Možno si spomeniete na časy, keď zaručené informácie z prostredia vedenia koncernu Volkswagen veštili Škode Superb, ako neželanej konkurencii Passatu, krátky život. Do značkových showroomov však práve zavítala najväčšia škodovka tretej generácie pod identickým typovým označením a v Mladej Boleslavi jej entrée označujú za začiatok novej éry. Skrátka, dejú sa veci a dynamika zmien je autobiznisu čoraz vlastnejšia.

Exemplár pripravený na test aktuálne predstavuje tú najvýkonnejšiu verziu naftu konzumujúceho Superbu, akú si len môžete zadovážiť. O podnetný prívlastok sa stará dvojlitrový turbodiesel naladený na maximálnych 140 kW (190 k). Spoločnosť mu robí dvojspojková prevodovka DSG. Ak by vás oslovil práve tento tandem, môžete ho mať minimálne s druhou úrovňou výbavy Ambition „už“ za 31 990 eur.

Konkrétne do tohto derivátu však naložili o stupeň akostnejšiu výbavu Style spolu s početnými príplatkovými doplnkami (vrátane plnej poľnej asistenčných systémov), a tak jeho cena rástla, rástla... až sa zastavila na hranici 40 tis. eur. Slušný balík, však? Zrejme prioritne kreovaný na obraz fleetového parku väčšej prosperujúcej firmy.

Hranami sa nešetrilo

V zornom poli pózuje proporčne vyvážená moderná limuzína strednej triedy s efektne splývajúcou zadnou partiou, zakončenou ostrou odtrhovou hranou. Z profilu vidíme vyšší pontón a súčasne úspornejšie bočné presklenie. Ak patríte k fanúšikom mäkkých klasických línií, môžete mať s trávením ako britva ostrých hrán a prelisov menší – možno aj vážny problém, ale taký je už aktuálny trend koncernu Volkswagen, ktorý dizajnérsky tím po taktovkou Jozefa Kabaňa celkom originálne vyhrotil.

Hlavné je, že u väčšiny okoloidúcich vyvoláva živý, pritom takmer jednoznačne pozitívny ohlas, ktorý sa aj pozorovateľovi s objektivizujúcim odstupom náramne derie pod kožu. Poznámky okolia typu „vyzerá ako Audi“ majú tiež svoju vypovedaciu schopnosť, no autu so znakom Škody rozhodne neškodia.

Test nová Škoda Superb 2,0 TDI: Služobný bestseller

Škoda Superb 2,0 TDI Zdroj: Škoda

Pre chlapa ako stvorený

Toho, kto jazdil najnovšiu Octaviu, architektúra kokpitu Superbu nemôže prekvapiť. Skôr klasika ako moderna. Trochu udivuje, že volant, niektoré ovládacie prvky aj displeje sme v podobnom vyhotovení videli už v menej urodzenom súrodencovi. Podstata individuality Superbu sa však skrýva inde. Na rozdiel od niektorých nakašírovaných prémiových modelov, ktoré vytvárajú pocit istej vodičskej športovo-stiesnenej intimity, tu taký pocit nezažijete.

Veľká Škoda so subtílnejšou palubnou doskou, ktorá len skromne ukrajuje z interiéru, boduje priestorom a voľnosťou pohybu už v pozícii vodiča. Ako stvorená pre robustnejšie nekonfekčné postavy. To platí aj o veľkoryso dimenzovaných a zároveň dobre tvarovaných predných kreslách.

Nechýba ani príplatkový plný elektrický servis, ktorý umožňuje doladiť si tiež sklon sedadla. Ak niečo predsa len chýba, potom možnosť predĺžiť si ho na mieru. Zato volant by mal byť podľa nášho gusta kolmejšie k smeru jazdy a centrálna obrazovka vyššie.

Ku kvalite použitých materiálov bez vážnejších pripomienok. Skôr naopak – mäkko nehlučne vystlané dverové priečinky hodnotíme ako zjavný nadštandard. A keď sme už pri nich, žnú pochvalu aj za tvar aj objem, ktorý v pohode prichýli nielen jednu PET fľašu. Nadpriemernú kapacitu má aj uzatváracia polička pred spolujazdcom a klimatizovaný box pod stredovou opierkou.

Test nová Škoda Superb 2,0 TDI: Služobný bestseller

Škoda Superb 2,0 TDI Zdroj: Škoda

Kufor (takmer) za všetky drobné

Pocit priestrannosti si ešte viac vychutnáte po usadnutí na zadnú lavicu. Operadlo vodiča nechutne ďaleko – takmer v nedohľadne, nad hlavou pre priemerne vysokého cestujúceho (180 cm) dostatočná priestorová rezerva. Vedľa seba si bez násilia sadnete aj traja. Kolegovi v strede síce trochu prekážal robustný tunel, tak ho vzal (ako inak) obkročmo. Horšie je, že stredovú opierku má za krkom a vyššie sa nedá vytiahnuť ani za ten svet. Takže to stredné miesto napriek pozoruhodnej šírke interiéru odporúčame juniorovi, alebo v záujme pohodlia sa zaobídete bez juniora v spoločnosti širokej sklopenej opierky.

Kufor, to je paráda. Ak máte plné ruky, správne zacielené kopnutie pod stred zadného nárazníka (virtuálny pedál) otvorí obrovské zadné veko a máte ho ako na dlani – rozložitý a hlboký s pôdorysom bez hluchých miest. Ako to už u praktických českých áut býva zvykom, na dne sú pripravené oká na sieťový program, po stranách zas nachádzame početné závesné háčiky trebárs na nákupné tašky. Súčasťou výbavy sú aj samolepiace segmenty. Bránia poletovaniu batožiny len tak vo veľkom voľnom priestore.

Nechýba lyžiarsky tunel, vyberateľná LED baterka a pod dnom čaká na svoju príležitosť malá rezerva. Tá ukrajuje z celkovej 625 litrovej kapacity 30 litrov. Ak ju mienite ešte zveľadiť, nasleduje všeobecne uznávané riešenie – obeť zadných sedadiel. Ich operadlá odblokujete aj zo strany kufra. Následne padnú na sedačky, ale do polohy dosť vzdialenej od vodorovnej. Neprehliadnuteľný schod, ktorý čnie na rozhraní interiéru a kufra sa tiež prieči ideálu.

Test nová Škoda Superb 2,0 TDI: Služobný bestseller

Škoda Superb 2,0 TDI Zdroj: Škoda

Preborník v úspornosti

Dvojlitrové TDI, ktoré už vyžaduje okrem nafty aj močovinu AdBlue, má dvojhmotový zotrvačník a vyvažovacie hriadele. Skôr ho počuť, ako cítiť. Pritom „vrnenie“ turbodiesla sa s vyššími prevodovými stupňami a stúpajúcou rýchlosťou stráca. Pri stotridsiatke (2 100 otáčok) sa o akustiku už stará hluk pneumatík a aerodynamický šum.

Systém štart/stop pri zastávkach motor pocitovo vypína, ale na rozdiel od podobných systémov neštartuje paralelne s uvoľnením brzdy, ale až po stlačení akcelerátora. Výhoda – nemusíte stáť na brzde, nevýhoda – viac zdržuje, preto ho často deaktivujeme.

Výkonová rezerva a pružnosť neurazia ani náročnejšieho motoristu a vysoká maximálna rýchlosť je dobrým odporúčaním aj na nemecké diaľnice. Prevodovka s obľubou využíva silu motora. K podradeniu ju skôr ako nízkymi otáčkami prinútite ráznym tlakom na akcelerátor.

Že je len šesťstupňová, vnucuje otázku, nakoľko pokazí Superbu spotrebu napríklad v porovnaní s niektorými prémiovými modelmi. Po absolvovaní testovacieho okruhu skepsu strieda prekvapenie. Výsledok: 5,4 l/100 km vyzerá dobre až predobre. Najnižší rezultát, aký sme v TREND testoch so strednou triedou zaznamenali. Superb sa oň delí s Mercedesom C 220 BlueTec.

Test nová Škoda Superb 2,0 TDI: Služobný bestseller

Škoda Superb 2,0 TDI Zdroj: Škoda

Mr. Jekyll a Dr. Hyde

Možno ešte príjemnejšie prekvapenie majiteľovi pripraví podvozok. Stačí spínačom na palubnej doske zvoliť z troch jazdných režimov Comfort a zo Superbu vybaveného adaptívnym podvozkom DCC sa stáva pohodlný, občas až príliš hojdajúci barokový kočiar. Verte, je to návykové. S najväčšou pravdepodobnosťou 90 percent jazdy po slovenských cestách mimo diaľnic absolvujete práve v tomto mode.

Skvele filtruje nerovnosti, len tie najostrejšie obutie buchnutím okomentuje. Samozrejme, že takéto nastavenie tlmičov ukáže aj svoje slabiny. Najmä to vlnenie spôsobené prejazdom nerovnosti v tiahlej rýchlej zákrute, môže vodiča vystrašiť.

Ostré oblúky zdolávané rezkým tempom nútia karosériu pokľaknúť. Napriek aktívnemu systému XDS+ sa auto hrbí, prednými kolesami nedotáčavo gumuje, až kým ho stabilizačný systém neumravní, čo dojem nijako nenarovná. Ešteže Superb má flexibilný charakter. Stačí pred náročnejšou pasážou naklikať Sport, pohyby karosérie ustanú a predné kolesá auto neúprosne ťahajú k vnútorným okrajom oblúkov. Len akcelerácii zo zákrut chýba viac rozhodnosti.

Chcelo by to prevodovku odbremeniť od rozmýšľania voľbou sekvenčného radenia páčkami pod volantom a včas zopnúť ten správny „kvalt“. Potom už nič nebráni radosti zo športovejšej jazdy. Až po najbližší rozbitý asfalt. Ak včas nezmeníte mod, zistíte, že Superb vie byť nielen tvrdý, ale že jeho podvozok aj dosť počuť.

Test nová Škoda Superb 2,0 TDI: Služobný bestseller

Škoda Superb 2,0 TDI Zdroj: Škoda

Záver

Nová Škoda Superb v mnohom predbehla očakávania. Je nápadná, ani v spoločnosti prémiových modelov strednej triedy nevyznieva menejcenne. Priestorovými pomermi v interiéri a veľkosťou batožinového priestoru prekonáva svojich konkurentov. Zaradenie adaptívneho podvozku do ponuky doplnkovej výbavy je u značky Škoda dosiaľ nevídanou pridanou hodnotou. Ocenia ho najmä motoristi odkázaní na kvalitu ciest stredoeurópskeho charakteru a ešte aj tú horšiu.

Možno architektúra interiéru mohla byť noblesnejšia – viac kašírovaná, ale to nie je cesta, ktorú by koncern Volkswagen u modelov hlavného prúdu forsíroval. Výkonnejšia vznetová verzia vyzerá zaujímavo, no nie prioritne pre rodinné rozpočty. Človek nemusí byť jasnovidcom, aby tvrdil, že sa zrodil nový bestseller fleetového autobiznisu.

Test nová Škoda Superb 2,0 TDI: Služobný bestseller

Škoda Superb 2,0 TDI Zdroj: Škoda

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ESC vrátane – ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, RBS, MKB, deväť airbagov, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, dvojzónová klimatizácia, rádio so 6,5“ dotykovým displejom, USB, Apple konektivita, SD slot a Mirror link, Bluetooth s hlasovým ovládaním, Bi-xenónové svetlomety s funkciou AFS, s LED denným svietením a výsuvné integrované ostrekovače svetlometov, predné hmlovky s funkciou Corner, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, 17“ disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Rozpoznávanie únavy vodiča, asistencia udržania jazdného pruhu, trojzónová klimatizácia, adaptívny tempomat, adaptívny podvozok, navigačný systém COLUMBUS s 8" dotykovým displejom, mapový podklad Európy na internej pamäti prístroja, 2×SD slot, WLAN, virtuálny pedál a elektrické otváranie 5. dverí, systém bezkľúčového odomykania, zamykania a štartovania, automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, asistencia rozjazdu do kopca, vyhrievané dýzy ostrekovača čelného skla, 18“ alebo 19“ disky kolies z ľahkých zliatin...

Hodnotenie
+
pôsobivý zjav občas váhajúca prevodovka
priestranný interiér hlučnejší podvozok
obrovský batožinový priestor
výkonný a úsporný motor
vláčne pruženie
Škoda Superb a porovnateľné modely na slovenskom trhu
Škoda Superb 2,0 TDI Mazda 6 2,2 CD 175 Opel Insignia 2,0 CDTi Peugeot 508 2,2 BlueHDI VW Passat 2,0 TDI BMT
Zdvihový objem motora (ccm) 1 968 2 191 1 956 2 179 1 968
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 140(190)/3 500 – 4 000 129 (175)/4 500 125 (170)/ 3 750 133 (180)/3 750 140(190)/3 500 – 4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 400/1 750 – 3 250 420/2 000 400/1 750 – 2 500 400/2 000 400/1 750 – 3 000
Prevodovka 6-st. automatická 6-st. automatická 6-st. automatická 6-st. automatická 6-st. automatická
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,70 8.4 9,40 9.2 7,70
Maximálna rýchlosť (km/h) 235 216 215 230 235
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4,60 4.8 5,50 4.4 4.5
Počet dverí 5 4 5 4 5
Rázvor (mm) 2 841 2 830 2 737 2 817 2 791
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 625 522 500 515 586
Cena základného modelu s DPH (€) 31 990 34 690 27 790 33 390 35 480
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov