Ešte za horúca sme vyskúšali nádejný mladoboleslavský exemplár. Nie hocijaký, ale jednu z najakostnejších verzií. Poháňa ju najvýkonnejší dvojlitrový turbodiesel, aký len Superb môže mať, v spolupráci s dvojspojkovou prevodovkou DSG. Už i tak zaujímavú zostavu ešte zhodnocuje pohon štyroch kolies.

Skrátka – auto pre náročnejšieho motoristu, ochotného a schopného zaplatiť zaň 35 760 eur, prípadne ešte viac. Napríklad 43-tisíc, ako si pýta tento kus s o stupeň vyššou výbavou Style a hromadou doplnkových položiek.

Nebývalých menej milimetrov

Je to na pohľad kusisko auta, ale... pri nezmenenej šírke a rovnakom rázvore v porovnaní s limuzínou má o 5 mm kratšiu karosériu. Ba aj pohotovostná hmotnosť stúpla len zanedbateľne – o dve desiatky kilogramov. To sa kombíkom nestáva, veď centimetre a kilogramy navyše prinášajú vyššiu úžitkovú hodnotu a spevňujú karosériu.

Ale k fazóne. Tú užitočnejšiu zadnú partiu dizajnéri „prilepili“ k celku do tej miery úspešne, že vyzerá celkom konzistentne a proporčne vyvážene. Je to aj tým, že predný previs nepatrí k tým najkratším, preto ani zadný štylisticky nemiestne nevyčnieva. Zvažujúca sa strecha v symbióze s hranatými kontúrami profil potešiteľne zoštíhľuje. Zadnou partiou podobne ako liftback tak trochu pripomína audi. Páčia sa nám členitý nárazník aj do difúzora upratané výfukové koncovky.

Test novej Škody Superb Combi: Ako naplní očakávania?

Škoda Superb Combi 2,0 TDI 4 x 4 Zdroj: Škoda

Opierka za krokom

Kombi je predovšetkým o priestrannosti interiéru a praktickosti. Preto kreslo vodiča ešte musí chvíľu čakať a prednosť dostávajú dojmy zo zadnej lavice. Pravdu? Veľmi dobré. Už svietiaci displej tretej zóny automatickej klimatizácie navodzuje pocit luxusu a poťah sedadiel kombinujúci Alcantaru s kožou ho ešte dupľuje.

Pohodlné stabilné sedenie s oporou stehien a priepasť deliacu kolená od operadiel predných sedadiel sme zažili už v liftbacku. Tam sme si pochvaľovali aj vzdialenú strechu, ktorá by nemala rušiť ani dvojmetrového basketbalistu. V kombi určite nie je nižšia, možno že sa o pár milimetrov klenie ešte vyššie, ale čakali sme väčší rozdiel.

Medzigeneračný posun v šírke interiéru o päť centimetrov si musíte všimnúť už voľným okom a pocítite ho, keď sa usadíte v trojici. Aj tak miesto v strede odporúčame vypustiť a radšej si zvýšiť radosť z jazdy sklopením lakťovej opierky. Miesto v strede môžete tiež rezervovať pre dieťa, ale už odrastený pasažier by sa s hlavovou opierkou za krkom necítil bezpečne a viac sa vysunúť nedá.

Test novej Škody Superb Combi: Ako naplní očakávania?

Škoda Superb Combi 2,0 TDI 4 x 4 Zdroj: Škoda

Kufor za všetky drobné

Kým kufor liftbacku je paráda, batožinový priestor Superba Combi asi navrhovali českí chalupári. Virtuálny pedál, ktorý otvorí elektricky ovládané obrovské veko kopancom do priestoru pod nárazníkom, je už len čerešnička na torte. Kryciu roletu odsuniete do polovice jemným úderom zhora, ďalším celkom. A ten vnútrajšok. Svojou veľkosťou pripomína vypratanú detskú izbu v petržalskom paneláku.

Dôsledne okobercovaný má pravidelný tvar bez hluchých miest, ale na rozdiel od nej je priestranný. To znamená široký, hlboký a taký dlhý, že pomenší motorista si musí po zakotúľané drobnosti doň vliezť. Naložíte tam menšiu almaru, hromadu vriec hnojív a mulčovacej kôry do záhrady alebo tiež početnú zostavu kufrov pre členov posádky pred cestou do vzdialenejšieho zahraničia. Ako sme si u praktických českých áut už zvykli, nechýbajú početné závesné háčiky ani sieťový program.

Novinkou sú samolepiace segmenty schopné stabilizovať náklad tam, kam ho uložíte. V tuneli za sklopnou opierkou prepravíte aj dlhšie lyže. Vo výbave nachádzame baterku aj malú rezervu na samom dne kufra.

V medzipodlahe je zasa dostatok miesta napríklad aj na uloženie krycej rolety, ak by na svojom mieste prekážala. Ak základný objem kufra predsa len nestačí, skontrolujte nosnosť, lebo s najväčšou pravdepodobnosťou sa ju chystáte prekročiť. Keď odblokujete operadlá z interiéru alebo zo strany kufra, padnú a vytvoria s dnom kufra takmer rovinu. Niet čo dodať.

Test novej Škody Superb Combi: Ako naplní očakávania?

Škoda Superb Combi 2015 Zdroj: Škoda

Svojský kokpit

Kokpit Superba sme hodnotili už pri teste Liftbacku, tak len telegraficky. Prezentuje sa typickou škodováckou architektúrou, ale pocit tesnejšej vodičskej intimity tu nehľadajte. Na rozdiel od niektorých nakašírovaných prémiových modelov, ktoré vytvárajú pocit istej vodičskej športovo – stiesnenej intimity, tu to nezažijete. Superb súperov valcuje priestorom a voľnosťou pohybu vodiča.

Preto sa hodí aj pre vodičov nadštandardných telesných proporcií, ktorí si potrpia na veľkoryso dimenzované a zároveň dobre tvarované predné kreslá s plným elektrickým servisom. Vari len možnosť predĺžiť si sedák na mieru chýba. Športovejšie založení vodiči by asi privítali volant kolmejšie orientovaný k smeru jazdy a vyššie situovanú centrálna obrazovku. Naopak, vysoko hodnotíme veľkosť a početnosť odkladacích priestorov.

Test novej Škody Superb Combi: Ako naplní očakávania?

Škoda Superb Combi 2015 Zdroj: Škoda

Aj v Nemecku stíha

Vznetový štvorvalec plní emisnú normu Euro 6 a na to potrebuje osobitnú nádrž s roztokom AdBlue. Tá jemne zvyšuje náklady prevádzky a bez nej Superb odmieta jazdiť. Vyvažovacie hriadele hojne použité v motore sa starajú o relatívne pokojný chod. Pritom typické echo turbodiesla zaniká s vyššími prevodovými stupňami a rastúcou rýchlosťou v aerodynamickom šume a hluku od pneumatík.

Systém štart/stop pri zastávkach motor otravne poctivo vypína, ale neštartuje paralelne s uvoľnením brzdy, ale až po stlačení akcelerátora. Preto počas zastávok netreba stáť na brzde, zároveň však viac zdržuje. Preto ho často odpájame. Motor je pružný a disponuje bohatou výkonovou rezervou. S takouto výbavou s prehľadom udržuje vysoké tempo aj na nemeckých diaľniciach. Ale ak záleží na okamžitej reakcii na stlačenie akcelerátora, treba zvoliť športový režim.

Prevodovka dokáže ťažiť zo sily motora v záujme ekonomiky jazdy. K podradeniu ju skôr ako nízke otáčky prinúti ráznejší tlakom na plynový pedál. Samozrejme, že nás zaujímalo,  nakoľko pohon štyroch kolies zvyšuje apetít v porovnaní s prednokolkou. S rovnako motorizovaným liftbackom sme na testovacom okruhu zaznamenali priemerných 5,4 l/100 km a Superb Combi 4 x 4 si vypýtal rovných šesť litrov.

Test novej Škody Superb Combi: Ako naplní očakávania?

Škoda Superb Combi 2015 Zdroj: Škoda

Každému podľa gusta

Už sme vyprobovali liftback s predným pohonom a ultimatívnym obutím formátu 235/40 R19. Teraz sa predvádza kombi s pohonom na všetky štyri a civilnejším rozmerom pneumatík 235/45 R18. Možno budete prekvapení, ale žiadny zásadný rozdiel nepociťujeme. V režime Comfort sa „kombík“ nesie ako zaoceánsky parník – dôstojne a na zvlnenom povrchu pohojdávajúco, no nie až tak ako limuzína.

Na slovenských cestách pôsobí ako balzam na nervy – prípad od prípadu aj na ubolené kríže. Nie je to však tá správna konfigurácia na zrýchlené prechádzanie série ostrejších oblúkov. Karoséria sa viac nakláňa, pneumatiky nedotáčavo gumujú. Chce to prekliknúť sa spínačom k režimu Sport a je to hneď iná káva. Kývanie karosérie skrátia prestavené adaptívne tlmiče DCC, o podvozok sa dá spoľahlivejšie oprieť a systém XDS+ pribrzďovaním vnútorného kolesa poctivo smeruje koráb za volantom.

Výjazd z oblúka pod plynom nadobúda športovejší charakter, až keď prevodovku odbremeníme od planých úvah voľbou toho správneho prevodu – natvrdo lopatkami pod volantom. Len prínos poháňanej zadnej nápravy v zákrutách ani pri hraničnom tempe necítiť. Zrejme sa ukáže až na mokrom podklade či na snehu. A ešte jedna poznámka. Našu výhradu k hlučnejšiemu podvozku v športovom móde a na rozbitom podklade po skúsenosti s mäkšími pneumatikami škrtáme.

Test novej Škody Superb Combi: Ako naplní očakávania?

Škoda Superb Combi 2015 Zdroj: Škoda

Záver

Nová Škoda Superb Combi rovnako ako liftback očakávania plní a v jednotlivostiach ich aj predbieha. Vyzerá zaujímavo, ani v spoločnosti prémiových modelov strednej triedy nepôsobí menejcenným dojmom. Akurát jej chýbajú výraznejšie osobnostné črty. Priestorovými pomermi v interiéri, veľkosťou batožinového priestoru a praktickosťou prekonáva svojich konkurentov.

Zaradenie adaptívneho podvozka do ponuky doplnkovej výbavy sa Superb stáva univerzálnejším. Ocenia ho najmä motoristi, ktorí si na kvalitu ciest stredoeurópskeho charakteru odmietajú zvykať. Očakávame, že pod náporom tohto modelu VW Passat Variant čoskoro odstúpi pozíciu na čele fleetového autobiznisu strednej triedy (na Slovensku).

Test novej Škody Superb Combi: Ako naplní očakávania?

Škoda Superb Combi 2,0 TDI 4 x 4 Zdroj: Škoda

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ESC vrátane – ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, RBS, MKB, deväť airbagov, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, dvojzónová klimatizácia, rádio so 6,5" dotykovým displejom, USB, Apple konektivita, SD slot a Mirror link, Bluetooth s hlasovým ovládaním, Bi-xenónové svetlomety s funkciou AFS, s LED denným svietením a výsuvné integrované ostrekovače svetlometov, predné hmlovky s funkciou Corner, pakovacie senzory vpredu aj vzadu, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Rozpoznávanie únavy vodiča, asistencia udržania jazdného pruhu, trojzónová klimatizácia, adaptívny tempomat, adaptívny podvozok, navigačný systém Columbus s 8" dotykovým displejom, mapový podklad Európy na internej pamäti prístroja, 2× SD slot, WLAN, virtuálny pedál a elektrické otváranie piatych dverí, systém bezkľúčového odomykania, zamykania a štartovania, automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, asistencia rozjazdu do kopca, vyhrievané dýzy ostrekovača čelného skla, strešné lyžiny, 18" alebo 19" disky kolies z ľahkých zliatin...

Test novej Škody Superb Combi: Ako naplní očakávania?

Škoda Superb Combi 2,0 TDI 4 x 4 Zdroj: Škoda

Hodnotenie
+
pôsobivý zjav občas váhajúca prevodovka
priestranný interiér spomalený systém štart/stop
obrovský batožinový priestor
výkonný a úsporný motor
vláčne pruženie
Škoda Superb Combi 2,0 TDI a porovnateľné modely na slovenskom trhu
Škoda Superb combi 2,0 TDI 4 x 4 Mazda 6 Wagon CD 175 Peugeot 508 SW 2,2 BlueHDI VW Passat Variant 2,0 TDI BMT
Zdvihový objem motora (ccm) 1 968 2 191 2 179 1 968
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 140(190)/3 500 – 4 000 129 (175)/4 500 133 (180)/3 750 140(190)/3 500 – 4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 400/1 750 – 3 250 420/2 000 400/2 000 400/1 750 – 3 000
Prevodovka 6-st. automatická 6-st. automatická 6-st. automatická 6-st. automatická
Pohon 4 x 4 4 x 4 predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,70 9.1 9.4 7,90
Maximálna rýchlosť (km/h) 228 201 226 233
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5,10 5.4 4.5 4.6
Rázvor (mm) 2 841 2 750 2 817 2 791
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 660 522 550 650
Cena základného modelu s DPH (€) 35 760 36 690 35 090 39 360
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov