Opel Astra nepochybne patrí do tejto sorty a najnovšia – piata generácia označovaná aj písmenom K – doslova vonia novotou.
A tak, keď prišla ponuka otestovať päťdverový hatchback motorizovaný vznetovým štvorvalcom kubatúry 1,6 l (100 kW/136), odpoveď znela – s radosťou. S manuálnou prevodovkou a po odpočítaní 1 800-eurového uvádzacieho bonusu stojí minimálne 17 490 eur. Vybavený na úroveň Innovation (najvyšší možný štandard) vás vyjde na 19 190 eur.
Kratšia a aerodynamickejšia
Za svoju prácu sa dizajnéri exteriéru rozhodne nemusia hanbiť. V porovnaní s minulou generáciou Astra skrátená o päť centimetrov vytvára dojem, že má kabínu posunutú dopredu a hmotu, viac ako iné autá, sústredenú medzi kolesami. K tomu krátky predok a ešte kratšia zadná partia.
Zjavne smerom dozadu klesajúca strecha sa v súčasnosti nosí a na originálne tvarovaný zadný stĺpik karosérie si môže Opel založiť copyright. To, že karoséria môže mať aj dobré aerodynamické vlastnosti, sa nielenže zdá. Vskutku sa pýši koeficientom aerodynamického odporu 0,285, čo je na kompakt skvelá hodnota.
Opel Astra 1,6 CDTI Zdroj: Opel
Podozrivý otáčkomer
Úhľadná architektúra kokpitu sa tvári ako kompromis medzi modernou a klasickým poňatím. Menšiu výčitku adresujeme hojne aplikovaným lesklým plastom. Imitujú módny klavírový lak, ale občas rušivo zrkadlia. Inak použitým materiálom (vrátane takých žiadaných mäkkých plastov na exponovaných miestach) niet čo vytknúť. Tú perforovanú kožu na pohodlných sedadlách si však treba priplatiť.
Volant by mohol mať šik menší priemer. Zato spínače na jeho ramenách žnú pochvalu. Hmatom sa dajú ľahko identifikovať, nevyžadujú očný kontakt. Dotyková obrazovka multimediálneho systému IntelliLink (komunikuje aj v slovenčine) povysávala zo svojho okolia väčšinu spínačov. Za ich inflačný počet a neprehľadnosť schytala minulá Astra príval kritiky. Po novom ostal zachovaný panel dvojzónovej klimatizácie, za čo patrí vďaka. To, čo v stredovej konzole vyzerá ako rukoväť zásuvky, slúži na zavesenie držiaka telefónu. Máte ho na očiach a pekne poruke.
Páčila sa nám tiež formovaná hlavica radiacej páky, ani presnosti radenia niet čo vytknúť. Nad dlhými dráhami radenia však najmä športovci určite ohrnú nos. Zato klasický prístrojový štít s hlboko zapustenými budíkmi hrá na ich nôtu. Škoda toho otáčkomera. Červené pole sa začína na hodnote 5 000, ale už pri 4 500 zasahuje obmedzovač...
Opel Astra 1,6 CDTI Zdroj: Opel
Kufor mohol byť väčší
Vzadu vás neminie nižší posed, ale keď si chodidlá zasuniete pod predné sedadlá, získate oporu stehien a tým aj stabilitu. Ani nedostatok miesta nehrozí. Osvedčený pokus usadiť priemerne vysokého figuranta (180 cm) za volant a potom za seba dopadol k nadmernej spokojnosti. Napriek skrátenému rázvoru kolená delí od operadla šesť centimetrov (medzigeneračne +3 cm) a hlavu od stropu šesť.
Široký interiér teší o to viac, že dostatočne vysúvateľná hlavová opierka dovoľuje zaujať miesto v strede aj odrastenejším pasažierom. K dispozícii majú dva USB konektory a vyhrievané sedadlá za príplatok.
Kufor s kapacitou 370 litrov ráta len s lepiacou súpravou. Ak si priplatíte minirezervu, sotva priemerný využiteľný objem sa adekvátne zníži. Kvitujeme dno takmer na úrovni nakladacej hrany aj rovinu, ktorá sa vytvorí po sklopení zadných operadiel.
Opel Astra 1,6 CDTI Zdroj: Opel
Dieslu sa ľahšie dýcha
Táto vznetová tisícšesťstovka si pamätá aj predchádzajúcu generáciu Astry, ale dojem zanecháva lepší. Patrí k tým kultivovanejším aspoň počas voľnobehu. Pod plným plynom sa už prejavuje drsnejším dunivým echom. Ale to tu už tiež bolo. Nóvum je, že ťahá pekne od spodku a ide za plynom. Najlepšie v rozsahu otáčok 1 700 až 3 000. Žmýkať z motora viac ako 4 000 nemá zmysel. Šestku môžete ponechať v kulise aj pri šesťdesiatke napriek tomu, že štvorvalec pritom taktuje takmer na voľnobeh.
