Keď som už načal rivalitu dvoch nemeckých ťažkoodených súperov, ešte jedna poznámka. Stuttgartskí postupne okupujú svojím portfóliom územie, ktoré si pred nimi vykolíkovali Bavori.


Akoby vykradol klenotníctvo


Ale k veci. Testovací exemplár vyzerá naozaj dobre. Nielen preto, že sa kúpe v briliantovej modrej metalíze a na obdiv ukazuje „diamantmi“ vykladanú masku chladiča. Akoby práve vykradol klenotníctvo... No on predovšetkým na ceste krásne naširoko sedí. Treba však popravde priznať, že opticky mu pomáhajú nadštandardné dvadsaťpalcové kolesá, šité ako na mieru (vlastne šité na mieru) k blatníkom vytiahnutým do strán.

Pritom celok so splývajúcou zadnou časťou zakončenou efektnou odtrhovou hranou podľa mňa síce nevyznieva tak brutálne ako o číslo väčšie GLE Kupé, no v tomto prípade hmotnosť vzpierača nahradila „namakaná“ muskulatúra šprintéra. Neviem, ako vám, ale mne GLC imponuje o dosť viac.


Test Mercedes-Benz 
GLC 250 d 4 Matic
: Koncentrovaná emócia

Zdroj: Daimler

Silný náboj


Vodičská pozícia mi až na malé výhrady maximálne konvenuje. Je to také tesné športovisko. To znamená anatomicky tvarované sedadlo, ktoré podrží telo a pritom je pohodlné. Skvelý bacuľatý volant padne do dlaní ako uliaty. Hlboko zapustené budíky sú dobre tienené, vysoký stredový panel poskytuje lakťu oporu, no predovšetkým ponúka ružicu ovládania infotainmentu priamo do dlane spolu s touchpadom, ktorý niektoré jej funkcie zdvojuje.

Beriem aj s výhradou, že nechcený dotyk s jeho plôškou občas zmení zvolený režim na „plávajúcom displeji“. No nech sa páči. Stredovému panelu dokonca tolerujem, že mi vytrvalo odtláča pravačku na akcelerátore. Ani výhľad dozadu cez úzky priezor zadného okna za veľa nestojí. Nielen štandardne montovaná zadná kamera, ale aj príplatková 360º majú svoje opodstatnenie. Podľa mňa prijateľná obeť na oltár dizajnu. No páčku automatickej prevodovky na stĺpiku volantu vyslovene neznášam.

Dlho ma mercedesy štvali s pedálovou parkovačkou, a keď sa tá konečne odporúčala do histórie, vymysleli takéto čudo. Čo o to, funkčná je, ale... Ako vidíte, pripomienok by sa našlo. Napriek tomu keď som za volant sadol, už nechcem vypadnúť. Toto auto ma má, a to som ho ešte ani nenaštartoval…


Keď štvorvalec, tak 250 d


Stále som presvedčený, že do SUV prémiového segmentu strednej triedy patrí trojlitrový vznetový šesťvalec, aj keď trend sa uberá opačným smerom. V zostave pohonných jednotiek GLC Kupé síce nechýba, ale mne sa ušla táto štvorvalcová dvestopäťdesiatka. Poviem vám, ak štvorvalec, potom tento Newtonmetrami nabitý 2,1-litrový turbodiesel, ktorý som svojho času počastoval výrokom – kladivo na šesťvalce. Navonok si ho so šesťvalcom podľa akustiky nemýlim, ale vnútri je už slušne utlmený. A keď ho zaťažím, do kokpitu dolieha príjemné echo, akoby mu motorári nejako umelo či neumelo pomohli. Vraj nepomohli. Skrátka – dá sa počúvať, pritom v iných mercedesoch som takýto jeho akustický efekt nezakúsil.


Spínačom systému Dynamic Select mením odozvu akcelerátora, prevodovky, podvozka, ale aj výkon klimatizácie, záleží len na tom, či zvolím mód ECO, Comfort, Sport alebo Sport Plus. Môžem módy aj vzájomne kombinovať. V ekonomickom motor po ubratí plynu prechádza do úsporného voľnobehu, po každom zastavení nemilosrdne vypína – ak túto funkciu nezruším. Počas merania spotreby na testovacom okruhu ju nechávam na pokoji a 6,4 l/100 km je výsledok, ktorý rozhodne stojí za pozornosť.


Test Mercedes-Benz 
GLC 250 d 4 Matic
: Koncentrovaná emócia

Zdroj: Daimler

Podvozok podrží


Pneumatické pruženie v aute s trojcípou hviezdou nie je žiadna novinka. V tomto GLC patrí k výbave za príplatok. Ako súčasť balíčka AMG Line má tvrdšiu charakteristiku, ktorá spolu s nadštandardnými nízkoprofilovými pneumatikami 255/45 R20, navyše typu runflat, provokovala otázniky typu, či toto GLC bude vôbec na niečo iné vhodné ako na jazdu po bezchybnom asfalte.

Predbehnem – podvozok milo prekvapuje. V móde Comfort síce pôsobí tuhším dojmom, ale žehlí, kolesá len minimálne odskakujú. V športovom sa správa len o odtieň drsnejšie. Pritom účinne potláča náklony karosérie v zákrutách aj počas kritického brzdenia. Ak som mercedesácke vzduchové vankúše v minulosti kritizoval (naposledy pri teste E 400 4 Matic), že sa nechajú prekvapiť napríklad výmoľom či retardérom a potom akoby neboli, v tomto prípade podobné nástrahy zvláda s väčším prehľadom.

Deväťstupňová automatická prevodovka tiež drží úroveň. Bezchybne číta techniku jazdy. Napríklad prekonám vrchol stúpania, v nasledujúcom klesaní jemne pribrzdím a ďalej už sama podraďuje, aby udržala zvolené tempo. Pri miernej akcelerácii vysoký krútiaci moment motora zas dovoľuje, aby niektorý z prevodov vynechala. V športovom nasadení radí celkom promptne, ešte rýchlejšie podraďuje. Jazda na technickej trati tak trochu pripomína športiak (až na to vyššie ťažisko) – v oblúkoch sa dá o podvozok spoľahlivo oprieť a vo výjazdoch z nich pod plynom cítim dôraz na zadnú nápravu.

Mercedes-Benz 
GLC 250 d 4 Matic


poháňa vpredu uložený dvakrát prepĺňaný vznetový štvorvalec 2,1 l, ktorý dosahuje maximálny výkon 150 kW (204 k) a jeho krútiaci moment vrcholí na úrovni 500 Nm. V tandeme s motorom štandardne pracuje deväťstupňová automatická prevodovka, ktorá distribuuje krútiaci moment na všetky štyri kolesá. Z pokoja na rýchlosť 100 km/h akceleruje za 7,6 sekundy a dosahuje maximálnych 222 km/h. Priemerná spotreba v kombinovanom cykle 4,9 l/100 km. So základnou výbavou sa predáva za 
51 870 eur. Verziu pripravenú na redakčný test zhodnocuje výbava za príplatok vrátane dvoch balíkov AMG Line (pozri najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy) na úroveň 75-tis. eur.


Test Mercedes-Benz 
GLC 250 d 4 Matic
: Koncentrovaná emócia

Zdroj: Daimler


+

• nápadná silueta


• výborné sedadlá vpredu aj vzadu


• skvelá architektúra zóny vodiča


• mimoriadne pružný a úsporný motor


• výborné jazdné vlastnosti


Test Mercedes-Benz 
GLC 250 d 4 Matic
: Koncentrovaná emócia

Zdroj: Daimler


-

• stiesnený priestor na zadnej lavici