Bývalý minister Tomáš Drucker hodnotí súčasné fungovanie ministerstva zdravotníctva. Kritizuje uchopenie koronakrízy, personálne výmeny riaditeľov štátnych nemocníc aj navrhovanú kapitálovú injekciu do Všeobecnej zdravotnej poisťovne.
Na ministerstvo zdravotníctva ste neprichádzali ako človek z brandže.
Vtedy bolo komunikované, že treba krízového manažéra. Boli protesty, rôzne kauzy predražených tendrov na CT, bola tu teta Anka. Zdravotníctvo bolo čiernou dierou. Ale tak, ako treba riadiť podnik či nemocnicu, tak treba riadiť aj štát. Ak chcete riadiť štát, naozaj musíte mať manažérske skúsenosti.
Takže netreba byť zdravotníkom?
Je dobré, ak človek má odborné zázemie. No tým, že zdravotníctvo je širokospektrálne, môže byť príliš zaťažený svojou špecializáciou. Vtedy nie je schopný úplne absorbovať a vnímať celok. Netvrdím, že to nemôže byť lekár, len musí mať obrovskú schopnosť absorbovať a pozerať sa zvrchu. Je nevyhnutné, aby mal isté manažérske schopnosti a zručnosti.
Takže systém dnes nefunguje dobre?
Prečo dnes nemajú lekári na pacienta čas? Lebo keby ho mali, tak by nezarobili. Nemocničný, ale najmä ambulantný sektor je platený podľa výkonov a nie podľa výsledkov. Tak máme veľa výkonov, plné ambulancie, ale nedosahujeme dobré výsledky. No nemôžeme. Lebo ten, kto by sa snažil dosahovať dobré výsledky, by dostal oveľa menej peňazí než ten, kto vykáže výkony.
Prečo to tak je?
Pripúšťam, že na to, koľko vynakladáme, nedosahujeme dobrú efektivitu, lebo to uhrádzame zlými motivačných mechanizmami. Uhrádzame výkony bez ohľadu na to, či dosahujú požadované výsledky alebo nie. Ak sme pacienta operovali a ten zomrel alebo bol rehospitalizovaný, keď to bolo zle urobené alebo sfušované, prečo platíme toho lekára rovnako ako toho, ktorý to spravil dobre?
Ako by sa to malo zmeniť?
Toto bola zásadná zmena, ktorú som mal pripravenú a ktorá smerovala k štandardizácii liečebno--terapeutických postupov. Na nich sa musia dohodnúť odborné spoločnosti, čo sa má poskytovať v oblasti diagnostiky a liečby jednotlivých ochorení. Musíme to spočítať a povedať, čo sa hradí z verejného zdravotného poistenia, aby sme zabránili tomu, že vás operujú, keď vás operovať nemusia, že vás liečia, hoci by vás mali vyliečiť. Ale potom by už nedostávali peniaze.
Takže to je o zmene ekonomickej motivácie?
Som presvedčený, že vždy ide nastaviť ekonomické motivátory. Ľudia sa budú správať podľa ekonomických motivátorov. Ak sú ekonomické motivátory v zdravotníctve posunuté doľava, ľudia nepôjdu doprava. Proste nepôjdu. To je základný princíp.
Má súčasný minister schopnosť zmeniť to? Ako uchopil svoju funkciu?
To, čo dnes predvádza pán minister Krajčí, je naozaj obrovská katastrofa. Bol štyri roky členom zdravotníckeho výboru, nie je to žiadny nováčik. Chodieval na debaty s jasnými predstavami, aké je to jednoduché. Regulátor, vyhláška, cenotvorba – že to je nič. No ukazuje sa, že už po pár mesiacoch to absolútne zdevastoval. Aj samotné ministerstvo – odišli odborníci, riaditelia sekcií. A nemocnice? Ako je možné, že do Popradu príde človek, ktorého vyhodili naozaj odvšadiaľ? A dáme si ho tam. Ten človek už spôsobil ťažko napraviteľné škody.
Nie je to iba váš pohľad na veci?
Hovorím to ja. A hovoria to všetci v sektore zdravotníctva. Marek Krajčí, ak nie je najneschopnejší minister, tak naozaj bojuje o túto priečku v histórii všetkých ministrov, ktorých sme v zdravotníctve mali. A je mi to ľúto. Ale jednoducho na to nemá. Naňho sa nabaľujú ľudia, ktorí sú, bohužiaľ, nielen zlí z hľadiska manažérskej skúsenosti, ale začínam mať pochybnosť, že to myslia úprimne a dobre. Ministerstvo zdravotníctva je celé rozvrátené. Marek na riadenie rezortu rezignoval. Má to v rukách generálny tajomník služobného úradu.
Spomínali ste nemocnice, ale tam sa robia výberové konania, nie?
Utajujú sa projekty, utajujú sa členovia komisie aj spôsob vyhodnotenia projektov a na konci vidíme ľudí, ktorí na to nemajú. Ani len to, čo si napísali do programového vyhlásenia, nevedia urobiť. Je tam záväzok vlády, že sa zasadí o transparentný a nie politický výber riaditeľov nemocníc. Máte pocit, že tento záväzok vláda realizuje? Transparentný a nepolitický výber?
Nebolo zámerom priniesť do zdravotníctva nový vietor?
Tie táraniny o tom, ako to treba vyčistiť a podobne. Uvidíme, aké budú mať výsledky. Zatiaľ neurobili nič pozitívne. Ak sa pozrieme na koronakrízu a jej riadenie, kde bol Marek Krajčí od apríla? Čo urobil? Kde bol celé leto? Veď on rozpráva, že všetko máme pod kontrolou.
Utajujú sa projekty, členovia komisií aj spôsob vyhodnotenia
A nemáme?
Ako je možné, že sa nakazia ľudia v nemocniciach a v zariadeniach sociálnych služieb? Sú tam rizikoví ľudia. Ak zavediem dobré pravidlá a zariadenie, zjednodušene povedané, oplotím ostnatým drôtom, tak sa mi to asi nemôže stať.
Podľa vás máme veci pod kontrolou? Ako je možné, že sa znova vytvorí ohnisko nákazy? Nie v jednom, ale v iks zariadeniach. Ako to je možné?
Nie je to dôsledok rýchleho šírenia koronavírusu?
Samozrejme, že sa skrýva za koronavírus. Ktorá európska krajina bola pripravená na niečo také? Žiadna. Ale to nie je jadrová fyzika. Je to proces, ktorý treba vedieť riadiť. To, čo by sa malo robiť, je proste na jednej strane jasný plán – vedieť si ho rozdrobiť, vedieť to riadiť aj komunikovať.
Nedeje sa to?
Pán minister nekomunikuje. Nekomunikuje s ambulantným sektorom, s ľuďmi, ktorí nie sú jeho kamoši. On nekomunikuje.Ako si môžete v takomto heterogénnom systéme myslieť, že niečo zrealizuje bez toho, aby ste s ľuďmi vrátane kritikov debatovali a hľadali nejakú spoločnú cestu? A mnohokrát sa od tých ľudí dozviete niečo, čo ste prehliadli. Ale to súvisí s jeho manažérskou neschopnosťou.
Do chaosu s koronavírusom minister otvára tému unitárnej zdravotnej poisťovne. Chce dofinancovať iba VšZP.
Čo si o tom myslíte?
Debata o vykúpení súkromných zdravotných poisťovní je legitímna. Takejto debate sa nebránim. Napíšme si plusy a mínusy, za koľko by to bolo a tak ďalej. Ale toto je obchádzanie systému, ako je nastavený.
Prečo?
Je to popretie všetkých princípov. A to nie je pro Dôvera alebo pro Union.
Je to úplné nepochopenie systému. Je to nesprávne. Je to neplnenie povinností zo strany štátu. Keby to nebodaj akože prešlo, prehrali by sme to na celej čiare.
Tomáš
Drucker (42)
vyštudoval na Slovenskej technickej univerzite aplikovanú
informatiku a automatizáciu v priemysle. Je aj absolventom
Právnickej fakulty Trnavskej univerzity. V spoločnosti Gratex
International začínal ako programátor, časom sa prepracoval do vedenia
spoločnosti. V rokoch 2004 až 2012 pracoval v konzultačnej spoločnosti
Iquap ako konzultant a neskôr predseda predstavenstva. V máji 2012 sa stal
riaditeľom Slovenskej pošty. Odtiaľ v roku 2016 putoval na ministerstvo
zdravotníctva a po páde vlády nakrátko aj na ministerstvo vnútra. V roku
2019 založil politickú stranu Dobrá voľba, ktorú vedie doteraz.