Tomáš Klempai je vo WebSupporte mužom č. 2. Spolu s najvyšším šéfom Jánom Cifrom ako finančný a „prevádzkový“ riaditeľ priamo riadi manažérsky „head team“. Ten tvoria šéfovia technologického rozvoja, marketingu, supportu, personalistiky a manažér pre maďarský trh.

Rast pod kontrolou

WebSupport vznikol v roku 2002 ako stredoškolský projekt Michala Trubana a T. Klempai je tam skoro od začiatku. Firma sa postupne stala neoddeliteľnou súčasťou slovenskej IT komunity. Je najväčším poskytovateľom webhostingových služieb a registrátorom domén v krajine (dvakrát väčším ako najbližší konkurent). Má 80-tisíc zákazníkov a hosťuje viac ako stotisíc domén. Zaradila sa medzi najrýchlejšie rastúce technologické firmy v strednej Európe, čo potvrdzuje aj jej umiestnenie v rebríčku Deloitte Fast 50 v rokoch 2013 a 2014.

Start-upová atmosféra vo firme so štyrmi desiatkami ľudí naďalej pretrváva, čo predurčuje aj charakter práce finančného riaditeľa. „Sme malá spoločnosť, a tak strategické priority s finančnými ladíme v diskusii medzi mnou a J. Cifrom. Tento systém nám funguje efektívne,“ hovorí T. Klempai.

V tvorivom IT prostredí má finančný riaditeľ netypickú rolu: podporuje voľný rozlet mladých a šikovných ľudí, no zároveň musí stanoviť mantinely, aby vedel rozoznať, kedy majú nové nápady a projekty i finančný zmysel. Aj preto vo WebSupporte existujú firemné finančné plány, firemný rozpočet, tímové budgety, reporty i controlling. Samotný finančný riaditeľ je hodnotený najmä podľa rastu tržieb, hrubého zisku, EBITDA, ziskovosti investícií, priemerného výnosu na zákazníka, jeho „vernosti a lojality“.

Maďarská skúsenosť

WebSupport je finančne sebestačný – zdroje na svoj chod a investície produkuje z vlastných tržieb. Na Slovensku je s náskokom jednotkou a hľadá príležitosti na ďalší rast. Tomáš Klempai vyhodnocuje ich efektívnosť a vyberá spôsob financovania. Keďže vo firme ctia zásadu prirodzeného „evolučného rastu“, vyhýbajú sa veľkým skokom. Uvažujú o rozširovaní a skvalitňovaní služieb, nových softvéroch i cloudoch. Odskúšali si aj akvizície. Práve pri nich sa poučili, že netreba mať veľké oči a nakupovať „hlava-nehlava“.

Dobrou školou bol maďarský trh. V roku 2011 tu WebSupport začínal od nuly a pokúsil sa z Bratislavy budovať nový maďarský brand. Získal klientov, no nebol spokojný, pretože sa pohyboval len v top 15 poskytovateľov. V roku 2014 sa preto rozhodol kúpiť etablovanú miestnu webhostingovú spoločnosť. „Vlani v marci sme dotiahli všetky detaily zmluvy a finálnu dohodu o kúpnej cene a rozdelenia transakcií. Akvizícia má pre nás viacero významov. V prvom rade sme získali pobočku priamo v Maďarsku s lokálnymi zamestnancami, kanceláriami spolu so základňou klientov,“ vysvetľuje T. Klempai.

Maďarská akvizícia vytvorila „platformu“ na ďalší rast. A poskytla skúsenosť, ako ďalej postupovať pri nákupoch firiem. WebSupport dnes oslovuje ďalšie spoločnosti, ktoré zapadajú do jeho akvizičného portfólia.

CFO ako líder

V dynamickej IT firme má finančný riaditeľ prirodzenú pozíciu, k akej sa kolegovia v tradičných firmách dopracujú len s veľkými úsilím. „Pôsobím ako mentor, ktorý sa snaží dostať čo najviac z firemných ideí medzi zamestnancov,“ tvrdí T. Klempai. Firemnú kultúru WebSupportu vyjadruje päť slov: evolúcia, podpora, kreativita, kvalita a zábava. „Každé z nich zastrešuje samostatnú myšlienku. Celkovo je naša firemná kultúra postavená na otvorenosti. To platí pre internú aj externú komunikáciu.“

Fluktuácia dosahuje okolo 15 percent. „Dôvodom je aj fakt, že dávame príležitosť mladým študentom, ktorí potom radi vyskúšajú aj iné výzvy či cestovateľské dobrodružstvá. Začali sme sa však zameriavať na prijímanie ľudí s praxou, čo sa odráža aj v znižovaní fluktuácie,“ vysvetľuje T. Klempai.

Tvorivých ľudí najviac motivujú projekty, pri ktorých dostanú samostatnosť a voľnosť. Ďalším nástrojom je možnosť kariérneho rastu v rámci firmy – aj T. Klempai začínal ako helpdesk agent. „Spokojnosť zamestnancov zisťujeme na pravidelných diskusných pohovoroch. Sme mladá firma a spätná väzba, aj negatívna, nás posúva dopredu. Často stačí rozhovor na obede alebo pri káve,“ uzatvára T. Klempai.