Ak zo zorného poľa vypustíme exotické super luxusné modely značiek, ktoré na Slovensku nemajú zastúpenie, potom limuzína BMW radu 7 hrá v automobilovej hitparáde extraligu. Nová – šiesta generácia sa vracia do ringu, aby pokračovala v súboji s tradičnými súpermi, medzi ktorých patria predovšetkým Audi A8 a Mercedes-Benz triedy S.

Testovaný špičkový derivát BMW 750 Li xDrive poháňa najvýkonnejší motor z aktuálnej ponuky pre sedmičkový rad – vidlicový osemvalec kombinovaný s pohonom štyroch kolies. Ak by toho bolo ešte málo, táto technika sídli v predĺženej karosérii.

Už základná cena 117 050 eur budí rešpekt, no v tomto konkrétnom prípade ju doplnková výbava, v ktorej nechýba ani športová automatická prevodovka ani balík sedenia Executive Lounge, vytlačila takmer na 170-tisíc. Ak sa pýtate, kto sa má v takomto aute vlastne voziť na prominentnom mieste vzadu vpravo, tak napríklad prezident... alebo aj špičkový hokejista na dôchodku, ktorý sa trebárs kvôli načatým krížom musel zbaviť svojho Ferrari.

Imperatív štíhlosti

Pri kreovaní exteriéru dizajnéri zvolili konzervatívny prístup, pripomínajúci diskrétny facelift. V triede luxusných áut žiadne prekvapenie. Tak si aspoň všimnime dominantné znaky, ktoré novinku identifikujú.

Väčšiu prednú masku v tvare obličiek aktuálne ani retrospektívne na žiadnom BMW nenájdete. Jej aktívne lamely (riadené počítačom v závislosti od prevádzkovej teploty motora) môžu byť aj nepriedušne zavreté, vtedy je bavorák najaerodynamickejší.

Ďalej novinku charakterizuje štíhlosť, potom laserové svetlomety, ktoré akoby vtekali do otvoru náporového chladenia, znížená predná kapota či zadná partia s orámovanými výfukovými hrdlami a so zdokonalenou, efektnejšie upratanou LED technológiou združeného osvetlenia.

Test nového BMW 7 v predĺženej verzii: Boduje najmä jazdou

BMW 750 Li xDrive Zdroj: BMW

Útok na zmyslové orgány

Po usadnutí za volant základný dojmotvorný tón udáva bohato prešívaná koža kombinovaná so vzdušným textilom na sedadlách, rovnaký materiál obopína tiež palubnú dosku. Pohľad skĺzne na elegantne vypracované drevené obklady, pozinkované a porcelánové spínače.

Keď sa zotmie, atmosféru dokresľuje nielen famózne ambientne osvetlenie. Panoramatická strecha a dvanásť reproduktorov audiosystému Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound tiež pritlmene žiaria. Atmosféru kokpitu kompletizuje jedna z ôsmich aróm parfumu značky Annabelle Kanzow-Coffinet. Len si vybrať.

Test nového BMW 7 v predĺženej verzii: Boduje najmä jazdou

BMW 750 Li xDrive Zdroj: BMW

Stačí gesto

V BMW sa stalo sa dobrým zvykom, že palubná doska sa svojou centrálnou časťou obracia smerom k vodičovi. Platí to aj v novej sedmičke. Infotainment už môžete ovládať okrem centrálnej ružice aj dotykom na širokouhlej obrazovke.

Do kolien vás možno pošle až informácia, že aj pohybom prstov, len tak vo vzduchu. Chce to správne si oprieť lakeť o opierku a ukazovákom alebo dvoma prstami vyčariť požadované gesto voči senzorom pohybu. Napríklad kruhovým upravíte hlasitosť, pohybom dvoch prstov naproti displeju zmeníte naladenú rozhlasovú stanicu, mávnutím odmietnete telefonický hovor...

Až márnotratne skvelé! Len občas to nefunguje – zrejme vlastnou nešikovnosťou. A tak sľubujeme, že si gestá vycibríme, a dúfame, že BMW zas popracuje na „blbuvzdornosti“ systému.

Test nového BMW 7 v predĺženej verzii: Boduje najmä jazdou

BMW 750 Li xDrive Zdroj: BMW

Prekvapenia na pokračovanie

Kreslo vodiča tiež stojí za všetky drobné. Priblížite k nemu dlaň zboku a displej vyznačí konkrétnu partiu čalúnenia, ktorú si môžete elektrickým spínačom doregulovať. Na výber sa núka niekoľko druhov masážnych programov. V ich spoločnosti ventilácia a vyhrievanie (vrátane volantu) sú nezaujímavé.

Nový Head up displej je väčší a podáva komplexnejšie informácie. Stále však platí, že v momente, ako si nasadíte polarizačné okuliare, akoby nebol. Informačný systém iDrive už disponuje aj dotykovou obrazovkou, no pohybovať sa v menu môžete aj prostredníctvom osvedčenej ovládacej ružice.

Kamerový systém sníma každý zorný uhol a tiež reaguje na gestá. Pritom občas navodzuje pocit, že sa kamera pohybuje po lane nad autom ako nad futbalovým štadiónom. Len sa treba v plejáde ponúkaných obrazov správne a včas zorientovať. Hlavne skôr, ako odtrhnete nárazník na susednom aute.

Zvedavosť graduje inteligentný kľúč s displejom (Display Key). Môžete si na ňom aj z domu zistiť stav palivovej nádrže, termín najbližšej servisnej prehliadky, ale aj odomknúť a zamknúť na aute dvere či batožinový priestor. Jeho prostredníctvom pošlete svojho bavoráka do garáže, ani doň nemusíte nasadnúť. Funguje to aj opačným smerom – z garáže alebo z úzkeho parkovacieho miesta von. Nemôžeme však potvrdiť, lebo jeden z vôbec prvých vyrobených testovaných exemplárov ešte nemá túto funkciu nakonfigurovanú.

Mimochodom, Display Key napája batéria, ktorá na jedno nabitie vydrží asi týždeň. Poviete si – hendikep. Zmeníte názor po informácii, že kľúč sa dá nabíjať nielen cez USB konektor, ale aj bezdrôtovo – keď spočíva v lakťovej opierke.

Test nového BMW 7 v predĺženej verzii: Boduje najmä jazdou

BMW 750 Li xDrive Zdroj: BMW

V blaženej nečinnosti

Štvormiestna verzia si vezie vzadu dve komfortné kreslá Executive Lounge. Predĺžený rázvor sa stará, že vzdialenosť kolien od operadiel „takmer v nedohľadne“ škoda merať.

Ak si vyberiete to správne kreslo (vpravo), môžete si ho nielen elektricky doladiť na mieru (ako to ľavé), ale navyše aj aktivovať odsun (neobsadeného) predného sedadla maximálne dopredu. Paralelne sa predné operadlo preklopí dopredu, hlavová opierka zmizne zo zorného poľa, aby ste mali nerušený výhľad pred auto, a obrazovka infotainmentu zaujme ten správny uhol. Nakoniec sa vyklopí nožná opierka a veziete sa napoly ležmo. Dalo by sa v nej zotrvať aj týždeň. Ak zatúžite prerušiť blaženú nečinnosť, vyberiete zo stredovej lakťovej opierky tablet od Samsungu a vyťukáte si masáž, doregulujete výkon klimatizácie, mrknete na dáta navigácie...

Keby nie batožinového priestoru, nebolo by čo v tejto kapitole vyčítať. Kufor má síce konkurencieschopnú kapacitu 515 litrov, je však trochu neproporcionálny. Presnejšie – úzky a dlhý.

Test nového BMW 7 v predĺženej verzii: Boduje najmä jazdou

BMW 750 Li xDrive Zdroj: BMW

Nevyčerpateľný potenciál

Benzínový 4,4-litrový osemvalec Biturbo, to je momentálne špičkový agregát z aktuálnej ponuky pre novú sedmičku. Iný motor sa ani k tejto predĺženej verzii nedodáva. Reklamu si robí dynamickými parametrami, potom takmer hrobovým tichom pri voľnobehu a tiahlym sýtym, no až hriešne utlmeným echom pri maximálnej akcelerácii.

V jazdných režimoch medzi týmito dvoma extrémami si ho takmer neuvedomujete. Pod pravačkou na akcelerátore akurát cítiť takmer nevyčerpateľný potenciál. Ide krásne za plynom bez turboefektu.

Len pri pokusoch o maximálny odpich z miesta, keď dupnete na akcelerátor, sa chvíľu nič nedeje. To osemstupňová prevodovka ZF dáva ozubeniu čas, aby sa do seba šetrným spôsobom zakliesnilo. Ďalej už radí s kadenciou kalašnikova. V manuálnom režime dokonca podrží zaradený prevod až do obmedzovača, čo danému typu auta celkom nesvedčí, ale keď už ste sa rozhodli pre športovú prevodovku, tak ju máte.

Mimochodom, športovo založený vodič si v tomto aute sotva príde na svoje. Aj keď gniavite plyn, čo to dá, pocit rýchlosti sa nedostavuje, ani keď strelka rýchlomeru stúpa k úrovni troch „vodičákov“.

Ako je na tom prominent medzi BMW 7 s ekonomikou prevádzky? Náš testovací okruh zajazdil za priemerných 10,2 l/100 km. Na porovnanie, o triedu nižšie situovaný Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC rovnakú trať absolvoval s priemerom 10,9 l/100 km.

Test nového BMW 7 v predĺženej verzii: Boduje najmä jazdou

BMW 750 Li xDrive Zdroj: BMW

Ako v bavlnke

Testovaný exemplár sa predstavuje s netradične defenzívnym obutím formátu 245/50 R18. Tieto „balóny“ spoločne s adaptívnym pneumatickým pružením na oboch nápravách sa starajú o maximálnu pohodu na palube, aj keď vozovka stráca dobrú povesť. Žiadne nervy trhajúce údery sa nekonajú ani po absolvovaní sekcií s vytrhaným asfaltom. Takto sa má vystrojiť auto na test na Slovensku.

Vodičom dávame však do pozornosti hlavne jeho ovládateľnosť. Pri prejazde oblúkov nepríjemný efekt dlhočizného rázvoru eliminuje riadená zadná náprava, odstredivé sily zas koriguje medzigeneračný pokles hmotnosti. K tomu nižšie ťažisko, skvelé riadenie a počiatočný rešpekt z usmerňovania kolosa na technickej trati sa rýchlo vytráca.

Bavorák absolvuje náročné sekcie tak, ako sa na BMW patrí – neutrálne. Do zákrut ho netreba nútiť a z nich ho nevynáša. A keď má odstredivá sila predsa len prevahu, šmýka sa súčasne všetkými štyrmi.

Test nového BMW 7 v predĺženej verzii: Boduje najmä jazdou

BMW 750 Li xDrive Zdroj: BMW

Záver

Nové BMW radu 7 je mimoriadny zjav už tým, že patrí do triedy luxusných sedanov aj preto, že oslovuje prominentov. „Vychytávky“ typu – ovládanie audiosystému gestami alebo schopnosť zaparkovať v úzkom priestore bez vodiča za volantom a niektoré ďalšie považujeme síce za panské huncútstvo bez výraznejšieho praktického efektu, ale je dobré, že ich nový bavorák má. Pútajú mediálnu pozornosť a dokumentujú technickú erudíciu značky.

Nás nová sedmička oslovila predovšetkým úrovňou komfortu na svojej palube, na ktorú je fajnový zákazník zrejme najviac citlivý, a potom ovládateľnosťou, do ktorej výrobca masívne zainvestoval, keď sa mu podarilo medzigeneračne výrazne znížiť hmotnosť svojho modelu. Veľkým prínosom hlavne pri verzii s predĺženým rázvorom je aj riadená zadná náprava.

Test nového BMW 7 v predĺženej verzii: Boduje najmä jazdou

BMW 750 Li xDrive Zdroj: BMW

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

  • ABS, BA, DSC, DTC, šesť airbagov, komfortný prístup a štartovanie, automatické Soft-zatváranie dverí, štvorzónová klimatizácia, navigácia Professional, Head-up displej, hi-fi systém, DVD, zadná kamera, kožené čalúnenie, podsvietenie interiéru Ambiente, ostrekovače svetlometov, asistencia diaľkových svetiel, BMW núdzové volanie, BMW Teleservices, BMW ConnectedDrive Services, multifunkčný prístrojový panel so špecifickým vyobrazením jazdných režimov, adaptívne vzduchové pruženie na oboch nápravách, päť miest na sedenie, kontrola tlaku v pneumatikách, pneumatiky runflat s núdzovým dojazdom, 19" disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

  • Športová automatická prevodovka, integrované aktívne riadenie, tuner DAB, Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System,Executive Drive Pro vrátane spracovania dát z kamery, komfortné sedadlá vzadu s elektrickým ovládaním, balík sedenia Executive Lounge, klimakomfortné vrstvené sklá, klimakomfortné čelné sklo, BMW kľúč s displejom, panoramatické strešné okno, prístrojová doska potiahnutá kožou, balík Ambient Air, masážna funkcia pre vodiča a spolujazdca, ovládacie prvky s keramickým povrchom, LED hmlovky, Driving Assistant Plus, BMW laserové svetlomety, kamerový pohľad na okolie vozidla, asistencia parkovania, mobilná kompatibilita vrátane bezdrôtového nabíjania mobilných telefónov, ovládanie vybraných funkcií vozidla gestami, BMW nočné videnie s rozpoznaním osôb, slnečné rolety, 20" disky kolies s keramickým povrchom, LED hmlovky, Driving Assistant Plus...
Hodnotenie
+
veľký výkonový potenciál relatívne úzky a dlhý batožinový priestor
nízky aerodynamický šum
ovládateľnosť
komfortné pruženie
vybavenosť najnovšími technológiami
BMW 750Li xDrive a porovnateľné modely na slovenskom trhu
BMW 750 Li xDrive Audi A8 L 4,0 TFSI V8 Quattro Lexus LS600h L Mercedes-Benz S 500 4Matic L
Zdvihový objem motora (ccm) 4 395 3 993 4 996 4 663
Usporiadanie spaľovacieho motora V8 V8 V8 V8
Elektromotor synchrónny
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 330 (450)/5 500 – 6 000 320 (435)/5 100 – 6 000 290 (394)/6 400 335 (456)/5 250 – 5 500
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 650/1 800 – 4 500 600/1 500 – 5 000 520/4 000 700/1 800 – 3 500
Maximálny výkon hybridného systému (kW/k) 327/445
Prevodovka 8-st. automatická 8-st. automatická bezstupňová 9-st. automatická
Pohon 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,50 4.6 6.1 4,80
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 250 250 250
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 8,30 9,20 8.6 8.7
Rázvor (mm) 3 210 3 122 3 090 3 165
Objem batožinového priestoru (l) 515 490 420 530
Cena základného modelu s DPH (€) 117 050 103 180 121 900 115 584
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov