Tí, čo čakali a dočkali sa, dúfajú, že čakanie stálo za to. My nečakáme, ale konáme – presnejšie testujeme novučičké Volvo XC90 – štvorkolku poháňanú vznetovým dvojlitrovým štvorvalcom v tandeme s osemstupňovou automatickou prevodovkou.
K prípadným námietkam typu – prečo nie aspoň päťvalec či radšej šesťvalec podobný tým, aké na testy zvyčajne ponúka konkurencia – len toľko: Volvo to s downsizingom myslí smrteľne vážne. Až tak, že viac ako štyri valce pod prednú kapotu svojej novinky vôbec nepustí.
Ak vás táto informácia od pokračovania v čítaní neodradila, ďalšia prezrádza, že na tejto konfigurácii spolu so základnou úrovňou výbavy Kinetic visí niekde v šourúme cenovka 54-tisíc eur. Testovaný exemplár s výbavou (o dva stupne vyššou) Inscription, sedemmiestnym interiérom a nadštandardnou výbavou, ktorej položky takmer zaplnia list formátu A4, by vás však vyšiel na bezmála 90-tis. eur.
Volvo XC90 D5 AWD Zdroj: Volvo
Skvelá improvizácia
Dlhšia, širšia a hoci len o osem milimetrov nižšia karoséria vyznieva podstatne štíhlejšie ako tá minulá. Pritom exteriér púta mixom efektných detailov, ktoré celku dodávajú chuť sviežeho kokteilu. Sledujte napríklad kontrast medzi veľkoplošnou maskou chladiča a úzkymi priezormi optík diódových hlavných svetlometov symbolicky predelených segmentom v štýle kladiva Thora. Za pozornosť stojí aj pre Volvo typické odsadenie zadných blatníkov.
Novinka tento dizajnérsky ťah dramatizuje hranato preexponovanými kontúrami zadného osvetlenia, ktoré navyše zanecháva originálny svetelný podpis. Hoci sa nové Volvo svojou fazónou k svojmu predchodcovi hlási všetkými desiatimi, je o inom. Pamätáte si, ako vo filme Amadeus skladbu najprv interpretoval Salieri a potom ju rozihral Mozart? Teda asi tak. Extrémne obutie formátu 21" dojem rozhodne nekazí, akurát prebúdza zvedavosť, či a ako dokáže kooperovať s naladením podvozka.
Volvo XC90 D5 AWD Zdroj: Volvo
Sedadlá sú základ
Zóna vodiča víta klasickou architektúrou (hoci predchádzajúcu generáciu ničím nepripomína) a béžovou v kombinácii s hnedou. Niekoho nadchne, nikoho neurazí a iný si povzdychne, ako dlho tá sterilne svetlá paráda vydrží. V kvalite použitých materiálov a remeselnom spracovaní nevidno podľa očakávania žiadne kompromisy.
Dobrý pocit za volantom, to je hlavne zásluha pohodlného sedadla, ktoré uspokojí aj športovo založené povahy možnosťou nastaviť si sklon sedáka, jeho dĺžku aj zovretie bočníc.
Volvo XC90 D5 AWD Zdroj: Volvo
Mapa sa zobrazuje všade
Modernu reprezentuje predovšetkým centrálny tablet postavený na výšku. Taký je najaktuálnejší trend. Prihliada hlavne na optimálne zobrazenie navigačnej mapy. Nevidíme dôvod brániť sa mu. Chválime dotykové rozhranie nielen preto, že na ňom prsty nezanechávajú zjavné stopy, ale hlavne za promptnú reakciu. Páči sa aj stavba ponuky multimediálneho a informačného systému. Listujete v ňom vodorovným ťahom prsta. Keď predsa len zablúdite, do základného módu vás vráti stlačenie spínača.
Systém Sensus komunikuje v slovenčine, ba priamo na obrazovku (ako na touchpad) môžete zadanie napísať. Hlasové pokyny v rodnom jazyku však nestrávi ani v ňom nenaviguje. Treba zvoliť napríklad angličtinu. Škoda, že dotyku nealternuje trebárs otočná ružica. Menej odvádza pozornosť ako blúdenie prstom po obrazovke. Dojem zanechal aj audiosystém Bowers & Wilkins. Autentický zvuk za tritisíc eur sa očakáva, ale napríklad skratkou navodiť optimálne zvukové pokrytie buď pre všetky sedadlá, alebo osobitne zadné či sedadlo vodiča – to poteší.
