S posledným faceliftom jednotkový bavorák prijal povolený doping. Mal by mu pomôcť bez straty úrovne dospieť k najbližšej generačnej výmene. Modernizácia aktualizovala vzhľad, výbavu aj ponuku pohonných jednotiek.
Vyskúšali sme päťdverový derivát s 1,5-litrovým trojvalcovým turbodieslom. Pre väčšinu fanúšikov BMW na prvé počutie deprimujúca predstava, no my sa tešíme z očakávaného útoku na rekord TREND testov, ktorý zatiaľ drží Honda Civic 1,6 DTEC s priemernou spotrebou 4,6 l/100 km – ešte z roku 2013.
Posvietili si na svetlá
BMW 116d si môžete zaobstarať za 25 500 eur, ale vo verzii Model M Sport, v akom sa predvádza testovaný exemplár, vyjde na 29 450 eur. Patrí k nemu aj exteriérový balík vrátane lakovania Alpine White, aerodynamických prvkov, agresívnych otvorov náporového chladenia aj atraktívnych sedemnástok, ktoré celku už samy osebe pomáhajú.
My však vyzdvihujeme, že v spoločnosti rozmernejších ľadviniek masky chladiča sa objavili nové osvetľovacie telesá, ktoré po facelifte najviac osviežili vzhľad tohto kompaktu. Nešťastné trojuholníky hlavných svetlometov odišli do histórie a namiesto nich zaujali pozície uhrančivé „kukadlá“ s LED kružnicami.
Podobne zadná partia nadobudla po aplikovaní horizontálnych osvetľovacích telies v tvare L nový charakter. Túto zmenu však už nehodnotíme tak jednoznačne. Zadoček hatchbacku totiž teraz vyznieva možno zaujímavejšie, no nie tak ofenzívne.
Zdroj: BMW
Bezchybná ergonómia
Zásluhou architektúry palubnej dosky, kvality použitých materiálov a skvelých predných sedadiel si kokpit osvojuje minimálne dva prívlastky – hodnotný a športový. Zároveň sa však „tvári“ stiesnenejšie, ako sme v nižšej strednej triede zvyknutí. Na vine bude asi fazóna hliníkových obkladov po stranách palubnej dosky. Akoby z nej ukrajovala.
Na strane druhej sa do pozornosti núka k rozmerom kokpitu neproporcionálne mohutný stredový panel, ktorý navyše trochu odtláča pravačku spočívajúcu na akcelerátore. Zato k pozícii sedadla vodiča k volantu a radiacej páke len jeden komentár – bezchybná ergonómia.
Základné funkcie klimatizácie a výkonnejšieho audiosystému môžete ovládať na sviežejších paneloch – vysoko a tesne pod novou 6“ (prípadne 8,8“) obrazovkou multimediálneho a informačného systému iDrive.
Ten aj v malom bavoráku funguje dospelo, preto ho už notoricky hodnotíme ako jeden najintuitívnejších. Pritom vôbec neprekáža, že širokouhlá obrazovka nie je dotyková. Skôr naopak. Pohybu v menu prostredníctvom ružice niet čo vytknúť.
Rozochvený motorček
Trojvalcový 1,5-litrový turbodiesel pod prednou kapotou bavoráka – hotové rúhanie. Inak povedané, zamiesené na škandál. Ak však boh dá, zvykneme si aj na elektromotor. Ale k veci.
Keď zdvihnete prednú kapotu, vidíte, že sa tam „motorček“ počas voľnobehu chveje ako osika. Možno ho vetujete skôr, ako ukáže, čo dokáže. Keď však spustíte kapotu a zabuchnete dvere, hanba sem – hanba tam, neurodzený počet valcov pravdepodobne neodhalíte. V interiéri ani len ten typický tikot diesla nepočuť.
Zdroj: BMW
Červené pole otáčkomeru sa začína až pri 5500 otáčkach, ale najlepšie akceleračné schopnosti z neho vydolujete, keď budete pod plným plynom radiť pri 5000: I. – 50 km/h, II. – 95, III. – 140. Jediný možný problém – s týmto bavorákom nemáte žiadnu garanciu, že vyhráte šprintérske preteky, keď naskočí zelená. Inak povedané, potenciálnych súperov si treba vyberať s maximálnou rozvahou.
O pružnosti sme ani pri trojvalci nepochybovali, a tá sa aj potvrdzuje. Turbodúchadlo Twin-scroll úspešne imituje dve turbá, a tak motor zaberá už od spodku (1300 otáčok) a ťah v rôznych jazdných režimoch ostáva vždy plynulý. Motor zápasí aj s dlhými prevodmi šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Diaľničnému tempu (130 km/h) zodpovedá len 1900 otáčok.
Spotreba? Rozhodne nesklamala. BMW 116d má vskutku mizerný apetít. Na našom testovacom okruhu si vypýtalo 4,9 litra nafty na 100 km v priemere. Rekord štvorvalcovej Hondy Civic však bavorský trojvalec nepokoril.
A predsa BMW
Zadný pohon so športovým podvozkom (súčasť balíka M Sport) sa môžu zdať zbytočné pre kompakt s podpriemerným výkonom, ktorý si budú kupovať aj tak len tí, čo radi šetria palivo, a už vôbec nie športovci. Nemusí to byť pravda.
S týmto autom síce nehrozí, že by ste nezvládli oblúk na diaľnici, ale ostré zákruty na okreskách sa s ním dajú vyšívať aj celkom na hrane. Len výjazdy z oblúkov neosolíte výdatnou pretáčavou akceleráciou. Na jazdu s dverami napred by však aj tieto skromnejšie newtonmetre mali na snehu stačiť.
Inak všetko funguje, ako má. Ani toto BMW netreba do zákrut nútiť, oblúky vykrajuje aj zásluhou symetricky rozloženej hmotnosti ako po koľajniciach. Ovládať ho je aj zásluhou presného riadenia radosť a radiť po presne vymedzených dráhach kulisy prevodovky pôžitok.
Plusy:
- úsporný motor
- športová ergonómia kokpitu
- obratnosť a stabilita
- kvalita použitých materiálov v interiéri
- paleta doplnkovej výbavy
Mínusy:
- málo pohodlia na zadnej lavici
- chýbajúci výkon
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy:
ABS, DSC, DTC, šesť airbagov, núdzové volanie, režim ochrany pri nehode, textilné čalúnenie sedadiel, elektrický posilňovač riadenia, trojvalcový vznetový motor, šesťstupňová manuálna prevodovka, ovládanie režimov jazdy, volant v koži, automatická klimatizácia, vyhrievané ostrekovače, rádio BMW...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy:
Dvojzónová klimatizácia, navigácia, hi-fi systém Harman Kardon, Bluetooth hands- -free súprava s USB rozhraním, alarm s diaľkovým ovládaním, stmavené zadné sklá, exteriér chrome line, sedadlá v koži, elektrické nastavovanie predných sedadiel s pamäťou, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant...