Mercedes-Benz GLE Kupé nielen že vstúpilo na slovenskú automobilovú scénu, ale voľnobežné taktovanie vznetového šesťvalca vysiela priamo z nášho redakčného parkoviska. Bude to zrejme najžiadanejšia verzia, lebo iný diesel ako tento sa pod prednú kapotu nového mastodonta ani nemontuje. Deväťstupňová automatická prevodovka k tomuto motoru nerozlučne patrí rovnako ako pohon štyroch kolies.
Ak vás neosloví žiadna položka z cenníka doplnkovej výbavy, môžete si podobný exemplár osvojiť za 68 340 eur. Ale tento aj s pneumatickým pružením, ozvučením Harman Kardon, kompletným balíkom asistenčných systémov a ďalšími vychytávkami si predajca cení na bezmála 100-tisíc eur.
Provokácia
Že sa dosť podobá na X6? Čoby len dosť. Poburujúco. Dokonca aj základnými rozmermi sa od nej líši tak minimálne, že škoda sa o nich zmieňovať. Môžeme len špekulovať, či je to zámerná provokácia alebo úzke mantinely zadania dizajnérov jednoducho nepustili.
My favorizujme prvú možnosť, no možnosť povedať si názor nevynecháme. Pre svoje mäkké viac nafúknuté línie „medvedík“ vyznieva robustnejšie a uhladenejšie zároveň. Alebo inak povedané nie tak športovo (hoci je rozkročenejší), zato dôstojnejšie. Ale veď posúďte sami.
Mercedes-Benz GLE Kupé Zdroj: Daimler
Zóna vodiča
Teraz zabudnime na BMW X6, pokračovanie duelu s Mercedesom GLE Kupé sprostredkuje porovnanie priamo v tomto čísle. Je čas zasadnúť za volant nového gigantického kupé, ktoré sa rozbehlo do sveta z amerického závodu Tuscaloosa. Chce to vyhupnúť sa na špičky, aj tak pritom nohavicami pravdepodobne „opucujete“ prahy. Tí nešťastnejší si môžu udrieť hlavu. Tento mercedes je fakt vysoký, ale dverový rám strechy, ktorá z SUV robí kupé, sa zasa klenie prekliato nízko.
V pozícii za volantom už strecha neprekáža, len predné stĺpiky clonia výhľadu do zákrut (najmä ten ľavý) a pohľad do vnútorného zrkadla približuje situáciu za autom len veľmi orientačne. Ešteže senzory v kombinácii so spätnou kamerou a príplatkovou 360-stupňovou kamerou ostrie kritiky dokonale otupujú.
Mercedes-Benz GLE Kupé Zdroj: Daimler
Podľa vzoru ML
Sedadlo vodiča v koži je viac pohodlné ako športové (môže byť aj športové), kvalitu spracovania luxusne poňatého interiéru berieme ako samozrejmosť. Komu je pohľad na dnes už trochu konzervatívnu architektúru palubnej dosky modelu ML (po facelifte už GLE) dôverne známy, bude sa v tomto noblesnom kupé cítiť ako doma. Ajhľa zmena – väčšia 8" centrálna obrazovka v tvare tabletu už nie je zakomponovaná do palubnej dosky, len sa nad jej hornou časťou napoly vznáša.
Aj naďalej môžete v menu blúdiť prostredníctvom ružice. Na dotyky nereaguje, preto ak z nej občas utriete prach, bude vždy čistá. No kto sa rád dotýka, tiež si príde na svoje. Do útrob systému Command online sprostredkuje prístup aj dotyková plôška na stredovom paneli. Umožňuje tiež zadávať adresy do navigácie písomne.
Jej umiestnenie však nepovažujeme za najšťastnejšie. Často sa ocitne pod odpočívajúcou pravačkou. Potom stačí nechcený dotyk a naladenú rozhlasovú stanicu vystrieda iná. Škoda, že GLE kupé ešte stále neponúka head up displej ani za príplatok. Bolo by načase. Je praktický a majú ho už aj menej urodzené modely.
Mercedes-Benz GLE Kupé Zdroj: Daimler
Dve milé prekvapenia
Priestorová ponuka na zadných sedadlách je notoricky citlivou otázkou pre akékoľvek kupé. GLE si s touto výzvou porailo po svojom a podľa nášho názoru až prekvapivo úspešne. Finta s nízkou zadnou lavicou, aby ostal dostatok miesta nad hlavou, sa v tomto prípade nekoná. V tomto mercedese pasažieri na krajných sedlách využívajú v pohodlí ich pohostinnosť. Nechýba vysoký posed ani s ním súvisiaca stabilizujúca opora stehien.