Vzhľad a obsah digitálneho prístrojového štítu s virtuálnymi ciferníkmi sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Keď zadáte adresu do navigácie, grafické pokyny sa zobrazujú paralelne na tablete, prístrojovom štíte, ba aj na čelnom skle (Head up displej). Skvelé, však?
Volvo XC90 D5 AWD Zdroj: Volvo
Posledných dvoch budete losovať
Volvo XC90 je priestranné. To potvrdíte, či sa vám ujde miesto vpredu alebo na samostatných zadných sedadlách. Krajné sú plnohodnotné, ba aj celkom pohodlné, to v strede – užšie. Dospelákovi poslúži skôr núdzovo. Nebráni sa ani hlavová opierka, ktorá sa dá vysunúť až takmer do nebies. Skôr ako rovnaké miesto zaujme dieťa (tak do 150 centimetrov výšky), jediným hmatom môžete zmeniť sedačku na podsedák. Pokus usadiť za seba priemerne vysokého vodiča (180 centimetrov) a podobne fyzicky disponovaného pasažiera sa končí k spokojnosti, či už sedadlo kotví v krajnej prednej polohe (s kolenami takmer na dotyk s operadlom) alebo o 13 centimetrov viac vzadu.
Nad hlavou nemusíte mať len päťcentimetrovú rezervu, ak si neobjednáte posuvnú panoramatickú strechu. K dvojici sedadiel v treťom rade sa prepracujete očakávaným systémom. Krajné operadlo sklopíte a celé sedadlo odsuniete dopredu. Keď potom v zdraví absolvujete dva kroky v predklone kombinované s podrepom, máte vyhrané. S priemernou výškou sa tu dá obsedieť, no pohodlie je silné slovo. Samotný kufor svojou takmer 700-litrovou kapacitou (v päťmiestnej konfigurácii) nepotrebuje komentár. Chýba však krycia roleta. Importér (len tak medzi nami) ju nedodal zrejme preto, aby sme nezistili, že po demontovaní ju niet kam uložiť tak, aby neprekážala.
Volvo XC90 D5 AWD Zdroj: Volvo
Vaše nervy
Teraz už len naštartovať a vyraziť. Ale pozor! Ak sa zvyknete rozbehnúť a až potom zapínať bezpečnostný pás, tu sa vám to nepodarí, ani keď akcelerátor pridlávite na podlahu. Opačne, keď zastavíte, nevypnete motor skôr, kým neposuniete páku prevodovky do polohy „P“. Skrátka Volvo. Dôrazom kladeným na bezpečnosť sa nezaprie ani za tú cenu, že občas brnká na nervy.
Volvo XC90 D5 AWD Zdroj: Volvo
Málo valcov, veľa stupňov
Nebudeme vás presviedčať, že kultivovanosťou sa štvorvalec vyrovná päťvalcu. Viac počuť jeho pradenie aj pre jeho vyššie položenú frekvenciu. Ale inak, prečo nie. Dve nadväzujúce turbodúchadlá eliminujú turbodieru, akcelerácia na stovku pod osem sekúnd vám neurobí hanbu ani v lepšej spoločnosti. Osemstupňová automatická prevodovka dodáva zasa jazde nenáhlivú dôstojnosť, ktorá sa v tejto veľkostnej aj cenovej kategórii cení.
Neustále sa snaží udržať v zábere čo najvyšší možný prevodový pomer. Pružnosť motora využíva aj tak, že na zvýšený tlak na akcelerátor nereaguje hneď podradením. Ak však potrebujete bez straty času náhle masívne akcelerovať, bude lepšie podradiť v manuálnom móde, ako čakať, kým prevodovka vyhodnotí pokyn akcelerátora. Prípadne včas zaraďte športový mód, ktorý okrem prevodovky ovplyvňuje aj reakcie motora a tuhosť podvozka.
Volvo XC90 D5 AWD Zdroj: Volvo
Extrémnych dvadsaťjeden
V režime off-road stúpne svetlá výška aj otáčky motora, zaklapne medzinápravový diferenciál a aktivizujú sa tiež ďalšie terénne systémy včítane kontroly zjazdu z kopca. Pneumatické pruženie v kombinácii s 21-palcovým obutím nemá chybu na kvalitnom asfalte, inak však veľké kolesá na hrbolcoch odskakujú a podvozok viac počuť, ako sme očakávali. Preto skromnejší formát obutia vrelo odporúčame.
