Z ponuky šiestich motorových verzií sme vyskúšali tú najvýkonnejšiu Volvo S90 T6 AWD. Dosť mätúce typové označenie nám chce oznámiť, že máme tú česť s prepĺňaným dvojlitrovým štvorvalcom (235 kW/320 k), osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom štyroch kolies.

Takúto náročnú konfiguráciu spolu so základnou výbavou Kinetic nezískate, musíte siahnuť minimálne o stupienok vyššie na úroveň Momentum. V takom prípade vás S90 T6 AWD vyjde na 53 500 eur. Testovaný exemplár však dosahuje maximálnu štandardnú výbavu Inscrioptiona, za tú si značkoví díleri na Slovensku pýtajú ešte o  4200 eur viac. Ak akceptujete navyše aj doplnkovú výbavu, po každej položke stúpajúca cena sa zastaví na hodnote 80 610 eur.

Berieme aj zadok

Možno to poznáte – stretnú sa dvaja a jeden hovorí – kúpil som volvo. Ten druhý na to – ale čo. Chystáš sa do predčasného dôchodku? Platilo to donedávna, keď volvo svojím zjavom reprezentovalo síce solídny, ale usadlejší životný štýl. Aktuálna vlna, ktorá vyplavila aj S90, pochádza z iného súdka.

Test Volvo S90: Chýba už len šesťvalcový imidž

Volvo S90 /2 Zdroj: Volvo

Z každého zorného uhla sa v ústrety pohľadu núka dynamizujúci a pritom elegantný tón nízkej siluety s krátkym predným previsom, dlhou kapotou, dozadu splývajúcou kabínou a s výkričníkom v podobe odtrhovej hrany na veku kufra. Dôstojnosť, ktorá sa vo vyššej triede vyžaduje, podporujú čisté línie až... na diskutovaný zadok. Originálne tvarované zadné osvetľovacie telesá chválime, navyše celok opticky rozširujú. No prelis na veku kufra sa v už aj tak dosť členitej zadnej partii zdá prebytočný. Ale za schopnosť zaujať ju berieme aj s ním.

Základné parametre

Poháňa ho vpredu uložený benzínový štvorvalec (235 kW/320 k) prepĺňaný turbodúchadlom aj kompresorom. V tandeme pracuje osemstupňová automatická prevodovka, ktorá krútiaci moment posiela na štyri kolesá. Z pokoja na 100 km/h akceleruje za 5,9 sekundy a dosahuje maximálnych 250 km/h. Priemerná spotreba v kombinovanom cykle 7,2 l/100 km.

Draho a vkusne

Už dávnejšie hodnotíme interiéry áut značky Volvo ako s vkusom navrhnuté, hodnotne zariadené obývacie izby. Majú adekvátnu fazónu, vyžarujú atmosféru a s rastúcou cenou priamoúmerne stúpa kvalitatívna úroveň použitých materiálov.

Tento kokpit dýcha jemnou kožou, ktorou nie sú potiahnuté len sedadlá, ale za príplatok aj povrch palubnej dosky a podokenné parapety. Nešetrilo sa ani na drevených obkladoch. Fazóna – vydarený mix staromilskej klasiky s absolútnou modernou a v jej rámci aj citlivo zakomponovanou technikou pracoviska vodiča. V tomto ohľade sa má aj nemecká konkurencia čo učiť.

Nízko ukotvené rozložité predné sedadlá sú pohodlné a kto o to stojí, môže si na mieru doladiť zovretie bočníc. Hlavne vodič nižšej postavy sa však môže cítiť popri vysoko situovanom prístrojovom štíte a spodných okrajoch okien trochu utopený. Výhľad dozadu uľahčujú z miesta vodiča sklopné hlavové opierky neobsadených zadných sedadiel.

Test Volvo S90: Chýba už len šesťvalcový imidž

Zdroj: Volvo

Vertikálne umiestnený centrálny „tablet“ aj s menu infotainmentu je vernou kópiou toho vo Volve XC90. Nestavia na preklikávaní intuitívnym pavúkom k jednotlivým položkám, ale zobrazuje ich priamo na svojich stranách. Spočiatku síce vytvára dojem neprehľadnosti, ale keď si zafixujete polohu tých najpoužívanejších ikoniek, ušetríte čas.

Pochvalu si zaslúži aj bezproblémová odozva dotykovej obrazovky, ale aj tak by sme privítali alternatívu otočnej ružice, lebo si nevyžaduje takú kontrolu pohľadom ako blúdenie prstom po obrazovke. Audiosystém Bowers & Wilkins zaujme nielen kvalitou ozvučenia, ale aj možnosťou rýchlej voľby optimálneho pokrytia zvukom buď pre všetky sedadlá, alebo zadné pozície či sedadlo vodiča.

Elektronika v akcii

V súbore asistenčných systémov zaujme optické a akustické upozornenie na vysokú zver. Elektronické jazdné systémy autonómne udržiavajú auto v jazdnom pruhu do rýchlosti 130 km/h, pritom jeho smer korigujú zásahmi do riadenia aj pribrzďovaním kolies.

Konkurenčná výhoda

Ak sa vám ujde miesto na jednom z dvoch anatomicky tvarovaných kresiel vzadu, spoznáte ďalší tromf tejto novinky, ktorý sa dá vtesnať do polovičky jednej vety – pohodlné nastupovanie, komfortné a stabilné sedenie, priestrannosť a ďalšie dve zóny klimatizácie navyše.

Test Volvo S90: Chýba už len šesťvalcový imidž

Volvo S90 /6 Zdroj: Volvo

Tým, ktorí si potrpia na čísla, venujeme výsledok pokusu so 180 centimetrov vysokým figurantom usadeným najprv optimálne za volant a potom za seba. Jeho kolená delí od operadla dvanásť centimetrov a hlavu od čalúnenia strechy polovičná rezerva.

Za istý hendikep považujeme obrovský kardanový kryt v strede podlahy a len mini lyžiarsky tunel za sklopnou stredovou opierkou. Z 500-litrového batožinového priestoru ukrajuje zopár litrov minirezerva, jeho praktickosť zasa redukuje užší nakladací otvor. Podlaha nad nápravou mierne stúpa. Zadné operadlá sa dajú sklopiť a rozhranie medzi interiérom a kufrom je plynulé.

Objem nahradíš

Dvojnásobne prepĺňaný dvojlitrový štvorvalec na voľnobeh šepoce a v bežných jazdných režimoch je tichučký, akoby ho ani nebolo. Pod plným plynom produkuje pekné hrdelné echo, ale trochu ostrejšie a vo vyšších tóninách ako šesťvalce. Pritom je v spolupráci s osemstupňovým automatom pružný v prekvapivo širokom spektre otáčok. Popravde, ak nebudete vedieť, aká pohonná jednotka v tomto aute pracuje, na dvojlitrový štvorvalec budete tipovať asi až na poslednom mieste.

Test Volvo S90: Chýba už len šesťvalcový imidž

Volvo S90 /4 Zdroj: Volvo

Staré známe, že objem ničím nenahradíš, downsizing už dávno spochybnil, napriek tomu potrebujete mať motiváciu, aby ste si kúpili auto za 60-tisíc s benzínovým štvorvalcom pod prednou kapotou. Žeby nižšia spotreba?

Jazda v rôznych režimoch počas testu tomu nenasvedčovala, pod priemerných desať litrov sa jej veľmi nechcelo. Meranie na okruhu v prísnom rámci rýchlostných limitov a s ľahkou nohou na akcelerátore vynieslo definitívny ortieľ – 8,6 l/100 km. Z toho minima benzínových verzií modelov s príbuznou cenou sme naposledy testovali atmosféricky plnený robustný Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC (232 kW/315 k) a ten zaknihoval 10,9 l/100 km. Zato naftový Mercedes-Benz E 350 d (190 kW/258 k) okruh zvládol s priemerom 6,7 l/100 km. 

Ako vo vatičke

Tak, ako Volvo S90 T6 AWD vyzerá, aj jazdí. Je to auto zamerané na maximálny komfort pre vodiča a jeho posádku. Napriek jeho výkonu si ho netreba mýliť s prepadovou stíhačkou. Podvozku vtláčajú charakter príplatkové aktívne tlmiče pruženia a pneumatické pruženie na zadnej náprave v kombinácii s maximálnym formátom kolies 255/35 R20.

Skvelá konfigurácia na kvalitný asfalt a diaľnice, skvelá kombinácia na hltanie bezúnavových porcií kilometrov. Veziete sa ako vo vatičke. Na slovenských cestách vás však pred syndrómom nízkoprofilových pneumatík nezachráni ani vzduchové pruženie. Zrazu – ako blesk z jasného neba to treskne. Stop a nasleduje kontrola napáchaných škôd. Hrany diery po vytrhnutom asfalte zanechali stopu na pneumatike pol centimetra od okraja luxusného disku kolies... Bol to ten lepší prípad.

Test Volvo S90: Chýba už len šesťvalcový imidž

Volvo S90 /7 Zdroj: Volvo

Na rozdiel od tiahlych oblúkov jazda kľukatými okreskami vysokým tempom volvu nesedí. V zákrutách sa karoséria viac nakláňa a pocit, že sa o podvozok môžete oprieť aj v športovom móde, chýba. Pritom elektronika v spolupráci s pohonom štyroch kolies potláča nedotáčavosť – poctivo ťahá predné kolesá a za nimi aj celé volvo k vnútorným okrajom oblúkov.

Záver

Novinka od Volva má šancu zapáčiť sa kúpyschopným motoristom predovšetkým pre svoj elegantný zjav, vkusne a hodnotne navrhnutý interiér a potom pohodlie, ktoré si môžete užívať takmer rovnako autenticky zaborení v predných aj zadných kreslách. Nepochybujeme, že sa bude oveľa lepšie predávať ako jej predchodca.

Pochybujeme však, že Volvo S90 spácha prelom do dominantného postavenia audi, BMW a mercedesov nielen na tunajšom, ale aj európskom trhu. Tou základnou príčinou bude zrejme fakt, že v zostave jeho pohonných jednotiek figurujú výhradne vznetové a benzínové štvorvalce.

Niežeby nedokázali plniť nároky možno 90 % motoristov, ktorí nakupujú v danej cenovej hladine, ale imidž dvojlitrového štvorvalca ešte downsizing neposunul na rovnocennú úroveň s objemnejším šesťvalcom.  Ako iste vieme, s limuzínou tohto rangu si zákazník kupuje aj jej imidž. Napriek tomu Volvu patrí česť za odvahu, že novú filozofiu akceptovalo skôr, ako ju konkurencia bude nútená prijať.

Plusy:

  • atraktívny vzhľad
  • špičková kvalita a dizajn v interiéri
  • komfortné pruženie
  • priestranný interiér
  • pohodlné sedadlá
  • príkladná smerová stabilita

Mínusy:

  • relatívne vysoká spotreba
  • neadekvátny formát pneumatík
  • nakláňanie karosérie v zákrutách