Vďaka súťažiam, podpore, ale aj médiám vyplavuje slovenské podnikateľské podhubie na povrch zaujímavé nápady. Ako hovorí v tomto čísle TRENDU Adam Fischer-Somlai, zakladateľ momentálne najúspešnejšieho maďarského start-upu Prezi, softvér a už aj technológie išli natoľko dopredu, že uskutočniť nápad je čoraz jednoduchšie. Znamená to tiež, že nápady sa dajú rýchlejšie „presúvať“– kradnúť. Nie však nevyhnutne.

Hodnota start-upu nie je o nápade. Ani o tom, či vznikol na Slovensku, v USA alebo Antarktíde. Hodnota start-upu je – podľa investorov – v šikovnosti tímu, teda v riešení. Tím a jeho kvality sa totiž nedajú odkopírovať. Pri rýchlokvasených start-upoch cítiť, že unikátnosť sa začína a končí nápadom na produkt alebo službu. Tím, riešenie a trhový potenciál sú druhoradé.

Existuje zaručený návod na vytvorenie excelentného tímu? Skôr nie ako áno. Ale sú cesty – napríklad aj tá, čo použili v maďarskej spoločnosti Prezi (viac na inom mieste TRENDU). Je to rôznorodosť ľudí vnútri tímu. Obrazne povedané, práca zvárača sa dá jednoducho odkopírovať. Ak ide o spoločný výtvor dizajnéra a zvárača, je to už o niečo ťažšie. A s invenčným novým materiálom od chemika sa kopírovanie stáva ešte zložitejšie. Keď ľudia v tíme navyše vyznávajú podobné hodnoty, dokážu z jednoduchých nápadov vyčarovať revolučné podnikanie. Dôležité je tiež, že týchto ľudí baví spolu pracovať a vytvárať čosi unikátne. A to je neodkopírovateľné.

Kto sa, popri tvorbe kvalitného produktu, pustí do budovania kvalitného tímu, má na dlhej trati lepšie šance. Hovoríme, že start-upy sú mladé firmy postavené na inovatívnych nápadoch. Úspešné start-upy sú mladé firmy postavené na inovatívnych tímoch ľudí.