -tabletovú televíznu službu?
Zdroj: O2
Superúspešná Mapka
A najklikanejší článok z prostredia technológií na portáli TREND.sk v uplynulých dvanásť mesiacov bol... Nie, nie, žiadny iPhone, Windows či Netflix. Prvenstvo patrí novej online mape katastra nehnuteľností, ktorú úrad katastra spustil vlani v apríli. Katastrálnu mapu bolo možné prezerať online aj predtým, avšak iba cez Internet Explorer a po nainštalovaní pluginu. Nová Mapka beží aj v ďalších, populárnejších browseroch, a netreba nič inštalovať. Niet div, že sa stala hitom. Veľmi intuitívne, jednoducho a prehľadne umožňuje zistiť, kto sú vaši susedia alebo s kým budete mať do činenia, keď si kúpite vyhliadnutý byt alebo pozemok. Len škoda, že sa nad Mapkou objavil tieň podozrenia, že dodávateľ katastrálneho úradu celý nápad ukr... dostal v rovnakom čase ako jeho pôvodný iniciátor.
Zdroj: GKÚ