Sieť naštartovaná začiatkom milénia sa vypracovala na suverénnu jednotku českého trhu a vyšvihla sa medzi slovenskú elitu. Od svojho vzniku pozná zatiaľ Sportisimo len cestu nahor a jeho expanzívne chúťky neutíchajú. Otvára nové trhy a majitelia rozvíjajú ďalšie koncepty predajní pod inými značkami. Thai Ngoc Nguyen a Do Hong Son si po pätnástich rokoch ťahania biznisu v tandeme povedali, že sa poobzerajú po partnerovi, ktorý by im pomohol s ďalším rozvojom. Dopadnúť to však môže aj tak, že z rozbehnutého vlaku vystúpia.
Trhový šprintér
Sportisimo sa začalo formovať na prelome milénia, keď v roku 2001 otvorilo prvú predajňu v brnianskom obchodnom centre Futurum. Reťazec rýchlo expandoval a po piatich rokoch mu vyše dve desiatky prevádzok priniesli prvú miliardu českých korún v tržbách, čo znamenalo pozíciu domácej trhovej jednotky.
Jeden zo zakladateľov, štyridsiatnik Thai Ngoc Nguyen, patrí do početnej komunity Vietnamcov, ktorí sa v osemdesiatych rokoch prisťahovali do bývalého Československa. V Prahe vyštudoval Vysokú školu ekonomickú a po nej sa spolu s partnerom pustili do podnikania so športovým vybavením.
„Zistili sme, že na trhu existuje medzera v ponuke športového tovaru. Zahraničné firmy, ktoré tu už pôsobili, vtedy neumiestňovali svoje predajne do novovznikajúcich obchodných galérií. A tak nám to dalo možnosť expandovať určitým tempom,“ opisuje začiatky Sportisima v Hospodářských novinách (HN).
Sportisimo sa snaží osloviť masového zákazníka. Od začiatku stavilo na široký sortiment s výrazným akcentom na cenu. V ponuke nechýbajú renomované svetové športové brandy, ale aj menej známe značky. S takýmto konceptom predbehlo konkurenciu. Navyše Česi sú známi tým, že v móde a športovom tovare si až tak nepotrpia na značky a pri nakupovaní u nich zaváži najmä cena.
Taktika sa Sportisimu doposiaľ vyplácala. V ostatnom finančnom roku uzatvorenom na konci marca minulého roka zvýšilo tržby medziročne o štvrtinu na 4,85 miliardy českých korún (zhruba 180 miliónov eur). Narástlo na kolos, ktorý je väčší než štyria ďalší konkurenti na trhu dohromady, a to český reťazec A3 Sport, Intersport, rakúsky Hervis Sport a domáci Hudy Sport.
Najintenzívnejší rozvoj zaznamenalo v roku 2008, keď otvorilo približne dvadsať predajní. Následne expanziu pribrzdil útlm výstavby nových obchodných centier. Počet predajní Sportisima v Česku sa už prehupol cez deväťdesiat. A nezostalo len pri domácom trhu.
Česi sú známi tým, že v móde a športovom tovare si až tak nepotrpia na značky a pri nakupovaní u nich zaváži najmä cena
Otvorená budúcnosť
Koncom roka 2008 sa Sportisimo odvážilo ísť do cudziny. Otvorilo prvé dva slovenské obchody v Poprade a Nitre. Odvážnemu zatiaľ prialo šťastie. Kamenné predajne Sportisima vyrástli na takmer tridsiatich adresách, z najväčších slovenských miest reťazec chýba iba v Banskej Bystrici. O niečo viac predajní má pod Tatrami len domáci Exisport, ktorý v ostatných rokoch pribrzdila reštrukturalizácia následkom nevydarenej expanzie do Poľska.
Aj Sportisimo sa od vlani pokúša presadiť na
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?