Nová nádej Topvaru: Asahi
- Investor: Asahi Group
- Lokalita: stredoeurópsky región
- Výška investície: 7,3 mld. €
- Investičný zámer: kúpa viacerých stredoeurópskych pivovarov vrátane slovenských Pivovarov Topvar
Balík pivovarov prepojeného pivného gigantu AB InBev a SABMiller, v ktorom sú okrem českého Plzeňského Prazdroja, maďarského Dreheru, rumunského Ursusu i poľskej Kompanie Piwowarskej aj slovenské Pivovary Topvar so značkami Topvar, Šariš a Smädný mních, získala japonská Asahi Group. Bola za ne ochotná zaplatiť 7,3 miliardy eur, hoci pôvodne sa cena mala vyšplhať najviac na päť až šesť miliárd eur.
Žiadny stredoeurópsky podnik, ktorý preberie Asahi, sa na nového vlastníka nepozerá s väčšou nádejou ako topoľčiansky Topvar. Japonci sú totiž národ, ktorý má silný zmysel pre tradície, a značke Topvar ešte pred dekádou patrilo 15 percent tunajšieho trhu s pivom. Potom však nastal prudký pád predaja.
Bývalí vlastníci Topvaru z juhoafrického SABMilleru však Japoncom odovzdávajú Pivovary Topvar v slušnej finančnej kondícii. Ale značka Topvar tieto čísla neťahá. Výsledok je, že ďalšie dve brandy podniku Šariš i Smädný mních naďalej dobre bodujú najmä na východe Slovenska, no v západnejšej a finančne silnejšej časti krajiny je Topvar iba menším doplnkom českých sesterských značiek Pilsner Urquell, Kozel, Gambrinus a Radegast, ktoré sa dovážajú z Plzeňského Prazdroja.
Mountfield ovládli Číňania
- Investor: Eurasia Development Group
- Lokalita: Česko a Slovensko
- Výška investície: neznáma
- Investičný zámer: kúpa akcií predajcu záhradnej techniky a nábytku Mountfield
Český predajca záhradnej techniky a nábytku Mountfield, ktorý má sedemnásť predajní aj na Slovensku, zmenil majiteľa. Jeho český zakladateľ Ivan Drbohlav predal majoritný balík akcií čínskej skupine Eurasia Development Group, na ktorú získal kontakty v Číne pri nákupoch tamojšieho náradia.
Podnikateľ sa z reťazca sťahuje, no pre Číňanov ho bude aj naďalej viesť jeho pôvodný manažment, ktorý už predtým získal od I. Drbohlava vyše štvrtinu akcií reťazca. Slovenskú vetvu predajcu Číňania preberajú vo fáze slušného rastu. Medzi rokmi 2011 až 2015 tržby tunajších predajní Mountfieldu stúpli z 18 na 34 miliónov eur. Zisk sedemnástich slovenských predajní je však limitovaný. Za ostatné roky predstavoval len okolo 150-tisíc eur ročne.
Návrat domácej morčaciny
- Investor: Branko
- Lokalita: Šaľa a stredné Slovensko
- Výška investície: 4 mil. €
- Investičný zámer: znovuoživenie tunajšieho veľkovýkrmu moriek
Po zatvorení tuzemských morčacích fariem sa na Slovensko vozí už dlhé roky väčšina spotrebovanej morčaciny z maďarských či poľských chovov. Na Slovensku sa morky vykrmujú len na menších farmách. Onedlho môže prísť k oživeniu veľkochovu moriek, a tak sa na trh dostane aj viac domáceho morčacieho mäsa.
Zdroj: Shutterstock
Investície do morčaciny chystá najväčšia tunajšia firma zameraná na biznis s morkami, ktorá však doteraz
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?