GLC má oproti predchodcovi dlhšiu (+120 mm), širšiu (+50 mm) a vyššiu (+9 mm) karosériu a o 118 mm predĺžený rázvor. V jeho pohonnom ústrojenstve má zatiaľ nezastupiteľnú rolu systém 4 Matic aj deväťstupňová automatická prevodovka. Tá spolupracuje výhradne so štvorvalcovým motorom – benzínovým 250 (2,0 l, 155 kW/211 k) alebo s jedným z dvojice naftových – 220 d (2,1 l, 125 kW/170 k) a 250 d (2,1 l, 150 kW/204).
Záujemcovia o šesťvalec tak majú aspoň jeden vážny dôvod, aby GLC pred väčším a drahším GLE neuprednostnili. Ako po prečítaní z testu možno zistíte, nájsť ďalšie dôvody nebude jednoduché.
Testovaný exemplár motorizuje výkonnejší z dvoch dvakrát prepĺňaných naftiakov. Bez ďalšej výbavy sa dá kúpiť za 46 950 eur. Na tomto – vyšperkovanom napríklad aj exteriérovým balíkom AMG Line, pneumatickým pružením, takmer kompletnou zostavou asistenčných systémov – však visí cenovka s číslom 77-tis. eur.
Páčivá šablóna
Namiesto hrán, ktorými GLK tak trochu pripomínalo ikonické offroadové „géčko“, sa pohľadu pozorovateľa núka do oblúkov ofúkaná muskulatúra. Už sama osebe vytvára dojem robustnejšej konštrukcie aj bez nárastu základných rozmerov. A tie, ako sme si už povedali v úvode, skutočne siluetu GLC napumpovali.
Fazóna zasa drží krok s aktuálnym dizajnérskym rukopisom stuttgartskej značky. Dáva zabudnúť na ešte nedávnu minulosť, keď Mercedes-Benz bol synonymom konzervatívneho poňatia dizajnu. Na druhej strane tým, že úspešná štylistika sa vo viacerých verziách začína opakovať, stráca impulz prekvapenia, a tak pri letmom pohľade si novinku ľahko zameníte s ešte svalnatejším GLE.
Zdroj: Mercedes-Benz
Aj tie obrovské 20-palcové kolesá akoby si od neho GLC požičalo. Pri pohľade na ne sa nevdojak vynára otázka, aké škody v mene fotogenickosti napáchajú na jazdných vlastnostiach. K tejto téme sa ešte vrátime.
Vkus a kvalita
Kokpit pôsobí elegantným a fajnovým dojmom zároveň. Koža na sedadlách kombinovaná s kontrastným textilom, k tomu diskrétne drevené obklady. Skrátka vkus a kvalita. K vyššiemu posedu patrí dobrý výhľad, aj keď kreslo vodiča kotví v krajnej spodnej polohe. K tomu pohodlné sedenie, ale len priemerné bočné vedenie.
Vysoký stredový panel je nielen sexi. Pravačka na ňom prirodzene spočíva, pritom prsty majú pod kontrolou ružicu mutimediálneho a informačného systému a dotykovú plôšku (touch pad). Pohybovať v menu a zadávať adresy sa tak dá aj písaním prstom, no na rozdiel od ružice nie neomylne. Preto je touch pad tak trochu zbytočný, ako hračka, ktorú zoberiete raz do rúk a potom na ňu zabudnete. Ale vyzerá naozaj dobre.
Zdroj: Mercedes-Benz
Na širokouhlú obrazovku v tvare tabletu, akoby plávajúcu popri palubnej doske, sme si už zvykli. Ak raz nebude, bude chýbať. Podozrievame ju však, že je zdrojom občas počuteľného drnčania, keď motor pracuje v nízkych otáčkach. Head up displej, ktorý Mercedes dlho ignoroval, už ani v GLC nechýba. Nám sa ešte viac páči, že displej v prístrojovom štíte neustále informuje o čísle zaradeného prevodového stupňa nielen v manuálnom, ale aj v automatickom režime.
Možno by stálo za úvahu vrátiť joystick automatickej prevodovky zo stĺpika volantu na zaužívané miesto na stredovom paneli a páčku stieračov presunúť z ľavej strany volantu doprava. Ako je to vo väčšine iných áut. Mercedes by ostal aj tak dosť originálny.
Konkurenčná výhoda
Až prekvapujúco silným tromfom GLC sa javí delená zadná lavica. Že tu bude viac miesta, už naznačili vonkajšie rozmery a veľkosť rázvoru. Skutočnosť – za čítankovo sediacim a priemerne vysokým vodičom (180 cm) s podobnými fyzickými dispozíciami môžete rátať s osemcentimetrovou rezervou od kolien po operadlo (+3 cm) a zhruba rovnakou nad hlavou (+3 cm).
A to ešte testovaný exemplár disponuje panoramatickou elektricky ovládanou strechou, ktorá priestor nad hlavou čiastočne redukuje. Ide však predovšetkým o pohodlie, bezchybnú oporu stehien aj chrbta, príjemný pocit a dobrý výhľad. V tomto smere bude GLC ťažko v triede hľadať vyrovnanú konkurenciu.
Priestorové pomery nebránia usadiť sa ani tretiemu na vyvýšenom mieste v strede. Robustný stredový tunel môžete obkročiť, vysoká strecha tiež nie je proti a stredová hlavová opierka sa dá prispôsobiť.
100 litrov navyše
Dôsledne a kvalitne „vykobercovaný“ batožinový priestor medzigeneračným snažením získal 100 litrov kapacity navyše. Keďže GLC obúva dojazdové pneumatiky, miesto pod krycou doskou neokupuje rezerva ani súprava na opravu pneumatík. Namiesto nich tam objavíte praktické úložné priestory a zloženú prepravku.
Zdroj: Mercedes-Benz
Ak sa vám zažiada sklopiť zadné operadlá, môžete to urobiť odblokovaním západiek v interiéri alebo aj zo strany kufra. V oboch prípadoch operadlá nečakajú na pomoc, ale samy padnú a vytvoria s dnom kufra rovinu. Naspäť im však treba pomôcť, ale bez väčšej námahy.
Aj keď majitelia áut tejto cenovej sorty s vrecami cementu zvyčajne nezápasia, už pomyslenie, že v takom prípade pneumatické pruženie umožňuje znížiť nakladaciu hranu o 40 milimetrov, zahreje.
Kto šetrí, má za tri
Ak vám niekto povie, že tento naftiak beží rovnako hladko ako porovnateľný benzínový štvorvalec, neverte mu. Stačí zdvihnúť prednú kapotu a ste v kováčskej dielni. Keď ju však zabuchnete a buchnú aj dvere na strane vodiča, už vám je jasné, odkiaľ ten básnik motoru načúval. Takže prvá informácia – výborná zvuková izolácia.
Nasledujúce kilometre za volantom zasa potvrdia výhodu masívneho krútiaceho momentu, položenú sakramentsky nízko. Preto automatická prevodovka v bežných režimoch jazdy môže držať otáčky motora hlboko pod dvomi tisíckami. Aj preto to uspávajúco pokojné silencio na palube.
Občasné trhnutie v hnacom mechanizme počas jazdy krokom v kolóne a následnom zvýšení otáčok pripomína dvojspojkovú prevodovku. Toto však nie je ten prípad. Nezodpovedaná otázka znie, či je to vina prevodovky alebo riadiacej jednotky motora, ktorá sa úporne snaží udržať emisie na uzde.
Inak automat radí skvele a ani deviaty stupeň nezaháľa. Po prekročení stovky sa zapája hojne. Pri stotridsiatke jeho zásluhou motor dosahuje len 1700 otáčok.
Zdroj: Mercedes-Benz
Bohatá výkonová rezerva dovoľuje zabudnúť, že k dispozícii je aj športový mód. Po jeho zaradení nasleduje automatické podradenie a potom pod plným plynom celkom slušná „streľba“, ak za ňu u SUV považujete akceleráciu na stovku pod osem sekúnd. Akusticky nič dramatické, ale je príjemné počúvať, ako promptne, často a plynule to tam prevodovka „sáčkuje“.
Po aktivovaní manuálneho módu nasleduje ešte väčšia, aj keď stále sterilná zábava. Nielenže prevodovka nedovolí nekorektne podradiť, ale netoleruje ani nerešpektovanie hornej hranice otáčok. Preradí skôr, ako zafunguje obmedzovač. V prípade, že nejde o športové auto, to tak vlastne má byť.
Meranie spotreby prináša ďalšiu konkurenčnú prednosť takto motorizovaného GLK – zaknihovaných 6,5 l/100 km. V triede stredných SUV ide o rekord úspornosti, ktorý môže dlhšie odolávať.
Pneumatický podvozok
Ako kameň tvrdé dojazdové pneumatiky formátu 255/45 R 20 na oboch nápravách vyvolávajú podozrenie, že takto obuté GLC sa hodí v prvom rade na fotografovanie, potom na jazdu po švajčiarskych diaľniciach a dosť. Prax ukazuje na kardinálny omyl.
Nepovieme vám, ako sa správa štandardný podvozok s oceľovými pružinami a nastaviteľnými tlmičmi, ale v kombinácii s pneumatickým podvozkom – Air Body Control, aký v konkurenčných modeloch nenájdete, niet autu čo vytknúť.
Zdroj: Mercedes-Benz
Naopak, jazdu aj po nevalných slovenských asfaltkách hodnotíme ako vysoký nadštandard. Príjemne mäkká a dobre utlmená. Na väčších ostrých výtlkoch síce zaznejú nepríjemné údery, ale to len v porovnaní s tichom, ktoré sprevádza väčšinu jazdy.
Na zvlnenom asfalte sa občas dostavuje pocit plávania, komu prekáža, môže ho eliminovať preklopením do športového módu. Vtedy svetlá výška klesne o 15 milimetrov a podvozok stuhne tak, že sa v dobrom svetle ukazuje aj pri razantnejšom vyšívaní zákrut všetkých polomerov.
Kvitujeme riadenie s variabilným prevodom aj obratnosť, ktorá pramení v schopnosti GLC otočiť predné kolesá až do nemožného uhla.
Záver
Po každej stránke ide o lepšie auto ako pôvodné GLK. Z praktického hľadiska má priestrannejší interiér a objemnejší kufor a je aj pohodlnejšie predovšetkým pre cestujúcich vzadu. K tomu mimoriadne pružný a úsporný motor, deväťstupňová prevodovka, pneumatické pruženie, ktoré u konkurencie nenájdete, a množstvo položiek doplnkovej výbavy vrátane kompletnej zostavy asistenčných systémov.
Len ten šesťvalec chýba – znie nostalgické konštatovanie TRENDU. Viac valcov síce prinesie pod kapotu špičková verzia AMG, ale to bude už o inom.
Hodnotenie
Plusy:
- priestranný a dobre vybavený interiér
- mimoriadne komfortné zadné sedadlá
- deväťstupňová prevodovka v štandarde
- mimoriadne pružný a úsporný motor
- pneumatické pruženie
- obratnosť
- kvalita materiálov v interiéri
Mínusy:
- občasné trhnutie v mechanizme pohonu
- chýbajúci šesťvalec v ponuke
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, ESP, sedem airbagov vrátane kolenného na strane vodiča, výstraha pred kolíziou vrátane adaptívnej asistencie brzdenia a autonómneho čiastočného brzdenia, dvojzónová klimatizácia, multimediálny systém so 7" farebným displejom, Bluetooth, prevodovka 9G-tronic, tempomat s variabilným obmedzovačom rýchlosti, päť jazdných programov, podvozok so selektívnym systémom tlmenia, variabilný prevod riadenia, halogénové svetlomety vrátane denných LED, textilné sedadlá – predné čiastočne elektricky ovládané, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Exteriér AMG Line, klimatizácie predných sedadiel, pneumatický podvozok, aktívna asistencia parkovania, 360-stupňová kamera, asistencia sledovania mŕtveho uhla, asistencia udržania jazdného pruhu, brzdenie Pre Safe s rozpoznávaním chodcov, inteligentné svetlomety s LED, panoramatická posuvná strecha, kožené čalúnenie, vyhrievanie zadných sedadiel, 20" disky kolies z ľahkých zliatin...