Pandémia prekvapila mnohé podniky a zastihla ich uprostred rozsiahlych investičných plánov. Náhla zmena trhu a neistota v biznise, pochopiteľne, viedli k pozastaveniu najväčších investícií v krajine. Akékoľvek predpovede boli neisté a stroskotať na nesprávnom načasovaní nechcela žiadna firma.

Neistý vývoj sa prejavil aj na správaní spoločností a nulovej ochote ďalej plánovať. Investície viac neboli prioritou, hoci sú dlhodobo zárukou rastu firiem a samotného trhu. S odstupom času však možno tvrdiť, že firmy stále veria slovenskému trhu a opätovný rast investícií v prvom postpandemickom roku 2022 to len potvrdzuje, a to napriek vojnovému konfliktu za hranicami krajiny.

Avizované a nakoniec aj realizované investície najväčších investorov predminulého roka priniesli pozitívny pohľad na stav ekonomiky v druhom roku pandémie, hoci medziročne top 50 hráčov trhu zaznamenalo pokles. Celkový objem investícií päťdesiatich najväčších investorov v minulom roku dosiahol bezmála tri miliardy eur, čo však bolo o 11 percent menej ako v roku 2020. Lepšie vyhliadky s určitosťou priniesol rok 2022, na zverejnenie výsledkov jednotlivých firiem si však trh musí ešte počkať.

Štátu pomohli dotácie

Obdobie dvoch rokov s pandémiou ukázalo, že plány investorov koronakríza zamiešala vo všetkých oblastiach priemyslu a biznisu. Predvlaňajší rok poznamenali viaceré lockdowny a obmedzenia, ktoré znepríjemňovali život firmám prinajmenšom počas dvoch kvartálov. Mnohé investície sa preto odložili na neurčito.

To potvrdilo, že najväčším investorom v kritických okamihoch je naďalej samotný štát. Štátne firmy totiž na financovanie svojich investícií mohli využiť množstvo nových foriem európskej podpory. Opäť sa tak do popredia dostala obnova a modernizácia cestnej či železničnej infra-štruktúry, služieb či energetiky. Ako naznačil vývoj v ďalšom období, môže ísť o dôležité investície.

Najväčším investorom minulého roka sa napriek nižšiemu objemu o štyri percentá stala Národná diaľničná spoločnosť. Tá preinvestovala takmer 425 miliónov eur a potvrdila potrebu nových projektov, ktoré vo výsledku majú viesť prioritne k prepojeniu oboch koncov republiky.

Naopak, k rastovému trendu v investíciách sa vrátili železničiari. Najvýraznejší rast zaevidovala Železničná spoločnosť Slovensko (ŽSSK), ktorá preinvestovala s objemom viac ako 236 miliónov eur zhruba o 55 percent viac ako v roku 2020. Rovnako tak spoločnosť Železnice SR investovala do nových projektov a modernizácie takmer o štvrtinu viac ako predminulý rok.

V prípade ŽSSK peniaze smerovali primárne do modernizácie vozňov. Spoločnosť ŽSSK plánuje v rámci roku 2023 realizáciu projektov zameraných na obnovu a modernizáciu vozidlového parku v celkovom objeme viac ako 90 miliónov eur. Pomôcť týmto plánom by mali rovnako zdroje Európskej únie (EÚ).

Operátori pred cieľom

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa