Pre nemocnice, ambulancie aj zariadenia na dlhodobú starostlivosť vypracovala štandardy kvality a bezpečnosti a v Česku aj na Slovensku kontroluje, ako sú dodržiavané. Táto komisia akreditovala zhruba stovku nemocníc. TREND sa rozprával s jej zástupkyňou Gabrielou Frankovou, aké chyby v nich doteraz najčastejšie odhaľovali a čo by si mal pacient všímať, keď vstúpi do nemocnice.
Dávate zdravotníckym zariadeniami certifikáty kvality. Aká je teda z vášho pohľadu kvalitná nemocnica?
V prvom rade taká, ktorá je bezpečná. Dnes nie je umenie liečiť pacienta, keď máme moderné technológie. To, čo je problém, je liečiť ho bezpečne. Žiadna nemocnica nebude nikdy na sto percent bezpečná, ale každá musí v maximálnej miere minimalizovať riziká pre pacienta.
K akej veľkej chybovosti dochádza v nemocniciach, keď hovoríte, že nikdy nie je stopercentne bezpečná?
Poskytovanie zdravotnej starostlivosti patrí medzi jednu z najrizikovejších činností. Dá sa zaradiť medzi jadrový a letecký priemysel či armádu, lebo v konečnej fáze pravdepodobný počet poškodených pacientov je veľmi vysoký. Pri lôžkovej zdravotnej starostlivosti sa v európskych krajinách ten počet pohybuje medzi 11 až 15 percentami poškodených pacientov. Nehovorím o tom, či sú poškodení závažne alebo menej.
Gabriela Franková Zdroj: Maňo Štrauch
Ako k tomu dochádza?
Dochádza k tomu chybou zdravotníkov, prístrojov alebo procesov. Keď pacient vchádza do zdravotníckeho zariadenia, pracuje na ňom veľké množstvo ľudí. Nie sú to len zdravotníci. Na pacientovu bezpečnosť vplývajú aj upratovačky, pretože ony sa starajú napríklad o čistotu izieb. Rovnako technickí pracovníci, kuchári a tak ďalej. Čím viac personálu je okolo pacienta, tým je, prirodzene, väčšia pravdepodobnosť chybovosti.
Môžete uviesť nejaký príklad, ako dochádza ku chybám?
Napríklad môj brat išiel na operáciu pruhu. Dva dni pred operáciou mu robili predoperačné a predanestéziologické vyšetrenie. Počas toho odvolali lekára k akútnemu prípadu. Bratovi povedal, aby počkal v čakárni, že mu potom vystaví predoperačnú správu. Keď sa lekár vrátil, na vyšetrenie bol už pripravený ďalší pacient. No v počítači bola stále otvorená karta môjho brata, a tak lekár bez toho, aby si to všimol, tam zapísal informácie o druhom pacientovi. Ako manažér rizík prvé, čo som urobila, bolo, že som vzala bratovu správu a prečítala som si ju. Boli tam jeho identifikačné údaje, no úplne iná diagnóza, iná anamnéza.
Gabriela Franková Zdroj: Maňo Štrauch
Veľa chýb sa stáva, keď lekár pri príjme pacienta vyšetri nedostatočne
Ako sa dá vyhnúť tomu, aby napríklad pri operácii nedošlo k zámene?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?