Vráťme sa však k najčastejšie deklarovanej prednosti štvorvalcového dvojlitra. Tou má byť úspornosť. Ak ju chcete podporiť, zaraďte mód Eco. Výkon síce ochabne, ale prevodovka využíva po uvoľnení akcelerátora voľnobežné otáčky a aj klimatizácia zníži svoj výkon. Presne to sme pred testom spotreby vykonali a tu je výsledok – 7,5 litra nafty na 100 kilometrov. Mimochodom, šesťvalcové BMW X5 xDrive 30d si tiež v ekonomickom móde na rovnakej trati vypýtalo v priemere o 0,6 litra nafty viac.
Volvo XC90 D5 AWD Zdroj: Volvo
Záver
Nové Volvo XC90 má na kusisko trhového koláča. Triumfuje už zjavom aj sympatickou architektúrou interiéru. Multimediálny systém žne pochvalu za používateľskú prívetivosť a originalitu. Podvozok vybavený pneumatickým pružením určite vyznie univerzálnejšie bez kolies maximálneho formátu, ktoré ho v prvom rade kvalifikujú na rýchlu jazdu po diaľnici.
Len štvorvalcové dvojlitre v ponuke pohonných jednotiek vyvolávajú polemiku, ale takéto striktné poňatie downsizingu je účinný spôsob, ako vyhovieť čoraz prísnejším emisným normám a zaznamenať pokrok v znižovaní spotreby. Verte, my motoristi si na skromné štvorvalce aj vo veľkých prémiových modeloch zvykneme tak, ako sme si zvykli na vznetové motory. Česť výnimkám. Len nostalgia za zlatým vekom normami nezošnurovaného automobilu nám ostane.
Volvo XC90 D5 AWD Zdroj: Volvo
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBA, ESC, RSC, sedem airbagov, asistencia rozjazdu do kopca, elektrická parkovačka, dvojzónová klimatizácia, digitálny prístrojový panel s 8" displejom palubného počítača, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, audiosystém s centrálnym 9" dotykovým displejom, zabudovaný pevný disk, webový prehliadač, systém štart/stop, halogénové čelné svetlomety, komfortne ladený podvozok, 18" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Vzduchové pruženie a aktívne tlmiče, štvorzónová klimatizácia, sedemmiestna verzia, kožené čalúnenie na exponovaných miestach perforované, navigácia, audiosystém Bowers and Wilkins, samostatný CD prehrávač, parkovací pilot, adaptívny tempomat, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, ventilované a vyhrievané predné sedadlá, vyhrievané zadné sedadlá, vyhrievaný volant, bezkľúčový prístup a štartovanie, vyhrievané trysky ostrekovača čelného skla, detský podsedák, elektricky ovládaná panoramatická strecha, Head up displej, kožou potiahnutá palubná doska, zadná parkovacia kamera, 4x kamera plus pohľad zhora, 21" disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
podarená fazóna karosérie | hlučnejší podvozok |
sympatická architektúra interiéru | odskakovanie kolies na nerovnom podklade |
priestranný a dobre vybavený interiér | |
používateľsky prívetivý multimediálny systém | |
nízka spotreba |
Volvo XC90 D5 AWD a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Volvo XC90 D5 AWD | Audi Q7 3,0 TDI Quattro | BMW X5 xDrive 25d | Jeep Greand Cherokee 3,0 V6 Diesel | Mercedes-Benz 250d 4Matic | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 969 | 2 967 | 1 995 | 2 987 | 2 143 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | V6 | R4 | V6 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 165 (225)/4 250 | 160 (218)/4 000 | 160 (218)/4 400 | 184 (250)/4 000 | 150 (204)/3 800 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 470/1 750 – 2 500 | 500/1 250 – 3000 | 450/1 000 – 2 500 | 570/2 000 | 500/1 500 – 1 800 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 9-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7.8 | 7.1 | 8.2 | 8.2 | 8.6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 220 | 216 | 220 | 202 | 212 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5.8 | 5.4 | 5.8 | 7.5 | 5.7 |
Rázvor (mm) | 2 984 | 2 994 | 2 933 | 2 915 | 2 915 |
Počet miest na sedenie | 5 + 2 | 5 + 2 | 5 | 5 | 5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 692 | 890 | 650 | 780 | 690 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 54 000 | 58 000 | 57 800 | 55 500 | 57 180 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |