Na prvý pohľad ba aj tie ostatné – typický súčasný rukopis dizajnérskeho tímu Volkswagenu. Tradične chladný, pritom precízny a vybalansovaný, na aký fanúšikovia značky s centrálou vo Wolfsburgu nedajú dopustiť. Tiguan v porovnaní s predchádzajúcou generáciou absolvoval aj voľným okom znateľný posun v proporciách. Má o 60 mm dlhšiu a o 30 mm širšiu karosériu a na strane druhej o 30 mm nižšiu siluetu. Pritom vôbec nie mimochodom je aj o cca 50 kg ľahší.
Novému outfitu udala tón hranatejšia fazóna. Ak sa vám v minulosti nemohlo stať, že si zaoblené úzke a vysoké stvorenie pomýlite s podstatne robustnejším Touaregom, nový Tiguan svojho väčšieho príbuzného skutočne pripomína, čo určite zvyšuje jeho bonitu.
Všetko pod kontrolou
Kokpit pôsobí vzdušnejším dojmom ako v minulej generácii – je aj evidentne priestrannejší. Pritom palubná doska len málo zasahuje do zóny vodiča. K SUV vyšší posed pasuje, v Tiguane si ho tiež vychutnáte. S ním ruka v ruke prichádza bonus dobrého výhľadu nielen dopredu a do strán, ale aj smerom vzad. Ak zadné sedadlá nie sú práve obsadené, hlavové opierky môžete nasunúť na operadlá tak, aby neprekážali. Senzory a príplatková kamera sa napriek tomu oplatia.
Ak si vo vodičskej pozícii potrpíte na sedadlo, do ktorého sa telo zaborí, na úrovni Comfortline ho mať nebudete. Toto má len priemerné bočné vedenie, pričom navodzuje pocit, že sedíte na ňom a nie v ňom. Ergonomicky je však všetko v poriadku. Ovládacie prvky sú v bezprostrednom dosahu, nič neprekáža. Príplatkový digitálny prístrojový štít (známy už z Passata) spolu s centrálnou dotykovou obrazovkou informačného a mediálneho systému (komunikuje aj v slovenčine) osviežujú inak funkcionalistický dizajn palubnej dosky à la Golf.
Nový Tiguan však môže mať aj Head-up displej, len si ho treba priplatiť. Kvalitné mäkké plasty sú všade, kde sa dajú očakávať – včítane podokenných parapetov. Rádio dopĺňa CD prehrávač (s dvoma SD slotmi) umiestnený v schránke pred spolujazdcom. Veľké priečinky vo dverách pojmú fľašu, zápisník formátu A4 aj drobnosti. Nad oknom zas čaká puzdro na okuliare.
Volkswagen Tiguan 3 Zdroj: Volkswagen
Niet čo vytknúť
Ak sa vám ušli lístky až do druhého radu, žiadna tragédia. Neprídete o pohodlné nastupovanie, vyšší posed ani o žiadanú oporu stehien. Pritom Tiguan tu má miesto na rozdávanie. To nie je o pocite. Túto informáciu odhaľuje triviálny test so 180 centimetrov vysokým figurantom čítankovo usadeným za volantom a potom „za sebou“. Tých pätnásť centimetrov od kolien po operadlo a ďalších 12 nad hlavou by malo bohato stačiť. Platí pre delenú lavicu v krajnej zadnej polohe. Tú si môžete pozdĺžne posúvať až maximálne dopredu aj tak sa kolená operadla nedotknú.
Zadné delené operadlá sa zas dajú plynulo polohovať a spolu s operadlom spolujazdca aj vodorovne sklopiť. Ako v lepšom MPV. MPV pripomínajú tiež sklopné stolíky na zadnej strane operadiel predných sedadiel. Paletu dobrých správ dopĺňa tretia zóna automatickej klimatizácie už v štandarde a potom také drobnosti ako USB vstup či elektrická zásuvka poruke.
Batožinový priestor má Tiguan na SUV až prekvapivo veľký, ale deklarovaných 615 litrov základného objemu berte len podmienečne. Tento údaj ráta so zadnou lavicou odsunutou maximálne dopredu, no nám sa v Tiguane najpohodlnejšie sedí, keď kotví celkom vzadu. Potom však môžeme rátať len s 520 litrami. Navyše je tu aj minirezerva – aj o tú je kufor skromnejší.
Vyberateľná podlaha, ktorá vytvára dvojité dno, sa stará o plynulý prechod do interiéru po sklopení zadných operadiel. Sklopiť ich môžete z interiéru, ale aj zo strany kufra. Keď položíte ich strednú časť, môžete do interiéru prestrčiť viacero párov lyží. K tomu nízka nakladacia hrana a veko otvárateľné pohybom nohy pod zadným nárazníkom - otvoriť aj zavrieť ho môžete spínačom v kabíne alebo na kľúči.
Volkswagen Tiguan 4 Zdroj: Volkswagen
Pohodový tandem
Kombinácia vznetového dvojlitra stredného výkonu so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou robí z Tiguana auto s príjemným charakterom. Bežným nárokom plne vyhovuje aj svojim dynamickým potenciálom. Imponuje plynulý ťah motora bez dier a kopancov, pritom softvér prevodovky je nastavený tak, aby motor v danom jazdnom režime udržala v minimálnych otáčkach. To znamená, že pri bežnom napredovaní sa všetko odohráva hlboko pod hranicou 2000 otáčok, pričom nehrozia komplexy, že by ste nestíhali tempu premávky kdekoľvek.
Keď zvolíte ekonomický režim, po ubratí plynu systém pohonu prejde automaticky do voľnobehu. Dvojspojková prevodovka si počas testu odpustila čo i len jeden prehrešok voči plynulosti záberu, len systém štart/stop funguje, akoby mal vždy viac času ako vodič, preto ostával väčšinou vypnutý.
Hoci motor sám osebe nepatrí k najtichším, na palubu preniká len dobre utlmený hlboký tón bez dunenia. Pod plným plynom prevodovka radí pri 4500 otáčkach, pritom nezáleží, aký režim máte zvolený. V športovom móde však motor rýchlejšie reaguje na pokyny akcelerátora, lebo prevodovka udržuje štvorvalec vo vyšších otáčkach. Ak preklopíte páku do sekvenčného módu, máte šancu preradiť až po hranicu 5000 otáčok, a ak ju nevyužijete, prevodovka to zariadi.
Dobrý pocit z tandemu motor – prevodovka vrcholí pri meraní spotreby. Takto vybavený Tiguan náš okruh zvládol za priemerných 6,0 l/100 km.
Volkswagen Tiguan 5 Zdroj: Volkswagen
Univerzál
Podvozok vybavený adaptívnymi tlmičmi pruženia a pneumatikami formátu 235/55 R18 charakterizuje vláčny prejav, ktorý dosahuje maximum v komfortnom móde. Skvele filtruje nerovnosti, pritom kabína je výborne izolovaná od hluku kolies. Opačný extrém nastane v športovom móde. Nielen že prevodovka podradí, ale aj riadenie je priamejšie, podvozok výrazne stuhne a minimalizuje nežiaduce pohyby karosérie. V zákrutách síce cítiť vrodenú nedotáčavosť, rovnako pocítite, ako s ňou bojuje XDS a Tiguana smeruje k vnútornému okraju zákrut.
Do ľahšieho terénu toto SUV kvalifikuje nielen svetlá výška 200 mm, ale aj systém 4MotionActice Control. Prostredníctvom otočného ovládača si môžete zvoliť jeden z piatich jazdných režimov – popri cestnom tiež na zasneženú vozovku, do terénu a potom je k dispozícii aj individuálne nastavenie. Pritom najdôležitejšia je funkcia, ktorá v rámci daného módu optimálne dávkuje krútiaci moment, takmer bez ohľadu na zručnosť vodiča. Prispôsobuje sa, samozrejme, aj systém stabilizácie, protipreklzový systém a funkcia ABS.
Pre tých, ktorí Tiguana častejšie mienia posielať mimo spevnených ciest, je pripravený offroadový balík, ktorý redukuje predný previs a zlepšuje hodnotu nájazdového uhlu.
Volkswagen Tiguan 6 Zdroj: Volkswagen
Záver
Nový Tiguan prekvapil a neprekvapil zároveň. Neprekvapil svojím vzhľadom. Zvonku a znútra vyzerá tak, ako keď hodnoty DNA značky Volkswagen hodíte do počítača a ten narysuje jeho obrázok v 3D na úrovni súčasného poznania. Tam, kde vládne optimalizácia, zvyčajne chýba emócia.
Obráťme list. Ako ste si asi všimli, po týždennom spolužití máme problém Tiguanu čokoľvek vytknúť. Je to kompaktné SUV, ktoré je na ceste ako doma a má dobrú výbavičku tiež do terénu vysoko nad rámec svetlej výšky. Interiér zasa boduje priestrannosťou a variabilným usporiadaním podľa vzoru lepších MPV. Pohonná jednotka spolu s prevodovkou plnia všetky úlohy mierne nad očakávanie a svoje promo končia nízkou spotrebou. Tiguan sa nedá vytnúť nedostatok odkladacích priestorov ani úroveň konektivity.
Možno vás sterilná precíznosť, ktorá z Tiguana sála, za srdce nechytí, ale ak dostane priestor rozum, ten nepustí.
Hodnotenie
Plusy:
- priestranný a variabilný interiér
- objemný kufor
- úsporný tandem motor – prevodovka
- univerzálny podvozok
- ovládateľnosť
- vysoká úroveň štandardnej aj doplnkovej výbavy
Mínusy:
- posed za volantom
- štart/stop reaguje ospalo
Najvýznamnejšie prvky výbavy Comfortline: ESC, ABS s EBV, ASR, EDS, MSR, XDS, sedem airbagov, multikolízna brzda, rozpoznávanie kolízie s chodcom s funkciou núdzového brzdenia, asistencia zachovania jazdného pruhu, palubný počítač, rádio s CD a 5" dotykovým displejom, trojzónová klimatizácia, balík Connectivity, elektronická parkovačka, multifunkčný 3-ramenný volant v koži s radiacimi páčkami, nastavenie jazdného profilu, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, komfortné predné sedadlá s textilným poťahom, rekuperácia energie pri brzdení, parkovacie senzory, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy: Bočné airbagy vzadu, adaptívny tempomat, rádio s CD prehrávačom a 8" farebným dotykovým displejom, asistencia zastavenia vozidla v núdzových situáciách, predné svetlomety LED s automatickým natáčaním do zákrut, balík Off-road, Head-up displej, exteriér R-line, interiér R-line, ergoActive sedadlo vodiča, elektricky nastaviteľné predné sedadlá s pamäťou, asistencia parkovania, zadná kamera, asistencia manipulácie s prívesom, strešné lyžiny, 18" až 20" disky kolies z ľahkých zliatin...