Najnovšiu akvizíciu žilinskej automobilky po generačnom reštarte uviedli aj na slovenský automobilový trh. Obhájiť pozíciu najžiadanejšieho SUV, ktorú si vydobyl jeho predchodca, nebude ľahká úloha. Aké má šance, o tom by mohol vypovedať náš test.

Importér zrejme stavil na istotu, keď TRENDU z viacerých možností ponúkol verziu s najvýkonnejším motorom, na ktorý sa viaže výhradne pohon štyroch kolies. Môžete si ju zaobstarať minimálne s treťou úrovňou výbavy Platinum a vyšla by vás na 29 990 eur. My sme však na ochutnávku získali ešte o stupeň onakvejšiu – teda najvyššiu výbavu GT-Line, a tá si pýta aj po zľave 32 690 eur.

Vyzývavosť

V perleťovom lakovaní s vyzývavými LED-kami v tvare kociek ľadu a na parádnych devätnástkach sa nový Sportage nedá prehliadnuť. Profilom síce trochu pripomína svojho predchodcu, aj keď má o tri centimetre natiahnutý rázvor a na dĺžku meria o štyri centimetre viac, no z hľadiska fazóny to podstatné sa odohralo na prednej partii.

Test Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD: Najžiadanejšie SUV po generačnom reštarte

Kia Sportage 2016 2

Tá dostala aktualizovanú „tigriu“ masku chladiča, pritom uhrančivé projektorové svetlomety jej nerobia spoločnosť po stranách, ale zaujali pozície o poschodie vyššie, aby opticky vyvážili už spomenuté LED. Uhladenosť predchádzajúcej generácie nahradila hojne diskutovaná vyzývavosť.

My dávame palec hore bez upodozrievania oponentov z nedostatku vkusu. Neodpustíme si však malé pokarhanie zadných smeroviek umiestnených nezmyselne nízko.

Športový kokpit

Ak ešte niekto má aj po zhliadnutí karosérie pocit, že Sportage nesie znaky kórejského dizajnérskeho rukopisu, po usadnutí za volant musí aj omrvinky pustiť z hlavy. Do pozornosti sa síce nenúka absolútna európska moderna, ale kontinentálna klasika určite áno.

Do jej rámca zapadá solídna kvalita použitých mäkkých plastov a čo sa týka architektúry, aj rozložitá horizontálne členená palubná doska, robustný stredový panel pripomínajúci prémiové modely, hlboko zapustený prístrojový štít a 8" farebná dotyková obrazovka v centre istená plejádou spínačov pod ňou.

Mediálno-informačný systém komunikuje aj v slovenčine a na odozvu obrazovky sa dá nadpriemerne spoľahnúť. Niektoré z inflácie spínačov sú tu aj na to, aby skrátili cestu k jednotlivým módom. Pokyny navigácie sa zobrazujú paralelne aj na displeji palubného počítača v zornom poli vodiča, len na ňom treba zvoliť príslušný mód. Uspokojí aj pohodlné ovládanie telefónu cez displej.

Test Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD: Najžiadanejšie SUV po generačnom reštarte

Kia Sportage 2016 11

Bezdrôtová nabíjačka najviac poteší, keď pri vystupovaní upozorní, aby ste si nezabudli mobil. Audiosystém JBL znie bez pripomienok, ale autorádio trochu poburuje, keď ignoruje rádiotext rozhlasových staníc.

Verziu GT-Line reprezentujú anatomicky tvarované predné sedadlá s úplným elektrickým servisom, potom hliníkové pedále a konečne fajnový športový volant. Z hľadiska ergonómie niet čo kritizovať, ľahko si nájdete optimálny posed.

Stredová opierka sa dá pozdĺžne posúvať, do dverových priečinkov umiestnite PET fľašu aj zápisník formátu A5 k nej, ďalšie objemné boxy nájdete pred spolujazdcom aj pod stredovou lakťovou opierkou. Máte kam uložiť slnečné okuliare, keď však sklopíte slnečnú clonu, zistíte, že vám zakrýva časť vnútorného zrkadla, a to by nemala.

Kam s roletou

Vzadu čaká pohodlné a stabilne vyššie sedenie s výhľadom. Problém by nemali mať ani pasažieri statnejších postáv. Náš test so 180 centimetrov vysokým figurantom posadeným za seba dopadol totiž nasledovne – desaťcentimetrová medzera delí kolená od operadiel a nad hlavou má navyše ďalších šesť centimetrov.

Vyhrievané sú štandardne nielen predné, ale aj zadné sedačky. K dispozícii sú tu aj dva USB nabíjacie porty. Sklon zadných operadiel si môžete plynulo prispôsobiť podľa svojho gusta alebo aj sklopiť do vodorovnej polohy, potom s dnom kufra vytvárajú rovinu. Zdvihnúť operadlo späť už vyžaduje viac sily, a keďže treba najprv uvoľniť „západku“, jednou rukou to nezvládnete. Škoda, že lavica má delené len operadlá a nie aj sedák. Bola by ešte flexibilnejšia.

Test Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD: Najžiadanejšie SUV po generačnom reštarte

Kia Sportage 2016 7

Výrobca udáva 491-litrovú kapacitu kufra. Platí vrátane dojazdovej mini rezervy, ktorá k Sportage patrí (s výnimkou verzie 1,6 GDI, ktorá si vozí set na opravu pneumatík). Keď ju vyhodíte, máte k dispozícii o 12 litrov viac. Ak mienite kufor naložiť až po strechu, nemusíte špekulovať, kam s krycou roletou. V kufri má pre takýto prípad vyhradené až dve miesta na ukotvenie – tesne nad podlahou aj pod ňou.

Solídna výkonová rezerva

Tento dvojlitrový motor patrí medzi štvorvalcovými turbodieslami k tým kultivovanejším. Zrejme aj preto sa v interiéri počas voľnobehu neohlasuje chvením. Svoje pravdepodobne zohráva pokrok v akustickej izolácii – odhlučňovacia fólia v čelnom skle je jej súčasťou.

Výkonová rezerva ešte žiadne auto nepokazila, aj Sportage ide k duhu. Pri zaradenej štvorke sa ťah motora prebúdza pri 1400 otáčkach, kulminuje medzi 2500 a 3000, ale vedne len mierne. Ani na hranici maxima (4200) neochabne natoľko, aby ste pri pokusoch o maximálnu akceleráciu museli radiť predčasne.

Viac ako na bláznenie sa však táto motorizácia zabudovaná v SUV hodí na rezkú, no pritom pokojnú jazdu. Vtedy sa dostáva k slovu hlavne pružnosť agregátu. Stačí motor držať v úspornom režime (do 2 000 otáčok) s upokojujúcim vedomím, že keď treba pridať, motor zatiahne na akýkoľvek prevod, škoda podraďovať. K celkovému dobrému pocitu prispieva presné radenie po krátkych jasne vymedzených dráhach.

Informácie o motore kompletizuje meranie priemernej spotreby na testovacom okruhu – 6,8 l/100 km. Na porovnanie, minulá generácia – tiež štvorkolka s manuálnou prevodovkou, ale so slabším motorom 2,0 CRDi (100 kW/136 k) – na identickom okruhu zaznamenala priemerných 7,6 l/100 km.

Test Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD: Najžiadanejšie SUV po generačnom reštarte

Kia Sportage 2016 4

Luxusné obutie

To, čo prezentácia na kvalitných španielskych cestách len naznačila, slovenská realita štrbavých asfaltových kobercov potvrdzuje. Minulá generácia patrila k lepšie odpruženým SUV, ale nový Sportage práve komfortom jazdy zaujme možno na prvom mieste. To tvrdíme napriek tomu, že testovaný exemplár vo výbave GT-Line obúva v triede kompaktných SUV vysoko nadštandardný formát pneumatík 245/45 R19.

Samozrejme, že k pohode na palube prispel aj znížený prenos hluku od závesov kolies, ktoré sú uložené v puzdrách tlmiacich vibrácie. Obstáli aj na „legendárnej“ ešte neopravenej českej betónovej diaľnici, kde už pohorel nejeden prémiový model.

Zákruty nie sú doménou SUV, aj Sportage si v tých ostrejších dosť hlboko kľakne na predné vonkajšie koleso, ale elektronika výrazne potláča jeho nedotáčavosť a ťahá predok k vnútornému okraju vozovky. Prepracované riadenie s novým posilňovačom je presnejšie, a tak bez sentimentu prijímame fakt, že aktuálna generácia už neponúka možnosť zvoliť si citlivosť riadenia.

Vybrať sa s týmto obutím do terénu by nebol ten najlepší nápad, a to aj napriek tomu, že Sportage na jazdu mimo spevnených ciest kvalifikuje nielen svetlá výška, ale aj pohon štyroch kolies. Pritom plynulý rozjazd sa dá poistiť uzáverom rozdelenia krútiaceho momentu na obe nápravy spínačom na palubnej doske. Z bokov sú však disky chránené len málo. Týmto smerom mieri aj naša výčitka za to, že ku GT-Line sa iný formát kolies nedá objednať.

Test Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD: Najžiadanejšie SUV po generačnom reštarte

Kia Sportage 2016 9

Záver

Prototyp moderného rodinného auta. SUV – to je dnes aktuálny trend a tento kompakt má všetko, čo od modelu hlavného prúdu danej veľkostnej a cenovej kategórie môžete realisticky očakávať – najmä priestranný interiér a praktickosť, podporenú vyváženými jazdnými vlastnosťami.

Pre nás bol najpríjemnejším prekvapením komfortne naladený podvozok a potom nekonvenčný vzhľad. Naopak, kritizujeme minimum samostatných položiek doplnkovej výbavy. S balíčkami si zákazník musí kúpiť aj položky, o ktoré nestojí, aj keď za zaujímavú cenu.

Teraz už ide len o to, do akej miery nový Sportage vyvolá sympatie väčšinového zákazníka. Má veľmi dobré karty, ale pohybuje sa v konkurenčnom prostredí, ktoré tiež neostalo spať na vavrínoch.

Hodnotenie

Plusy:

  • nápadný exteriér
  • ergonomický a dobre vybavený kokpit
  • priestranná a flexibilná partia zadných sedadiel
  • praktický kufor
  • pružný a úsporný motor
  • presné radenie
  • komfortný podvozok

Mínusy:

  • obmedzené možnosti doplnkovej výbavy
  • rádio bez RDS

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, TSC, asistencia stabilizácie prívesu, asistencia rozjazdu do kopca, šesť airbagov, asistencia udržania v jazdnom pruhu, monitorovanie dopravných značiek, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač so 4,2" displejom, RDS MP3 audio, AUX, USB, Bluetooth handsfree, navigácia, zadná kamera, tempomat s funkciou udržiavania rýchlosti, Bi-xenónové svetlomety, automatické diaľkové svetlá, denné LED, zadné LED, predné hmlovky, vyhrievané čelné sklo, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant, dažďový senzor, parkovacie senzory, kontrola tlaku v pneumatikách, 17" disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bezkľúčový prístup a štartovanie, 6-st. automatická prevodovka, 7-st. dvojspojková prevodovka, autonómne zastavenie vozidla, kožené čalúnenie sedadiel, bezdrôtové nabíjanie telefónu, elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru, monitoring mŕtveho uhla, upozornenie na prekážky pri cúvaní, asistencia parkovania, panoramatické strešné okno, elektrická parkovačka, metalíza, perleťový lak, 19" disky kolies z ľahkých zliatin...