Pokus usadiť za seba pasažiera s konfekčnou postavou (180 centimetrov výšky) tiež vyšiel. Kolená od operadla vodiča delí zhruba 12 centimetrov, nad hlavou identifikujeme už skromnejšiu, ale stále postačujúcu päťcentimetrovú rezervu. Rozložitý a hlboký kufor so 650-litrovou kapacitou rozhodne nesklame. Ak sa vám v ňom niečo zakotúľa až k operadlám, asi to nedočiahnete, ak doň nevleziete. Len nakladacia hrana čnie poriadne vysoko. Zrejme má odradiť od nakladania polmetrákových vriec cementu.
Mercedes-Benz GLE Kupé Zdroj: Daimler
Motor zhodnocuje prevodovka
Prepĺňaný vznetový trojlitrový šesťvalec porovnateľného výkonu ako tento bude asi najžiadanejšou pohonnou jednotkou montovanou do SUV a podobne nadrozmerných luxusných derivátov. Pokiaľ neznášate taktovanie diesla, nemali by ste stáť vedľa neho pri studenom štarte a následnom voľnobehu. No keď za sebou zavriete dvere kokpitu, nebude vás rušiť. To platí aj pre motor tohto mercedesa, ktorý má silu na rozdávanie. Jeho rating ešte stúpa v kombinácii s deväťstupňovou automatickou prevodovkou 9G-tronic.
Môže zaznieť otázka, či k takému pružnému agregátu, ktorý dosahuje maximálny krútiaci moment už pri 1 600 otáčkach, nemá prevodovka jeden či dva stupne nazvyš. Ako sa to vezme. Akcelerácii častejšie radenie asi nepomáha, veď každé znamená aj krátku stratu tempa. Na druhej strane, hneď po rozbehnutí softvér okamžite naordinuje čo najvyšší stupeň. Aby medveď nežral a bolo ho čo najmenej počuť. „Deväťkvalt“ drží motor v mimoriadne nízkych otáčkach (1 700), aj keď okolitá krajina uháňa rýchlosťou 130 km/h.
Pritom radenie prebieha jemne, sotva badateľne. O to viac prekvapili jemné, no predsa len citeľné trhnutia. Zaregistrovali sme ich presne štyrikrát počas týždenného spolužitia. Spotreba? Na udávaných priemerných sedem litrov zabudnite. Ak nebudete využívať bohatú výkonovú rezervu, aj tak rátajte s desiatkou. Pri úzkostlivom dodržiavaní rýchlostných limitov ľahkej nohe a len sporadickej plnej akcelerácii, teda v režime, aký aplikujeme pri meraní spotreby, sa môžete, podobne ako my, dopracovať k výsledku 9,1 l/100 km.
Mercedes-Benz GLE Kupé Zdroj: Daimler
Klamanie telom
Vysoký podvozok vybavený príplatkovým pneumatickým pružením a nadštandardným 21" formátom pneumatík vpredu 275/45 a vzadu 315/40 má za úlohu maximálne žehliť nerovnosti vozovky, umožňovať vysoké tempo na kvalitnom asfaltovom povrchu a na fotografiách vyzerať dobre. V praxi mu asfaltka naozaj pasuje, jazda je plavná, ale bez nežiaducich pohybov karosérie.
Keď nasleduje technická pasáž, so sériou zákrut stačí zvoliť športový režim – prevodovka podradí, odozva na akcelerátor sa prebudí, riadenie aj podvozok ešte stuhnú. Ak ste doposiaľ mali pocit, že máte pod zadkom SUV, teraz sa zmení na športiak v rovnakom rúchu. Ešte to chce aktivovať páčky pod volantom, aby prevodovka neradila, keď má práve zaberať, a je to tu.
Na prahu zákruty sa kupé tvári zľahka nedotáčavo, po minutí vrcholu oblúka sa zrovná do neutrálu a túto charakteristiku si drží aj pri akcelerácii z oblúka. Ako po koľajniciach. Vynášanie zadnej nápravy sa nekoná. A keď to trochu preženiete, odsúva sa bokom všetkými štyrmi. Len ťažko odhadnúť, kedy ten okamih nastane, a potom ešte ťažšie rozbehnutú hmotu s vysokým ťažiskom špeciálne na mokrom povrchu pacifikovať.
Rozbité úseky už absolvujeme opäť v komfortnom móde. Tu už Airmatic automaticky zvýši svetlú výšku o 50 mm (dá sa aj manuálne), ale na zamatovo poddajný prejav, akým sa promenáduje v podobnej situácii ML, GLE Kupé nemá gény a mimochodom ani vhodné obutie. „Kamenné“ pneumatiky občas búchajú, žehliť väčšie nerovnosti pruženiu nepomáhajú. Neostáva len zopakovať už povedané – športiak v rúchu SUV. Charakterom (nielen vzhľadom) veľmi podobný BMW X6.
Mercedes-Benz GLE Kupé Zdroj: Daimler
Záver
Ubehlo šesť rokov, čo Mníchov ohromil automobilový svet prapodivnou ekvilibristikou na tému SUV s karosériou kupé. BMW X6 popri počiatočnom rozpačitom potlesku zožalo aj vlnu kritiky, ba nevyhlo sa ani prívlastku iracionálne auto. Podstatné je, že keď zvírený prach sadol, zožalo vážny komerčný úspech.
Po tom, ako sme vyskúšali Mercedes-Benz GLE Kupé, dovolíme si tvrdiť, že BMW vyrástol veľmi nepríjemný súper. Zároveň si dovolíme zaprorokovať. Ak sa o trhový koláč vyhradený práve pre tento typ športového náradia podelia v pomere fifty – fifty, bude to skôr úspech bavoráka ako medveďa. Už preto, že jeho tvorcovia sa vyvarovali niektorých nedostatkov, ktoré sa mníchovskej akvizícii najčastejšie vyčítajú.
Mercedes-Benz GLE Kupé Zdroj: Daimler
Najvýznamnejšie položky štandardnej výbava
ABS, BAS, ASR, ESP, sedem airbagov, predkolízny systém PRE-SAFE, výstraha pred kolíziou, rozpoznávanie únavy vodiča, 9-st. automatická prevodovka s lopatkami radenia pod volantom, adaptívne tlmiče priženia, 4 jazdné režimy, tempomat, športové predné sedadlá, dvojzónová klimatizácia, inteligentné LED svetlomety, audiosystém s CD mechanikou kompatibilný s formátmi MP3/WMA/AAC/WAV, 8 reproduktorov, komunikačný modul k Mercedes connect me, elektrická parkovačka, cúvacia kamera, 20" disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie položky doplnkovej výbavy
Bočné airbagy vzadu, ozvučovací systém Harman Cardon, pneumatické pruženie, balík asistenčných jazdných systémov (inteligentný tempomat s asistenciou riadenia a systémom Stop and Go Pilot, sledovanie mŕtveho uhla, asistencia udržania jazdného pruhu, PRE-SAFE Plus, Distronic Plus, BUS Plus, rozšírená asistencia brzdenia), čítanie dopravných značiek, asistencia parkovania, 360-st. kamera, panoramatická posuvná strecha, balík Airmatik, vyhrievanie sedadiel vpredu aj vzadu, diamantovo biely odtieň lakovania, 21" disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie | |
+ | – |
impozantný jav | skvelé jazdné vlastnosti na asfaltke |
pohodlné aj zadné sedadlá | na nekvalitnom podklade tvrdší podvozok |
objemný kufor | občasné trhnutie v mechanizme prevodovky |
pružný motor | |
nízka hladina hluku v interiéri | |
kvalitné materiály, luxusná výbava |
Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Kupé porovnateľné modely na slovenskom trhu | ||||
Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Kupé | BMW X6 xDrive 30d | Porsche Cayenne Diesel | Range Rover Sport TDV6 | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 987 | 2 993 | 2 967 | 2 993 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V6 | R6 | V6 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 190 (258)/3 400 | 190 (258)/4 000 | 193 (262)/4 000 | 190 (258)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 620/1 600 | 560/1 500 – 3 000 | 580/1 750 – 2 500 | 600/2 000 |
Prevodovka | 9-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7 | 6,70 | 7.3 | 7.6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 226 | 230 | 221 | 210 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.9 | 6 | 6,80 | 7.3 |
Rázvor (mm) | 2 915 | 2 933 | 2 895 | 2 923 |
Objem batožinového priestoru (l) | 650 | 580 | 670 | 784 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 68 340 | 68 000 | 69 373 | 63 495 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |