Po vzor nebolo treba ísť ďaleko, veď Qashqai od Nissana – tomu sa povie zásah do čierneho. Renault s Nissanom tvoria rokmi dobre zabehnutú alianciu, a tak stačilo použiť jeho platformu a na nej rozihrať modernu podľa gusta značky s kosoštvorcom v znaku.

Importér na test ponúkol ten najakostnejší derivát – štvorkolku motorizovanú vznetovou tisícšesťstovkou a dekorovanú najvyššou možnou štandardnou výbavou Bose. Ako tu stojí, vyjde vás na 30 990 eur. Zato základ s 1,2-litrovým benzínovým štvorvalcom a predným pohonom má cenovku 17 790 eur. Medzi nami – dosť veľký rozdiel, však?

Bol to dobrý vtip

Pravdepodobne budete súhlasiť pri pohľade na toto auto, že s Nissanom Qashqai nemá nič spoločné. To však neznamená, že každému sa musí viac páčiť. Kadjar útočí na receptory motoristov v prvom rade svojou tak trochu barokovo prezdobenou fazónou masky chladiča. Ako prvý ňou zaimponoval Captur. Na obdiv ju dnes ukazuje Espace a najnovšie tiež Mégane...

Je to ako s vtipom. Najlepší je na prvé počutie. Inak všetka česť. Nás však viac zaujali až frivolne mäkké línie obzvlášť badateľné na bokoch s výrazne odsadenými blatníkmi. Efekt v prípade pastelových farieb ešte znásobuje nápadná hra svetla a tieňa. Človeku napadne, že občas pohľad stačí a človek si povie – chcem ho!

Skrátka crossover

Crossovery si získali obľubu aj preto, že sa do nich príjemne nastupuje bez ohľadu na to, či ste vodič alebo člen posádky. Aj pocit bezpečia, prameniaci z vyššej pozície nad vozovkou, láka. Kadjar vám všetko toto poskytne. Výhľad už až taký skvelý nie je. Bočné predsunuté stĺpiky karosérie schovávajú zákruty, ale aj toto je vlastnosť crossoverov všeobecne. Že vo vnútornom spätnom zrkadle vidno hlavne robustné zadné stĺpiky a potom obrovské hlavové opierky, to už ide na triko Kadjara. Škoda, že pri neobsadených zadných sedadlách sa opierky nedajú sklopiť.

Predné kreslá sú veľké a pohodlné a nad hlavou máte hromadu miesta. Športová architektúra kokpitu s vysokým stredovým panelom a krátkou radiacou pákou – to my v TRENDE milujeme. Volant s hrubým vencom tiež, len s jeho polohou šikmo k smeru jazdy sa musíme zmieriť, lebo vo vyšších autách to tak jednoducho musí byť.

Test Renault Kadjar 4x4: Plavná francúzska predstava o crossoveri

Renault Kadjar 1,6 dCi 130 4x4 Bose Zdroj: Renault

Paráda a zopár chybičiek krásy

Z architektúry palubnej dosky sála moderna a nielen z nej. Prístrojový štít tvorí elektronický displej. K nemu len jedna výhrada. Nielen otáčkomer, ale aj rýchlomer uprednostňujeme ručičkový. Ľahšie sa kontroluje rýchlosť, keď už akustické varovanie prekročenia limitu nezapnete, lebo lezie na nervy. Inak vskutku kvalitný multimediálny a navigačný systém kombinovaný s veľkou dotykovou trochu nízko umiestnenou obrazovkou, komunikuje síce v slovenčine, ale hlasové pokyny prijíma len v rozšírenejších jazykoch.

Prístrojový štít spolu s obrazovkou zasa trochu precitlivene reagujú na zmenu vonkajšieho osvetlenia. Stačí vojsť do tieňa a takmer nič nevidíte. Na druhej strane oceňujeme, že k aktivácii a vypínaniu asistenčných systémov sa netreba preklikávať. Do ich menu vniknete osobitným spínačom vľavo od volantu. Aj klimatizáciu vyregulujete klasickým spôsobom. Audiosystému Bose hrá rolu čerešničky na torte. Ale chýbajúca CD mechanika môže nielen audiofilov naštvať. Aj video si prehráte len po stiahnutí na USB.

Test Renault Kadjar 4x4: Plavná francúzska predstava o crossoveri

Renault Kadjar 1,6 dCi 130 4x4 Bose Zdroj: Renault

Kufor neurazí

Ak sa vám ujde miesto vzadu, žiadna tragédia. Čaká vás stabilná vyššia pohodlná pozícia s dobrou oporou stehien. Či je tam aj dosť miesta? Priestorovú ponuku probujeme štandardným spôsobom – figurant s výškou 180 centimetrov najprv zaujme čítankovú polohu za volantom a potom si sadne za seba.

Výsledok – od kolien po operadlo vodiča chýba osem centimetrov a nad hlavou registrujeme rovnakú rezervu. Teda dosť. Zato miesto v strede delenej lavice vyhovie len deťom, figurant aj po maximálnom vytiahnutí hlavovej opierky ju má za krkom.

Tiež batožinový priestor zanecháva dobrý dojem – svojou 472-litrovou kapacitou, pravidelným tvarom aj dvojitým dnom. Že krycia roleta momentálne prekáža, potom ju môžete práve tam uložiť. Pod ďalším dnom nachádzame už len zosilňovač audiosystému a súpravu na opravu pneumatík.

Ak na prevoz objemnejšieho nákladu kufor v základnom usporiadaní nestačí, stačí odblokovať poistky (aj zo strany kufra) a operadlá samovoľne padnú. Síce len takmer do roviny, dôležitejšie je, že na rozhraní kufra a interiéru neprekáža schod.

Test Renault Kadjar 4x4: Plavná francúzska predstava o crossoveri

Renault Kadjar 1,6 dCi 130 4x4 Bose Zdroj: Renault

Motor si pýta svoje

Naftová tisícšesťstovka dosahuje solídny maximálny výkon aj úroveň krútiaceho momentu má konkurencieschopnú. No v prípade, že ste doposiaľ jazdili s podobne disponovaným dvojlitrom, zažitá technika jazdy sotva vyhovie. Aj v tomto prípade síce platí, že pri jazde na spotrebu treba motor držať pod úrovňou 2 000 otáčok. Keď však potrebujete akcelerovať, práve hranica 2 000 otáčok je minimum a pred pokusmi o predbiehanie sa neubránite podradeniu. Hlavne v ekonomickom režime motor reaguje na pokyny akcelerátora ospalo (dá sa vypnúť).

Akcelerátor má ešte jednu zaujímavú vlastnosť. Pri slabšom tlaku na pedál môžete nadobudnúť dojem, že už ho máte stlačený až na podlahu, ale nie je. Pritlačte, on sa ešte poddá a motor zjavne ožije. Pokus o maximálnu akceleráciu si žiada poriadne naň dupnúť. Vytáčať ho až po červené pole (5 000 ot.) však nemá zmysel. Hlavne na vyššie stupne raďte aspoň o 500 otáčok skôr. A ešte jedna zaujímavosť: po vypnutí motora pri zaradenej rýchlosti zo dve sekundy podržte spojku, inak vás skompromituje trhnutie, ako keď začiatočník omylom pustí spojku.

Celkovo je tento štvorvalcový turbodiesel až prekvapivo príjemný spoločník. Má pomerne mäkký zvuk, ktorý počas jazdy diaľničným tempom (130 km/h = 2 500 otáčok) zaniká v hluku odvaľujúcich sa pneumatík. Ani pri meraní spotreby Kadjar nesklamal. Na testovacom okruhu so zaradeným predným pohonom a v ekonomickom móde dosiahol priemerných 5,7 litra na 100 kilometrov.

Test Renault Kadjar 4x4: Plavná francúzska predstava o crossoveri

Renault Kadjar 1,6 dCi 130 4x4 Bose Zdroj: Renault

Podvozok dáva na výber

Komfortne naladené pruženie drží na uzde pekné, no v triede kompaktov extrémne obutie formátu 225/45 R19. V praxi to znamená, že drobnejšie nerovnosti na vozovke veľké pneumatiky spoľahlivo „prehliadajú“, na zvlnených úsekoch viac odskakujú a na ostrejších zlomoch nepríjemne buchnú. Tým skôr, že podvozok Kadjara nepatrí k tým najúčinnejšie akusticky izolovaným, čo sme si všimli aj pri jazde po diaľnici.

Plavná jazda Kadjara si však určite nájde mnoho fanúšikov. Bude ešte komfortnejšia, ak si zvolíte adekvátnejšie sedemnásťpalcové disky kolies, ktoré vás vyjdú, len tak mimochodom, o 500 eur lacnejšie. Na druhej strane, už s devätnástkami sa Kadjar v zákrutách dosť nakláňa. Ten pocit, že sa o podvozok môžu „oprieť“, chýba. Rátajte s tým, že so sedemnástkami, ktoré majú vyššie a poddajnejšie bočnice, budete musieť v oblúkoch ešte viac ubrať z nasadenia aj stabilizačný systém bude častejšie zasahovať.

Na poľných cestách sa Kadjar s rozumným dezénom nestratí, ani keď zaprší. Stačí zvoliť režim auto (v prípade potreby pripojí záber zadných kolies) alebo ešte lepšie medzinápravovú spojku režimom Lock celkom uzavrieť. Môžete vypnúť aj stabilizačný systém spolu s protipreklzovým. Po prekročení 55 km/h sa automaticky aktivujú, aby nedovolili mýliť si Kadjara s ostrým hatchbackom a v zákrutách ho stavať na dve kolesá.

Záver

Ak sa zákazník rozhodne pre kompaktný crossover, Renault Kadjar bude jedným z hlavných kandidátov. Nielen preto, že je nový, ešte neopozeraný, ale aj pohodlný. Má pútavý zjav navonok aj zvnútra, na kvalite použitých materiálov sa nešetrilo, je aj praktický a môžete si ho vybaviť podľa gusta voľbou z množstva vzájomne sa prelínajúcich balíčkov a položiek doplnkovej výbavy, v ktorých sa až ťažko vyznať. Alebo si zvoliť tú najdrahšiu verziu ako v prípade testovaného modelu. Obsahuje takmer všetko.

Netreba byť veštcom, aby sme tušili, že štvorkolka s výbavou Bose sa nebude predávať ako teplé rožky. Jednak pre svoju komplexnú výbavu, o ktorú za tie peniaze málokto stojí, ale aj preto, že crossover s pohonom 4 x 4 nie je pre priemerného zákazníka podmienkou. Skôr bude potrebné, aby motorista nadobudol presvedčenie, že na pohon auta s 1,6-tonovou hmotnosťou postačí aj benzínová tisícdvestovka, aj keď prepĺňaná. Ak sa to podarí, Kadjar aj na Slovensku prinesie Renaultu veľmi dobrý biznis.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy Bose

ABS, BA, CSV, ASR, ESC, asistencia rozjazdu do kopca, šesť airbagov, bezpečnostné hlavové opierky, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, volič jazdných režimov, dvojzónová klimatizácia, multimediálny navigačný systém, palubný počítač, hands free karta Renault, kombinácia textilného čalúnenia s koženkou, dažďový senzor, sledovanie mŕtveho uhla, varovanie pred opustením jazdného pruhu, systém rozpoznávania dopravných značiek, upozornenie na prekročenie rýchlosti,  inteligentná asistencia parkovania (pozdĺžne kolmo, šikmo), zadná parkovacia kamera, kompletné vonkajšie osvetlenie LED, predné hmlovky s prisvecovaním do zákrut, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, 19" disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Panoramatické strešné okno, vyhrievané čelné okno, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, kožené čierne čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, špeciálne metalické laky, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...

Hodnotenie
+
nápadný vzhľad viac sa nakláňa
vizuálne podnetný a hodnotný kokpit extrémne obutie
výborný multimediálny systém chýba CD mechanika
praktický kufor
relatívne tichý a úsporný motor
bohatá výbava
komfortný podvozok
Renault Kadjar dCI 130 4 x 4 a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Renault Kadjar dCi 130 4 x 4 Nissan Qashqai 1,6 dCI 130 4 x 4 Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD Škoda Yeti 2,0 TDI 4 x 4
Zdvihový objem motora (ccm) 1598 1 197 1 995 1 968
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 96 (130)/4 000 96 (130)/4 000 100 (136)/4 000 110 (150)/3 500
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 320/1 750 320/1 750 320/1 800 – 2 500 340/1 750 – 3 000
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10.5 10.5 11.3 9,10
Maximálna rýchlosť (km/h) 190 190 181 195
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4,8 – 4,9 4.9 5.7 5,10
Počet dverí 5 5 5 5
Rázvor (mm) 2 646 2 646 2 640 2 576
Objem batožinového priestoru (l) 472 401 465 416
Cena základného modelu s DPH (€) 24 590 24 140 22 580 22 940
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov