Výrobca udáva, že z pokoja na stovku akceleruje za 6,1 sekundy, dosahuje maximálnych 246 km/h a spotrebuje 5,7 l benzínu na 100 kilometrov v kombinovanom cykle. Importér naň zavesil základnú cenovku 31 250 eur, potom testovací exemplár ešte zhodnotil doplnkovou výbavou (športovou automatickou prevodovkou, aktívnym podvozkom, hifi audiosystémom...) a tá konečnú sumu vytlačila na zhruba 45-tis. eur.

Nie je Mini ako Mini. Toto má nápadnejší bodykit. Od ostatnej rodinnej populácie ho odlišujú hlavne veľkoplošné otvory náporového chladenia (niektoré však nie sú funkčné, slúžia len na efekt), strešné prítlačné krídlo, už na pohľad výkonnejšie brzdy, originálne disky kolies a centrálne umiestnené dvojhlavňové výfukové vyústenie. Farebné „rýchle pásy“ na kapote si môžete priplatiť. A inak? V motoristovi má najprv prebudiť zabudnutú hravosť asi ako piko vláčik a vzápätí vyšle posolstvo výzvy, aká sa neodmieta.

Drobnosti majstrov

Kto nepozná JCW z predchádzajúcej edície, možno zistí, že ho čaká jazda plná zábavy už pri pohľade zvonka alebo až po usadnutí do kokpitu. Stále je to ten farebne a tvarovo veselý kokpit Mini, ktorý hviezdi aj kvalitou použitých materiálov, no derivát JCW vyšperkovalo zopár drobností majstrov, ktoré naznačujú, že vás čaká ešte onakvejšie zvezenie. Také, aké obľubujú skôr dobrodružné nátury v pozícii vodiča a potom neodôvodnene dôverčivé a nadšené obecenstvo v role spolujazdcov.

Ako prvé do oka asi padnú bohato prešívané športové predné kreslá s integrovanou hlavovou opierkou a sedákom, ktorý sa dá predĺžiť. Telo znehybňujú spoľahlivo, ani v exponovaných situáciách sa nebudete musieť zapierať o volant ani kolenom o výplň dverí. Pri dramatickom brzdení by sa hodil ešte o pár stupňov väčší sklon sedáka, ale ten sa žiaľ regulovať nedá.

Test Mini John Cooper Works: Popiera zmysel downsizingu

Zdroj: Mini

Športový volant, čo padne do dlaní ako uliaty, by si zasa zaslúžil ešte vláčnejšiu kožu, aby za žiadnych okolností nekĺzal. Oceľový odlesk pedálov berieme, len dlhá voliaca páka príplatkovej športovej automatickej prevodovky vyzerá trochu zvláštne.

Ružica infotainmentu iDrive, ktorý je vernou kópiou systémov v BMW, je zas akosi od ruky. Vysvetlenie je prosté. V Mini podľa vzoru prapredka a aj z priestorových dôvodov chýba vysoký stredový panel, kde by mohlo spočinúť predlaktie tak, aby dlaň mala v bezprostrednom dosahu potom už krátku radiacu páku aj ružicu iDrive. Toto musíte skrátka v Mini tolerovať a v Mini JCW tiež. Prípadne sa vzdať stredovej opierky (dá sa odklopiť).

V Mini všetko mini 

A konečne – Mini je už tradične trojdverové. Nech sa páči, nie je jediné. Ale v takom prípade aj v lacnejších vozidlách zvyčajne funguje systém Easy entry. V Mini nie. A tak po každom nastupovaní dozadu (aj vystupovaní) si tí vpredu musia opäť doladiť polohu sediel. Dve mini miesta vzadu a vôbec celý priestor za operadlami vodiča a spolujazdca je navrhnutý s rovnakým vkusom ako vpredu. Je tu útulne, ale tesno. Označenie 2 + 2 by bolo adekvátnejšie.

Autá s podobne „objemným“ batožinovým priestorom (211 litrov) motoristický žargón občas tituluje ako nákupné tašky. S ohľadom na charakter JWC v tomto prípade prudko nesúhlasíme.

Odkladacie priestory sú pomerne početné, len tiež mini. Napríklad PET fľašu do dverových priečinkov nezastoknete, a ak ju umiestnite do jedného z kotviacich miest pri páke prevodovky, bude prekážať pri obsluhe leteckých „klapiek“.

Test Mini John Cooper Works: Popiera zmysel downsizingu

Zdroj: Mini

Kontra downsizingu

Keď motorári do nového JCW namiesto pôvodnej prepĺňanej tisícšesťstovky implantovali dvojliter s turbodúchadlom, oprášili starú pravdu, že objem ničím nenahradíš, a vydali sa tak trochu proti trendu downsizingu. Stlačíte klapku štart, motor zaburáca, strelka otáčkomeru vyskočí k 3000 a vzápätí padne na úroveň voľnobehu.

Každé svižnejšie zrýchlenie akusticky podfarbuje hlboký tón výfukových hrdiel, každé preradenie sprevádza efektné brrrrrmmmm... Keď zvolíte športový mód, pri nezmenenom tlaku na akcelerátor JCW poskočí ako pokropené živou vodou. Akustika sa ešte zdramatizuje a akoby toho bolo málo, prechody do núteného voľnobehu podfarbuje prskanie do výfuku. Radosť to počúvať, radosť to znova a znova provokovať a neustále opakovať za výdatnej pozornosti okolia.

Objemnejší štvorvalec je výkonnejší a hlavne pružnejší ako jeho predchodca, čo však neznamená, že v záujme maximálnej akcelerácie ho netreba vytáčať na maximum. Treba. V našom prípade to režíruje športová automatická prevodovka. Tá pod plným plynom radí tesne pred hranicou obmedzovača – 6500 otáčok, strelka otáčkomeru vzápätí padá na 4500 a vždy opäť a opäť vystreľuje nahor. Rýchlomer zas ukazuje toto: I. – 45 km/h, II. – 80, III. – 135, IV. 185 km/h...

Test Mini John Cooper Works: Popiera zmysel downsizingu

Zdroj: Mini

Žiadna doska

Stovka za 6,1 sekundy a maximálnych 246 km/h sú parametre, ktoré veľa napovedia. Sú však informácie, ktoré sa nedajú vyjadriť číslami. Možno vás zaujme napríklad tá, že JCW nie je vyslovene drsné športové náradie. Automatická prevodovka v športovom móde radí síce promptne zdola nahor aj späť, ale mäkko. Bez kopancov. Pritom, všetka česť, čas akcelerácie na 100 km/h oproti verzii s manuálnym radením skracuje o 0,2 sekundy.

Podvozok s príplatkovou elektronickou reguláciou tlmičov tiež nie je tvrdý ako doska. Medzi štandardným a športovým módom nenachádzame pocitovo diametrálny rozdiel. Navyše mäkké uloženie posiela do kabíny len príjemnejšie hlboké tóny. Preto nemusí byť asfalt rovný ako hladina jazera, aby ste si z chuti zašantili, tým skôr, že importér ponechal štandardné 17" obutie.

Ak nejazdíte hranu, elektronika pribrzďovaním kolies ťahá JCW k vnútorným okrajom oblúkov. Keď DSC deaktivujete a dravo sa vrhnete do zákrut, karoséria sa len málo nakloní, ale celok netají chuť pokračovať radšej rovno. Dôležité je nenatáčať kolesá do oblúka viac ako treba.

Radosť z jazdy umocňuje presné riadenie s krátkym prevodom. Dlaniam kladie očakávaný väčší odpor. Prekvapenie na záver – JCW obsahuje aj ekonomický mód. Využili sme ho pri meraní spotreby na testovacom okruhu. Výsledok: 7,4 l/100 km. Na porovnanie, JCW predchádzajúcej generácie si zapýtalo 9,8 l. Markantný rozdiel v prospech novinky.

Test Mini John Cooper Works: Popiera zmysel downsizingu

Zdroj: Mini

Záver 

Ak nechcete na ceste ostať nepovšimnutí a fandíte šoférskej zábave za prijateľnú cenu, ste v tomto prípade na správnej adrese. Technici JWC už aj tak atraktívne Mini ešte trochu prizdobili, naordinovali mu dvestokoňovú pohonnú jednotku, čo už má zvuk, a k dosahovaným parametrom dynamiky navrhli podvozok, ktorý sa nenechá motorom predbehnúť a pritom z vás nevytrasie dušu.

A keď sa vám športovanie zunuje aj preto, že palubný počítač ukazuje spotrebu okolo pätnástich litrov, stačí prepnúť do ekonomického módu, na akcelerátor položiť ľahšiu pravačku a budete jazdiť za polovicu.

Plusy:

  • nápadný dizajn
  • športové sedadlá
  • citlivé riadenie
  • ovládateľnosť a stabilita
  • výkonný a úsporný motor

Mínusy:

  • horší výhľad dozadu
  • malý kufor

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy: ABS, DSC, DTC, 6x airbag, Mini E-Call – tiesňové volanie, 6-st. manuálna prevodovka, zadný spojler JCW, manuálna klimatizácia, rádio MINI Visual Boost, Mini connected príprava na aplikácie, automatické udržovanie rýchlosti s funkciou brzdenia, športový podvozok, odvetrávané kotúčové brzdy vpredu, LED svetlomety, predné športové sedadlá JCW, komfortný prístup k zadným sedadlám, mechanické nastavovanie predných sedadiel, športový kožený volant JCW,  funkcia Start/Stop 17" disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy: Elektronická regulácia tlmičov (EDC), driving assistant, športová automatická prevodovka, aktívny tempomat, hi-fi reprosústava Harman/Kardon, Head-Up displej, elektrické sklápanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel, komfortný prístup a štartovanie, zadná kamera, pásy na kapote JCW, automatické stmavovanie zrkadiel, vyhrievanie predných sedadiel, interiérový povrch Firework, farebná línia Glowing Red, parkovacie senzory, LED svetlomety vrátane odbočovacej funkcie funkcie, asistencia parkovania, 18" disky kolies z ľahkých zliatin...