Možno sa čudujete, či sa v závere jeho životného cyklu vôbec našiel niekto, kto by si ho kúpil. Pohľad do štatistík Zduženia automobilového priemyslu SR hovorí, že kúpil. V roku 2014 zaznamenalo 94 registrácií, čo je prekvapivo veľa, pokým nezistíme, že jeho hlavní súperi – BMW X5 a Mercedes ML si z trhového koláča odkrojili trojnásobok.

Čo bolo, bolo. Audi Q7 druhej generácie je tu a ambície jeho tvorcov ho tlačia, aby deficit rokov minulých okamžite dorovnalo, prípadne aj vykompenzovalo. Či nie sú prehnané, o tom sa presviedčame používateľským testom novotou voňajúceho exemplára, ktorý len nedávno zišiel z výrobných pásov bratislavskej automobilky.

Motorizuje ho výkonnejší z dvoch derivátov trojlitrového TDI v tandeme s osemstupňovou automatickou prevodovkou. „Holý“ si pýta 64 900 eur (s DPH), ale za takto ovešaný (pozri doplnkovú výbavu) zaplatíte takmer dvojnásobných 111 000 eur.

Rešpekt

Automobiloví estéti si asi na svoje neprídu. Sledujeme remeselne dobre odvedenú prácu dizajnéra, len akosi zrak nie je o čo oprieť, keď nápad chýba. Aj tá typická šesťhranná maska chladiča, ktorá sa stala silným tromfom modelov Audi, v tomto prípade stráca svoju ofenzívnu výpoveď. Zhrnuté a podčiarknuté – fazónu exteriéru, čo je veľmi subjektívna kategória, za prednosť novej Q7 nepovažujeme.

Skôr budí rešpekt. To je to pravé slovo, ktoré motoristovi pri pohľade na tento model asi ako prvé napadne. V tomto smere sa generačným posunom vlastne nič nezmenilo. No tým, že novinka má širšiu karosériu a obliny karosárskych dielcov pretínajú hrany, vyznieva modernejšie, proporčne vyváženejšie a o trochu kompaktnejšie.

Test nového Audi Q7: Niet mu veľmi čo vyčítať

Audi Q7 3,0 TDI Quattro Zdroj: Audi

Miesto na rozdávanie

Priestorové pomery zvyčajne hodnotíme až zo zadných sedadiel, no v tomto prípade už po usadnutí za volant sa do mysle vkráda pocit, že toto auto je aj na pomery danej triedy mimoriadne. Pritom dve predné masívne pohodlné kreslá od seba delí ako obrovská chrbtica mamuta robustná stredová konzola.

Ako jej protipól vyznieva subtílnejšia nižšie ukotvená palubná doska, ktorá minimálne zasahuje do interiéru a menej obmedzuje výhľad dopredu. Aj z nižšej polohy vidno kapotu, čo je najmä pre začínajúcich motoristov na nezaplatenie. Páči sa nám vysoko umiestnená centrálna obrazovka informačného a multimediálneho systému aj preto, že kvôli nej netreba klopiť zrak. A keď auto opustíte, neprovokuje, ale skromne sa zasunie do palubnej dosky. 

Z bohatej nadštandardnej výbavy dojem zanechal najmä obraz infrakamery priamo v zornom poli vodiča s výrazným vyznačením pohybujúcich sa chodcov žltými obdĺžnikmi. Oceňujeme tiež, že pokyny navigácie sa zobrazujú vlastne všade, kam sa pozriete – na centrálnej obrazovke, v prístrojovom štíte aj na čelnom skle (Head-up displej).

Výhrady? Napríklad umiestnenie ovládacej ružice spolu s dotykovou plôškou tesne pred masívnu hlavicu voliacej páky prevodovky, ktorú akoby si Audi vypožičalo z moderného rýchlovlaku, ergonomicky celkom nesedí. Tiež práve táto voliaca páka, ktorá funguje ako elektronický joystick, by nemusela dlani klásť až taký odpor. 

Test nového Audi Q7: Niet mu veľmi čo vyčítať

Audi Q7 3,0 TDI Quattro Zdroj: Audi

Aj celkom vzadu sa dá

Tri príplatkové sedadlá v druhom rade (v štandarde len lavica) už nevyvolávajú ten veľkolepý dojem ako tie predné. Ku cti Q7 však slúži, že to stredné takmer dosahuje šírku krajných (pomer 35 : 30 : 35). Tu sa fakticky pohodlne zmestia traja dospelí. Q7 má jeden z najširších interiérov v triede, ak nie vôbec najširší.

Všetky tri sedadlá sa pritom dajú pozdĺžne posúvať v rozsahu 11 centimetrov a ich operadlá plynulo polohovať. Ak sa usadíte v krajnej zadnej polohe, máte pred sebou priestor ako prázdny tanečný parket. Následne ich presunieme do krajnej prednej polohy a prizveme na pomoc 180 centimetrov vysokého figuranta, nech si sadne optimálne za volant a potom za seba. Výsledok – kolená majú stále rezervu.

Rozložitý, ale trochu plytký kufor má vysokú nakladaciu hranou. Tá je však presne na úrovni dna, ktoré tvoria dve sklopené sedačky. Pneumatické pruženie však umožňuje, že na pokyn elektrospínača si podvozok kľakne ako cvičený žrebec, keď ho chce dáma osedlať.

Mimochodom ďalším spínačom vysuniete guľu ťažného zariadenia spod kufra. Ale k veci. V tejto konfigurácii máte k dispozícii 875 litrov, prípadne 890, ak si sedačky do kufra neobjednáte. My ich tu však máme, pritom manipulácia s nimi prebieha takmer bezproblémovo – tiež elektrickými spínačmi. Podmienkou je, že stredné sedadlá odsuniete z krajnej zadnej polohy, čo celú operáciu trochu komplikuje. Ako sa tam sedí? Poslúžia najmä deťom, ale odviezol sa aj náš figurant. Po vystúpení kolená nemal otlačené ani účes rozstrapatený. To sa mu na prístelkách prihodí v máloktorom aute podobného strihu. 

Test nového Audi Q7: Niet mu veľmi čo vyčítať

Audi Q7 3,0 TDI Quattro Zdroj: Audi

Chýba pocit rýchlosti

Štartovanie takmer nepočuť, no hlavne ho necítiť. Akoby tam bol elektromotor a nie objemný turbodiesel. Má fakt kultivovaný prejav. Navyše pre Q7 je príznačná takmer dokonalá izolácia od všetkého, čo sa deje nielen mimo neho, ale aj pod jeho prednou kapotou a do značnej miery aj pod kolesami.

Pritom prevodovka sa stará, aby počas bežnej jazdy motor neprekračoval 1 500 otáčok. Keď uháňate povolenou maximálkou po diaľnici, otáčkomer ukazuje len hodnotu 1 650. Pritom počujete trochu šum vetra, trochu šum pneumatík, len motor nie. V ekonomickom režime si akcelerátor na promptnú reakciu nepotrpí, akoby dával šancu so zrýchlením si to ešte rozmyslieť.

Prevodovka neochotne podraďuje, aby maximálne využila extrémnu pružnosť motora. Chce to skrátka ráznejšie dupnúť na plyn alebo prepnúť do dynamického módu. Potom je to už iná káva. Zotrvačnosť tlačí do kresla, prevodovka radí rýchlo, ako keď  bičom plieska, len bez sprievodného zvukového efektu. Strelka otáčkomeru pendluje medzi hodnotami 3 300 a 4 500.

Aj tak by ste neverili, že takto motorizované Q7 zvláda stovku v čase pod sedem sekúnd. Pocit rýchlosti v ňom chýba a je len na vás, či túto vlastnosť považujete za prednosť a či slabinu. Zmerali sme aj priemernú spotrebu, a tu je výsledok: 8,5 l/100 km. Zhruba zodpovedá očakávaniam.

Test nového Audi Q7: Niet mu veľmi čo vyčítať

Audi Q7 3,0 TDI Quattro Zdroj: Audi

Rallyecrossový talent

Podvozok vybavený vzduchovým pružením a pneumatikami extrémneho formátu 285/40 R121 predvádza, čo sa od luxusného SUV očakáva – dôstojnú jazdu v sprievode majestátneho pohojdávania na menších aj väčších nerovnostiach. Aj rozbitejšie úseky zvláda v akusticky nerušivej pohode.

Na kvalitnejšom asfalte zasa predvádza prednosti dynamického nastavenia podvozka. Pohyby karosérie takmer ustanú, náklony v zákrutách sa redukujú. Istá ťažkopádnosť vlastná väčšine SUV tejto veľkostnej kategórie sa nedostavuje ani pri ostrejšom tempe. Suverenitou Q7 v mnohom pripomína asfaltového špecialitu BMW X5.

Možno si poviete, že je to tým nadrozmerným obutím. Pochopiteľne aj preto, ale kam sa podela hmotnosť dvojtonového auta, ktorá by predsa len mala zanechať stopu na ovládateľnosti, ostáva záhadou. Obutie do čo i len trochu náročnejšieho terénu sa nehodí, ale napríklad nastaviteľná výška podvozka v širokom rozsahu 11,5 centimetra je už sama osebe dobrým odporúčaním.

Jazdu po poľnej ceste s aktivovaným režimom Allroad, ktorý prenáša väčšiu porciu krútiaceho momentu k zadným kolesám, sme si však neodpustili. Mala fazónu, čím Q7 prezradila, že keď rozdávali rallyecrossový talent, nestála vo vedľajšom rade.

Test nového Audi Q7: Niet mu veľmi čo vyčítať

Audi Q7 3,0 TDI Quattro Zdroj: Audi

Záver

Autu, ktoré sa nám mimoriadne páči, dokážeme odpustiť aj zopár nedostatkov. Tak to vo svete motorov chodí. Nové Audi Q7 – aspoň podľa nás – nepatrí k modelom, ktoré by svojím zjavom posielalo obecenstvo na kolená. Len budí rešpekt a to je o inom.

Akoby si to jeho tvorcovia už počas vývoja uvedomovali, urobili ho tak, aby mu ani nebolo veľmi čo vyčítať. Bez ohľadu na to, či hovoríme o priestrannosti interiéru, praktickosti, výbave, fajnovosti použitých materiálov v interiéri alebo jazdných vlastnostiach. Palec hore.

Test nového Audi Q7: Niet mu veľmi čo vyčítať

Audi Q7 3,0 TDI Quattro Zdroj: Audi

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBV, EDS, ASR, ESC, asistencia rozjazdu do kopca, šesť airbagov, automatická klimatizácia, palubný počítač s farebným displejom, MMI Radio Plus s 7" displejom s CD, MP3 a čítačkou kariet, Bluetooth rozhranie, navigácia, tempomat, volič jazdných režimov,  pohon štyroch kolies, elektromechanické servoriadenie, systém štart/stop, dynamický podvozok, elektromechanická parkovačka,  strešné nosiče, akustický parkovací systém, elektrické ovládanie veka kufra, 18" disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bočné airbagy vzadu, elektricky ovládané predné sedadlá v koži – vyhrievané, klimatizované s masážnou funkciou,  štvorzónová klimatizácia, audiosystém Bose, Head-up dislej, LED svetlomety Audi Matrix, DVD prehrávač, adaptívne pneumatické pruženie, riadenie všetkých štyroch kolies, nočné videnie, adaptívny tempomat, asistencia zachovania jazdného pruhu, kontrola mŕtveho uhla, komfortné pripojenie k internetu, kamerový monitorovací systém, asistencia parkovania, koľajnicový systém zábran v kufri, 21" disky kolies z ľahkých zliatin...

Hodnotenie
+
výborná akustická izolácia interiéru tvrdší chod voliacej páky prevodovky
pružný a kultivovaný vznetový šesťvalec umiestnenie ružice MMI a dotykovej plôšky
ovládateľnosť
kvalita a spracovanie materiálov v interiéri
priestrannosť
objemný kufor
zadné sedačky vyhovejú aj dospelým
Audi Q7 3,0 TDI Quattro a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Audi Q7 3,0 TDI Quattro BMW X5 xDrive 30d Mercedes-Benz GLE 350d 4Matic Volvo XC90 D5 AWD
Zdvihový objem motora (ccm) 2 967 2 993 2 987 1 969
Usporiadanie a počet valcov V6 R6 V6 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 200 (272)/3 250 – 4 250 190 (258)/4 000 190 (258)/3 400 165 (225)/4 250
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 600/1 500 – 3000 560/1 500 – 3 000 620/1 600 470/1 750 – 2 500
Prevodovka 8-st. automatická 8-st. automatická 9-st. automatická 8-st. automatická
Pohon 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6.5 6.8 7.1 7.8
Maximálna rýchlosť (km/h) 234 230 225 220
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5.7 5.9 6.4 5.8
Rázvor (mm) 2 994 2 933 2 915 2 984
Počet miest na sedenie 5 + 2 5 5 5 + 2
Objem batožinového priestoru (l) 890 650 690 692
Cena základného modelu s DPH (€) 64 900 62 300 61 260 54 000
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov