Renault sa vracia do strednej triedy. Nie však so staronovou Lagunou, ale s celkom novým modelom pod typovým označením Talisman. Sprevádza ho viera jeho tvorcov, že značke prinesie šťastie a na často kritizovanú nespoľahlivosť svojho predchodcu sa zabudne.

Ponuka importéra je veľkorysá – na test pristavil ten najonakvejší exemplár z aktuálnej ponuky verzií so vznetovým motorom (benzínovú verziu sme testovali nedávno). Renault Talisman 1,6 dCI poháňa štvorvalcový dvakrát prepĺňaný štvorvalec v spolupráci s dvojspojkovou prevodovkou. V tejto technickej zostave sa predáva minimálne za 29 890 eur, ale s úrovňou výbavy Initiale Paris, ktorá obsahuje okrem iných vychytávok tiež aktívne riadenie štyroch kolies (4Control), vás vyjde na 37 390 eur.

Test Renault Talisman 1,6 dCI: Ako jazdí s malým dieselom

Zdroj: Renault

Umenie zaujať

Talisman si ťažko nevšimnúť. Všade je ho plno. Ak ho porovnáme s Lagunou, vidíme dva markantné rozdiely v dizajnérskom rukopise. Prvý – kreatívci po novom stavili na robustnejší pontón karosérie a štíhlejšie presklenie zníženej kabíny.

Druhý – kým Laguna vo svojej poslednej verzii ukazovala svetu „fádne prázdnu“ prednú partiu, Talisman svojou výstavnou maskou plnou lesku akoby odpálil ohňostroj. Na náš vkus s až preexponovanou ozdobnosťou nakašírované osvetľovacie telesá držia krok. Ostatné partie si viac zakladajú na konzervatívnejšom proporcionálne vyváženom prejave bez ambície predku konkurovať – radšej sekundovať.

Test Renault Talisman 1,6 dCI: Ako jazdí s malým dieselom

Zdroj: Renault

Individuálny profil

Architektúru kokpitu provokuje k prívlastku konzervatívna, ale palubný systém v podobe veľkého tabletu orientovaného na výšku berie k takémuto konštatovaniu odvahu. „Preklikávať“ sa v jeho menu a módoch sa dá nielen dotykmi na 8,7" obrazovke, ale alternatívne tiež otočnou ružicou na stredovom paneli. Palec hore.

Prostredníctvom neho si môžete voliť trebárs odtieň podsvietenia interiéru, čo sa môže zdať ako lacné huncútstvo, ale taký panuje trend aj pri prémiových modeloch. Talisman dobre poslúži aj ako člen flotily služobných áut. V takom prípade príde vhod, že si môžete do systému vložiť vlastný profil s individuálnym nastavením volantu, sedadla aj vonkajších zrkadiel aj so zoznamom vlastných cieľov navigácie či obľúbených rozhlasových staníc...

Test Renault Talisman 1,6 dCI: Ako jazdí s malým dieselom

Zdroj: Renault

Polovičný Head-up displej

Pochvala patrí veľkej poličke v prednej časti stredovej konzoly, ktorá v spoločnosti dvoch USB portov dovoľuje umiestniť väčší smartfón alebo stredne veľký tablet. Head-up displej zobrazuje základné parametre jazdy a navigácie na výsuvnom plastovom štíte. Aj keď si ho nastavíte najlepšie, ako sa len dá (opäť treba vstúpiť do palubného systému), núti vodiča viac klopiť zrak, ako keď sa údaje zobrazujú na čelnom skle. Svoj význam však nepochybne má.

K najvyššej výbave patria vyslovene komfortné sedadlá v perforovanej koži s kompletným elektrickým servisom – včítane masážnej funkcie. Keby boli anatomickejšie, istú vzorku vodičov by neurazili, ale k pohodovému charakteru auta pasujú. Systém Easy Entry budú majitelia korpulentnejších postáv vnímať ako dar od boha aj preto, že kokpit Talismana patrí k tým v triede tesnejším.

Kvalita použitých materiálov hodnotíme ako rozporuplnú. Tie príjemné obopínajú povrch palubnej dosky, ba aj podokenné parapety, ale tvrdé ohýbajúce sa plasty po stranách stredového panelu dobrý dojem relativizujú. Rovnako ako sporadické vŕzganie (asi) koženého čalúnenia. Produkcia audiosystému Bose spočiatku zaujala nevyváženosťou tónov, problém bol v tom, že nejaký „srandista“ na ňom nastavil výšky a basy na maximum.

Test Renault Talisman 1,6 dCI: Ako jazdí s malým dieselom

Zdroj: Renault

Vzadu – môže byť

Stredná výška zadných sedadiel dopraje pohodlné sedenie. Aj stabilné, ak si zasuniete chodidlá pod predné sedadlá. Priestorovými pomermi v tejto oblasti Talisman síce rekordy neláme, ale pasažier s konfekčnou postavou výšky 180 centimetrov usadený „za seba“ nemá dôvod sťažovať sa. Rezerva zhruba ôsmich centimetrov od kolien po operadlá a polovičná nad hlavou by mala stačiť.

Lavica so zvýšeným stredom sama osebe nepozýva do svojho stredu tretieho dospeláka, ale zmestil by sa. No stredová hlavová opierka, ktorá sa nedá zafixovať vyššie ako na úrovni jeho krku, je proti. Dvojici zodpovedajú aj dva nabíjacie USB konektory a výklopná lakťová opierka v strede.

Karoséria trpí notorickým neduhom moderných sedanov s dlhou splývajúcou strechou – úzkym nakladacím otvorom batožinového priestoru. Inak 608-litrovou kapacitou kufra Talisman „zahviezdil“. V prípade testovaného exemplára z nej dobrých dvanásť litrov ukrajuje príplatková mini rezerva uložená v spoločnosti zdviháka pod krycou doskou. Nechýba ani rozmermi skromný lyžiarsky tunel. S prepojením batožinového priestoru a interiéru si však tvorcovia Talismana mohli dať viac námahy. Keby to urobili, po sklopení zadných sedadiel by na rozhraní nečnel schod.

Test Renault Talisman 1,6 dCI: Ako jazdí s malým dieselom

Zdroj: Renault

Vyvážený diesel

Vznetová tisícšesťstovka robí dobrý dojem už svojím relatívne tichým a hlavne vyváženým chodom aj pri otvorenej kapote. Keď kapota zaklapne a zabuchnú sa dvere, do interiéru preniká dokonca nižšie položený základný tón voľnobehu ako v prípade konkurenčných dvojlitrov. Ako sme sa presvedčili, toto konštatovanie nakoniec platí pre celé spektrum využiteľných otáčok.

Pred testom sme boli zvedaví, čo spraví s dynamikou prepĺňanie dvomi turbami. Záver – vyrovnáva hendikep nižšej kubatúry. To znamená, že motor má sebavedomie podporené solídnou výkonovou rezervou, je aj pružný v širšom rozsahu otáčok, len na pokyn akcelerátora reaguje vlažnejšie, ako sme očakávali. Je tu však systém Multi-Sense, ktorý umožňuje nastaviť odozvu motora prevodovky riadenia aj tlmičov.

Test Renault Talisman 1,6 dCI: Ako jazdí s malým dieselom

Zdroj: Renault

Po prepnutí do športového režimu motor reaguje promptnejšie a produkuje aj dravšie echo. Dvojspojkovej prevodovke takmer niet čo vytknúť. Radí až prekvapivo mäkko, svoj dvojspojkový charakter nedáva najavo ani občasným trhnutím. Na druhej strane rýchlosťou radenia nevyniká a v automatickom režime displej neinformuje o čísle zaradeného prevodu.

Spotrebu sme merali, samozrejme, v ekonomickom móde. Výsledok – rovných šesť litrov na 100 kilometrov v priemere. Mohol byť ešte lepší, ale dosť krátka šestka drží pri 130 km/h motor až na úrovni 2 400 otáčok. To je trochu priveľa.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy: ABS, ESC ASR, CSV, šesť airbagov, asistencia rozjazdu do kopca, adaptívny tempomat, dvojzónová klimatizácia, multimediálny a navigačný systém, 8,7“ displej, navigácia TomTom s mapovým pokrytím Európy, Bluetooth® handsfree s funkciou audiostreamingu, digitálny príjem rádia DAB, MP3, vstup USB, iPod a Jack, prístup k online aplikáciám, audiosystém Bose s 13 reproduktormi, CD prehrávač, Head-up display, varovanie pred kritickou vzdialenosťou, aktívny brzdový systém, kožené čalúnenie Nappa, systém 4Control so štyrmi aktívne riadenými kolesami, elektronická regulácia tlmičov pruženia, predné sedadlá elektricky nastaviteľné v ôsmich smeroch s masážnou funkciou a s pamäťou polohy, ventilované predné sedadlá, sedadlo vodiča s funkciou Easy Entry, vyhrievanie predných sedadiel, 19" disky kolies z ľahkej zliatiny...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy: Predné a zadné parkovacie senzory, zadná parkovacia kamera, systém sledovania mŕtveho uhla, vyhrievaný volant a vyhrievané ostrekovače svetlometov, elektricky ovládané panoramatické strešné okno, 360° parkovacie senzory, inteligentná parkovacia asistencia – pozdĺžna, kolmá a uhlová, bezdotykové otvorenie veka batožinového priestoru...

Test Renault Talisman 1,6 dCI: Ako jazdí s malým dieselom

Zdroj: Renault

Imituje pneumatický podvozok

Vláčny charakter podvozka Talismana nepopiera ani štandardne nadštandardné obutie formátu 245/60 R19, ktoré k najvyššej úrovni výbavy nerozlučne patrí. V ekonomickom aj komfortnom režime sa dôstojne vznáša, akoby disponoval pneumatickým pružením. Krátke nerovnosti a rolety mu už tak tak nesedia. Kolesá odskakujú v sprievode buchotu, čo sa odráža aj na stabilite. S touto daňou za výstavné športové devätnástky jednoducho treba rátať.

Prekvapuje ostrejší nábeh bŕzd zjavný hlavne pri jemnom dobrzďovaní v kolóne – vyžadujú cit. Po prepnutí do športového režimu podvozok stuhne a Talisman sa ochotnejšie preplieta sériou oblúkov rôznych polomerov. Aj systém riadenia štyroch kolies doposiaľ skôr latentný sa zrazu prejavuje. Pri ostrejšom zatočení do zákruty nastáva efekt akoby vybočenia zadnej nápravy, ktorý spoločne so systémom CSV potláča nedotáčavosť.

Možno je to aj nie celkom presným riadením s väčšou vôľou okolo základnej polohy, že pri ostrom nasadení na technickej trati nepôsobí Talisman tak presvedčivo ako niektorí jeho konkurenti. Ak však staviate na pokojnom napredovaní v zajatí jazdného komfortu, v tejto disciplíne vám vodiči od konkurencie budú mať čo závidieť.

Test Renault Talisman 1,6 dCI: Ako jazdí s malým dieselom

Zdroj: Renault

Záver

Renault Talisman vo svojom špičkovom vyhotovení je prototypom manažérskeho sedanu schopného osloviť náročnejších motoristov, ktorí si potrpia na komfort na palube, vysokú úroveň konektivity, vláčne pruženie, objemný batožinový priestor a solídnu výkonovú rezervu, ktorú nedevalvujú časté zastávky pri čerpacích staniciach. Auto ako stvorené na hltanie veľkých porcií kilometrov rezkým tempom po diaľnici.

Originálny systém riadenia štyroch kolies, ktorým tromfuje konkurenciu, mu pri jeho rozmeroch pomáha pri manévrovaní v stiesnených priestorových pomeroch, na technickej trati mu zasa pomáha stierať stratu za agilnejšími súpermi. Ak prax potvrdí pokrok v spoľahlivosti, Renault má vydláždenú cestu návratu na stratenú pozíciu v strednej triede.

Plusy:

  • nápadný vzhľad
  • košatá štandardná výbava
  • bohatá ponuka palubného systému
  • komfortné pruženie
  • pružný a úsporný motor
  • objemný kufor

Mínusy:

  • gumové riadenie
  • problematický formát pneumatík na nekvalitných cestách