Pre túto sortu potenciálnych zákazníkov pripravila stuttgartská automobilka interesantné vozidlo. Dynamický sedan (aj kombi) strednej triedy. Niečo medzi brutálnym C 63 AMG (S) a najvýkonnejším civilným C 400 4Matic.
Mercedes-Benz C 450 AMG 4Matic sa vo svetovej premiére ukázal začiatkom roka v Detroite a paralelne so vstupom na slovenský trh sme tento pozoruhodný kúsok získali na redakčný test. Poháňa ho trojlitrový dvoma turbami dopovaný vidlicový šesťvalec spriahnutý s dvojspojkovou prevodovkou 7 G-Tronic Plus. Tá posiela krútiaci moment na všetky štyri kolesá.
Môže vás oslovovať pane „už“ za 60-tis. eur, ale tí náročnejší, ktorí si potrpia na „vychytávky“ typu kožené čalúnenie, klimatizované sedadlá, drevené obklady s otvorenými pórmi, aktívnu asistenciu parkovania s 360-stupňovou kamerou, kompletný balík asistenčných systémov, panoramatickú posuvnú strechu, LED inteligentný osvetľovací systém, priestorový zvuk Burmester a pod., „vycálujú“ bezmála 84-tisíc.
Mercedes-Benz C 450 AMG 4Matic
Diskrétne AMG
O tom, že triedu C si ľahko zmýlite s luxusným S, sme už písali. Pre menšie z oboch áut výhoda na nezaplatenie? Podľa čoho však bezpečne spoznať, že máte do činenia s ostrou C450? Keby ste náhodou dostali chuť „prečúrať“ súpera trebárs odpichom z križovatky, aby ste sa nestrápnili.
Logom AMG sa tu plánovito šetrilo. Nájdete ho len na predných blatníkoch. Na AMG styling s väčšími otvormi náporového chladenia, rozšírenými prahmi, špecifickými otvormi na zadnom nárazníku či značkovými diskami kolies sa nedá spoľahnúť. Všetky tieto provokujúce detaily si môžete priplatiť aj k inak (relatívne) krotkému dieslu.
Skôr si treba všímať také drobnosti ako chróm na prednom spojleri, alebo zvýraznenú odtrhovú hanu na veku kufra a pod ňou dva páry koncoviek športového výfuku. Keď pozriete na brzdové kotúče úspešne vypĺňajúce disky kolies, ste takmer doma a pohľad na typové označenie je už ranou istoty.
Mercedes-Benz C 450 AMG 4Matic
Už aj s head up displejom
Ak vás exteriér len mierne navnadil, kokpit už športovosťou nešetrí, aj keď logo AMG s výnimkou kobercov v ňom nenájdete. Skvelý tučný volant s nevyhnutne zrazeným vencom vás dostane. Pedále zo šúchanej ušľachtilej ocele a ciferníky prístrojového štítu s podhľadmi šachovnicovej zástavy s ním dokonale ladia.
Predné sedadlá vyzerajú tiež lákavo, v skutočnosti predstavujú skôr kompromis medzi pevnou bočnou oporou a pohodlím. Hlavne že sa sedák dá predĺžiť až tesne pod kolená a jeho predok výrazne zdvihnúť. Pritom žiadna Sparta, ale fajnovosť sála z rovnako kontrastným stehom obšitej palubnej dosky aj z jaseňových obkladov.
Mercedes-Benz C 450 AMG 4Matic
Tóny z produkcie ozvučenia znejú bezchybne, ako sa len v aute môžu, je len otázne, či ich budete počúvať radšej ako echo výfukových hrdiel. No o tom potom. Ale čo to? Head up displej zobrazujúci údaje na čelnom skle priamo v zornom poli vodiča? Veď bolo načase. No nekopíruje to, čo majú už iní.
Popri parametroch jazdy, rýchlostných limitoch či navigácii zobrazuje tiež otáčkomer a popri ňom aj aktuálne zaradený prevodový stupeň. Ešte jedna špecialitka – separátnym spínačom si môžete nastaviť tvrdosť tlmičov a potom ďalším už spolu s motorom a riadením. Samozrejme, že k dispozícii je aj mód Individual, ktorý dovoľuje doladiť odozvu podľa svojho gusta.
Všetko na maximum – to znamená zvoliť mód Sport plus a prevodovke radenie lopatkami pod volantom. Tých 520 newtonmetrov a stále bdejúca elektronika nestačí, aby pneumatiky štvorkolky na suchom asfalte zadymili, ale odpich to je náramný, zvuk výfukových hrdiel sýty.
Mercedes-Benz C 450 AMG 4Matic
Strelka otáčkomeru však okamžite vniká do červeného poľa a aktivuje obmedzovač. Treba sledovať head up displej, a keď sa otáčkomer rozžne purpurom, radiť. Trocha cviku a ide to. Ale akustický signál by bol lepší. Radenie s motorom drží krok ako plieskanie bičom. Po každom počuť brrrum, náhle ubratie plynu a podradenie zasa sprevádza viacnásobný praskot výfukových hrdiel.
Akustika, aká sa vám nezunuje už aj preto, že rozhodne neujde pozornosti prizerajúceho sa obecenstva. Hoci špecifický systém 4Matic posiela 67 percent krútiaceho momentu na zadné kolesá, „meďák“ zdoláva zákruty bez „ustreľovania“ zadnej nápravy (aspoň na suchu), a keď prekročí hranu, odsúva sa bokom všetkými štyrmi naraz za kňučania pneumatík. Ale pilotuje sa jedna radosť. Kam namierite, tam udrie. Apex oblúka triafa aj zásluhou presného riadenia vždy na prvý pokus.
Mercedes-Benz C 450 AMG 4Matic
Hodnotenie | |
+ | – |
mimoriadne výkonný a pružný motor | krátke zadné sedáky |
rýchla prevodovka | tvrdší podvozok |
stabilný a flexibilný podvozok | vyššia spotreba |
skvelé riadenie | |
ovládateľnosť | |
kokpit so športovým akcentom | |
kvalita a spracovanie materiálov |
Mercedes-Benz C 450 AMG 4Matic a konkurenčné modely na slovenskom trhu | ||||
Mercedes-Benz C 450 AMG 4Matic | Audi A4 Sport 2,0 TFSI Quattro | BMW 340i xDrive M Sport | Jaguar XE „S“ | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 996 | 1 984 | 2 998 | 2 995 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V6 | R4 | R6 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 270 (367)/5 500 – 6 000 | 185 (252)/5 000 – 6 000 | 240 (326)/5 500 – 6 500 | 250 (340)/6 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 520/2 000 – 4 200 | 370/1 600 – 4 500 | 450/1 380 – 5 000 | 450/4 500 |
Prevodovka | 7-st. automatická | 7-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | zadný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4.9 | 5,80 | 4,90 | 5.1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 | 250 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 7.6 | 5,90 | 6,90 | 8.1 |
Rázvor (mm) | 2 840 | 2 820 | 2 810 | 2 835 |
Objem batožinového priestoru (l) | 490 | 480 | 480 | 455 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 60 720 | 46 950 | 57 090 | 55 822 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Foto – Daimler