Takto motorizovanej Astre nechýba ani dynamika, ak súhlasíte, že akcelerácia na stovku za čas pod desať sekúnd sa pri vznetovej tisícšesťstovky počíta. Vtip tkvie v tom, že motorári Opla opustili čoraz módnejšiu vlnu dlhých prevodov. Táto nová manuálna prevodovka umožňuje motoru, na rozdiel od minulej, ľahšie dýchať.
Len či sa to neodrazí na horšej ekonomike prevádzky. Neodrazilo. Aspoň na našom testovacom okruhu sme namerali priemerných päť litrov nafty na 100 kilometrov. Tie radia Astru 1,6 CDTI k tým najúspornejším kompaktom, aké sme testovali. Tajomstvo úspechu zrejme tkvie v redukčnej kúre, ktorá dopomohla Astre zhodiť v závislosti od zvolenej motorizácie a na úrovni výbavy minimálne 120 kilogramov a maximálne celé dva metráky.
Opel Astra 1,6 CDTI Zdroj: Opel
Pohodlie prioritou
Podvozok s pevnou zadnou nápravou, zhodnotenou Wattovým priamovodom, robí z novej Astry používateľsky príjemné auto napriek tomu, že svojimi jazdnými vlastnosťami nevyčnieva. Aj s obutím formátu 225/45 R17 spoľahlivo filtruje bežné nerovnosti vozovky, na kvalitnom asfalte zas uháňa plavne ako o triedu väčší voz.
Na ostrý prejazd oblúkov Astre chýba mimoriadna výbavička, napriek tomu nadmernou nedotáčavosťou vodiča nepotrápi a aj nakláňanie karosérie ostáva hlboko v hraniciach nepísanej normy. Náročnejší motorista pripustí, že riadenie mohlo byť presnejšie aj citlivejšie, nie je však vyslovene slabinou. Toto auto celkom presne mieri na motoristu, ktorý viac ako brilantný prejazd oblúkov oceňuje solídny komfort pruženia, dobrú akustickú izoláciu a riadenie, ktoré ani modelku nenúti k vypätiu všetkých síl.
Opel Astra 1,6 CDTI Zdroj: Opel
Záver
Nový Opel Astra vyzerá dobre, je priestrannejší ako jeho predchodca, lepšie vybavený, príjemne odpružený a s momentálne najvýkonnejším vznetovým štvorvalcom aj dostatočne dynamický a hlavne úsporný. Skutočne mieri na väčšinového zákazníka. Ani nie tak konkrétnou vlastnosťou, ale ich súhrnom, medzi ktorými neevidujeme vyslovenú slabinu.
Najvýznamnejšie prvky základnej výbavy Selection
ABS, ESP šesť airbagov, audiosystém R300 Bluetooth handsfree, manuálna klimatizácia, jednofarebný grafický displej, elektronický posilňovač riadenia, LED denné svietenie, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, elektrické ovládanie predných okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, ISOFIX, kontrola tlaku v pneumatikách, súprava na opravu pneumatík, 15" oceľové disky kolies...
Najvýznamnejšie prvky výbavy Innovation
Bezkľúčové otváranie a štartovanie, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, audiosystém R 4.0 IntelliLink, 6 prémiových reproduktorov, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, elektrická parkovačka, protikolízne brzdenie, varovanie pred čelnou kolíziou, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, asistencia parkovania, zobrazovanie dopravných značiek, automatické prepínanie svetiel s detekciou tunela, predné hmlovky, elektrické ovládanie zadných okien 17" disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
podnetný zjav | dlhé dráhy radenia |
priestranný a dobre vybavený interiér | menej citlivé riadenie |
pružný a úsporný motor | |
príjemne odpružený a tichý podvozok |
Opel Astra 1,6 CDTI a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Opel Astra 1,6 CDTI | Ford Focus 1,5 TDCi | Honda Civic 1,6 i-DTEC | VW Golf 1,6 TDI BMT | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 498 | 1 597 | 1 598 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 100 (136)/3 500 – 4 000 | 88 (120)/3 600 | 88 (120)/4 000 | 81 (110)/3 200 – 4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 320/2 000 – 2 250 | 270/1 700 – 2 500 | 300/2 000 | 250/1 500 – 3 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9.6 | 10,50 | 10.2 | 10.5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 205 | 194 | 187 | 195 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 3.7 | 3,80 | 3.6 | 3.8 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 662 | 2 648 | 2 595 | 2 637 |
Objem batožinového priestoru (l) | 370 | 316 | 477 | 380 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 17 490 | 18 690 | 16 090 | 18 630 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |